Snelheidsmeter/kilometerteller

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
HDV
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 14 aug 2006, 18:36

Snelheidsmeter/kilometerteller



Bericht door HDV »

Hallo ,

de snelheidsaanduiding en kilometer teller werken plotsklap niet meer
van onze camper Hymer Fiat B644 2001 .
de andere functies van het dasbord werken nog wel
Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken mechanisch of electronisch , of heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt
Graag jullie technische reactie
ALVAST BEDANK
Huub
umpie30
Berichten: 998
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel



Bericht door umpie30 »

kortsluiting in het verwarmingselement van de carterdampslang
haal deze stekker los en vernieuw de zekering in de zekeringkast onder de motorkap

echter is het wel aan te bevelen het element te vervangen is wel een complete slang helaas

weet niet uit mn hoofd welke zekering nummer het is maar dat is wel te meten welke er defect is
JRa
Berichten: 148
Lid geworden op: za 22 jul 2006, 14:25
Locatie: België, grens hageland/kempen



Bericht door JRa »

umpie30 schreef:kortsluiting in het verwarmingselement van de carterdampslang
haal deze stekker los en vernieuw de zekering in de zekeringkast onder de motorkap

echter is het wel aan te bevelen het element te vervangen is wel een complete slang helaas

weet niet uit mn hoofd welke zekering nummer het is maar dat is wel te meten welke er defect is
Hallo,

Ik heb al veel problemen hierover gehoord. Is deze verwarming buiten felle vrieskou ook nodig, kan men die niet gewoon afkoppelen?

Groeten,

Jos
umpie30
Berichten: 998
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel



Bericht door umpie30 »

probleem is als er vorst is er ijsvorming optreedt in die slang
als je dat blok ijs laat zitten kan de carterdruk nergens heen en knallen je keerringen er uit met alle gevolgen van dien
HDV
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 14 aug 2006, 18:36



Bericht door HDV »

bedankt voor jullie reactie , maar weten jullie toevallig ook wat zo,n
carterdampslang kost
paruyma
Berichten: 1195
Lid geworden op: di 27 jan 2004, 10:16



Bericht door paruyma »

Hoi,

Heu, wat heeft een carterontluchting temaken met de snelheidsmeter???

Grtz
Het leven is prachtig, geniet er van je hebt er maar één.
umpie30
Berichten: 998
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel



Bericht door umpie30 »

dit heeft alles te maken met spanning welke van de zelfde zekering afkomt :idea:


http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... ht=#426842


zelfde verhaal staat hier ook al op

1339389080 - SLANG
Leverbaarheid: - Ja

Familie: AC98 - SLANG

Macro familie: D
Kortingscode: B

Minimum aantal per verpakking: 1
Meeteenheid: Num

Gewicht gram: 450
Catalogusprijs(1): 59,77 EUR


Prijs inclusief BTW: 71,13 EUR
zo hier heb je alle gegevens om het te verhelpen
zekering nummer 11
blauwe 15 amp

suc6
Gebruikersavatar
alberthoving
Berichten: 210
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 13:01
Locatie: Nuenen



Bericht door alberthoving »

Wij hebben afgelopen zomer hetzelfde probleem gehad, snelheidsmeter en kilometerteller deden het plotseling niet meer (Fiat Ducato 2002).
Bij ons was de kabel in het huis afgebroken, en had wat tandwieltjes vernield. Teller is via onze garage bij de VDO in Eindhoven gereviseerd (kosten ongeveer 50 Euro). Volgens hen komt dit probleem vaker voor, maar ik had het op het forum nog nooit gezien.
Sindsdien werkt alles weer prima, en de kilometerstand is niet veranderd, anders heb je daar weer problemen mee.
Wel een heel andere oplossing als hiervoor aangedragen
Albert
Ronbrains
Berichten: 6
Lid geworden op: di 23 jul 2019, 15:25

Re: Snelheidsmeter/kilometerteller



Bericht door Ronbrains »

Het is een wat ouder topic maar ik hoop dat er toch nog op gereageerd wordt.

