Bandendruk en as-gewichten uitrekenen met spreadsheet

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Bandendruk en as-gewichten uitrekenen met spreadsheet



Bericht door Jadatis »

Ik heb al bij enkele topics de link naar door mij gemaakt formulier genoemd, maar op deze manier bij zoeken makkelijker terug te vinden.
http://members.home.nl/jadatis/Serieusb ... ukspel.xls
Het is te gebruiken om bijvoorbeeld te zien wat effect is op de asdrukken, van het plaatsen of verwijderen van een trekhaak, of het verplaatsen van een accu.
Maar ook om virtueel je hele camper of caravan vol te laden, en te zien of je over de maximale aslasten heen gaat, en zo ja ( want dat gaan we altijd :twisted: ) hoeveel.
Ook bij de zelfbouw van camper kan zo virtueel met de in te bouwen onderwerpen geschoven worden.
Daar heb ik een opvolger voor klaarliggen met 48 invul-regels.
Mogelijk ga die in de plaats zetten van de bovenstaande.
daar zijn alle bugs nu wel uit...denk ik.
Inmiddels staat versie 6 er in met een appart tabblad met het eenvoudige aslasten-spel. Ook het grote aslasten-spel staat er in en kun je onder aan voor dat tabblad kiezen.
Ook inmiddels bij mijn bandendruk artikel in de kennisbank gezet. zie laatste reactie daar.

update december 2009: Inmiddels versie 7.1 waarin bandendruk gedeelte herzien. Kunt het nu zelfs voor adviesdruk omrekenen gebruiken.
Dit werkt nu ook volwaardig. Nu weer openend met het grote aslastenspel, maar het ongewijzigde kleine kun je onderaan aanklikken.



Oh ja , aan het eind kun je natuurlijk ook nog de bandendruk bepalen.

Als er iemand is die deze formulieren gaat gebruiken ( zullen er niet zo veel zijn, schat ik),en deze komt nog foutjes of wensen tegen, dan kun je hier reageren
Laatst gewijzigd door Jadatis op di 22 dec 2009, 16:59, 5 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

Ik heb het niet gebruikt maar wel bedankt!
Gebruikersavatar
waltervl
Berichten: 179
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 14:03
Locatie: Regio Eindhoven
Contacteer:



Bericht door waltervl »

Misschien wel iets voor de Kennisbank: Campertechniek: http://www.camperforum.nl/viewforum.php?f=14
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:



Bericht door Jadatis »

Kan het er zo neerzetten, en zat daar ook al aan te denken, maar zal eerst eens met Aloys overleggen.
Moet daar ook weer niet te vol worden.
Bij mijn onderwerp over bandendruk uitrekenen staat ie ook al genoemd onder mijn eigen eerste reactie.
Was ook in eerste instantie daarvoor bedoeld, maar denk zelf dat het gewichten-gedeelte zeker voor camper-zelfbouw meer waardevol is.
Laatst gewijzigd door Jadatis op ma 02 feb 2009, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:



Bericht door Jadatis »

Inmiddels als 2e reactie bij mijn bandendruk verhaal in de kennisbank geplaatst, met verwijzing naar dit topic voor eventuele vragen of opmerkingen.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?p=544549#544549
Ook lees ik hier graag, of per PB of mail op mijn com hotmail adres onder de naam jadatis, als iemand het gebruikt heeft, en waarvoor, en hoe het beviel. Ik verwacht dat dat er niet veel zullen zijn, dus ieder berichtje is welkom. Er zijn nogal wat uren in gaan zitten, maar is ook een zelfcursus Excell geworden.

Daar ook een derde tabblad toegevoegd met een vereenvoudigde uitvoering, waar voor plaats en gewicht maar één veld ingevuld kan worden. Dit is voor zelfbouwers en even snel zien wat het plaatsen van een onderdeel doet, meestal voldoende.

Ook daar een suggestie en handelwijze voor een alternatief referentie-punt. Dit is zoals bij andere excell-formulieren vaak vanaf de achteras wordt gemeten, voor bijvoorbeeld een trekhaak of motor-rek.

