L2H2: welk type en welke motor?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
DiffRental

Re: L2H2: welk type en welke motor?

Bericht door DiffRental »

Bus heeft een hefdak!
En 2 schuifdeuren.
Lengte is een L2 (540cm) denk ik?

Eerlijke verkoper,
Gebruikssporen passend bij leeftijd en kilometerstand (enkele lakschades, veer van hefdak moet vervangen worden, doek hefdak heeft kleine gaatjes)
Een eenvoudig, goed onderhouden camperbus met veel potent
Jammer dat foto’s van de gaatjes ontbreken en de neus kan wel een nieuw lakbeurtje hebben.
Die potentie uitvoeren brengt de nodige kosten met zich mee.
Ben niet echt thuis in de prijzen maar vind deze best duur, toch past ie waarschijnlijk qua afmeting prima bij jullie.
Laatste 2 jaar hebben ze flink wat kosten gehad, waarschijnlijk speelt dat mee in de verkoop.

<edit>
Laatste eigenaar heeft wagen bijna 4 jaar in bezit, het fabriek roetfilter is verwijderd. Volgens mij betaal je dan iets meer wegenbelasting. Het is wel een origineel NL auto, daarmee iets betrouwbaarder qua echte km stand.
Gezien de nieuwe injectoren en ontbreken van roetfilter zijn er wel wat problemen (geweest).
Neem een deskundig iemand mee!
IMG_1221.jpeg
IMG_1221.jpeg (128.78 KiB) 1582 keer bekeken
Groeten Peter
tranny

Bericht door tranny »

DiffRental schreef:
ma 09 feb 2026, 16:40
Bus heeft een hefdak!
En 2 schuifdeuren.
Lengte is een L2 (540cm) denk ik?
Die Ducato is een L1H1.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Bas vd laar

Bericht door Bas vd laar »

Die oranje Ducato is veeeel te duur, je kunt het amper een camper noemen.
Je ziet het ook in de cijfers: 206 x bekeken, 3 keer opgeslagen als favoriet.
Kortom: Niemand heeft er interesse in.
DiffRental

Een L1, dus een 5 meter busje.
Als het zo klein moet zijn zocht ik naar een Vito of transporter.
Groeten Peter
HannekeVeldhoven

Bericht door HannekeVeldhoven »

Wederom dank, jullie helpen ons enorm. We gaan kijken bij Gijs en houden ondertussen onze oren en ogen open.
dieseltje+

Bericht door dieseltje+ »

Heb geen idee waar "de minimale eisen" liggen.
Misschien wat puntjes van aandacht bij "Gijs"
Luifel vraagt aandacht.
Geen omvormer.
Lees niks over mogelijkheid van warm water. Ja, keteltje op de gaspit
Kachel? Verwarming?
Natte cel/douche/was ruimte?

Succes
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
HannekeVeldhoven

Bericht door HannekeVeldhoven »

Dankjewel voor de tips bij Gijs. We nemen ze mee.
Minimale eisen:

Omvormer is belangrijk, later in te bouwen?
Minimaal bed van 140m breed
(Klein) zitje met tafel, liefst met draaistoelen maar kan ook in de ruimte zijn bijv naast het bed.
Airco
Opbergruimte, evt zelf nog te realiseren

Douche/natte ruimte hoeven we niet.

Bij Gijs hebben we begrepen dat we er een nieuw luifel bij krijgen die wel zelf gemonteerd moet worden. Luifel vinden we belangrijk.

Andere vraag, stel dat we een 'kale' bus kopen van bijv €8.000, wat zou jullie advies dan zijn m.b.t. laten ombouwen. Hij moet dan o.a. op camper kenteken gezet worden, electra aanlegd, inbouw (kant en klaar pakket kopen hebben we voorbij zien komen als mogelijke optie, wat is jullie ervaring daarmee?).

We hebben wel mensen in onze omgeving die daar handig mee zijn, maar dat gaat uiteraard ook tijd kosten als die dat in de weekend en avonduren moeten gaan doen. Zorgvuldigheid heeft tijd nodig uiteraard en dat snappen we.

We zijn gewoon enthousiast en zouden het liefst al gauw op pad gaan als we er eentje vinden die bij ons past. Maar misschien is onze zoektocht wel niet reëel, dan gaan we verder nadenken ☺️.
Lebowski

Bericht door Lebowski »

In deze prijsklasse koop je een oudere compleet af-fabriek camper of een iets lagere kwaliteit jonger zelfbouw voertuig.

Een omvormer heb je nodig om 230 Volt toestellen te gebruiken, de vraag is, hebben jullie deze?

Inventariseer wat je daadwerkelijk nodig hebt aan apparatuur en op welke wijze ze te laden zijn. Zo zijn laptops ook via een USB-PD op te laden, direct op de 12 Volt accu. Wel wil je vantevoren weten hoe groot de accu is en of het een loodzuur, AGM of lifepo4 type is. Loodzuur is bijna niet meer in gebruik en is totaal ongeschikt, AGM is ook outdated maar beter geschikt en lifepo4 is wat je nodig hebt. Alleen, hoe groot in Ah is de accu? Dat bepaalt wat je hoelang kunt aansluiten voordat de accu leeg raakt (en je moet laden).
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.

Afbeelding MAN TGE 4x4 3.180 L4H3

https://www.youtube.com/@MAN_TGE_Cam
dieseltje+

Bericht door dieseltje+ »

HannekeVeldhoven schreef:
wo 11 feb 2026, 8:57
Dankjewel voor de tips bij Gijs. We nemen ze mee.
Minimale eisen:

Omvormer is belangrijk, later in te bouwen?
Ja dat kan prima.
Er zijn wat (technische) dingen om rekening mee te houden. Komt t.z.t. wel. Nu nog teveel stel dat, als en misschien :wink:
In het algemeen:
Telefoons en of laptop b.v. zijn prima op te laden zonder omvormer. Genoeg spul voor verkrijgbaar.
Qua accus?! Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.
Zijn de huidige accus goed (welke type dat ook is) en werkt het systeem prima, hou eerst lekker het geld in de zak.
Eenmaal op pad zal de praktijk uit wijzen waaraan (extra) behoefte is, wat je wil veranderen en hoeveel het je waard is om te veranderen/aanpassen.
Om een voorbeeld te geven.
Wij zijn met de derde camper bezig, de loodzuur huishoud accus en omvormer zijn iedere keer mee verhuist naar de volgende camper, die zijn inmiddels 9 jaar oud, voldoen nog steeds helemaal prima. En voor een appel en ei klaar. Begeven deze accus het, dan zal het waarschijnlijk wel lifepo4 worden. Kosten plaatje speelt daarbij een rol, bij overschakelen van b.v. loodzuur naar lifepo4 zijn er vaak ook weer systeem aanpassingen nodig, in de praktijk vaak duurder dan de aanschaf van een ander type accu. Stroom is bij ons nog nooit een issue geweest 2 x 115 Ah dus theoretisch gezien 115Ah beschikbaar, huidige camper is zelfs de eerste met zonnepanelen.

Zonnepanelen zie ik niet in het rijtje "minimale eisen"
Zit het erop prima, zoniet waarschijnlijk ook prima.

Airco:
Bedoel je in het rijgedeelte of woongedeelte? Of zelfs allebei?

Wat de luifel betreft, dat kan een lastig dingetje zijn. Er zijn hier op het forum indien nodig wel wat forumleden met ervaring.

Succes met de keuze.
Laatst gewijzigd door dieseltje+ op wo 11 feb 2026, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

DiffRental schreef:
ma 09 feb 2026, 18:53
Een L1, dus een 5 meter busje.
Als het zo klein moet zijn zocht ik naar een Vito of transporter.
Dat is een klasse kleiner en praktisch gezien een wereld van verschil. In een Ducato L1 kun je een volledig vast dwarsbed kwijt en keuken. Dat gaat in een Vito VwT niet lukken. Als fan van de (Ducato) L1 adviseer ik graag deze onvolprezen klasse te overwegen als je in de 5m max zoekt. Zoveel meer ruimte en in parkeerruimte zo weinig extra vervelend.

Verder met Bas eens. Die oranje is nog niet eens de helft waard.

Een lege bus kopen en laten ombouwen is binnen dit budget denk ik geen logische stap. Je budget voor ombouw zal dan veel hoger moeten worden waardoor het budget voor de wagen zo laag uitkomt dat het complete verhaal uit verhouding raakt.

Campers zoals die Gijs lijken me een goede referentie. Een luifel kun je er zo op (laten) schroeven. Motorairco, degelijke e-installatie en een behoorlijke bed/keukenbouw zou mijn focus zijn als je zelf niet veel kunt klussen. De rest kan een aardige kennis wellicht nog wat aanpassen
DiffRental

Het verschil in rijden is groot tussen een Vito/transporteur ten opzichte van een Ducato.
De Ducato wint het in de breedte ruimte, de andere 2 in heel veel meer rijplezier en comfort.
In een woonwijk zal een transporter of Vito niet snel als overlast gezien worden, een korte Ducato wel.
Hoe hoog is een H1 Ducato, past die ook nog in een parkeer garage?

Om die reden zou ik bij zo’n korte bus eerder een Vito of Transporter kiezen.
En ja een Ducato is als camperbus beter geschikt.
Groeten Peter
tranny

Bericht door tranny »

Mijn Ducato L2H1 (2020) is gemeten 223 cm hoog excl. antenne, dus te hoog voor de meeste parkeergarages.
En het rijcomfort moet inderdaad wel komen vanuit het verende onderstel van de bestuurdersstoel, een beetje comfortabel wordt het pas bij max. belading + oordopjes.
Volgens m'n wederhelft is mijn spaghettimack gewoon een ouderwetse stuiterende knorrepot. :mrgreen:
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

Oké touche, parkeergarages alsook hoogte beperkingen zijn voor ons doorrijden waar de kleinere klasse vrijwel altijd wel plaats heeft.

Wat rijcomfort is de Ducato wel wat stuiterig. Heb je ook gelijk in. In stadsverkeer kan dat een ding zijn, op de snelweg heb je daar minder last van vind ik zelf. Het schijnt met andere veren wel goed op te lossen zijn iets wat bij mij nog op de verlanglijst staat.

Ik doelde dan ook echt op de binnenruimte. Dus als de focus ligt op comfortabel kamperen dan vind ik de grootste klasse het winnen van de kleinere broers die winnen in dagelijks gebruik comfort.

Wat parkeren betreft denk ik dat er geen verschil is in perceptie door de buurtbewoners. Blijven we wel over de H1 praten. Mijn buurman heeft 2 Talento's L2 en die zijn dus 40cm langer dan mijn Ducato L1. En dat zorgt voor veel meer parkeerellende, met name op langs parkeerplekken bij ons in de stad. Hij neemt standaard 4 plekken in beslag (ze staan zelden achter elkaar wat an sich logisch is). Mijn bus past goed op een plek voor of achter een iets kleinere auto. En dan is er geen anderhalve plek in gebruik.
tranny

Bericht door tranny »

Tsja, voor het langsparkeren is de hedendaagse standaard lengte van een parkeervak 6 meter en een Ducato L2 is (incl. trekhaak) ongeveer 5½ meter lang... dat zou dus nog niet al te veel problemen mogen geven met een beetje gevoel voor fileparkeren en wat sensoren-/camerahulp.
Maar op haakse parkeervakken heeft een Ducato eigenlijk ook niet genoeg aan de 2½ meter breedte van het standaard parkeervak, de Ducato breedte past er nog wel op maar voor het fatsoenlijk in-en uitstappen moet er dan geen andere auto in de vakken naast je staan.

En zo heeft elk voordeel dus ook z'n nadeel.
De zo goed als haakse doosvorm van de Ducato in combinatie met z'n binnenwerkse breedte schept veel mogelijkheden en minder nutteloze/verloren ruimte voor de inrichting tot camper ten opzichte van vele andere bestelbussen die veel ronder vormgegeven zijn en vervolgens dus met nasibakken in de breedte weer uitgehold moeten worden om er alsnog een dwarsbed in te kunnen plaatsen.
Qua de buitenwerkse afmetingen doet mijn Transit MK1 eigenlijk maar een fractie onder voor m'n Ducato L2H1, maar dankzij de ronde vormen en de spatbordverbreding voor de dubbellucht achteras van de Transit is het verschil in de nuttige binnenbreedte (ca. 160 versus ca. 185 cm) al enorm.
Plaats reactie