Noors leren?

Plaats reactie
hurktoilet
Contacteer:

Noors leren?

Bericht door hurktoilet »

Deze zomer gaat het er waarschijnlijk eindelijk van komen: Noorwegen. Hoewel ik er van uit ga dat je je daar doorgaans wel met Engels kunt redden, zou het toch wel aardig zijn de taal een klein beetje te kunnen begrijpen.
Heeft er iemand ervaringen met online cursussen Noors? Bericht kan evt per pb.
En wat ik niet goed snap is dat er in de schrijftaal twee soorten Noors zijn, is de spreektaal dan wel hetzelfde? Mij gaat het er om de taal een klein beetje te kunnen verstaan, spreken en lezen.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Avatar met de verkochte rode wolkenridder vervangen door één met onze huidige bus: Goldie
EasyBee

Re: Noors leren?

Bericht door EasyBee »

Net als Fransen te snel praten en er van uit gaan dat jij alles kunt volgen (als je in het Noors begint), is onze ervaring in Noorwegen het zelfde. Praat maar Engels.
Wij spreken in Scandinavië alleen maar Engels, want ons Deens, Noors en Zweeds
(we hebben echt geprobeerd om de meest elementaire dingetjes te leren) is zo slecht dat zij ongeduldig staan te wachten tot wij uit onze woorden zijn, terwijl we in het Engels al 3 zinnen verder zouden zijn, of was het nou 4?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Hoofdnoorman

Bericht door Hoofdnoorman »

Nou Peter, goede snelcursussen Noors zijn er niet zo hoor. Dat wil zeggen, niet vanuit het Nederlands.
Mogelijk vanuit Engels wel.
Er zijn inderdaad twee talen in Noorwegen en allebeide zijn ze officieel. Je hebt Nynorsk en Bokmal. Als je even naar de satellietkaarten kijkt van Noorwegen en de bergrug ziet, mag je op het platteland rechts van de bergkammen Bokmal aanmerken als taal en die is wel het meest gebruikelijk.

De LOI geeft Noorse cursus. Ik weet niet wat ze nu nog gebruiken aan lesmateriaal, want toen ik Noors leerde, was er wel degelijk veel grammatica en het aanleren van idiomen van toepassing. Heel belangrijk, want soms werkt het één op één vertalen niet. Juist in idiomen en wat men in de cursus toepaste, spoorde niet helemaal met de gebruikelijke.

De agent zegt: Du kan ikke parkere her. Je gaat dit vertalen als: Je kan hier niet parkeren.
-O jawel hoor, dat gaat wel lukken, ik krijg hem wel op de plaats.
Maar agent bedoeld, het is verboden om hier te parkeren.

En als je bij de camping weg gaat en nog even afscheid neemt van de hartelijke waard en waardin: Dankjewel voor alles! Je hebt het geleerd en zegt: Takk for alt! Uh, zoiets zeg je bij een grafrede maar nooit in een gewone situatie.

Dit zijn zo maar een paar voorbeelden die je juist in de cursussen niet leert, althans niet in mijn tijd (1992).

Tegenwoordig kun je wel een paar Noorse TV zenders kijken met IPTV. De meeste hebben ook Noorse ondertiteling. Ik heb daar ook veel van geleerd via de satelliet destijds. Kijk je naar bijvoorbeeld het nieuws, dan hoor je de uitspraak en kunt lezen wat er gezegd wordt. Het beeld geeft je een indruk waar men het over heeft.

Bij deze link, kun je misschien iets meer te weten komen. Toegang kost 10 euro voor twee jaar.: https://settigang.com/
Eventuele boeken zou je moeten kopen, maar flink zoeken levert wel de boeken op in Epub of PDF.
Afbeelding
hurktoilet
Contacteer:

