Project Droppie XL

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
BFG-212

Project Droppie XL

Bericht door BFG-212 »

Even voorstellen: Menno & Marjan – en onze ietwat uit de hand gelopen kampeerambities

Sommige vakanties beginnen met een vliegticket. Die van ons begint meestal met… een meetlint.

Vijf jaar geleden wilden Marjan en ik een rondreis maken door Calabrië. Zon, eten, ruige kustlijnen – alles klopte. Tot we de accommodaties gingen boeken. Want hoe leuk die Italiaanse B&B’s ook zijn, bedden van 190 cm zijn gewoon niet ontworpen voor mensen van 2.12 meter (ik, Menno) en 1.90 meter (Marjan). Na een paar avonden zoeken werd duidelijk: dit ging ‘m zo niet worden.

Opgeven is niet echt ons ding, dus deden we wat ieder normaal mens zou doen: we kochten het chassis van een 30 jaar oude caravan en besloten daar zelf iets van te maken. In onze achtertuin....

Enter: Droppie

Zo ontstond onze zelfgebouwde Teardrop Trailer, liefkozend Droppie genoemd. Compact van buiten, verrassend royaal van binnen.
• Een bed van 150 cm breed en 230 cm lang (halleluja)
• Een garage voor onze Lafuma zero gravity relaxfauteuils
• Een ruime buitenkeuken
• En licht genoeg om achter een elektrische auto te hangen

Het totaalgewicht: 640 kilo, inclusief fietsen en water. Er mag zelfs nog 110 kilo bij, maar geloof ons: dat is meer dan genoeg.

Droppie bracht ons prachtige reizen en veel vrijheid, met één klein nadeel: je moet écht goed weer hebben om er optimaal van te genieten. Regen en teardrops zijn nu eenmaal geen gouden combinatie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vijf jaar later: tijd voor de volgende stap

Fast forward naar nu. Vijf jaar, veel kampeerervaring en nog steeds dezelfde lengte.
De wens groeide: meer comfort, meer ruimte en minder afhankelijk van het weer.

Dus: een buscamper. Natuurlijk weer zelf bouwen. En uiteraard met een paar niet-onderhandelbare eisen:
1. Ik moet comfortabel en veilig kunnen rijden – niet opgevouwen achter het stuur met knieën in m’n borstkas
2. Stahoogte. En dan bedoelen we: na isolatie en vloer
3. Een lengtebed van minimaal 220 cm

Met dit lijstje op zak begon de zoektocht. Schrappen, schrappen en nog eens schrappen. De praktijk bleek weerbarstig:
• Stellantis-bussen: hoog genoeg, maar te kort. En de zitpositie? Afgevallen.
• Ford en Iveco: helaas onvoldoende stahoogte
• MAN en VW Crafter: leken kansrijk, maar zelfs een L4H4 bood uiteindelijk niet de ruimte die wij zoeken

En dan blijft er ineens nog maar één optie over.

Een Mercedes-Benz Sprinter in L3H3 uitvoering.
Perfecte hoogte, voldoende lengte, goede zitpositie – alles viel op z’n plek.

Makkelijk? Zeker niet. Deze uitvoering is zeldzaam. Maar na lang zoeken vonden we een net exemplaar dat de basis moet worden voor ons volgende avontuur. Hij moet nog door de aankoopkeuring, maar de verkoper heeft er alle vertrouwen in. Wij ook – :crazy:

Afbeelding

Als alles goed gaat, kunnen we eindelijk beginnen met bouwen.

En dan… uitdaging nummer twee. Want dan komt de volgende vraag: Waar laat je in hemelsnaam een bus van 6,98 meter lang en 2,83 meter hoog?

In Utrecht mag hij niet binnen de bebouwde kom geparkeerd worden. Dus naast het bouwen van een camper, moesten we ineens ook een parkeer- en werkplekprobleem oplossen.

Maar daarover meer in de volgende post Afbeelding

Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door BFG-212 op ma 19 jan 2026, 17:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Lebowski

Re: Project Droppie XL

Bericht door Lebowski »

Gefeliciteerd met je nieuwe bus! Bijzonder zeldzaam inderdaad, deze hoogte.

