Groupbuy Autoterm Baltica

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Lebowski

Groupbuy Autoterm Baltica

Bericht door Lebowski »

Na de eerdere groupbuy voor watertanks voor de Crafter/TGE L4 stel ik een nieuwe groupbuy voor;

Het Autoterm Baltica hydronic verwarmingssysteem, hier de link naar mijn bouwdraad waarin de groupbuy besproken wordt.

Wat is het? Het is een all-in-one waterverwarmingssysteem om je voertuig te verwarmen en van sanitair warm water te voorzien.
Is het al beschikbaar? Nee, het product is in beta. Er wordt getest.
Waar kan ik meer lezen? https://autoterm.com/solutions/baltica
Huidige adviesprijs: onbekend (2026-03-03)
.
Autoterm Baltica.png
Autoterm Baltica.png (823.99 KiB) 967 keer bekeken
.
Waar kan je meer info vinden? Op Alex Frood's YouTube kanaal MispronouncedAdventures

Wat is de bedoeling van deze interessepeiling? Ik nodig de forumsponsors van harte uit om een aanbod op te stellen om dit systeem uit te leveren, er zijn momenteel minimaal twee geïnteresseerden, te weten:
  1. ikzelf (Lebowski) (2026-03-03)
  2. ArjanV (2026-03-03)
  3. wie nog meer?
Geef je interesse aan in een reactie hieronder en ik voeg je toe aan de lijst.
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.

Afbeelding MAN TGE 4x4 3.180 L4H3

https://www.youtube.com/@MAN_TGE_Cam
kampo

Re: Groupbuy Autoterm Baltica

Bericht door kampo »

Het is een nagebouwde Eberspächer Hydroplate zoals gemonteerd in het voertuig van forumlid Pele.
Bestaat ongeveer 15 jaar.
De brander mag niet in de leefruimte.
Hoe je dat vorstvrij ondervloer zou monteren begrijp ik niet?
Groeten Kampo
Lebowski

Bericht door Lebowski »

De brander plaats je onder het voertuig en de koelvloeistoftank binnen in het voertuig, wat is daarmee mis? Het vorstvrij heeft ook geen betrekking op het kvs deel maar alleen op het water circuit. In mijn geval plaats ik een kvs-retourslang door de verswatertank om ijsvorming te voorkomen en een warmtedraad bij de 'tank naar binnen' verbinding. De uitstroom zal met een binnengemonteerde sifon plaatsvinden, en zolang de temperatuur binnen niet onder de nul raakt is er niks aan de hand, anders moet het vorstventiel het systeem leeg laten lopen.
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.

kampo

Bericht door kampo »

Dan is het goed zo in split versie.
In de YouTube monteerde hij de brander op de boiler.
Groeten Kampo
Lebowski

Bericht door Lebowski »

Hij zegt ook dat het een testopstelling is waardoor de brander binnen geplaatst is en normaalgesproken buiten gemonteerd wordt.

ArjanV
Contacteer:

Bericht door ArjanV »

kampo schreef:
di 03 mar 2026, 15:27
De brander mag niet in de leefruimte.
Zijn dat nieuwe regels, en waar kan ik die vinden?
In mijn brandweer wagen zat een Eberspächer airtronic in de cabine ingebouwd!
Misschien waren de regels in 1987 anders, maar voor zover ik weet mag deze gewoon in het interieur ingebouwd worden, mits je uiteraard aan de inbouw eisen voldoet.
vraag aan AI, mag een dieselverwarming in het leefgedeelte van de camper?
Ja, een dieselverwarming mag in het leefgedeelte van een camper worden geplaatst, mits deze
correct is geïnstalleerd en aan specifieke veiligheidseisen voldoet.
Belangrijke voorwaarden:

Gesloten verbrandingssysteem: De kachel moet de lucht voor verbranding van buiten halen en de uitlaatgassen direct naar buiten afvoeren via een afgedicht kanaal.
Correcte ventilatie: Hoewel de verbranding gesloten is, blijft goede ventilatie in de camper cruciaal om condens en eventuele kleine lekken te voorkomen.
Veiligheidsapparatuur: Het is sterk aanbevolen (en soms verplicht door verzekeraars) om een koolmonoxidemelder (CO-melder) te installeren in het leefgedeelte.
Vaste montage: Voor de RDW-keuring moeten alle vaste voorzieningen, waaronder de verwarming, stevig en veilig in de woonruimte zijn bevestigd.