Gisteren is tijdens onze vakantie in Ierland een nieuwe koppeling gemonteerd in onze Fiat Ducato 2.8 jtd uit 2001. Na het ophalen bleek de snelheidsmeter niet meer te werken. Met contact uit hangt de naald recht naar beneden, bij inschakelen van het contact maakt hij een 360 graden rondje met de klok mee, om vervolgens tegen de klok in naar 10 km gaat en daarop blijft staan. Tijdens het rijden komt hij alleen nog even uit de hoek als ik bijna stil sta. In eerste instantie dacht ik dat ze vergeten waren om de sensor in de versnellingsbak weer aan te sluiten, maar de kilometerteller doet het wel, dus dat is het niet.

Het vervelende is dat ook de Goldcruise cruise control het niet meer doet. Kan hem wel aanzetten maar hij mist de pulsen.

Heeft Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Snelheidsmeter/kilometerteller



Bericht door Bob Diesel »

terug naar de garage waar er gisteren aan gewerkt is
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Ronbrains
Berichten: 6
Lid geworden op: di 23 jul 2019, 15:25

Re: Snelheidsmeter/kilometerteller



Bericht door Ronbrains »

Kan niet meer, we gaan morgen in Belfast op de boot naar Engeland. Garage ligt precies recht tegenover Belfast aan de westkust. Ik was al blij dat ze de koppeling op tijd klaar hadden.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk

Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Snelheidsmeter/kilometerteller



Bericht door PaulBng »

Draadje los?
Zelf voet op gaspedaal en navi voor de snelheid...
jaalders78
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 jun 2020, 16:47

Re: Snelheidsmeter/kilometerteller



Bericht door jaalders78 »

Super! Dit heeft ons geholpen in Spanje!!
Ook een rood lampje (motor) brandde en oranje gloei lampje knipperde....
Ik heb de garage dit laten lezen en de zekering brandde niet meer door.

Idd, advies is wel om te vervangen.
Top forum!!!!
Ronbrains
Berichten: 6
Lid geworden op: di 23 jul 2019, 15:25

Re: Snelheidsmeter/kilometerteller



Bericht door Ronbrains »

Hoewel inmiddels al weer een jaar verder nog even een update.

1. Het feit dat de cruisecontrole het niet meer deed zat hem achteraf in het feit dat bij het vervangen van de hoofdkoppelingcilinder de beugel waaraan de remlichtschakelaar gemonteerd is verbogen was waardoor de remlichten niet meer uitgingen.

2. Omdat het voor de apk voldoende was de snelheid af te kunnen lezen via een gps had ik besloten om de snelheidsmeter niet te laten repareren. Het lag ook niet aan de veelbesproken zekering.

Nadat ik de camper in het voorjaar uit de winterstalling haalde, waar de motoraccu afkoppeld geweest was, werkte naast de snelheidsmeter ook de brandstofmeter niet meer. De totaal kilometerteller stond op 000000, en toen ik ging rijden gaf deze, net als de dagteller, een veelvoud van de werkelijk gereden afstand aan. Na 10 km stond er al 280 km op de teller. Toch maar laten repareren, waarbij de oorzaak niet boven water gekomen is, maar ik begreep van de reparateur dat het vaker voorkomt bij dit type Ducato. Waar hij voor waarschuwde was het gebruik van electronische hulpstarters. Deze kunnen de elektronica van de auto beschadigen.

Wat me na de reparatie is opgevallen is, is dat de koelwatertemperatuurmeter, die vanaf het moment dat wij hem kochten in 2017 nooit hoger aangegeven heeft dan 1/4 van de totale uitslag, sinds de reparatie van het tellerblok bij bedrijfstemperatuur netjes in het midden staat. Er heeft dus mogelijk al voor de reparatie in Ierland al iets aan gemankeerd.



Verstuurd vanaf mijn PE-TL10 met Tapatalk

Plaats reactie