Tips om sluipverbruikers op te sporen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
jan-

Tips om sluipverbruikers op te sporen

Bericht door jan- »

Je bluethooth app van je LFP accu is vaak te onnauwkeurig om sluipverbruik te zien. Daardoor is de State Of Charge (SoC) ook onnauwkeurig. Soms geeft de app zelfs aan dat stromen onder de 1A te onnauwkeurig worden gemeten. Ik meen dat de Victron smartshunt ook een default drempel waarde heeft van 100mA. Hoe nauwkeurig de aanwijzing van lage stromen daar is, weet ik niet.

Een amperetang is vaak te onnauwkeurig bij kleine stromen. Als je nauwkeurig het sluipverbruik zou willen meten, kan je het beste de massakabel losnemen en daar tussen met een multimeter de stroom meten. Je kan het beste beginnen in het 10A bereik, om te voorkomen dat de zekering in de multimeter stuk gaat bij een te grote stroom. Let op dat je het meetsnoer dan in het juiste contact stopt! Zie afbeelding hieronder.

Is het verbruik te groot (> 40mA?), dan moet je opsporen waar het vandaan komt. Handig is dan om net zo lang zekeringen bij de pluspool te verwijderen, tot dat de stroom in de massakabel nul is geworden. Je kan dan steeds zien hoeveel stroom er heeft gelopen als je weer een zekering hebt verwijderd. Voor het gemak kan je de zekering ook meteen weer terug steken, als deze nauwelijks invloed op de stroom had.

Als het goed is, is elke kabel vlak bij de pluspool gezekerd. Anders de kabel los nemen (en later uitzoeken of hier toch niet een zekering hoort). Bij veel campers zit de hoofdzekering achter het voorste klepje onder de bijrijdersstoel, dus vlak bij de woonaccu. Maar vaak zitten er ook extra zekeringen naar een MPPT, booster, omvormer, lader etc.

Als je de boosdoener(s) weet, moet je daar achter weer zoeken waar de stroom blijft. Dus bijvoorbeeld gaan meten in de zekeringskast of de zekeringen in de EBL.

Om sluipverbruik vanuit de startaccu op te sporen, staan hier handige tips: https://www.mvwautotechniek.nl/clandestiene-verbruiker/
Zo wordt dit ook uitgelegd in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=lRcj1fQcWwU
Probleem bij een auto is dat de computer na het uitstappen vaak nog een tijd allemaal relais ingeschakeld houdt waardoor je allemaal trucs moet uithalen en eerst een tijd moet wachten. Je kan dan de spanning in mV over een zekering meten en uit een tabel aflezen wat daardoor de stroom is. Zie plaatje hieronder en op: https://www.mvwautotechniek.nl/spanning ... ekeringen/ Dat kan je natuurlijk ook toepassen bij de zekeringen in je camper, maar is vaak wat onnauwkeurig.

Deze apparatuur zou nog sluipverbruik kunnen veroorzaken:
- Audio apparatuur enz.
- USB adapaters
- Marter verjager
- Alarm en/of tracking apparatuur
- Omvormer (nog in standby?)
- MPPT regelaar
- 230V lader
- Satellietschotel
...

Laat maar weten als je nog meer tips of opmerkingen hebt, dan kan ik deze openingspost hierop aanpassen.

Afbeelding

.
Bijlagen
Screenshot 2026-02-03 at 12-53-09 Spanningsval over zekeringen - MVWautotechniek.nl.png
Screenshot 2026-02-03 at 12-53-09 Spanningsval over zekeringen - MVWautotechniek.nl.png (243.93 KiB) 995 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Camper-T

Re: Tips om sluipverbruikers op te sporen

Bericht door Camper-T »

Informatief en handig stukje Jan!
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020 (C1)
CaradoT135

Bericht door CaradoT135 »

jan- schreef:
di 03 feb 2026, 14:21
Ik meen dat de Victron smartshunt ook een default drempel waarde heeft van 100mA. Hoe nauwkeurig de aanwijzing van lage stromen daar is, weet ik niet.
De standaard stroomdrempel is 0.1A, die kan je aanpassen tot 0.01A als laagste waarde.

Ik heb maar één tip, een accuschakelaar bij de HH accu plaatsen en die gebruiken als je de camper niet gebruikt.
Magic Ed

Bericht door Magic Ed »

En de beste tip is om de landstroomkabel er altijd aan te hangen. Ik betaal in de stalling gewoon voor mijn gebruik dat ik samen met de stallingshouder aflees op mijn ingebouwde digitale stroommeter. Per winterstallingsperiode ongveer 50 kWh.
Voertuig importeren of ombouwen? Vraag dan bij ons een gratis BPM-schatting via http://www.sfa-parkstad.nl.
veetee
Contacteer:

Bericht door veetee »

Een andere tip: ik heb een mppt (Votronic Duo) die een aparte uitgang heeft voor druppellading van de startaccu. Nooit problemen met de startaccu (of huishoudaccu), ook in de winter genoeg zonlicht om 't op peil te houden (mits je natuurlijk niet binnen gestald staat).
Afbeelding Met vriendelijke campergroet, Vincent
Pössl Roadcamp R540 | Citroën Jumper 96 kW (130 pk) 2.0 2019 Euro6 HDi Adblue | "Free Wielie".
Camperforum: Aanpassingen/Upgrades topic
Voorheen: Carado T345 (Fiat Ducato), Land Rover Defender 110 + M416A1 met Columbus Daktent
Onze camperreizen: www.titunet.nl
pwhooftman

