Waar zit EBL in Rollerteam buscamper?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Havermout66

Waar zit EBL in Rollerteam buscamper?

Bericht door Havermout66 »

Iemand een idee of er in een Rollerteam Livingstone Buscamper van 2013 er ergens een EBL zit ? Ik zie alleen maar een lader onder de bestuurderstoel en een zekeringen gedeelte voor de stoel, een bedieningspaneel zit boven de passagier in de bovenkast.

Mijn bedoeling is om de accu met een DCDC lader te gaan laden en via een zonnepaneel. Ik wil dus de oude situatie van laden via de accu en walstroom uitschakelen, wel wil ik natuurlijk dat de 12V voorzieningen blijven werken in de camper, lampjes pomp en dergelijke.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 10 Pro met Tapatalk
Havermout66

Re: Waar zit EBL in Rollerteam buscamper?

Weinig Rollerteams hier denk ik !

Kroppie

Bericht door Kroppie »

of weinig rollerteams met een ebl
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen.

too old to worry about anything
Driekske

Bericht door Driekske »

Er zijn campers waar hij onder het dachbord kastje zit maar weet niet of dat bij u ook is .
Maar je kan daar even kijken.
EasyBee

Bericht door EasyBee »

Gewoon zoeken, want het is niet formaat luciferdoosje maar formaat schoenendoos (ik zeg niks over maat 36 of 47).
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
DJSmiley

Bericht door DJSmiley »

Volgens mij gebruikt Rollerteam geen Schaudt (tegenwoordig Lippert) maar Nordelettronica.

Ik gok iets van een NE185. Dat is geen volledige box, maar een 'losse' printplaat met scheidingsrelais en zekeringen en een losse 230V lader. Vaak zit die onder de bank, of rechtop achter de bestuurdersstoel, of in de wand van het bankje achter de passagiersstoel.
Bijlagen
41gZRedPBwL._AC_UF894,1000_QL80_.jpg
41gZRedPBwL._AC_UF894,1000_QL80_.jpg (38.32 KiB) 576 keer bekeken
21126-nordelettronica-acculader.jpg
21126-nordelettronica-acculader.jpg (99.42 KiB) 576 keer bekeken
Laatst gewijzigd door DJSmiley op di 20 jan 2026, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Aloys
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Aloys »

Havermout66 schreef:
ma 19 jan 2026, 13:04
Ik zie alleen maar een lader onder de bestuurderstoel en een zekeringen gedeelte voor de stoel, een bedieningspaneel zit boven de passagier in de bovenkast.
Een EBL is voornamelijk een lader en die heb je al gevonden... Dat is dus (denk ik) jouw EBL.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Havermout66

Gaat vandaar een laadkabel naar de accu die ik los kan halen en nog iemand een idee hoe de (kabel) loopt van accu naar 12V voorziening voor woongedeelte?

Bas vd laar

Bericht door Bas vd laar »

Mijn bedoeling is om de accu met een DCDC lader te gaan laden en via een zonnepaneel. Ik wil dus de oude situatie van laden via de accu en walstroom uitschakelen
Waarom zou je dat willen??? :crazy:
Alleen via de zon laden???
Dat doet niemand.
Je sluit gewoon je zonnepaneel ( via de lader ) direct aan op de huishoudaccu.
De rest blijft dan intact, zodat je huishoudaccu ook laadt tijdens rijden en aan de walstroom.
Havermout66

Ik wil laden via DC DC lader.

Bas vd laar

Een DC-DC-lader zet het voltage van de startaccu om naar het juiste voltage om de huishoudaccu op te laden.
( nodig bij voertuigen met een slimme dynamo )
Daar wordt het normaal gesproken voor gebruikt.

Dus waarom wil je dat de huishoudaccu niet meer laadt via de walstroom, of via de motor?
DJSmiley

Bericht door DJSmiley »

Waarom wil je die DCDC lader plaatsen?

Normaliter zou je accu gewoon goed moeten laden. Bij een AGM accu is het in theorie iets beter (die wil vaak 14.8V ipv de 14.4-14.6 die je dynamo levert), maar in de praktijk ga je dat verschil niet merken, zeker niet als je zonnepanelen en/of af en toe aan de paal staat.

Bij een lithiumaccu is het een ander verhaal, daar kan het goed zijn dat de laadstroom als gevolg van de spanningsval erg laag is of soms zelfs negatief als er ook een koelkast aanspringt. Maar dan is het niet 'even een DCDC plaatsen', want je moet ook het scheidingsrelais onklaar maken.

Bij een moderner voertuig met slimme dynamo zit er sowieso al een laadbooster in, maar dat is niet het geval bij een exemplaar uit 2013 (Dat is gewoon een conventionele dynamo)

Als je nu met een loodaccu laadproblemen hebt zou ik het eerder zoeken in een probleem met de dynamo (meer voor de hand liggend/voorkomend een rotte massakabel tussen blok en chassis - het bekende issue bij de Ducato en aanverwanten) en dan is een DCDC sowieso geen constructieve oplossing.

Hoe de kabels exact lopen is een kwestie van volgen en vooral meten. De kans dat iemand exact hetzelfde model/bouwjaar heeft en dat toevallig weet is wel vrij klein.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Havermout66

Ik wil een aangekochte lifepo4 accu plaatsen en mijn lader is dus alleen geschikt voor lood en agm. Verder is de bedrading te dun (denk ik) van lader naar accu en de stekkers wellicht niet geschikt. Als ik een DC DC lader tussen de startaccu en huishoud accu hang met dikkere bedrading is dat probleem toch opgelost met de overige voordelen. En walstroom gaat ook via de oude lader nu en daar heb ik een andere 220V lader voor die geschikt is voor deze nieuwe accu.

Bas vd laar

Er zijn hier velen met een lifepo4 accu, die sluiten de walstroom en laden via de motor toch ook niet af?
Plaats reactie