Mooie teardrop caravan trouwens!
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.

Afbeelding MAN TGE 4x4 3.180 L4H3

https://www.youtube.com/@MAN_TGE_Cam
AadenAnke

Bericht door AadenAnke »

Gaan we volgen :thumbup:

Gr Aad
dieseltje+

Bericht door dieseltje+ »

Mooie basis als uitgangspunt. :thumbup:
Gefeliciteerd, Menno & Marjan of Alex en Marrie of alle 4 :-B
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
BFG-212

Bericht door BFG-212 »

Uitwisselbaar en we reageren op beide namen.
Dafluc
Moderator

Bericht door Dafluc »

Leuke intro. Ga het met plezier volgen.
Afbeelding
Klass

Bericht door Klass »

Mooie bus en mooie plannen. Moet goed komen als ik die caravan zie!
Wally Wanderlust

Bericht door Wally Wanderlust »

Leuke intro. Ben benieuwd. Hoop dat de aankoop slaagt.

Wij, beiden 1,61m kunnen ons bij jullie lengte niets voorstellen maar snappen de uitdaging. Wij passen zelfs in een stapelbedje.
BFG-212

Bericht door BFG-212 »

Een klusplek, een weegschaal en een beginnend dieetprobleem

Goed nieuws eerst: uitdaging nummer twee is onverwacht snel opgelost.
Het vinden van een plek om aan de bus te werken bleek namelijk verrassend eenvoudig. Vanaf 1 februari mag Droppie XL zijn intrek nemen in een voormalige koeienstal. En niet zomaar eentje: midden in een prachtige omgeving, ruimte zat, droog en rustig. Kortom: een droomplek om te bouwen. ✔️ Afgevinkt.

En dan, tussen alle plannen en voorbereidingen door, ook nog eens dit: de bus is probleemloos door de aankoopkeuring gekomen! 🎉

Als alles volgens planning verloopt, wordt hij volgende week geleverd. Dat betekent dat het plannen, tekenen en rekenen binnenkort plaatsmaakt voor echte meters, echte schroeven en onvermijdelijk: echt zaagsel.

Daarna kwam het moment waarop ik dacht: laten we het eens over gewicht hebben.
En dat is meestal geen zin die zonder consequenties blijft.

Van Droppie naar Droppie XL… of toch XXL?

Wat ik nog niet had verteld: als we niet oppassen, wordt Droppie XL gewoon Droppie XXL.
De bus heeft een startgewicht van 2.466 kilo. Dat klinkt nog overzichtelijk, maar hier zit de crux: alles wat wij nodig hebben is ongeveer 20% groter dan in een camper voor mensen met een gemiddelde lengte. En groter betekent onvermijdelijk: zwaarder.

Langere bedden, hogere kasten, grotere meubels — niets is standaard. En dus tikt het gewicht sneller aan dan bij een doorsnee buscamper.

Eerst zes keer bouwen (zonder zaagsel)

Net als bij Droppie zal ik ook deze camper eerst zes keer bouwen in SketchUp.
Alle fouten maken, opnieuw beginnen, dingen schrappen en opnieuw tekenen — maar dan digitaal. Dat scheelt hout, frustratie en vooral kilo’s.

Het grote voordeel: je kunt vrij nauwkeurig bepalen wat je toevoegt. En alles wat je zelf bouwt, weegt altijd meer dan je denkt. En dit is nog de ondergrens, want lijm, schroeven, kit en ander onzichtbaar spul tellen ook gewoon mee.

