Project "Busje komt zo"
Re: Project "Busje komt zo"
Ik zou gewoon een aan de zichtzijde zwart gelakte plaat alu snijden en met een mooie Sika kitrand op de binnenzijde van de deur plaatsen, op de vlakke stalen rand naast het glas, dan heeft het glas geen contact met isolatie en blijft het ook heel. Je hebt daarna eigenlijk een normale dichte deur, alleen ligt de plaat enkele mm verder naar binnen. 19mm armaflex er op, klaar.
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.
MAN TGE 4x4 3.180 L4H3
https://www.youtube.com/@MAN_TGE_Cam
MAN TGE 4x4 3.180 L4H3https://www.youtube.com/@MAN_TGE_Cam
Niet moeilijker gaan doen als nodig is, met een stuk wrapfolie aan de buitenkant over het glas zijn die ramen al prima (en ook netjes) te blinderen en kun je binnen de afwerking verder geheel naar wens maken.Mischa schreef: ↑wo 04 feb 2026, 22:11
De bus heeft in beide achterdeuren een raam. Deze wil ivm slapen en isolatie graag dicht hebben. Moet ik er vanuit gaan dat ik dit alleen netjes gedaan kan krijgen door de deuren door dichte varianten te vervangen? Mogelijk ruilen met iemand die graag deuren met raam wil?
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Nou, dan lijkt het vraagstuk van de ramen ook opgelost.
Nu dit nog. Het liefste zou ik zo weinig mogelijk poespas hebben die geen functie heeft voor mij.Mischa schreef: ↑wo 04 feb 2026, 23:18Nu nog onderzoeken of het enig nut heeft om die tachograaf te laten zitten. Indien niet is het volgende om op te vragen wat de kosten zijn om deze te (laten) verwijderen. Ik heb hier ook al gelezen dat de teller vaak een slave-functie heeft achter de tachograaf en na verwijdering niet meer werkt. Morgen maar eens met RDW bellen hoe dit precies zit. Iemand hier misschien ervaring mee? Ook gezien de prijs van het verwijderen en een nieuwe klok?
-
Hobbelpaerdt
Is een tachograaf verwijderen moeilijker dan draadjes los en schroefjes los?
Bij mijn weten zit daarboven origineel ook geen klok, dus van iets terugplaatsen is geen sprake. Gekke plek ook voor een klok zo boven je hoofd.
Bij mijn weten zit daarboven origineel ook geen klok, dus van iets terugplaatsen is geen sprake. Gekke plek ook voor een klok zo boven je hoofd.
Hobbelpaerdt
Nou, ik heb op diverse plekken gelezen dat bij aanwezigheid van een tachograaf de snelheidsmeter en kilometerteller van de bus als slave geschakeld zijn. Zomaar touwtjes doorknippen zou dan betekenen dat deze ook niet meer werken.
Zo, een telefoontje met de RDW schept helderheid: Gewoon eruit knippen en zorgen dat "de rest" gewoon werkt. Nu op zoek naar het type dat in de bus zit en checken hoe deze in de kabelboom van de bus verweven zit.
Ik heb al veel bussen gezien die op die plek een schermpje hebben zitten voor de achteruitrijcamera.
Zo, een telefoontje met de RDW schept helderheid: Gewoon eruit knippen en zorgen dat "de rest" gewoon werkt. Nu op zoek naar het type dat in de bus zit en checken hoe deze in de kabelboom van de bus verweven zit.
Ik heb al veel bussen gezien die op die plek een schermpje hebben zitten voor de achteruitrijcamera.
RDW weet dat toch niet...Mischa schreef: ↑wo 04 feb 2026, 23:18...
Nu nog onderzoeken of het enig nut heeft om die tachograaf te laten zitten. Indien niet is het volgende om op te vragen wat de kosten zijn om deze te (laten) verwijderen. Ik heb hier ook al gelezen dat de teller vaak een slave-functie heeft achter de tachograaf en na verwijdering niet meer werkt. Morgen maar eens met RDW bellen hoe dit precies zit. Iemand hier misschien ervaring mee? Ook gezien de prijs van het verwijderen en een nieuwe klok?
Inderdaad in de meeste gevallen is de tacho ook met de kilometerteller verbonden en verwijderen gaat dan enkel door de tacho te vervangen door een dummy. Die kost bijna evenveel als een tacho.
Ik weet niet hoe het is bij een Ducato maar zou dit navragen bij de technische dienst van Fiat Nederland.
Misschien kunnen ze hem wegprogrammeren.
Testen doe je niet door te knippen ! maar gewoon stekkers uit trekken en kijken hoeveel fouten je krijgt.
Een tacho is zeldzaam bij een 3,5 ton voertuig. Wat was de toepassing ? Trekhaak ?
Zit er ook een snelheidsbegrenzer op ?
Tacho verbruikt relatief veel stroom in stilstand en geeft misschien ook meldingen op het centrale teller display bij niet gebruik ?
Ik heb mijn tacho gedemonteerd uit de houder en dieper in het dashboard gestoken. Dan zie hem niet meer maar blijft hij aangesloten en werken.
Groeten Kampo
-
Hobbelpaerdt
In hoeverre is het nadelig om een Euro5 bus te kopen in plaats van een Euro6 ?
Ik ga eerst dit topic eens doorlezen.
Ik zie rondom nogal wat Ducato's en Boxers staan met 3L motor en afmeting L3H2. Deze zijn echter allemaal Euro5 (bouwjaar 2014 en 2016), echter met lage kilometerstanden.
