Isoleren met Pur schuim?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
willeme 1



Bericht door willeme 1 »

mij hebben ze ook wijsgemaakt dat pur water opneemt

nou heb eeb stuk pur een paar dagen in het water gelegd en daarna doorgezaagt, kurkdroog!!!
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:



Bericht door vanHooltje »

Dit gebeurd ook niet direct Wilem1. Dit kan wel enige maanden duuren.
Pur schuim trekt ook vocht aan om hard te worden!
Test het maar uit , spuit twee weersjes van purschuim besproei een daar van met planten spuit, je zal zien dat de besproeide sneller hard is.

Dit prosses gaat nog lang door, en zo zuigt het het vocht op.


grt, van Hooltje
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:



Bericht door Jadatis »

Ja maar, wordt dit vocht dan niet voor het hardingsproces gebruikt, en blijft er daarna een droog product over wat weer geen nare dingen doet met metaal? Kan nog een stapje verder gaan, zou het beetje vocht wat nog aan het metaal zit niet door het PUR schuim opgenomen en chemisch verwerkt worden waardoor het metaal zelfs droger wordt?
Is maar een gedachtegang, die net zo zou kunnen kloppen of niet kloppen als wat hier geschreven wordt.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:



Bericht door vanHooltje »

Nee deze vlieger gaat helaas niet op, ik heb meerdere campers gerepareerd. En daar waar purschuim zat was het metaal verrot en vochtig.
Pur schuim blijft dus vocht trekken.
Niet voor niets worden stijlen van bussen voorzien van beluchtingsgaten.
De enege echt manier om koudebruggen te voor komen is door de binnenplaat vrij van stijlen te houden, door bv dik ekiband er tussen te doen.

grt, van Hooltje
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Jan Hester
Berichten: 10864
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:09
Locatie: Amsterdam



Bericht door Jan Hester »

Op mijn oude schip was ook met pur schuim gewerkt als afdichting rond sommige ramen. Waar het pur schuim was aangebracht was het roestig en nat . Waar het niet zat zag het er allemaal een stuk beter uit.
Hier van uitgaande zal ik pur schuim niet gebruiken als isolatie op ijzer.
Jan Hester Amsterdam
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:



Bericht door simple simon »

Purschuim neemt absoluut geen geen water op en daarom roest het ijzer wat daar zit.
het vocht slaat dus op het metaal neer omdat het nergens anders heen kan.
Coaten van het metaal lost dat probleem dan wel op.
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
wiliamora



Bericht door wiliamora »

Ik zou voor styropor isolatie gaan in elke dikte te koop en niet duur .
knipph
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 18:52
Locatie: Baarlo (Lb)
Contacteer:



Bericht door knipph »

Kijk ook even naar deze link http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... =koudebrug

Of zoek op het forum naar "koudebrug" of "isolatie"

Succes, Huub
Reizen met de LT stemt tevree..
viss0091
Berichten: 89
Lid geworden op: za 21 feb 2004, 14:55



Bericht door viss0091 »

let bij de materiaalkeuze ook op de brandwerendheid en giftigheid van de dampen bij brand, het kan snel gaan anders........

m.vr.gr.

Kees
demooiste
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 02 okt 2006, 16:08
Locatie: huizen



Bericht door demooiste »

Ik denk dat je het beste platen kunt nemen die geen vocht kunnen opnemen
zoals tempex isopore roofmate en dergelijke ,liefst zo dik mogelijk
tweede hands genoeg te krijgen
en wat het buigen betreft,in kleinere stukken zagen en weer aan elkaar purren of lijmen
De Timmerman die niet zingen kan
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:



Bericht door vanHooltje »

Lijmen lijkt me beter, neem een kit lijm zoals hichtec of sicaflex.

Pur word overal afgeraden voor camperbouw of auto industrie.
Ik heb er al genoeg narigheid van gezien bij campers en auto's.

Grt, van hooltje
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
robw
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 25 jun 2008, 6:51
Locatie: Heerenveen



Bericht door robw »

Ik heb een aantal roofmate isolatiepanelen met PUR verlijmd tegen de polyester buitenpanelen.
Ik heb het getest met verschillende kit soorten (kitspuit en aangebracht met spatel) en PUR maar omdat PUR zich gemakkelijk verspreid hecht het paneel overal. Wel zie ik verschil tussen het Gamma spul en de betere soorten. En ik gebruik een spuitpistool om het goed te doseren.
Campervan
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 12:44
Locatie: Breda



Bericht door Campervan »

robw schreef:Ik heb een aantal roofmate isolatiepanelen met PUR verlijmd tegen de polyester buitenpanelen..................................
Gebruik je hiervoor dan 2K of 1K PUR-schuim?
Groetjes, Henk
____________________________________

Het is beter rijk te leven dan rijk te sterven.
robw
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 25 jun 2008, 6:51
Locatie: Heerenveen



Bericht door robw »

gewoon 1K.
Plaats reactie