Bericht door pwhooftman »

Twee aanvullende tips:
- als een kabel lang en soepel genoeg is om de kabel eerdere keren door de ampere tang te lussen verhoog je de gevoeligheid van de meting met de amperetang.
- probeer te voorkomen dat het systeem spanningsloos wordt als je de massakabel losmaakt door eerst de meetpennen van de amperemeter te verbinden met de massakabelklem en de accupool. Dan blijft de massaverbinding in stand door de amperemeter heen zodra je de klem losmaakt en raken zaken als de radio niet ontregeld. Ook zal er, zodra je een losse massakabel weer via de amperemeter verbindt met de minpool, eerst een hogere stroom lopen omdat bijvoorbeeld een boordcomputer of radio weer geïnitialiseerd wordt, het kan minuten duren voordat die weer in de rust/slaapstand komen.
jan-

Bericht door jan- »

Ik ben vooral op zoek naar de tips in bovenstaand bericht. Dus het opsporen van sluipverbruikers. Want deze was ik inderdaad vergeten.

Die andere zijn zeker nuttig, maar dat is eigenlijk weer een ander onderwerp en is meer symptoom bestrijding. Je kan in eerste instantie beter onnodige stroomverbruikers uitzetten, want misschien hoef je daarna niets meer te doen. Bovendien wordt het dan weer zo'n lang verhaal. Zie b.v. over het opladen van de startaccu: viewtopic.php?p=2446077

En over de schakelaar heb je ook weer de nodige afwegingen. Bij de plus of de min, laders, radio, klok enz. buiten de schakelaar om enz.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Camper-T

Bericht door Camper-T »

Misschien moet je dit onderwerp vanuit de gebruikers bekijken. Want er zullen zowel camperaars zijn die de accu volledig afkoppelen/afschakelen, als camperaars die de accu juist bewust aangekoppeld laten zitten. Zeker als je er een alarm of een tracker op hebt zitten die spanning van de accu gebruikt, dan wil je die misschien actief houden, ook in de stalling.
Als je vooraf hebt uitgezocht wat de apparatuur aan (rust)stroom trekt dan wil je die misschien terugzien in je stroommeting. Zit de meting hier ruim boven dan wil je verder zoeken, welke apparatuur je over het hoofd hebt gezien die ook stroom gebruikt.

Onze camper staat in een buitenstalling, is voorzien van een 300Ah LFP huishoudaccu en hangt 24/7 aan 2x215W zonnepanelen via een MPPT.
In de camper draait 24/7 een 5G router waardoor ik, in mijn geval, de Victron apparatuur op afstand uit kan lezen via de Cerbo/VRM portal.
Hierdoor zie ik een 0,9A continue verbruik, de accu die met name in de winter weinig tot niet wordt bijgeladen en 's zomers altijd 100% blijft.
Een tijd geleden kwam ik thuis en zag dat er 2,5A stroom werd getrokken. De omvormer bleek nog aan te staan, dus gelijk uitgezet via VRM.

Met de startaccu doe ik niets, die wordt in rust niet tot nauwelijks belast. En wij camperen het hele jaar door, wat misschien ook kan schelen.
Na maximaal 2 maanden stilstand start de camper altijd goed, alleen de laatste keer in de vrieskou had de accu/motor even wat meer moeite.
Wel heb ik ooit stroom uit de startaccu gemeten bij stilstand. Om te controleren of er geen (rare)lekstromen lopen, want dat wil je dus niet...
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020 (C1)
kampo

Bericht door kampo »

jan- schreef:
di 03 feb 2026, 14:21
...
Deze apparatuur zou nog sluipverbruik kunnen veroorzaken:
- Audio apparatuur enz.
- USB adapaters
- Marter verjager
- Alarm en/of tracking apparatuur
- Omvormer (nog in standby?)
- MPPT regelaar
- 230V lader
- Satellietschotel
...

Laat maar weten als je nog meer tips of opmerkingen ...
Behalve deze zijn het vooral de stuurapparaten die voor sluipverbruik zorgen.
In een vorige personenwagen.zaten er zo maar even 57 stuurapparaten. Afstandbediening van de deuren, raamopeners, ooen dak, zetels, automaat, abs, motor ecu, uitlaatsysteem ecu, enz

Op het campergedeelte mag je nog alle bedieningsdisplays toevoegen trapjes, waterpompen. Ik heb 45 elektrische toestelletjes op de lijst van mijn zelfbouwcamper staan. Jullie hebben misschien dezelfde toestellen maar geen lijst gemaakt...

Allemaal een paar of meer milli ampère.
Gelukkig is dat door het can of lin bus systeem nu heel wat minder geworden. Het aantal stuurapparaten is gereduceerd. Het stroomverbruik jammergenoeg niet. Dat is eerder gestegen.

Ook werd het "in slaap val' systeem ingevoerd.
Soms in 3 trappen, wakker, slapen, diepe slaap
Dat maakt het moeilijk om zonder kennis de sluipverbruikers te meten.
Groeten Kampo
Plaats reactie