Zo wil ik graag weten of de advies-gewichten voor de lege auto de praktijk benaderen. Daarvoor zou ik graag zoveel mogelijk gewichten per as of liever nog per wiel willen lezen van diverse auto's en campers.
Dus als je ooit weegt geef me dat dan alsjeblieft door via een van de wegen hierboven genoemd.
Zet daarin dan, naast de gewichten ook het merk en tijpe auto en benzine of diesel, voor-achterwiel-aandrijving, en motor voor of achterin. Dan kan ik deze inschatting verder verfijnen.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:



Bericht door Jadatis »

Omdat een voorbeeld vaak meer duidelijk maakt dan een hele omschrijving heb ik er 2 gemaakt.
Het eerste gaat over het verplaatsen van een huisaccu.
Wanneer je het naukeuriger wilt weten zou je het gewicht met 10 kunnen vermenigvuldigen, het wordt namelijk afgerond op hele kilo's.
Hier heb ik een minimum aan gegevens ingevuld, om te laten zien dat niet alles nodig is voor kleine dingen.

Afbeelding

Het tweede gaat over het plaatsen van een motorrek met motor.
Hier heb ik alles ingevuld, ook de links rechts verhouding en alle auto-gewichten.
Zo is te bepalen wat er nog aan laadvermogen overblijft op voor en achter-as, door de totalen daar te vergelijken met de maximale aslasten.
Ook daar het nieuwe referentiepunt gebruikt, wat je dus zelf kunt bepalen.
En dat hoeft niet zoals bij sommige andere formulieren vanaf de achteras te zijn, hier de achterkant van de bumper gebruikt.
Duidelijk wordt hier ook het gebruik van plus naar achteren toe, en min naar voren toe. En Plus naar rechts en min naar links.

Afbeelding

Het is bij gebruik van dit formulier voor zulke kleine handelingen, wel een beetje, een pak suiker halen bij het plaatselijk winkelcentrum,
met de auto, de fiets had ook gekunt.
Er zijn simpeler formulieren, maar deze is in het Nederlands en je weet nu waar je het kunt vinden.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:



Bericht door Jadatis »

Ook maar een voorbeeld van het ingewikkelde bandendruk-spel op het eerste tabblad.

Afbeelding

Onderaan staat een voorbeeld van hoe je het = teken kunt gebruiken. =140-27 Die daar staat geeft als je op TAB drukt op die plaats 113 wat dan de afstand is tot de voor-as( navel van de persoon,waar zijn zwaartepunt ongeveer zit, 27cm naar voren ten opzichte van de rugleuning, die op 140cm van de voor-as naar achteren toe zit).
En boven bij de achterbandendruk het zoekscherm voor de load-index gebruikt.
Bewust heb ik de fout gemaakt in regel 2 en 5 , om daar meest links en meest rechts om te wisselen bij de R/L verdeling zodat je ziet dat het formulier dat zelf corrigeert in de uitkomsten. -40 is namelijk meer naar links dan -35. 40 is meer naar rechts dan 35.

Niet alle gegevens kloppen met de praktijk. Ook ik heb me er nog steeds niet toe kunnen brengen om de auto en alle plekken daarin helemaal op te meten.

Bij deze auto zal niet zo snel sprake zijn van overbelasting van de assen, maar bij maar iets kleinere auto's komt de achterasbelasting al snel in de gevarenzone. Dit geldt natuurlijk ook voor campers, die met hun achteras-belasting snel over de maximaal toelaatbare aslast heengaan.

Bij de procenten boven de individuele banden ben ik met het minimum tot 78% gegaan , door boven te kiezen voor 95%, dus iets verder dan de 85% die ik steeds noem. De soep wordt nooit zo heet gegeten als dat hij opgedient wordt, het zou wel heel toevallig zijn als het in praktijk precies op dat minimum komt. Dus daar is naar eigen inzicht nog licht op te rekken.
Zo is het ook heel toevallig als de asbelasting ook echt aan het maximum komt, dus ga je iets over de maximaal toelaatbare aslast bij het maximum, dan hoeft je je daar naar eigen inzicht ook niet voor te schamen.

