Zelf een busje ombouwen tot camper: zitplaatsen?
Zelf een busje ombouwen tot camper: zitplaatsen?
Hallo,
Mijn naam is Sven, kom uit Boekelo (gem. Enschede) en ik wil graag een peugeot boxer L2 ombouwen tot camper. Ik heb al een boel gelezen op dit forum, en ben een hoop wijzer geworden alleen een ding kan ik nog niet helder krijgen. Hoe zit het met de zitplaatsen? Ik zou graag de camper geschikt maken voor 4 zitplaatsen.
Als iemand mij van informatie kan voorzien heel graag!
Groeten,
Sven
Mijn naam is Sven, kom uit Boekelo (gem. Enschede) en ik wil graag een peugeot boxer L2 ombouwen tot camper. Ik heb al een boel gelezen op dit forum, en ben een hoop wijzer geworden alleen een ding kan ik nog niet helder krijgen. Hoe zit het met de zitplaatsen? Ik zou graag de camper geschikt maken voor 4 zitplaatsen.
Als iemand mij van informatie kan voorzien heel graag!
Groeten,
Sven
Hallo , zit een beetje met dezelfde materie en de rdw heeft daar zo zijn regels voor.
Zal je wel bekend zijn dat als je nu een busje ombouwt en ter keuring aanbiedt dat het dan een personenauto wordt met nieuw kenteken en de toevoeging kampeerinrichting
De reaktie van de rdw op mijn vraag betreffende meerdere zitplaatsen is op de volgende link te lezen
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 7&start=70
(op dit moment nog het laatste bericht)
Zal je wel bekend zijn dat als je nu een busje ombouwt en ter keuring aanbiedt dat het dan een personenauto wordt met nieuw kenteken en de toevoeging kampeerinrichting
De reaktie van de rdw op mijn vraag betreffende meerdere zitplaatsen is op de volgende link te lezen
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 7&start=70
(op dit moment nog het laatste bericht)
Naar mijn idee gelden de regels van dit moment zoals voor een personenauto
Dus biedt je morgen een verbouwde bus aan ter keuring, dan wordt het op dat moment een personenauto met de regels die dan gelden.
De 130 cm regel geldt ook alleen voor een bestelbus.
Als ik het fout zie hoor ik dat graag van de Profi,s
Dus biedt je morgen een verbouwde bus aan ter keuring, dan wordt het op dat moment een personenauto met de regels die dan gelden.
De 130 cm regel geldt ook alleen voor een bestelbus.
Als ik het fout zie hoor ik dat graag van de Profi,s
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 30 mei 2003, 22:48
- Locatie: Heerenveen
Die 1.30 m. zou wel eens kunnen kloppen. Op het moment dat ik mijn bus ingericht heb was het geen probleem een stoel achter de bestuurdersstoel te plaatsen, mits er maar aan die maximale afstand werd voldaan. Op die wijze zou je dus ook een stoel achter de bijrijdersstoel kunnen plaatsen...
Ook al zet je de stoelen op balsahout, maakt niet uit, als de maximale afstand maar klopt (er werd bij de keuring van mijn bus totaal geen acht geslagen op de constructie).
Gordels, ook zoiets: ga je er zelf gordels in zetten, dan wordt je camper afgekeurd! (je kunt geen 'bots'certificaat, of zoiets, overleggen). Niet doen dus (bij de keuring).
Zet er gerust na de keuring gordels in. Je bent dan wel nadien verplicht die gordels ook te gebruiken ......
Trouwens, balsahout heeft niet echt de voorkeur. Met RVS lukt het ook heel goed!
Ook al zet je de stoelen op balsahout, maakt niet uit, als de maximale afstand maar klopt (er werd bij de keuring van mijn bus totaal geen acht geslagen op de constructie).
Gordels, ook zoiets: ga je er zelf gordels in zetten, dan wordt je camper afgekeurd! (je kunt geen 'bots'certificaat, of zoiets, overleggen). Niet doen dus (bij de keuring).
