buigtriplex

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
BavoA

buigtriplex

Bericht door BavoA »

Dag allen,

Ik ben momenteel bezig met kasten uit te tekenen en wou dit voor het laatst in praktijk overbrengen. Nu had ik voor een bepaalde afronding de multiplexplaat voorzien van inkepingen om de plaat te buigen. Echter kwamen er barsten. Na wat beter opzoekwerk uit gekomen bij buigtriplex. Nu heb ik navraag gedaan bij verschillende houtleveranciers bij ons in de buurt en deze hebben maximum 7 mm dikke plaat. Ik hoopte +- 15 mm te vinden zodat ik niet nog moest lijmen. Slechts 2 verkopers gevonden momenteel online maar deze had dit niet meer op stock....
Kennen jullie nog houtfirma's die dit op stock zouden hebben?

iemand nog dit probleem gehad of hebben jullie dit anders opgelost of is 2 platen op een lijmen minder vervelend om te doen als ik momenteel in gedachten heb?

Met vriendelijke groeten,
Bavo
tranny

Re: buigtriplex

Bericht door tranny »

Hoe dikker de plaat hoe groter de bocht wordt die je ermee kunt maken, als je dik buigtriplex te ver doorbuigt dan gaat het fineer ook barsten.
Met buigtriplex van 5 mm kun je zuilen maken van ca. 30 cm doorsnede, en bij de 7 mm versie gaat dat al snel richting de 60 cm... deze diktes worden ook het meest gebruikt in de interieurbouw, de 15 mm dikte is al meer iets voor een ronde balie van 2 meter doorsnede.
Wil je toch dikker materiaal bij deze doorsnedes dan moet je gewoon een plaat eerst in het gewenste model buigen en daarna de volgende plaat er weer overheen lijmen.
Maar is die dikte ook werkelijk een noodzaak?... door de ronde vorm geeft het namelijk ook al fors meer stevigheid aan een dunne plaat, en tegen het indrukken van de ronding kun je er gewoon een lat achter lijmen/nieten die je rond uitzaagt uit een dik stuk multiplex.
Let er ook even op dat je buigtriplex alleen kunt buigen met de nerf mee, afhankelijk van de benodigde lengte moet je dus langs- of dwarsfineer nemen. (langsfineer buigt in de lengte van de plaat, dwarsfineer in de breedte van de plaat)
En nog een kleine tip: als je met buigtriplex vrij strak wilt buigen maak dan de buitenkant van de bocht eerst nat en laat dat vocht even inweken voordat je gaat buigen... dat scheelt je aardig wat splinteren (en dus plamuren) van de buitenlaag houtfineer.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
roma

Bericht door roma »

Rondingen? Ik heb uitstekende resultaten met pvc-buis en een goed heteluchtpistool. Denk aan rioolbuizen. Neem de lengte die je nodig hebt, zaag dat stuk in de lengterichting door, heteluchtpistool er op, verwarmen/verhitten en vervormen tot je de gewenste ronding hebt. Als je die ronding hebt, laten afkoelen en je hebt ijzersterk materiaal dat je elke gewenste kleur kan geven. Bevestigen aan of op andere materialen kan op tal van manieren: met alu-profielen, met schroeven, met lijm of kit.
DJSmiley

Bericht door DJSmiley »

Waar wil je het voor gebruiken? Voor de planken is het natuurlijk niet logisch. Voor de deur ook niet echt handig.

De verticale wanden kan, maar waarom zou je daar zulk dik (=zwaar) materiaal voor gebruiken?

Maak een frame van latjes en zet daar het buigtriplex op. Zelfs 4mm is al meer dan zat als je het onderliggende frame goed bouwt (dus de krachten verticaal verdelen).

Met een verticaal latje van 18x22 om de 50cm kun je een bed al prima ondersteunen incl gewicht van personen en matras, dus zo’n wandje is helemaal peanuts

Stevigheid creer je met een slimme constructie. Niet met 44x67 dikke balken die ik soms zie in zelfbouwcampers. Die balk van 5kg zal meer doozakken dan latjes met een 4mm plaat in de krachtrichting
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
pepon
Contacteer:

Bericht door pepon »

Ik heb bij een sloepenbouwer gewerkt.
De timmerman daar gebruikte een grote stoomoven om hout te buigen.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato X250 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
AadenAnke

Bericht door AadenAnke »

Ik heb ze ooit lang geleden planken van 3cm en dikker zien buigen door te branden :silent: was op een renovatiewerf voor houten schepen

Gr Aad
roma

Bericht door roma »

Camperkastjes van 3 cm dik gaat niet lukken Aad.

Topicstarter moet mijn tip nog maar eens lezen en gewoon eens een stukje pvc-buis proberen.
WiSpi

Bericht door WiSpi »

Ik weet niet hoeveel je moet buigen. Maar wij gebruikten vroeger wel eens twee platen dun triplex die we met lijmklemmen in een gebogen vorm bogen (door deze in een mal met veel lijmtangen samen te persen). Tussen de twee plaatjes zat dan de houtlijm. Als de houtlijm goed droog was, haalden we de lijmklemmen los en bleef het geheel in vorm. Daarna werd dat deel pas op maat gezaagd. Maar op die manier werden geen 'kwartronden' gemaakt. Dat ging niet.
Zelf zou ik in een camper niet kiezen voor gebogen vormen (maar in onze Adria buscamper zit er wel een. Een hele WC-wand zelfs en de hoek bij een keuken).
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Plaats reactie