Hierin heb ik bij deze Personenwagen voor de bandendrukberekening de referentiedruk voor XL banden ingevuld van 2,9 bar. Bij gewone personenauto-banden is de referentiedruk 2,5 bar. Dus daar niet meer de maximum druk op de bandwang gebruiken.
Dit is dus een foute beredenering geweest van mij. Voor personen-auto's wordt het dus makkelijker, je hoeft alleen maar te zoeken naar XL of extra load op de bandwang. Gevonden dan 2,9bar invullen als ref druk en anders 2,5 bar.
Hoewel ik hierover nog geen 100% bevestiging van heb gevonden, ga ik er toch vanuit dat het zo moet.

Vanaf C banden kun je gerust wel de maximum druk gebruiken zoals ik vanaf het begin al steeds vanuit gegaan ben. Verantwoording voor dit verschil is dat deze banden niet voor snelheden boven 160 km gebruikt worden en niet bij de achteras meer dan 2 graden scheefgeplaatst worden ( voor beter bochtenwerk), zoals bij personenauto's wel gebeurt. Daarvoor moet namelijk de referentiedruk verhoogd worden, dit is het deel dat ik er in de formule uitgewerkt had. Mijn vermoeden is dat het verschil tussen de referentiedruk en de maximumdruk daarvoor gebruikt wordt, en daar dit vanaf C banden niet nodig is, is er geen ruimte tussen referentie- en maximum-druk nodig, en is dus de maximum-druk gelijk aan de referentiedruk.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:



Bericht door Jadatis »

Het "Grote serieuse bandendruk en aslasten spel" verder te noemen GSBEAS heb ik aangepast op het bandendrukgedeelte, waar het uiteindelijk voor bedoelt was.
je zou het nu zelfs kunnen gebruiken om voor de auto de nieuwe adviesdrukken te bepalen bij het plaatsen van andere banden.
Ook wordt tegenwoordig zelden nog de adviesdrukken voor normaal gebruik gegeven.
Het is nu te gebruiken van aanhanger tot camper met dubbellucht en tot sportauto met verschillende banden voor en achter.
Het bandendruk gedeelte werkt precies volgens de ETRTO formule met zijn toeslagen voor snelheid.

Ik heb het op een andere plek staan, op mijn sky drive van hotmail.
Ook opent het nu weer met het GSBEAS maar het eenvoudige kleine aslastenspel kan onderaan aangeklikt worden, daar is ook niets aan verandert.

http://cid-a526e0eee092e6dc.skydrive.li ... ndruk-spel
In deze map het spreadsheet 7.0 gebruiken dus voortaan, en er staat een voorbeeld-spreadsheet met plaatje daarvan.
De 6,8 laat ik voorlopig staan voor als in de 7.0 nog bugs voorkomen.
Het plaatje nu hier.
Afbeelding
onderaan weer het voorbeeld van het gebruik van het = teken en bovenaan nu 4 adviezen voor tot 2 snelheden.
Dikgedrukt staan de adviesdrukken die meestal op de advies-stikker op de auto zou staan. Gesteld dat de aslasten die je berekent die voor normaal gebruik zijn.
Dan zie je dat zelfs bij vakantiegebruik bij een MPV met laadvermogen van 800kg niet altijd de adviesdruk voor maximaal gebruik hoeft te worden aangehouden.
ook weer de fout gemaakt, dit keer bij de bestuurder, om de meest links en meest rechts om te wisselen, zodat je ziet dat het spreadsheet dat zelf corrigeert. Zo ook voor gewicht en plaats voor/achter.
Bij het zelf uitproberen al foutjes gecorrigeerd en achter staat in dit voorbeeld op dubbellucht met zijn 4 banden ingevuld. Foutje, maar zo kun je zien dat dat ook werkt, en verander je het in het voorbeeld spreadsheet in 2 banden dan zie je gelijk de adviesdrukken boven veranderen.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Plaats reactie