zelfbouw antenne voor Wifi

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Lammerts
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:07
Locatie: Noord Nederland

zelfbouw antenne voor Wifi



Bericht door Lammerts »

Hallo technici,
We hebben een laptop gekocht om te kunnen e-mailen met de mensen thuis, wanneer wij op vakantie zijn in o.a. Frankrijk, Spanje en Portugal.
Zojuist kom ik terug na overleg in de winkel.
De verkoper vertelde mij dat een klant zelf een antenne heeft gebouwd.
De schema's, tekeningen en beschrijving zou hij van het internet hebben gehaald.
Hij zou de USB poort voor de antenne gebruikt hebben.
Kunnen jullie mij verwijzen naar deze website ?
Jeetje
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 20 mei 2004, 21:49
Locatie: Abcoude



Bericht door Jeetje »

Wist die verkoper dat niet?
... it's better to burn out, than to fade away...
berriaaf
Berichten: 211
Lid geworden op: vr 18 jun 2004, 8:06
Locatie: Veenoord
Contacteer:



Bericht door berriaaf »

Over het bouwen van de biquad of doppel-quad is al heel veel geschreven.

En mocht er desondanks tóch iets niet duidelijk zijn, stel uw vraag dan gerust in de werkplaats op het forum.

De biquad antenne

De biquad antenne is een makkelijke antenne om zelf te bouwen en al populair lang voordat ik deze bouwbeschrijving heb gemaakt. Ook zendamateurs gebruiken deze antenne in een aantal variaties. Zo staat deze antenne bijvoorbeeld beschreven in het boek "UHF Unterlage" en worden verschillende commerciële uitvoeringen aangeboden. De hier beschreven simpele uitvoering kost circa 10 Euro om te bouwen en heeft naar keus een female N-connector of een vast gemonteerde aansluitkabel zodat de antenne direct op uw Access Point, Wireless Router of PCI Wifi netwerk kaartje aangesloten kan worden. De versterking is ongeveer 8dBi en de prestaties zijn te vergelijken met die van commerciële 8dBi paneel antennes, voor een fractie van de prijs. De biquad is een richtantenne, met een horizontale en verticale openingshoek van 60 graden. Het dekkingsgebied van de antenne is voor te stellen als een kegel, waarbij de antenne zich in de top van de kegel bevindt

http://home.deds.nl/~pe2er/biquad/

Berriaaf
Onze Camper site : http://www.camper-freaks.nl
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Ik maak geen fouten.
Ik beperk mij tot blunders.
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Ik denk dat het makkelijker (en goedkoper?) is om een WiFi-usb-stick te gebruiken met een 5 meter lange usb-verlengkabel. Dan leg je die stick op dak, of je steekt 'm met een stokkie (vishengel?) boven de camper uit!

Ik wil dat nog proberen, ik heb de materialen al maar momenteel geen tijd... Bij Mediamarkt in Zwolle hebben ze trouwens deze week een draadloze router in de aanbieding mét WiFi usb-stick voor € 39,-...

Overigens: de combinatie antenne en WiFi-stick is ideaal. Een WiFi-usb-dingetje heeft een ingebouwde miniatuur-antenne. Als je een veel betere antenne bouwt in een kunststof pijp dan kun je de stick daar rechtstreeks op aansluiten. Je lijmt die WiFi-stick dan gewoon onderin de antennepijp. Vanaf de antenne ga je met zo'n 5 meter usb-verlengkabel naar de laptop. Voordeel: je hebt geen kabelverliezen!
Want als je een insteek-WiFikaartje hebt met antenne-aansluiting en je knoopt daar een losse antenne aan met antennekabel, dan zijn de kabelverliezen heel groot. Tenzij je kabel gebruikt van meer dan 1 cm dik... :?
Ik heb dit model teruggevonden! Zie hier: http://pe2er.nl/omniusb/index.htm

Afbeelding

Weet waar je aan begint! Als er staat dat een stukje 23,75 mm lang moet zijn, dan bedoelen ze ook 23,75 mm! Héél nauwkeurig werken dus!!

