Alternatief ontwerp: de garage voorin

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Vanbootnaarbus

Alternatief ontwerp: de garage voorin

Bericht door Vanbootnaarbus »

Hoi, wij denken na over het bouwen van een elektrische buscamper (Master Etech, Educator of Esprinter) lengte vanaf 6m30. Omdat de accu's voor het grootste deel onder de laadruimte zitten is het creëren van een doucheruimte in de laadruimte lastiger (we zouden ook met pompjes kunnen werken voor het wegpompen) en zouden die ruimte dus het liefste achter in de bus hebben omdat daar de mogelijkheid is om door de bodem te gaan.
We hebben nu een alternatief ontwerp bedacht waar bed en garage voorin komen (achter de schuifdeur). Heb een simpel plaatje aangehecht. Even los van de estethise bezwaren die mensen daar tegen kunnen hebben vroeg ik me af of er praktische bezwaren zijn die we over het hoofd zien.
Misschien nog ter achtergrond wat harde eisen die we hebben voor de indeling:
    lengtebedden van minimaal 190cm (niet teveel ombouwen)
      doucheruimte
        ruime garage
          ruime zithoek (we hebben anderhalf jaar fulltime in een halfintegraal camper gewoond en de zithoek bij de dinette vonden we niet voor langer verblijf niet echt comfortabel en de draaistoelen ook niet)

Als mensen denken: 'begin er niet aan, want....' of 'waarom doe je het niet [zus en zo]', dan horen we het graag!

alternatief ontwerp.png
          alternatief ontwerp.png (280.7 KiB) 1885 keer bekeken
          kampo

Re: Alternatief ontwerp - garage voorin

Bericht door kampo »

Heb je een foto van de onderkant van de e-bestelwagen ?
          Want die is toch helemaal anders bij ieder voertuig...
          Zonder studie met afmetingen kan je volgens mij niet beginnen tekenen. Ook zie ik geen vloerplan met wielkasten en schuifdeur.

Waar ga je zitten ? Ik zie geen tafel.
          Langs waar geraak je in de leefruimte ?

Het water van de douche kan je desnoods oppompen.
          Ik doe dat met een gulper pomp van Whale omdat ik de grijswatertank vorstvrij binnen heb. Dan verlies je ongeveer 6cm hoogte voor de syphon met schakelaar.
          Ik heb dat kunnen beperken door een stuk van de vloer uit te snijden.

De dieselkachel is een groter probleem want de montage voet (uitlaat en verbrandingslucht) moet door de bodem. Kan dat op die positie ? De brandstoftank ervan mag en wil je niet in het interieur.
          Groeten Kampo
          Vanbootnaarbus

Re: Alternatief ontwerp: de garage voorin

Tekening is een beetje primitief... Bij de master en sprinter lopen de accus's tot net voor de wielkasten.

Master.jpg
          Master.jpg (14.59 KiB) 1747 keer bekeken
          We kijken naar bussen met een gewicht van meer dan 3500kg met N2 kwalificatie en willen niet omkeuren naar camper (dus vrachtwagenheffing). Hoeven dus niet strikt aan de vereisten de voldoen van de RDW.

Schuifdeur zit langs het bed/garage. We zouden de achterdeuren als in- en uitgang gebruiken. Grijs gearceerde deel wordt zitbank (met schoonwater en kachel in de bank gebouwd). Bed schuift dan deels over de bank heen. We willen kijken of de uitlaat van de kachel naar achter kan (net achter de accus). Diesel (jerrycan) hebben we in een eerdere camper wel in de garage gehad maar zouden we eventueel ook onder de bus kunnen plaatsen in plaats van vuilwater.

Hebben inderdaad ook zitten denken aan wegpompen van douchewater met een Whalepomp. Levert dat in de praktijk niet veel gedoe op met schoonmaken van de pomp? Van ervaringen uit bootleven gaf dat nog wel eens gedoe.
          hathi

Bericht door hathi »

voor de afvoer door de vloer heb je niet meer dan ergens 4/5 cm2 nodig , en dat is altijd te vinden ..........afvoerleiding kan onder de binnen vloer, waar je de douche ook wil ,dus ik zie het probleem niet zo zeer
          Hans
          kampo

Bericht door kampo »

Tof zo een project ! Zeldzaam nog. Ik denk graag mee.
          Is een M1-SA financieel niet interessanter ?
          Bij N2 moet het camperdeel lading zijn (uitneembaar) als het meer dan 50% is.
          Binnenkort als camper ook met klein rijbewijs tot 4250kg. Met N2 hebben alle chauffeurs een C of C1 nodig.