Dank, de valkuilen als je een vreemde taal nog maar een beetje kent, ken ik al zijn ze in elke taal natuurlijk anders. Maar ik heb er jaren geleden veel plezier aan beleefd dat ik voorafgaand aan vakantie in Spanje cursus Spaans gedaan heb. Dat is inmiddels al wat roestig, maar de zin Pernoctar aqui en auto caravans? (mag ik hier met de camper overnachten?)vergeet ik nooit meer.
@easybee: ik moest ooit een directeur van een groot Frans logistiek bedrijf interviewen. De man stond er op Engels te spreken, maar er was geen chocola van te maken. Heb hem zo ongeveer op mijn knieën gesmeekt om Frans te spreken... Was trouwens dolblij dat ik Frans sprak toen ik met gebroken heup in Frans ziekenhuis belandde,want daar sprak dus echt niemand Engels. En ook geen Duits, ook al was het in de vogezen...
Avatar met de verkochte rode wolkenridder vervangen door één met onze huidige bus: Goldie
Hoofdnoorman

Afbeelding
Yesheads

Bericht door Yesheads »

Tijdens onze laatste Scandinavië reis hebben we veelvuldig gebruik gemaakt van vertaal apps. Vooral de app 'lens' van Google (https://lens.google/intl/nl/) is perfect om teksten op borden, menu's, aanplakbiljetten etc te vertalen. Handig om onderweg (verkeers)borden snel te vertalen. Ook borden bij ingang van bepaalde gebieden kun je snel vertalen. Even je camera richten en de vertaling komt razendsnel op je beeldscherm. Echt heel handig en voorkomt verrassingen.

Verder lijkt Engels de voertaal te zijn voor toeristen. Iedereen waar wij contact mee hadden sprak heel goed Engels.
Groet Paul
"Ingewikkelde vraagstukken kennen geen eenvoudige oplossingen"
Carthago Chic C-line I 4.9 met luchtvering, Efoy, lpg, starlink en echtgenote :-)

Afbeelding
hurktoilet
Contacteer:

Google Lens wordt mijn vriend, denk ik, had deze toepassing nog niet bedacht.
Heb vanavond mijn eerste lessen Noors gevolgd op Duolingo, is best leuk!
Hoofdnoorman

Hier een leuke voor het bokmål (slang) gebied.

Åssen står det med deg? Klinkt als : (Ossen stor det met dei?)
Åssen går det med deg? : (Ossen goor det met dei?)

Uit het boekje:
Hvordan går det med deg? Klinkt als : (Woerdan goor det met dei?)

Samenvattend. Hoe gaat het met je?
Afbeelding
Eric 1962

Bericht door Eric 1962 »

Zelf zijn we al 4 zomers achtereen naar Scandinavië geweest en aankomende zomer gaan we weer.
Deens. Zweeds, Noors, laat staan Fins kunnen we niet, met ons "steenkolen" Engels komen we een heel eind.

We kwamen een keer op een camping in Denemarken en de wat oudere vrouw kon alleen maar Deens.
Met handen, voeten en met een lach kwamen we er samen uit wat ons doel was.
Het was erg droog die zomer en we hadden zo'n wegwerp BBQ met kolen bij ons.
Uit goed fatsoen vroegen wij aan de lieve dame of we mochten BBQ-en op de camping.
Ze liep met ons mee naar de camper, die stond op het gras vlakbij de receptie, en ik liet haar zien hoe we dat wilden gaan doen.
BBQ op het stalen opstapje, een eindje van de camper vandaan, brandblusser in de buurt en daar gingen de 2 duimen van de dame omhoog.
Dat zijn juist dé mooiste herinneringen van de vakantie.
The big wheel keeps turning maar iets kleinere wieltjes doen het ook prima
vanWaveren

Bericht door vanWaveren »

ik gebruik zelf voor talen leren en bijschaven de "mondly app" gratis kan je er al veel mee.

ik heb ooit in het begin van de app ruim 10 jaar geleden voor nog geen 25 euro een levenslange variant gekocht :mrgreen: en ik vind hem persoonlijk beter dan duolingo
groetjes laura
Zonneke

Bericht door Zonneke »

Die apps hebben als nadeel vind ik dat ze je ook wil leren schrijven.
Daardoor kom je naar verloop van tijd maar moeizaam verder.
Nie mój cyrk, nie moje małpy
**** Camper LMC V643 65 Years Edition ****

Afbeelding
Plaats reactie