GMapCatcher: kaarten uit Google maps offline bekijken

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Plaats reactie
Bas van der Weerd
Berichten: 812
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 10:22
Locatie: Zutphen

GMapCatcher: kaarten uit Google maps offline bekijken



Bericht door Bas van der Weerd »

Ik ben zo vrij om dit artikeltje op Campersite even onder de aandacht te brengen, het is best interessant:

http://www.campersite.nl/article.php/gm ... ine-231004

De gehele tekst:
GMapCatcher is een programma om kaarten uit Google maps offline te bekijken. In tegenstelling tot Google Map Buddy, die een aantal kleine kaartfragmenten downloadt en automatisch aan elkaar plakt om ze als één grote afbeelding te kunnen bekijken, kun je via GMapCatcher de kaarten gewoon bekijken alsof je ze online bekijkt.

Het gebruik is heel eenvoudig: na installatie van het gratis programma geef je een zoekopdracht op, verplaatst en selecteert het gebied naar behoefte, kiest voor de normale wegenkaart, de satellietfoto of de reliëfkaart en klikt op de download button. Daar kun je nog de gewenste zoomopties ingeven waarna het programma de kaarten automatisch gaat downloaden.


Uiteraard duurt het downloaden wat langer als je een groter gebied selecteert en een grotere zoombereik instelt. Bij ons duurde het downloaden van een gebied van 144 x 68 km met een zoombereik van 1 (maximaal inzoomen) tot 7 een minuut of 10. Als je de kaarten van half Europa wilt downloaden kan het nog veel langer duren en zou het ons niet verbazen als het downloaden dan uiteindelijk fout gaat. Wees dus selectief met wat je wel en niet nodig hebt. Na het downloaden klik je de checkbox Offline op 'aan' en je kunt de kaart gewoon offline bekijken.


Als je een gebied hebt geselecteerd om te downloaden, kun je het in het venster van de zoekopdracht een passende naam geven (dan niet op Enter klikken, dan gaat het programma weer zoeken), het zoekvenster verandert zodra er meerdere namen/zoekopdrahcten zijn geweest automatisch in een soort van pulldown menu.


Maar daarna heeft GMapCatcher alle kaarten van het gehele geselecteerde gebied met alle opgegeven zoomopties opgeslagen waarna het zoekvenster en kun je het offline net zo bekijken alsof je rechstreeks op Google Maps kijkt. Sterker nog, het gaat veel sneller! Mocht je weer thuis zijn, kun je het programma via 'Force Update' opdragen het kaartbestand te verversen om het daarna opnieuw op te slaan.


Bovendien draait het programma op zowel Windows, Linux als Mac OS-X.
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lex
Berichten: 758
Lid geworden op: vr 05 sep 2003, 23:18
Locatie: Koewacht



Bericht door Lex »

Bas, ziet er goed uit ! Ben nu, na jou tip bezich om een kaart gedeelte op te halen. Hij is al een half uur bezich om het op te halen maar ik had ook een groter stuk(je) als Almere geselecteerd. :lol:
Bedankt
Lex
Carado T 135 TomTomJacq Go 940 Live Europe 920_5241
taste
Berichten: 128
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 21:36
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:



Bericht door taste »

Bedankt voor de tip. Dacht bij het lezen meteen "zal wel weer alleen voor Windows zijn" maar gelukkig ben ik positief verrast. Ga het zeker proberen lauk als je al weet waar je ongeveer terrecht komt en dan op de camping de omgeving even virtueel wilt verkennen :wink:
Een verzameling fouten noemen we ervaring!
ekki
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 08 mar 2004, 10:26
Locatie: Achterhoek (Gelderland)



Bericht door ekki »

Super tip !!

Ik heb het programma gisteren geinstalleerd op het minibookje. Volgende week zitten we in Spanje en heb van de diverse omgevingen kaarten gedownload van ongeveer 300 x 150 km, alleen de satellietkaarten. Zojuist even offline gespeeld met de diverse kaarten, perfect. Ik had ze gedownload met zoomniveau 1-8.

Een leuke aanvulling op de "gewone" kaarten of Mappoint. Als het bevalt ga ik na de Spanje trip Zweden maar eens binnehalen voor de komende zomervakantie.

Ik kan me voorstellen dat ik onderweg, indien internet, ook stukken van de omgeving ga downloaden op satellietniveau.

Groeten,
Eric
Gebruikersavatar
Atlantis A5
Berichten: 500
Lid geworden op: za 13 dec 2008, 22:28
Locatie: nabij Toulouse (Zuid-Frankrijk)



Bericht door Atlantis A5 »

Het zou mooi zijn als dit ook zou werken met TYRE, , kun je zonder internet een route aanpassen onderweg.
Met vriendelijke groeten uit Zuid-Frankrijk,
Gerard.

Onze camper: Mc Louis MC4 Yearling 74g (2012)
Bas van der Weerd
Berichten: 812
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 10:22
Locatie: Zutphen



Bericht door Bas van der Weerd »

Voor zover ik kan zien kan het programma ook met een GPS muis communiceren, zodat je je huidige positie op de kaart in beeld zou moeten krijgen. Ik beschik zelf echter niet over een GPS muis, dus ik houd me aanbevolen voor een verslagje of dit inderdaad een beetje werkt...
Gebruikersavatar
pvhpsb
Berichten: 68
Lid geworden op: do 15 jan 2009, 11:26
Locatie: Prinsenbeek

GPS werkt ook.



Bericht door pvhpsb »

Gmapcatcher GPS werkt ondermeer door middel van:

1. Adapt Bluetooth muis.
2. Franson GPSgate.
3. GPSD for windows.
4. Gmapcatcher.

Groetjes,
Patrick
king of the kaloot 2006
Berichten: 249
Lid geworden op: za 29 dec 2007, 10:27
Locatie: Goes



Bericht door king of the kaloot 2006 »

Beste pvhpsb

Hoe krijg ik het dan werkend met gps bleutooth?
Ik heb er al een aantal zondag middagen aan besteed om een ofline werkende kaar met bleutooth gps antenne op min laptop werkend te krijgen.
Tot dusvere is mij dat nog niet gelukt. Wel is het gelukt om het online werkend te krijgen overigens niet met goole eart maar ja daar is het niet om te doen.

gegevens die ik tot dusvere heb kunne achter halen:
Fabrikant: Cambridge Silicon Radio
com 5 (SSP) (wat ssp betekend weet ik overigens niet)
een log bestandword opgeslagen als naam.nmea

Ik hoop dat je mij wat kan duidelijk maken of andere sugesties hebt
Software koopen is niet echt een optie het is maar een beetje voor de spielerij
2008 Citroen Jumper 2.2Hdi vroeger 1996 Fiat 2,5TD globetrotter dethleff 230
Gebruikersavatar
boudewyn
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 22:01
Locatie: Zwolle

Knipprogramma



Bericht door boudewyn »

Ik vind deze oplossing wel veel trager, dan gewoon Google gebruiken en dan het knipprogramma uit bureau accessoires(soort printscreen).
Ik gebruik windows 7, maar volgens mij zit ie ook gewoon in Vista.
Bas van der Weerd
Berichten: 812
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 10:22
Locatie: Zutphen

Re: Knipprogramma



Bericht door Bas van der Weerd »

boudewyn schreef:Ik vind deze oplossing wel veel trager, dan gewoon Google gebruiken en dan het knipprogramma uit bureau accessoires(soort printscreen).
Ik gebruik windows 7, maar volgens mij zit ie ook gewoon in Vista.
Printscreen zit al sinds de prehistorie in Windows, hoewel dat knipprogramma wel leuk werkt, maar dat terzijde.

Het verschil met een schermafdruk is dat je daarbij maar één zoomniveau hebt. Met dit programmaatje kun je instellen welke zoomniveau's en van welk gebied je wilt opslaan/downloaden. onderweg kun je dan net zo in/uitzoomen alsof je gewoon een internetverbinding hebt.

Mbt de Bleutooth/GPS perikelen: ik heb geen GPS muis, en kan daarin dus helaas niets betekenen, behalve verwijzen naar de Wiki: http://code.google.com/p/gmapcatcher/wiki/GPS
king of the kaloot 2006
Berichten: 249
Lid geworden op: za 29 dec 2007, 10:27
Locatie: Goes



Bericht door king of the kaloot 2006 »

Hee tanks bas ik denk dat het met deze info wel is gelukt.
Ik moest nog iets van een GPS daemon instaleren.
Ik krijg in ieder geval al een gps marker in beeld. Nu nog eens een keer een rondje rijden en kijken of het één en ander ofline werkt

Bedankt!

In middels een rondje gereden en werkt prima!
Nu ga ik de volgende stap eens proberen om vooraf een route er in te krijgen. Ik heb een route als .kmz file

Even ter verduideling dit is allemaal niet om te navigeren!! daar is de tomtom voor.
2008 Citroen Jumper 2.2Hdi vroeger 1996 Fiat 2,5TD globetrotter dethleff 230
Plaats reactie