Voorschriften gas

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ZenZien
Berichten: 497
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 12:09
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

Voorschriften gas



Bericht door ZenZien »

Wie weet waar ik de voorschriften voor gas in een camper kan vinden op internet.

Bij mijn vorige camper had ik de koelkast en de gaspitten aangesloten met knelfittingen. Nu wil ik dat gewoon met een gasslang doen die je op zo'n geribbeld buisje schuift en dan vastzet met een klem. Dat geribbeld buisje zit wel met een knelfitting vast.
Het voordeel is dat je veel gemakkelijker de slangen kunt verwisselen na een paar jaar.
Maar is dit eigenlijk wel toegestaan?
Het motto van de zelfbouwer:
THE JOY IS IN THE JOURNEY.
Camper Hyundai H200
Camper Hyundai H100
Camper Land Rover 109
Lalonde
Berichten: 352
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 19:30



Bericht door Lalonde »

Je zal de EN -normen voor de installatie van LPG-systemen voor huishoudelijk gebruik in vrijetijdsvoertuigen en andere wegvoertuigen niet direkt in zijn geheel op het net terugvinden.

Op die publicaties rust copyright en vermits het een overheidsinstelling is die ze verspreidt lijkt het mij niet opportuun dat iemand ze toch integraal op het net zou zetten.

EN-1949 en EN 1949/A1 zouden wel eens door de nederlandse wetgever ergens in een wettekst kunnen vermeld worden en dan is het wet natuurlijk.

In België is dit vooralsnog niet het geval, de EN norm heeft officieel wel al de status van belgische norm, maar nog nergens in een wettekst wordt naar die norm verwezen. M.a.w. in België mag alles en er bestaat geen controle op installaties.

In het kort, uit de norm :

1) alle toestellen moeten met de gasverdeelkraan(en) worden verbonden met deugdelijke metalen leidingen die trillingsvrij gemonteerd moeten worden. (tussen gasfles en ontspanner die niet op de fles zelf zit mag wel een flexibele slang worden gebruikt)

2) Maar, want er zijn altijd uitzondering :

- elke kookplaatl die mobiel gebruikt wordt (dus niet permanent vast gemonteerd of ingebouwd is) mag

- met een rubber slang worden verbonden van max. 75 cm. lengte.

- aan de bevoorradingskant moet een afsluitkraan staan (kant gasleiding of gasfles)

- de slang moet vrij van stress, spanning, mechanische schade en oververhitting geplaatst zijn

- de slang moet direkt bereikbaar zijn en mag niet door of achter wanden, plafonds of vloeren worden gemonteerd.

Let wel, de rubber slang moet dus

-ofwel rechtstreeks aan de gasfles gekoppeld zijn (dus 1 fles per toestel)

- ofwel aan een metalen binnenleiding met verdeelkranen en dan moet de kraan waar de rubber slang zal worden aangekoppeld een veiligheid hebben zodat ze nooit kan worden opengezet zonder dat de rubber slang is aangesloten. Ook de snelkoppeling aan de kant van de rubberslang moet van een automatisch sluitsysteem voorzien zijn zodat de slang nooit kan worden weggenomen zonder dat eerst de kraan gesloten werd.

De norm spreekt idd. enkel over de kookplaat die met een (juiste) rubberen slang mag worden aangesloten. Een koelkast zou dus in feite steeds met metalen leidingen aangesloten moeten worden.

Tenzij je natuurlijk je koelkast niet vast ingebouwd hebt en dus als vracht meevoert en pas op de bestemming zou aansluiten.

http://www2.nen.nl/nen/servlet/dispatch ... tID=132085

Enkel verkrijgbaar in Engels, Duits en Frans natuurlijk ... en koop hem niet , het zijn enkel maar 14 blaadjes A4 met 2 nietjes in (waarvan 6 dan nog zonder nut - shutblad, titelblad, index pagina's, bibliografieblad, enz... + de 4 blaadjes wijzigingen in EN 1949/A1 ( waar enkel wat woordjes worden gewijzigd maar vrijwel niets aan de eisen).
Gebruikersavatar
ZenZien
Berichten: 497
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 12:09
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:



Bericht door ZenZien »

Bedankt Lalonde.
Ik denk dat er dan heel wat campers rondrijden die zich niet aan de regels houden. Volgens mij hebben de meesten gewoon een slang van de gasfles naar de kranen (dat mag dus en kan ook niet anders) maar ook slangen van de kranen naar het gas en de koelkast, zo wordt dat ook in alle camperzaken waar ik rond heb gekeken aanbevolen. In mijn vorige camper had ik dat ook.
Het is gewoon niet te doen om koperen buis te gebruiken voor dit soort inbouwapparatuur.
Het motto van de zelfbouwer:
THE JOY IS IN THE JOURNEY.
Camper Hyundai H200
Camper Hyundai H100
Camper Land Rover 109
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:



Bericht door Blauwkous »

ZenZien schreef: Het is gewoon niet te doen om koperen buis te gebruiken voor dit soort inbouwapparatuur.
Hallo ZienZien.

