Mercedes Sprinter w907 zelfbouwproject
-
kampertjes
Re: Mercedes Sprinter w907 zelfbouwproject
Klopt, je kan beter twee keer denken en één keer bouwen.
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.
MAN TGE 4x4 3.180 L4H3
https://www.youtube.com/@MAN_TGE_Cam
MAN TGE 4x4 3.180 L4H3https://www.youtube.com/@MAN_TGE_Cam
- DiffRental
Beter teveel als te weinig nagedacht.bezigheidstherapeut schreef: ↑ma 19 jan 2026, 18:40Ik heb overal echt te veel over nagedachthet ding is dat je alles in een keer goed moet doen aangezien aanpassingen achteraf lastig zal worden.
Goed bezig en ik ben benieuwd naar het vervolg.
Groeten Peter
Heel vaak is het (bij mij) wel 3x denken, en dan toch weer bij 1 of 2 uit komen
Wow, zeer mooie bus!
Hoe bevalt die verlichting die je in de grille geplaatst hebt?
Hoe bevalt die verlichting die je in de grille geplaatst hebt?
- bezigheidstherapeut
Arjan, grappig dat ik je hier ook tegen kom!
Je kunt niet alles overzien, soms is het sneller om te beginnen, de fout te maken en te herstellen dan elke fout van te voren proberen te overzien.
(Groeten namens die horlogemaker op het horlogeforum met wereldbol)
- bezigheidstherapeut
Deze is nog niet aangesloten, ik werk de bus per onderdeel af, zodra ik aan de elektra ga beginnen neem ik de verlichting pas mee.
Voor de lampen op de gril ben ik voor deze gegaan:
2x Auxiliary light Strands Big Energy 7" - Round / 18 cm / 70W https://www.valostore.com/en/product/au ... g_energy_7
En imperiaal verlichting deze:
5x Auxiliary light Purelux Panther 5 - Round / 15 cm / 90W / https://www.valostore.com/en/product/au ... _panther_5
Lichtelijk overkill, maar ik vind het er gaaf uit zien en buiten dat gaan wij vaak naar ver afgelegen plekken tijdens het rotsklimmen/bergbeklimmen, dus wat extra verlichting is mooi meegenomen.
- bezigheidstherapeut
Vloer is nu af en achterkant wat verder dicht gemaakt en eerste draaistoel geplaatst.
- bezigheidstherapeut
Ik heb aan de bestuurderskant ook een lederen stoel, echter is dat de lucht geveerde variant, hier heb ik geen goedgekeurde draaiplateau voor kunnen vinden. Nu wil ik een donor stoel kopen met hoge bak zonder luchtvering en de lederen stoel hier op monteren (ik wil dus de bak, onderstel en systeem om de stoel naar voren of achteren te verzetten gebruiken van een andere stoel zodat ik hier ook een rdw goed te keuren draaistoel van te maken maar wel met mijn bestaande stoel)
Heeft iemand van jullie dit al ooit geprobeerd?
Heeft iemand van jullie dit al ooit geprobeerd?
Je geeft goed gas.
Het is niet heel erg goed te zien, maar het zwarte vlak in je vloer wordt een douche?
Het is niet heel erg goed te zien, maar het zwarte vlak in je vloer wordt een douche?
- bezigheidstherapeut
Klopt! Dat is een douche/wc die ingeklapt 50x80cm inneemt op de vloer en uitgeschoven 80x80, een van mijn eisen was een fatsoenlijke douchecabine.
Ik heb lang nagedacht over de layout, door creatief om te gaan met uitklapbare onderdelen heb ik in een L2H2 het volgende wete te passen:
een bed van 180x200
Afsluitbare douchecabine/wc van 80x80
Groot keukenblok met 2 pitjes en werkblad aan beide kanten van de bus.
Ik heb lang nagedacht over de layout, door creatief om te gaan met uitklapbare onderdelen heb ik in een L2H2 het volgende wete te passen:
een bed van 180x200
Afsluitbare douchecabine/wc van 80x80
Groot keukenblok met 2 pitjes en werkblad aan beide kanten van de bus.
Kleine wereld weerbezigheidstherapeut schreef: ↑di 20 jan 2026, 10:53Arjan, grappig dat ik je hier ook tegen kom!
Je kunt niet alles overzien, soms is het sneller om te beginnen, de fout te maken en te herstellen dan elke fout van te voren proberen te overzien.
(Groeten namens die horlogemaker op het horlogeforum met wereldbol)
Wat je horloges betreft, ondanks dat het niet mijn smaak is, niets dan lof! Echt mooi gemaakt met oog voor detail.
[Ontopic]
Succes met de vorderingen van je camper, ziet er goed doordacht uit.
Zelf heb ik besloten om geen douche in de camper te bouwen, ik ben toch wat huiverig voor al dat water in de camper, er komt wel een buitendouche (met warm water) om even snel af te kunnen spoelen.
Ik zie dat je ook op inductie gaat koken, hoe ga je de stroomvoorziening doen, heb je ook zonnepanelen op het dak, of laad je de hh accu bij via de dynamo?
- bezigheidstherapeut
Douchecabine was echt een must, maar ik snap je keuze goed met zo min mogelijk vocht in je camper!
Er komen 700w aan zonnepanelen op het dak van de bus, buiten dat rij ik minimaal 2 uur per dag met de bus, dus de opgewekte stroom van de dynamo en de 700w aan zonnepanelen moet genoeg zijn om het energieverbruik van de pitjes, koelkast, boiler en rest van de apparatuur te kunnen voorzien van stroom.
Er komen 700w aan zonnepanelen op het dak van de bus, buiten dat rij ik minimaal 2 uur per dag met de bus, dus de opgewekte stroom van de dynamo en de 700w aan zonnepanelen moet genoeg zijn om het energieverbruik van de pitjes, koelkast, boiler en rest van de apparatuur te kunnen voorzien van stroom.
- bezigheidstherapeut
Vandaag de reservewiel drager onder de sprinter aangepast naar een grijs watertank drager.