Misschien of waarschijnlijk zal je de huishoudaccu niet kunnen koppelen met het voertuig boordnet.
          Dan zou ik opteren voor een 24V camper huishoud net omdat de meeste componenten bestaan met ECE R10 en de verwarming met R122 certificatie. In 48V kan je tot op vandaag niets vinden.
          In ieder geval komt er dan ook een oversize solarsysteem van minstens 60kg op het dak.

De Whale membraan opvoer pomp werkt goed en vraagt net zoals alle andere afvoerputjes een regelmatig reinigen. Vooral als er lange haren zijn.
          Er zijn 2 versies van schakelaars. Ik gebruik die in de syphon. Je hebt wel snel een hoogteprobleem in een bus. Er is ook een vlonder in de douchekuip te voorzien.
          Groeten Kampo
          Vanbootnaarbus

Ja voor nu is het vooral veel uitzoeken en nadenken.

Voor ons is N2 voor nu interessanter - vanaf 1 juli is MRB nihil en elektrische bussen t/m 4.250kg worden (voor nu) vrijgesteld van vrachtwagenheffing dus voorlopig betalen we niets. Zal in de toekomst zeker veranderen maar we zijn sowieso niet echt kilometervreters op de snelweg. Tuurlijk wel beperking qua snelheid tot 90km/h maar dat is met een elektrische bus wel zo efficiënt. We hebben beide C1 rijbewijs.

12V of 24V boordnet twijfelen we nog over. Bij 24v is er sowieso een omvormer nodig voor maxx fans. Huishoudaccu kan/mag inderdaad niet uit de boordaccu putten maar deze bussen beschikken doorgaans wel over een 10A vehicle-to-load mogelijkheid waardoor HH accu mogelijk toch geladen kan worden en we de hoeveelheid zonnepanelen kunnen beperken. We willen sowieso deels mobiele panelen ivm seizoenen.

Lange-haren-problematiek met afvoerputjes klinkt bekend...
          seth_space

Bericht door seth_space »

De maxxfan kan vervangen worden door een beter exemplaar dat 24V aan kan.
          Zoek even op Belluna superfan.
          Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
          “Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
          DucatoW

Bericht door DucatoW »

Wil je fietsen kunnen meenemen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk

hathi

Bericht door hathi »

Dat lukt niet onder de 3500 kg ,en mij lijkt ook niet onder de toekomstige 4250 kg....als ik zijn plannen bekijk? daarom kun je wel plannen maken,maar iets soberder ,heeft mss wel kans van slagen ?, dus nagelang gewicht bouwen ,lijkt reeler

Leeggewicht (Rijklaar gewicht): Door de zware batterijen is het leeggewicht aanzienlijk. Hoewel het exacte leeggewicht verschilt per configuratie, ligt dit vaak tussen de ca. 2.300 kg en 3.000 kg (geschat, gebaseerd op laadvermogen en GVW).
          Hans
          Vanbootnaarbus

Het zijn vooralsnog haar en niet zijn plannen :wink:
          Fietsen mee is geen vereiste maar incidenteel mogelijk wel (vouwfietsen - niet elektrisch).

Qua gewicht zou het wel haalbaar moeten zijn. Esprinter kan tot 4.250kg en is ook al wel gedaan (zie onder meer YouTube filmpje van Dennis Koburger waar ik door een ander forumlid op werd gewezen) en Master tot 4.000. Leeggewicht van de Esprinter is meen ik 2.950kg en de Master heeft meen ik ook een laadvermogen van 1350kg. Mits we niet alles van hout bouwen maar ook aluminium gebruiken, zou het volgens mij wel haalbaar moeten zijn.
          juanv

Bericht door juanv »

Beste,

Ik denk dat u zich toch een beetje miskijkt, da batterij is in de configuratie welke u schetst, een héél stuk smaller dan de breedte van de camper, dus is er geen enkel obstakel om de douche eender waar onder te brengen, je moet enkel zien dat de uitloop ver genoeg naat de buitenzijde is gepositioneerd.

Wij hebben inmiddels 46 jaar ervaring met diverse campers , gaande van een VW T2 bus, over Renault Traffic , Fiat Ducato , VW LT, Semi Integralen op Fiat basis, vol integralen op Fiat en op Iveco basis, en een Alkoof op een Amerikaanse Ford 7,8 Lit V10 , en ik zou het niemand aanraden, om met een camper op stap te gaan waar je geen doorgang hebt naar de bestuurderscabine :thumbdown:
          Dit zou je een hoop beperkingen geven welke je liever niet hebt, zoals,

- Je moet altijd dag en nacht , bij goed of slecht weer buitenom om gelijk wat te doen, dus een drankje uit de frigo of gelijk wat kan dus niet.
          - Je kan nooit bij nachtelijke verstoring gewoon achter je stuur gaan zitten en verder rijden.
          - Je verliest een hoop bruikbare ruimte, welke in dergelijke voertuigen al niet zo groot is.
          - Het ruimtegevoel zou eveneens een stuk bekrompener aanvoelen.

In jullie geval zou ik ter inspiratie eens goed gaan rondneuzen bij de vele diverse buscampers, welke op de markt te vinden zijn, zo kan je met je ogen een hoop knappe indelingen & oplossingen stelen welke voor jullie goed overkomen, dan kan je met die inspiratie terug aan de tekentafel om er iets van te maken, met liefst zo weinig mogelijk beperkingen.

SUC6

Grtz

Juanv
          De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
          Vanbootnaarbus

Dank JuanV voor je input. Wij willen ook zeker een doorgang naar de cabine. Mijn tekening is uiterst primitief maar het idee is om een schuifdeur te maken in de tussenwand dus vanaf het bed kan je de cabine in.
          Ik begrijp het wanneer je zegt dat het ruimtegevoel beperkter is als je de cabine niet bij de woonruimte betreft. We hebben zelf 9 maanden fulltime in een Boxer gewoond waar de tussenwand er in zat en dat is zeker benauwend als je lengtebedden en een doucheruimte hebt en feitelijk verder geen leefruimte.
          We zitten zeker niet al vast aan het nu geschetste ontwerp en het is goed om te lezen dat we de douchecabine zeker ook elders kunnen maken maar zijn meer een beetje aan het goochelen met een andere indeling dan de 'standaard'. Dit is vooral gedreven door de wens om een goede 'hangplek/zithoek' te hebben zonder dat je meteen op het bed aangewezen bent. Alle opties liggen in principe nog open.
          kampo

Re: Alternatief ontwerp - garage voorin

Bericht door kampo »

kampo schreef:
          di 10 feb 2026, 8:13
          ... Ook zie ik geen vloerplan met wielkasten en schuifdeur.

Waar ga je zitten ? Ik zie geen tafel.
          Langs waar geraak je in de leefruimte ?...
          Groeten Kampo
          AJH

Bericht door AJH »

Vanbootnaarbus schreef:
          di 10 feb 2026, 20:17
          Mits we niet alles van hout bouwen maar ook aluminium gebruiken, zou het volgens mij wel haalbaar moeten zijn.
          In mijn Crafter in opbouw gebruik ik 2020 alu profielen en bamboe kern panelen. Heb de bus nog niet gewogen, maar er zit schat ik voor nog geen 70 kg aan alu frame in en de panelen zijn 10 kilo per stuk voor een paneel van 1220x2800mm. Heb er 4 verzaagd (dus nog minder dan 40 kilo) voor de hele bus, Verder nog wat beklede 3,6 mm berken triplex plaat voor wat bekleed is met naaldvilt voor de overige panelen. Weegt ook heel weinig en ziet er strak uit.

De constructie met alu is even puzzelen (best wel steile leercurve geweest voor me), maar naar mijn idee is het resultaat een stuk lichter dan een vergelijkbare constructie met 12 of 15 mm hout.
          Plaats reactie