Daarnaast vraag ik me af of het veel uitmaakt of je er een stoel uit een personenauto op het draaistel komt te staan of een stoel uit een bus. Ik kan me voorstellen dat een busstoel eerder voorzien is van een armleuning, maar zijn er anders nog voordelen? Ik ben niet echt van plan om een stadscentrum in te gaan met de bus na ombouw. Lekker de fietsen achterop en zo de stad in. Lekker gezond en scheelt in de parkeerkosten
Ik ga eerst dit topic eens doorlezen.
Ik zie rondom nogal wat Ducato's en Boxers staan met 3L motor en afmeting L3H2. Deze zijn echter allemaal Euro5 (bouwjaar 2014 en 2016), echter met lage kilometerstanden.
Daarnaast vraag ik me af of het veel uitmaakt of je er een stoel uit een personenauto op het draaistel komt te staan of een stoel uit een bus. Ik kan me voorstellen dat een busstoel eerder voorzien is van een armleuning, maar zijn er anders nog voordelen? Ik ben niet echt van plan om een stadscentrum in te gaan met de bus na ombouw. Lekker de fietsen achterop en zo de stad in. Lekker gezond en scheelt in de parkeerkosten
- bezigheidstherapeut
Je kan zeker een andere stoel inbouwen in plaats van de originele stoel die bij de camper hoort. Alleen de kans is groot dat de bevestiging niet aansluit waardoor je hier aan moet gaan hobbyen. Ik verwacht dat dit mechanisch gekeurd moet worden. Hoe dan ook zal dat door de rdw gekeurd moeten worden als je goed verzekerd de weg op wilt straks. Buiten dat zal je ook nooit een rdw goedgekeurd draaiplateau kunnen vinden die aansluit op deze mechanische mismatch.
Ik zou niet te veel gaan knutselen aan de zitplaatsen gezien je hier beter te veilig/voorzichtig mee kan zijn. Niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook als verzekerings kwestie.
Ik zou niet te veel gaan knutselen aan de zitplaatsen gezien je hier beter te veilig/voorzichtig mee kan zijn. Niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook als verzekerings kwestie.
Laatst gewijzigd door bezigheidstherapeut op di 10 feb 2026, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Helder, dat betekent dus eigenlijk dat je beter de originele stoel kunt laten zitten en het beste pas na de camperkeuring een draaiplateau in kunt bouwen.
- bezigheidstherapeut
Nee, dan verandert de situatie van je stoel na de keuring, het beste moment is je stoelen met draaiplateau laten keuren zodra deze ingebouwd zijn.
Niet, een Euro5 kan ook nog genoeg storingen opleveren maar dat AdBlue van Euro6 zit er niet in dus daarmee krijg je dan ook geen problemen.
Kan hooguit zijn dat je met een Euro5 wat eerder uit de milieuzones verbannen wordt.
Mits alles netjes en degelijk gemonteerd is zal het in de dagelijkse praktijk totaal niets uit gaan maken.
De problemen (zowel afwijkende stoel als draaiplateu) zullen pas komen als de bureaucratie hierbij om de hoek komt kijken, want bij die gelegenheden wordt namelijk geëist dat alles ook berekend, getest, gekeurd en voorzien is van de benodigde certificaten om het geheel legaal te kunnen krijgen.
De gewenste praktijk is dus dat je dat allemaal netjes volgens de regeltjes gaat doen, en de dagelijkse praktijk is dat je dit soort wijzigingen dus pas na de bureaucratische afwikkeling gaat doen op eigen risico.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
- DucatoDolf
Ja. Hoewel dat officieel niet de bedoeling is, want het is en blijft een constructiewijziging en die moet gekeurd worden. Velen echter doen dit wel omdat met een standaard stoel en Tüv gekeurde draaischijf er naar hoge waarschijnlijkheid geen gekke dingen kunnen gebeuren.
De kogel is eindelijk door de kerk. Vandaag de hand gedrukt met een aardige Belgische Italiaan die het leven als bouwvakker af gaat sluiten en van zijn pensioen gaat genieten. De details:
Fiat Ducato bj2014 in de afmeting L3H2 met de heerlijke 3.0 FTP F1C motor met 177pk.
84000km
Airco
Cruise Control
Comfortstoel voor de bestuurder
Neerklapbare middenstoel (tafeltje)
Achteruitrijcamera
Metalen carterbescherming
Versterkte achterveren
Afneembare trekhaak
125L dieseltank
Slechts 1 "nadeel": Euro 5, maar ik ben niet van plan ermee een stadscentrum in te gaan, daarvoor nemen we de fietsen mee.
Zaterdag 21 februari ophalen. Ik bekijk het maar als een "duur" verjaardagscadeau voor mijzelf voor de toekomst.
Fiat Ducato bj2014 in de afmeting L3H2 met de heerlijke 3.0 FTP F1C motor met 177pk.
84000km
Airco
Cruise Control
Comfortstoel voor de bestuurder
Neerklapbare middenstoel (tafeltje)
Achteruitrijcamera
Metalen carterbescherming
Versterkte achterveren
Afneembare trekhaak
125L dieseltank
Slechts 1 "nadeel": Euro 5, maar ik ben niet van plan ermee een stadscentrum in te gaan, daarvoor nemen we de fietsen mee.
Zaterdag 21 februari ophalen. Ik bekijk het maar als een "duur" verjaardagscadeau voor mijzelf voor de toekomst.