Plaatsingsopties:
Veel camperbouwers kiezen voor installatie onder een passagiersstoel, in een bankkast of zelfs onder de carrosserie (buitenmontage) om ruimte te besparen en geluid in de cabine te minimaliseren
Lebowski

Bericht door Lebowski »

Een Truma heeft de brander ook binnen inderdaad, persoonlijk wil ik 'm buiten ivm geluidsreductie , ruimtebeslag en gewichtsverdeling.

kampo

Bericht door kampo »

Een waterverwarming zoals Hydronic, Flow 5, Binar, Thermotop mag niet binnen in de leefruimte omdat de uitlaat, verbrandingslucht en brandstof aansluiting niet luchtdicht zijn. Zie regelgeving R122.

Bij luchtverwarmingen zoals Airtronic, Airtop, Truma D4/D6, D2/D4 is dat anders. Daar zit de brander binnen in het interieur maar al de boven genoemde aansluitingen zijn buiten de leefruimte. Dan mag het wel. Die werden speciaal daarvoor gebouwd.

Als je een Hydronic, die tenslotte gebouwd werden voor montage buiten onder de motorkap, binnen in een luchtdichte kast zou zetten, dan mag het wel. Maar dat is zoveel werk voor een brandertje dat waterdicht is en ook perfect ondervloer past.
Groeten Kampo
Lebowski

Bericht door Lebowski »

Wat een expertise! Dank je voor de verduidelijking :cheers:

kampo

Bericht door kampo »

Het kort en redelijk leesbaar formuleren vraagt wat inspanning. Dat kunnen velen hier beter :-B
Groeten Kampo
ArjanV
Contacteer:

Bericht door ArjanV »

Volgen Autoterm mag deze gewoon in het interieur ingebouwd worden met inachtneming van de voorschriften.
2026-03-04_083446.jpg
2026-03-04_083446.jpg (69.8 KiB) 640 keer bekeken
Installation Manual Flow 5D

Tegen de tijd dat ik de boel ga plaatsen zal ik mij er verder in verdiepen en dan de keus maken waar ik hem ga plaatsen.
kampo

Bericht door kampo »

Stel de vraag eens bij de fabrikant of een Binar/Flow zomaar in de leefruimte mag.

Vraag hem meteen of de brander en ook de boiler conform zijn met ece R10 en R122 wat een Europese eis is voor gebruik in voertuigen vanaf een bepaalde eerste registratie datum.

Volgens R122 mag het enkel mits
- verbrandinglucht en uitlaat volledig luchtdicht zijn
(Een slangklem en uitlaat demper zijn niet gegarandeerd luchtdicht)
- De aanraak temperatuur niet te hoog is.
- brandstof leiding niet door het interieur loopt.

Zoals geschreven is dat zeer moeilijk te realiseren.
Bovendien wil je zo een zeer hete en luide brander toch niet in de buurt van je hoofdkussen monteren ?
Hij is gemaakt voor onder de motorkap en mits wat protectie ook goed voor onder een voertuig of in een zijdelingse koffer.
Groeten Kampo
ArjanV
Contacteer:

Bericht door ArjanV »

link naar Certificate 122R en Certificate 10R van de Flow 5D van de fabrikant

Ik neem aan dat zij weten waar ze mee bezig zijn en geen problemen willen, anders hadden ze wel Expliciet vermeld dat deze alleen buiten het interieur geplaatst mag worden.

Over tot de orde van de dag....

Ik ben van mening dat de Autoterm Baltica een mooi systeem is waar ik wel vertrouwen in heb, of de Flow 5D dan aan de complete unit zit of apart onder de auto doet niet ter zake, dat is ieders eigen keuze, ik heb hem in ieder geval nog niet gemaakt.

Laat ze nu maar snel met een update komen, ik hoop dat dit nog voor mei dit jaar is! :cheers:
Plaats reactie