Dit keer ben ik het niet met je eens. Je weet dat ik ook aan het inbouwen ben en dat wordt op het laatste stukje bij de fles na allemaal koperen pijp 10 mm. Je moet het wel goed met beugels bevestigen. Daarnaast moet in de koperen leiding bij de koppelingen ook een hulsje worden ingebracht.
Je kunt voor praktijkadviezen het beste terecht bij een bedrijf dat ook de gasflessen verkoopt.
Mocht je in de buurt van Remmerden, gemeente Rhenen zijn, daar zit zo'n vreselijk goed bedrijf. De "oude baas" campert zelf ook en doet al sinds ik me kan herinneren deze handel.
Hij en zijn zoon hebben mij al van diverse zeer goede (gratis) adviezen en (betaalbare) materialen voorzien.

Ik mag geen namen noemen, maar via een pb'tje geef ik graag het adres.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Gebruikersavatar
ZenZien
Berichten: 497
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 12:09
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:



Bericht door ZenZien »

Ik geloof graag dat je gelijk hebt, maar de constructie die ik had en nu ook weer van plan ben werd mij nota bene aanbevolen door de verkopers van de koelkasten en de gasplaten, ook bij de firma waar ik de gasflessen laat vullen en die allerlei slangen e.d. verkoopt werd mij dit aanbevolen. Ik zie eerlijk gezegd ook niet in waarom koperen buis veiliger is, in mijn geval is de gasfles gescheiden van de koelkast door een multiplex wandje van 9 mm dik, de slangen zijn dus heel kort.
Als slangen niet veilig zijn, waarom worden ze dan wel voor dit doel verkocht, en bovendien mag het wel tussen de fles en de verdeelkranen en als het om losse apparatuur gaat, dan is het dus kennelijk opeens wel veilig.
Als het onveilig zou zijn zou ik het niet willen hebben, maar de logica ontgaat me een beetje. Flexibele slangen vind ik persoonlijk veiliger bij een ongeval. Een koperen buis breekt af of buigt, een slang geeft gewoon mee.
Het motto van de zelfbouwer:
THE JOY IS IN THE JOURNEY.
Camper Hyundai H200
Camper Hyundai H100
Camper Land Rover 109
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:



Bericht door Blauwkous »

Hoi Ziener.

Mij is de logica wel duidelijk. Gasslangen zijn veel slijtgevoeliger dan pijp. Een camper beweegt, een slang door een gat dus ook en dat veroorzaakt hoge slijtage. Dat telt natuurlijk ook voor losliggende slangen die ergens overheen slingeren.
Nu kijk je in een gat wat lastig en zou het mogelijk kunnen zijn dat er een lekkage is zonder dat je het in de gaten hebt.

Tja, in mijn jonge jaren heb ik ook een opleiding tot cv-monteur / loodgieter gehad en nog geslaagd ook :wink:. Dat is natuurlijk gedateerd, vandaar het luisteren naar die echte verkoper/vakmens die nog met de handen werkt en daarnaast logisch denken vanuit het geleerde.
Met gas valt echt niet te spotten.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Gebruikersavatar
ZenZien
Berichten: 497
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 12:09
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:



Bericht door ZenZien »

Ik wil het niet beter weten dan een vakman.
Alleen is het in een kleine camper zoals ik aan het bouwen ben heel erg lastig om het met koperen buis aan te sluiten. Je sluit alles aan, en dan schuif je de koelkast op zijn plaats. Als je eerst de koelkast op zijn plaats zet, en dan met buis aansluit heb je weer geen mogelijkheid om het gasstel op die manier van onderen aan te sluiten. En als je eerst het gasstel doet, kun je weer niet bij je koelkastaansluiting komen.
Ook van buiten via een inspectieluik kan niet, want dan moet je een gat in de carrosserie maken op een plek waar een verstevigingsbalk loopt en dat mag ook niet.
Bovendien gaat mijn slang maar door 1 gat, dat heb bekleed met zacht materiaal. Aan beide kanten van het gat kan ik de slang controleren.
Als je in de winkels wordt geadviseerd om het met een slang te doen, en die dingen zijn ook voor dat doel in de handel, denk ik dat er heel wat kleinere campers rondrijden die het ook met een slang hebben opgelost.
Als ik het gevoel zou hebben dat het onveilig zou zijn, zou ik er niet over peinzen om het zo op te lossen.
Volgens het instructieboekje moet je de koelkast vastzetten met 2 kleine bijgeleverde schroefjes door de zijwand van de koelkast. Dat is alleen maar om hem op zijn plaats te houden. Bij de minste beweging van de koelkast bij een aanrijding bijv. kan de koperen leiding al beschadigen, een slang neemt zo'n beweging gewoon op, dat lijkt mij toch veiliger.
Het motto van de zelfbouwer:
THE JOY IS IN THE JOURNEY.
Camper Hyundai H200
Camper Hyundai H100
Camper Land Rover 109
Lalonde
Berichten: 352
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 19:30



Bericht door Lalonde »

Tja, Zenzien, je vraagt de normen (en veiligste) manier en als je die krijgt ga je die direkt verwerpen.