Zet er gerust na de keuring gordels in. Je bent dan wel nadien verplicht die gordels ook te gebruiken ......
Trouwens, balsahout heeft niet echt de voorkeur. Met RVS lukt het ook heel goed!
Ducato '01 zelfbouw
Kitcar: citroen (Ami) Patron 1977
Kitcar: citroen (Ami) Patron 1977
inderdaad de 1.30 m regel alleen voor bedrijfsauto,
en na de keuring is hij dit dus niet meer.
als de zitplaatsen wil gebruiken onder het rijden moet je wel voldoen aan de gordelplicht.
en ondanks dat als het niet bij de RDW gekeurd word ze wel aan de APK eisen moeten voldoen.
De gordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging.
en met deugedelijk bevestigd bedoeld met dus aan een metalen deel van de auto.
en dan geld de 1.30m regel niet meer die is echt alleen maar voor een bedrijfsauto.
we geven net hier aan dat er veranderingen zijn,
kom je met verouderde informatie.
en na de keuring is hij dit dus niet meer.
als de zitplaatsen wil gebruiken onder het rijden moet je wel voldoen aan de gordelplicht.
en ondanks dat als het niet bij de RDW gekeurd word ze wel aan de APK eisen moeten voldoen.
De gordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging.
en met deugedelijk bevestigd bedoeld met dus aan een metalen deel van de auto.
sinds kort worden kampeerauto een personenauto met een ander kenteken (nummer)dus.J. van Weert schreef:Die 1.30 m. zou wel eens kunnen kloppen. Op het moment dat ik mijn bus ingericht heb was het geen probleem
en dan geld de 1.30m regel niet meer die is echt alleen maar voor een bedrijfsauto.
we geven net hier aan dat er veranderingen zijn,
kom je met verouderde informatie.
Dat van die 1.30 is inderdaad niet meer van toepassing. Vooheen kon je met een zogenaamde strijkplank nog door de keuring komen (tik maar eens in bij de zoekfunctie). Nu een camper een personenauto is na keuring vervalt dit allemaal. Zitplaatsen achterin (goedgekeurd en op kenteken) blijft een zeer moeilijk punt bij zelfbouw.
Zomaar een bank achterin zetten gaat ook niet. Tenzij je zowel de bank als de gordels in bestaande en goedgekeurde bevestigingspunten kunt zetten. En dat kan meestal niet als je hem als camper wilt inrichten.
Zomaar een bank achterin zetten gaat ook niet. Tenzij je zowel de bank als de gordels in bestaande en goedgekeurde bevestigingspunten kunt zetten. En dat kan meestal niet als je hem als camper wilt inrichten.
iTsMe(jan) heeft een mooie email gekrgen van de RDW,
wat jammer dat niemand de moeite neemt hem eens goed te lezen.
wat jammer dat niemand de moeite neemt hem eens goed te lezen.
bij deze breng ik hem nog even onder de aandacht.iTsMe(jan) schreef:Antwoordt van de RDW :
Geachte heer
U vraagt informatie over het monteren van een extra zitplaats in een personenauto. Hierop geef ik u graag een antwoord.
Personenauto in gebruik genomen na 31 mei 2004
Als er in een personenauto die in gebruik is genomen na 31 mei 2004 één of meerdere extra zitplaatsen zijn aangebracht, dan moet u deze laten keuren bij één van de keuringsstations van de RDW.
Technische eisen
De sterkte en bevestiging van de naar voren gerichte zitplaatsen moet voldoen aan de Europese richtlijn (EG-richtlijn) 74/408/EG. De sterkte van de bevestigingspunten van de autogordels moeten voldoen aan EG-richtlijn 76/115/EG. De sterkte kunt u aantonen door het overleggen van een certificaat waar dit uit blijkt. Een dergelijk certificaat kunt u krijgen bij de fabrikant van de zitplaats, de fabrikant van de personenauto of bij het ombouwbedrijf
Kosten
De kosten kunnen varieren van € 25,00 tot € 75,00/ per 1 januari 2010 € 26,00 tot € 80,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
Geen RDW-keuring als de personenauto voor 1 juni 2004 in gebruik is genomen.
