Niet de goede watersensor voor brandstoffilter Fiat Ducato 230

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
SjoerdBa

Niet de goede watersensor voor brandstoffilter Fiat Ducato 230

Bericht door SjoerdBa »

Onze Kees 1, een Dethleffs Ducato globetrotter met 2.5 TDI uit 1996 vanochtend uit zn winterkleed bevrijd en even gestart. Geen probleem natuurlijk.
Oh, ja toch: water in brandstof filter. Had ie vorig jaar ook al. Toen zat er geen water in het filter (was net nieuw) op het blote oog.
Nu weer filter er af en inhoud in helder glazen pot. Nu zeker geen water, gewoon schone diesel. Vorige keer na check en montage dashboard lampje uit.
Nu bleef het aan. Heel zeker geen water, want nieuwe schone diesel in het filter.
Dus sensor stuk? Deze vind ik ruim op internet, behalve voor de 2,5 tdi. Wel voor de 2,8. Is die ook te monteren op de 230 met 2,5 tdi?
Als ik het kenteken invoer krijg ik de melding: niet toepasbaar op uw voertuig. Op het plaatje ziet ie er net zo uit als die ik nu heb.
Kees 1 moet klaar voor de verkoop. Nu geschikter tijd dan afgelopen oktober/november. Alhoewel hij zo’n prijs heeft dat er bijna zeker geen ‘in goede doen’ types interesse in zullen hebben, zeker niet met de dubbele wegen belasting en Diesel die binnenkort over de 2€ gaat. We zullen zien.
Groet, Sjoerd
Laatst gewijzigd door SjoerdBa op di 03 mar 2026, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
SjoerdBa

Re: Niet de goede watersensor voor brandstoffilter Fiat Ducato 230

Bericht door SjoerdBa »

Dank je Bas. Dezelfde vond ik ook en best snel, maar de eerste is belachelijk duur en de andere twee zijn voor de 2.8 en wordt door de aanbieders als ‘niet toepasbaar voor uw voertuig’ gekenmerkt. Verder op veel plekken gezocht en nog niks zekers gevonden. De eerste dure ziet er zo uit dat ik niet geloof dat het past. Tien seconden is bij mij inmiddels meer dan een uur. Ook niet veel, maar met nog 0 resultaat.
Groet, Sjoerd
Kroppie

Bericht door Kroppie »

en zonder watersensor verkopen ?.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen.

too old to worry about anything
SjoerdBa

Bericht door SjoerdBa »

Nou Jos, het lijkt er op dat het op die manier zal gaan. Er worden nogal wat filters aangeboden van gerenommeerde merken met waterafschijder en wateraftap stop. De nieuwe eigenaar zal dan zeker jaarlijks moeten controleren. Dat durf ik wel mee te delen en uit te leggen en ook de reden waarom.
Ik heb 25 jaar een flinke motorboot gehad met Yanmar motor. Duizenden uren mee gevaren en nooit een druppel water in de diesel gehad. Wel ieder jaar de tanks op laagste punt aftappen en daar soms flink wat water voordat diesel zich melde.
Zit er trouwens een tankaftap op het laagste punt van de tank bij een 230?
Groet, Sjoerd
Laatst gewijzigd door SjoerdBa op di 03 mar 2026, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Bob Diesel
Contacteer:

Bericht door Bob Diesel »

Lees dit eens ,de reactie van Javanes 14 jaar geleden

viewtopic.php?t=8431391
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
SjoerdBa

Bericht door SjoerdBa »

Inderdaad zelfde situatie als ik mee zit. Net een filter met waterafscheider en aftap besteld. Dan weet ik in ieder geval zeker dat het betreffende lampje niet brandt en waarom.
Bedankt Bop.
Plaats reactie