Eigenlijk had je dus de normen niet nodig want je weet het toch beter afgaande op horen zeggen.

Verkopers zijn verkopers. Vraag eens aan die verkopers die je dat " prima ' advies over rubber gasslangen hebben gegeven of ze het ook zo voor jou willen inbouwen en of ze dat dan ook willen laten keuren bij Terveer of zo. Je zult ze zien lopen in alle richtingen.

Koperen (of stalen) leidingen moeten goed geplaatst worden natuurlijk.

Stevig bevestigd waar nodig, met de nodige soepelheid waar nodig. Bijvoorbeeld bij de koelkast die al eens moet worden uitgebouwd voor herstelling of nazicht, daar moet in de leiding een kronkel worden gelegd zodat die lichte verschuivingen kan opvangen.

Er zijn zat voorbeelden van zelfbouwers op het net terug te vinden die prima werk leveren en keurig alles volgens de norm hebben aangelegd. Ook in kleine bestelbusjes.

Ga eens langs bij een zelfbouwersbijeenkomst, die mensen zullen je al te graag laten zien hoe één en ander kan worden gedaan.
Gebruikersavatar
ZenZien
Berichten: 497
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 12:09
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:



Bericht door ZenZien »

Het betekent niet dat ik jullie adviezen niet goed vind.
Natuurlijk bedankt daarvoor.
Ik heb alleen geen mogelijkheid om het nu nog zo te gaan doen, zonder de helft weer te gaan slopen, want ik kan nergens bijkomen.
Mijn slangen blijven goed in het zicht en als ik ook maar het beginnetje van een slijtage zie, worden ze meteen vervangen.
Maar met 1 doorvoering door een gat bekleedt met zacht rubber ben ik niet zo bang voor slijtage. Verder komen de slangen nergens in aanraking met iets anders.
Het motto van de zelfbouwer:
THE JOY IS IN THE JOURNEY.
Camper Hyundai H200
Camper Hyundai H100
Camper Land Rover 109
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....



Bericht door traveller630 »

Slangen gaan altijd maar beperkt mee en zullen na de aangegeven datum vervangen moeten worden, tevens moet de gaskast gesloten zijn van het woongedeelte. een doorvoer met behulp van een slang kan dan weleens een probleem geven
Lalonde
Berichten: 352
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 19:30



Bericht door Lalonde »

Leuke site ZenZien en bedankt voor de duidelijke foto's, je moet er toch maar op tijd aan denken om op tijd je fototoestel boven te halen.
Jeetje
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 20 mei 2004, 21:49
Locatie: Abcoude



Bericht door Jeetje »

ZenZien schreef:Het betekent niet dat ik jullie adviezen niet goed vind.
Natuurlijk bedankt daarvoor.
Ik heb alleen geen mogelijkheid om het nu nog zo te gaan doen, zonder de helft weer te gaan slopen, want ik kan nergens bijkomen.
Mijn slangen blijven goed in het zicht en als ik ook maar het beginnetje van een slijtage zie, worden ze meteen vervangen.
Maar met 1 doorvoering door een gat bekleedt met zacht rubber ben ik niet zo bang voor slijtage. Verder komen de slangen nergens in aanraking met iets anders.
Die koperen leidingen zijn hartstikke flexibel. Volgens mij kun je alles wat nu met een slang aangesloten is, vervangen door een koperen leiding.

Ik heb ook overal koperen leiding gebruikt en het viel mij mee hoe eenvoudig die leidingen te verwerken zijn!

Ik heb trouwens informatie ingewonnen bij een scheepsbouwer toen ik de camper in ging bouwen. De eisen bij de pleziervaartuigen liggen nog wat hoger dan in de camperbouw en ik heb wat tips en trucs gekregen die mij bij het bouwen van pas zijn gekomen!

Een koperen leiding is veel veiliger dan een slang. Een slang kan uitdrogen (en gaan lekken), lek 'schaven', door een scherp voorwerp gemakkelijk(er) lekgeprikt worden, door verhitting smelten (en lek raken) en is aanzienlijk 'zwakker' dan een koperen leiding.

Ik zou áltijd voor (zoveel mogelijk) koperen leidingen kiezen en niet alleen omdat dat moet...
... it's better to burn out, than to fade away...
Gebruikersavatar
ZenZien
Berichten: 497
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 12:09
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:



Bericht door ZenZien »

... it's better to burn out, than to fade away...
Dat slaat toch niet op dit topic hoop ik :D
Het motto van de zelfbouwer:
THE JOY IS IN THE JOURNEY.
Camper Hyundai H200
Camper Hyundai H100
Camper Land Rover 109
Plaats reactie