Als de personenauto in gebruik is genomen voor 1 juni 2004 en er zijn één of meerdere extra zitplaatsen aangebracht, hoeft er geen keuring bij één van de keuringsstations van de RDW plaats te vinden. Het aanbrengen van een extra zitplaatsen is dan uw eigen verantwoording.
Als het aantal zitplaatsen op het kentekenbewijs staat vermeld kan dit administratief worden aangepast. Als er geen zitplaatsen op het kentekenbewijs staan, is een aanpassing niet mogelijk. Om het aan te laten passen kunt u het originele Voertuigbewijs (deel 1A) van het kentekenbewijs sturen naar RDW afdeling VRD, Postbus 30000, 9640 RA Veendam. In een begeleidende brief moet u aangeven hoeveel zitplaatsen er zijn bijgeplaatst.
Risico’s zitplaatsen in laadruimte
Van fabriekswege is de laadruimte van een personenauto bedoeld als kreukelzone. Hier zijn de balken in de carrosserie bewust verzwakt om laadruimte in elkaar te laten kreukelen en de personenruimte te sparen. Als u zitplaatsen in de laadruimte plaatst, kan dit dus een minder veilige plaats zijn voor de passagiers.
Regelgeving APK
Voor wat betreft de permanente eisen (de APK) zijn er weinig belemmeringen voor het aanbrengen van extra zitplaatsen. Voor de APK geldt dat de betreffende zitplaats deugdelijk gemonteerd moet zijn.
Verder geldt:
dat personenauto’s die na 31 december 1989, maar vóór 1 oktober 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels op alle naar voren gerichte zitplaatsen.
dat personenauto’s die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen moeten zijn voorzien van autogordels op alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen.
Heupgordels bevestigd op twee punten zijn in beide situaties toegestaan.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
------------------------------------------------
Is er hier iemand die ervaring heeft opgedaan met het lospeuteren van certficaten
Ben er zelf even klaar mee met die regeltjes na al wekenlang met die materie bezig te zijn
Zodra je weer voor je plezier de weg op kan ga ik eens op bezoek en informeren bij een ombouw bedrijf of zij zit/slaapbanken leveren met minimaal heupgordels die voldoen aan de eisen van de rdw
Dus de nodige certificaten erbij ? , voor de bevestiging en construktie v.d bank.
Zodra je weer voor je plezier de weg op kan ga ik eens op bezoek en informeren bij een ombouw bedrijf of zij zit/slaapbanken leveren met minimaal heupgordels die voldoen aan de eisen van de rdw
Dus de nodige certificaten erbij ? , voor de bevestiging en construktie v.d bank.
Kees, ik had het wel gelezen.
Maar we hebben het hier toch over zelfbouw? Dus certificaten van ombouwbedrijven of andere fabrikanten zijn dan meestal niet te verkrijgen. Zeker niet als je een bank uit een andere bus achterin knutselt, toch?
En als het aanbrengen "voor Uw eigen verantwoording is", dan zegt men eigenlijk dat je het zelf maar moet weten, maar dat is geen goedkeuring.
Zeker niet na het verhaal over de kreukelzones. Dat is hetzelfde als dat je achterin mensen op een appelkistje laat zitten. Kun je ook doen op eigen verantwoording.
Dus het vervolg, het kan op het kentekenbewijs administatief worden aangepast begrijp ik niet. Geen keuring maar wel op je kentekenbewijs?
Vreemd.
Staan er geen zitplaatsen op je kentekenbewijs (ook zo iets raars, iedere bus heeft nl voorin gewoon vanaf fabriek 2 of 3 zitplaatsen) dan kan het niet worden aangepast. Snap ik ook niet.
Dus vandaar mijn conclusie dat het een moeilijk punt blijft. En ook een punt dat steeds weer terugkomt bij het zelfbouwen.
Verder alleen maar mijn waardering voor iedere poging om een beetje licht te brengen in deze materie
Maar we hebben het hier toch over zelfbouw? Dus certificaten van ombouwbedrijven of andere fabrikanten zijn dan meestal niet te verkrijgen. Zeker niet als je een bank uit een andere bus achterin knutselt, toch?
En als het aanbrengen "voor Uw eigen verantwoording is", dan zegt men eigenlijk dat je het zelf maar moet weten, maar dat is geen goedkeuring.
Zeker niet na het verhaal over de kreukelzones. Dat is hetzelfde als dat je achterin mensen op een appelkistje laat zitten. Kun je ook doen op eigen verantwoording.
Dus het vervolg, het kan op het kentekenbewijs administatief worden aangepast begrijp ik niet. Geen keuring maar wel op je kentekenbewijs?
Vreemd.
Staan er geen zitplaatsen op je kentekenbewijs (ook zo iets raars, iedere bus heeft nl voorin gewoon vanaf fabriek 2 of 3 zitplaatsen) dan kan het niet worden aangepast. Snap ik ook niet.
Dus vandaar mijn conclusie dat het een moeilijk punt blijft. En ook een punt dat steeds weer terugkomt bij het zelfbouwen.
Verder alleen maar mijn waardering voor iedere poging om een beetje licht te brengen in deze materie
1 juni 2004 in gebruik is genomen kan er dus een hoop,
wil je ze onder het rijden kunen gebruiken zorg dat je bij de APK aan de gordel eisen voldoet,
en een deugdelijkzitplaats natuurlijk.
zonder gordel kijken we bij de APK niet naar de zitplaats.
n geval van een kampeerauto is de controle beperkt tot de voorste zitplaatsen en tot de overige zitplaatsen voor zover deze zijn voorzien van gordels.
want dan is het een zitplaats bedoeld voor gebruik bij stilstand.
in die er op een kenteken het aantal zitplaatsen staat kun je dit dus ook laten aanpassen,
is het aantal zitplaatsen niet ingevuld kun je het ook niet laten aanpassen.
na 31 mei 2004 is het allemaal een stuk moeilijker.
wil je ze onder het rijden kunen gebruiken zorg dat je bij de APK aan de gordel eisen voldoet,
en een deugdelijkzitplaats natuurlijk.
zonder gordel kijken we bij de APK niet naar de zitplaats.
n geval van een kampeerauto is de controle beperkt tot de voorste zitplaatsen en tot de overige zitplaatsen voor zover deze zijn voorzien van gordels.
want dan is het een zitplaats bedoeld voor gebruik bij stilstand.
in die er op een kenteken het aantal zitplaatsen staat kun je dit dus ook laten aanpassen,
is het aantal zitplaatsen niet ingevuld kun je het ook niet laten aanpassen.
na 31 mei 2004 is het allemaal een stuk moeilijker.
Okee. Maar kun je mij dan bijvoorbeeld uitleggen waarom een bus na omkeuren camper opeens geen zitplaatsen meer heeft op kenteken?
In mijn geval drie zitplaatsen origineel voorin. Met gordels. Maar een streepje op het kentekenbewijs. Snap ik gewoon niks van. Zou toch minimaal drie moeten zijn?
Dat zitplaatsen zonder gordel gezien worden als zitplaatsen bij stilstand begrijp ik nog.
In mijn geval drie zitplaatsen origineel voorin. Met gordels. Maar een streepje op het kentekenbewijs. Snap ik gewoon niks van. Zou toch minimaal drie moeten zijn?
Dat zitplaatsen zonder gordel gezien worden als zitplaatsen bij stilstand begrijp ik nog.