Ook leuk, de Poor Man's WiFi: http://www.usbwifi.orcon.net.nz
Of deze: http://pe2er.nl/biquadusb/index.htm
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Lammerts
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:07
Locatie: Noord Nederland



Bericht door Lammerts »

Aloys schrijft over de aanbieding van Mediamarkt, de draadloze router met wifi-usb stick van 39 Euro. De aanbiediing. Heeft iemand deze al gekocht en in gebruik ?
Zo ja, voldoet deze aankoop aan de verwachtingen. Heb je een beter ontvangst van het signaal ?

Met vriendelijke groet, Laus Lammerts.
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

Met alle respect voor Aloys,
Een usb antenne is niet echt een dijk van een zender ontvanger.
de kunst van het vergroten van het bereik is eerst het optimaliseren van de omstandigeheden en vervolgens de beste antenne.
Bij verschillende antenne's zie je de versterking staan, hier geld, hoe meer db hoe beter de mogelijkheden van de antenne.
8db is een heel sterke antenne met een prima range.
Natuurlijk is het ook van belang dat je de directionaliteit goed voor elkaar hebt. Zo'n richt antenne lijkt mij een hele goede oplossing voor in de camper.
Ja je moet wel even speuren maar eenmaal gevonden heb je ook zo een lekkere verbinding. alles opgesteld op een mini fotostatief en je bent het mannetje denk ik.

Ik ga het in ieder geval wel uitproberen :wink:

Maar voor de minder handigen onder ons:
Afbeelding

Hier te koop
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Ik heb zo'n antenne, 7 dBi versterking. Maar een aantal van die dB's raak je weer kwijt in dat dunne antenne-kabeltje. Die moet vooral niet langer zijn dan 2 meter. En hoe zet je zo'n magneetvoet op een aluminium of kunststof camper? Bij mij, op de bus, is dat geen probleem.
Daarnaast speelt de prijs een rol: antenne plus een insteekkaartje voor de laptop met aansluiting voor die antenne kosten samen ruim € 100,-

Een WiFi-stickie heeft een ingebouwde antenne, die is inderdaad "niet zoveel soeps". Maar je zet of legt dat ding met een verlengkabeltje wel op het dak van je camper! Je zendontvanger plus antenne zijn buiten de camper, dat geeft al veel meer signaal! En dus: géén antenne-kabelverliezen! Antenne plus zender zijn buiten, de data gaan digitaal via de usb-kabel naar de laptop.

Maar er zijn ook (Linksys) usb-stickies mét een beter antennetje er aan vast! En anders bouw je die antenne in die pijp, met ingebouwde usb-stick, dat is echt een superding!

Afbeelding

En je kunt natuurlijk een richtantenne toepassen. Maar dat lijkt mij alleen leuk voor op een camping of camperplek, daarmee is het moeilijk zoeken terwijl je rijdt!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Ludwig
Berichten: 181
Lid geworden op: do 21 okt 2004, 18:58



Bericht door Ludwig »

...
Laatst gewijzigd door Ludwig op ma 17 dec 2007, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Ludwig: je zou het voor de aardigheid eens moeten uitproberen met een 5 meter kabel. Volgens mij maakt het niets uit: USB mag tot 5 meter.

En je krijgt géén verlies van zendsignaal want zend/ontvanger én antenne zitten in/aan het apparaat, en staan dus op dak van de camper. De usb-kabel transporteert slechts data ("enen en nullen").

Ik wil het zelfs nog gaan uitproberen met 2 kabels van 5 meter, dus met 10 meter usb-kabel. In het midden koppel ik die met een mini-usb-hubje, die versterkt het signaal. Het geheel plak ik dan aan een 10 meter lange vishengel van fiberglas, kijken hoeveel je dan ontvangt op een willekeurige plek...

'Deskundigen' (ict'ers/technici werkzaam bij een grote internet-provider) verzekerden mij ervan dat dit zelfs nog wel valt uit te breiden tot 15 meter, met 2 usb-hbjes ertussen :lol:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

Ik vraag mij eigenlijk wel af hoe dit soort konstrukties zich verhouden tot de antenne die om de monitor van mijn laptop (IBM X24) gemonteerd is. Onderweg zie ik namelijk bij ieder tankstation de WIFI voorbij komen (vooral die hotpoints van Tmobil hebben een sterk signaal)
Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Dat wil ik nog gaan uitzoeken. Ik gebruik op dit moment 4 verschillende WiFi-zendontvangers op mijn laptop, zonder problemen:

1. ingebouwde WiFi-mogelijkheid
2. Senao pcmcia-kaartje met externe antenne (Big Turtle, 7 dBi)
3. Conrad WiFi-usb stick
4. WiFi Wlan Detector stick DN-7020

Wanneer ik één van de nummers 2 t/m 4 gebruik schakel ik mijn ingebouwde wifi (1) uit. Zowel hardwarematig, met een drukknop, als in de software: start > configuratiescherm > netwerkverbindingen. Daarna klik ik met de rechter muisknop op het wifi-icoontje en klik op "Uitschakelen".
De andere 3 apparaten schakelen automatisch in wanneer ik ze aansluit, en schakelen uit wanneer ik ze weer afkoppel. Er zijn dus geen conflicten, hoewel je meerdere draadloze netwerken tegelijk zou kunnen gebruiken! Maar dat doe ik niet, dat vind ik verwarrend... :shock:

Nou is het zonder meer een feit dat het pcmia-kaartje met de externe antenne op het dak van de bus een véél beter signaal geeft. Die antenne heeft de nodige versterking én bevindt zich buiten de metalen camper, mooi hoog, met een vrij uitzicht rondom. Krijg je met de ingebouwde wifi amper verbinding ("zwak"), met de buiten-antenne is het signaal "uitstekend"!
Nadeel is wel dat de dunne antennekabel aan die antenne een deel van de winst teniet doet, van de 7dBi versterking blijft misschien de helft over...

De usb-sticks hebben geen super-antenne aan boord, maar hebben wel een ander voordeel: als je zo'n stick middels een verlengkabeltje op dak legt, breng je niet alleen de antenne omhoog en buiten de camper maar ook de zendontvanger! Die zit namelijk ingebouwd in die stick.
Dit betekent in de praktijk dat je nu geen antenne-kabel-verliezen hebt, zoals je die wel hebt met de losse buiten-antenne. Dat is dus ook een beetje winst :lol: . Daarom is de ontvangst en het bereik dan ook veel beter als met de ingebouwde wifi in de camper!

Wat is nu beter, die WiFi-usb stick of het pcmcia-kaartje met de externe antenne? Dat weet ik nog niet, dat moet ik nog uittesten in de praktijk. Feit is wel dat het sticky goedkoper is (met verlengkabel ca. 30-50 euro op internet). De pcmcia-kaart met antenne kost meer dan 100 euro.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

extra Wi-Fi-ontvangst



Bericht door Marius HRL »

Dag Aloys,

Ik heb (denk ik) het broertje/zusje van jouw Wi-Fi-finder: de AllSpot AL0298 v2. Deze finders hebben een veel betere ontvangst dan mijn andere Wi-Fi-adapters. Is dat bij jou ook zo??

Je kunt zo'n ding bovendien nog voorzien van een externe antenne:
http://www.steve-m.de/steve/gallerie/allspot-rp-sma
en
http://www.maushammer.com/systems/wififinder/index.html
en
http://www.steve-m.de/wlan/allspot/firmware.htm
en
11/1006

Ik heb de onderdelen inmiddels in huis om dat te gaan doen.

De beste ontvangst heb ik met deze WiFi-finder, als ik het ding vastpak bij de afneembare dop en vertikaal naar beneden laat hangen, dusdanig dat ik het scherm kan aflezen. De gevoeligheid is dan het grootst.
Vasthouden aan het andere eind (b)lijkt afschermend te werken.

Geldt dit allemaal ook bij jouw Digitus Wi-Fi-finder ??

Groet,
Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: extra Wi-Fi-ontvangst



Bericht door Aloys »

Marius HRL schreef:Ik heb (denk ik) het broertje/zusje van jouw Wi-Fi-finder: de AllSpot AL0298 v2. Deze finders hebben een veel betere ontvangst dan mijn andere Wi-Fi-adapters. Is dat bij jou ook zo??
Hoi Marius,

of 'ie echt veel gevoeliger is, dat heb ik nog niet uitgetest. Maar die van jou is wel een ander merk dan die van mij, dus waarschijnlijk lijken ze alleen op elkaar. Ik heb de mijne op de HCC-dagen gekocht, voor € 25,-

Jij gaat erin solderen, zag ik. Een antenne-voetje eraan. Dat heb ik niet echt nodig, ik laat 'm voorlopig gewoon origineel. Ben benieuwd hoe die van jou het straks doet, met externe antenne!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie