Prikstop in twee delen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Euro-Trotter

Prikstop in twee delen

Bericht door Euro-Trotter »

De prikstop is een stalen plaat die voorkomt dat een kwaadwillende via de zogenaamde prikmethode de deurvergrendeling omzeilt. Ze zijn er in meerdere vormen. De plaat in één stuk is -naar ik begrijp- best lastig zelf te plaatsen. Er zijn nu ook tweedelige prikstoppen te koop zoals bij een bekend recreatiebedrijf in mijn woonplaats: https://www.dewitschijndel.nl/dws-priks ... 0936763277 Zo las ik: "Het voordeel van deze twee delige beschermplaat is dat bij montage ervan de kabels van het portierslot niet gedemonteerd worden. Het portierslot (portiergreep) dient slechts enkele mm los te komen van het blikwerk om de beschermplaat te kunnen monteren".

Heeft iemand daar ervaring in? Kun je het inderdaad nu gemakkelijk zelf doen of is het toch verstandiger om het te laten doen?
Een statisticus waadde door een gemiddeld één meter diepe rivier.....hij verdronk.
zwerf-busje

Re: Prikstop in twee delen

Bericht door zwerf-busje »

Deze prikstop zit aan de buitenkant van de auto.
De andere zit aan de binnenkant in de deur.

Qua moeilijkheidsgraad maakt het niet zo veel uit.
Ook bij deze platen aan de buitenkant moet de binnenbekleding van de deur los, om de boutjes van de deurgreep iets te lossen.
Groet Ruud
veetee
Contacteer:

Bericht door veetee »

Ik heb die, aan de buitenkant van de deur inderdaad. Voordeel is, men kan aan de buitenzijde zien dat er bescherming zit (een stickertje alleen is ook zo geplakt). Over de moeilijkheidsgraad van monteren kan ik niks zeggen, heb het laten doen toen er toch ook wat andere dingen bij de garage moesten gebeuren.
Afbeelding Met vriendelijke campergroet, Vincent
Pössl Roadcamp R540 | Citroën Jumper 96 kW (130 pk) 2.0 2019 Euro6 HDi Adblue | "Free Wielie".
Camperforum: Aanpassingen/Upgrades topic
Voorheen: Carado T345 (Fiat Ducato), Land Rover Defender 110 + M416A1 met Columbus Daktent
Onze camperreizen: www.titunet.nl
dieseltje+

Bericht door dieseltje+ »

Heb hier ook een paar horror verhalen gelezen over het plaatsten van de prickstop.
Had toen ook zoiets van....ik ken mezelf en grote klauwen dat word feest.
Het is echt prima zelf te doen. "vaak ben je te bang"
Zoals al gezegd, ook voor de 2 delen versie zijn de handelingen nagenoeg gelijk.
"Het voordeel van deze twee delige beschermplaat is dat bij montage ervan de kabels van het portierslot niet gedemonteerd worden.
Dat is bij het plaatje binnenkant deur ook niet nodig, kan allemaal blijven zitten.

Gister geplaatst, als je het gereedschap hebt, half uurtje. Niet op zondag doen wanneer er steeds volk komt aanwaaien :-B
Paar tips, bij het loshalen van de moertjes, stukje poetspapier in het dopje 10mm doen, blijft het moertje in de dop zitten, anders loop je het risico dat deze onderin de deur valt. Tevens het ovale rubbertje ter hoogte van de klink verwijderen, dan kan je prima bij het 2de moertje i.p.v. gepriegel met je hand achterlangs.

viewtopic.php?p=2489875#p2489875
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
myway

Bericht door myway »

Gaat het bij TS om een x250 of een x290?
Bij een 290 moet de bekleding van de deur er af bij een 250 is dat niet nodig
dieseltje+

Hoe kom je dan bij het 1ste moertje om ruimte te maken voor het plaatsen van de plaatjes? (bij de 250)
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
myway

Bericht door myway »

Bij een 250 is het iets lichten van de bekleding meestal voldoende
Euro-Trotter

Bericht door Euro-Trotter »

Ik vind het ook een voordeel als je de plaat een beetje aan de buitenkant kunt zien: dan hoeven ze het ook niet te proberen om binnen te komen! Mits het er netjes uit ziet natuurlijk.

Overigens heb ik een 290 versie, dus dan ook de bekleding er af?
Een statisticus waadde door een gemiddeld één meter diepe rivier.....hij verdronk.
Magic Ed

Bericht door Magic Ed »

Ik vind die buitenkant plaatjes super lelijk en de binnenkant versie lastig te plaatsen. Nu HEOSafesloten met cilinder genomen en het is echt een rijdende kluis geworden. Ik zie ze geen ramen inslaan en met de buit er ook weer uit klauteren.
Voertuig importeren of ombouwen? Vraag dan bij ons een gratis BPM-schatting via http://www.sfa-parkstad.nl.
dieseltje+

Had het al eerder willen noemen...bij deze dan. :-B
Een prickstop aan de binnenkant plaats je makkelijker en sneller dan 1 compleet heosafe deurslot. Zeker als je ook verduisteringframes op de deuren hebt.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
MickM

Bericht door MickM »

De 2 delige prikstop die je aan de buitenkant monteert heeft als voordeel dat er een extra waarschuwing vanuit gaat vanwege de zichtbare beveiliging. Of je het mooi of lelijk vindt is persoonlijk, maar daarnaast vraag ik me af of het net zo functioneel is als het inwendige plaatje.
Driekske

Bericht door Driekske »

Allemaal mooi en aardig maar je kan altijd nog een deur openen.
Doet de anwb ook als je de sleutel er in hebt zitten.
Het kan zelfs met een stevige ijzerdraad als je weet waar je moet zijn heb je de deur snel open.

Het enigste je hebt geen gat in de deur.
hathi

Bericht door hathi »

Ook hier kun je aan zien hoe oud ( 2006) dit model eigenlijk is ,dat deed men vroeger ook bij de Opel C-kadett daar prikte men ook :-B
Hans
Peter+Annie

Bericht door Peter+Annie »

dieseltje+ schreef:
ma 09 feb 2026, 11:35

Paar tips, bij het loshalen van de moertjes, stukje poetspapier in het dopje 10mm doen, blijft het moertje in de dop zitten, anders loop je het risico dat deze onderin de deur valt. 5

Of een likje vet of vaseline in het dopje doen, dan blijft het moertje ook goed plakken.
Plaats reactie