Gewichtsoverzicht (tussenstand)

Bus (leeg) ........................................ 2.466 kg
24V installatie ................................. 87 kg
- Multiplus ......................................... 19 kg
- 24V 230Ah accu .............................. 38 kg
Kabels .................................................. 15 kg
AC & DC apparatuur .......................... 49 kg
Water ..................................................... 73 kg
Isolatie .................................................. 72 kg
Aanpassingen (ramen, luifel,
matrassen, bedbodems, etc.) ......... 169 kg
Timmerwerk (huidig ontwerp) ..... ±200 kg

Totaal: 3.146 kg, Overschrijding: 146 kg

Tijd voor een gezamenlijk dieet

Conclusie: Droppie XL moet op dieet.
Door slimmere, lichtere keuzes in materialen en constructies moeten daar kilo’s af.

Maar… daar houdt het niet op.

De enthousiaste bouwers zelf zijn namelijk ook aan de beurt. Want onze extra lengte legt óók meer gewicht in de schaal. En dat telt net zo hard mee als een te zware kast of een te dikke plaat multiplex.

Dus terwijl Droppie XL leert leven met minder hout,
zullen wij moeten leren leven met iets minder… taart 🍰

Meedenkers en tips welkom!

Ik weet dat gewicht bij een buscamper altijd een gevoelig onderwerp is, zeker bij een zelfbouw en helemaal als alles nét wat groter moet dan gemiddeld.

Daarom ben ik heel benieuwd naar ervaringen en ideeën van andere bouwers:
  • Waar hebben jullie onverwacht veel gewicht bespaard?
  • Welke materialen of constructies bleken achteraf lichter (of zwaarder) dan gedacht?
  • Slimme oplossingen voor licht maar stevig timmerwerk?
  • Tips om gewicht te besparen zonder comfort volledig op te offeren?
Alle input is welkom — kritisch, creatief of gebaseerd op praktijkervaring.
Ik lees liever mee met jullie ervaring dan dat ik alles zelf moet uitvinden 😄
Laatst gewijzigd door BFG-212 op za 24 jan 2026, 21:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Lebowski

Bericht door Lebowski »

Mijn bus is leeg 2650kg en herken je uitdaging, daarom heb ik besloten om geen hout te gebruiken in de wagen en ga ik voor 100% kunststof.

Honingraatpanelen bekleed met vilt tegen de wand, geklemd tussen Vandermoon strips, in de strips komt ook de dakverlichting en de boutjes voor de topkasten.

Voor inspiratie kan je op deze sites eens rondneuzen:

https://solo-interiors.com/
https://www.vandermoon.com/eng/en/

Mijn interieur wordt een mix van Solo bedden en Vandermoon keuken, kasten, strips en achterdeuropbergers.

Daarnaast kan je altijd naar de 3.8 of 4.2 ton met een Vbair kit op de achteras, dat is dan handig wanneer de vierde rijbewijsrichtlijn in effect gaat, kan je met je B-rijbewijs een 4.25T M1 SA camper rijden.
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.

kampo

Bericht door kampo »

Ter orientatie:
Bij mijn camper (opbouw 470cm) gebruik ik Queenply panelen voor de meubels. 330kg/m3.
Alles 15mm en dan beplakt met fineer hpl. Dus bijna 17mm.
Zo kom ik aan in het totaal 236kg voor de meubels. Zonder de wanden.
Daar bovenop komt nog hang en sluitwerk en ook nog garage en natte cel met een beetje watervast Rockpanel.
Groeten Kampo
pwhooftman

Bericht door pwhooftman »

Waarop ik zou besparen: geen luifel (-20 tot 25 kilo) , of eventueel een zakluifel.
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

....Als alles volgens planning verloopt, wordt hij volgende week geleverd. ......Daarna kwam het moment waarop ik dacht: laten we het eens over gewicht hebben. ......Ik lees liever mee met jullie ervaring dan dat ik alles zelf moet uitvinden
Als er één veel besproken onderwerp is, hier op het forum, dan is het wel overgewicht.
Jammer dat je de volgorde van bovenstaande quotes niet andersom hebt gedaan.
Je uitgangspunt, de bus, staat nu al vast. Je zal nu heel veel concessies moeten doen.
Vergis je niet in de vele kleine items die ongemerkt een plekje gaan krijgen onder het grote bed en in de grote meubels.
Je hebt geen probleem maar een wel een uitdaging.
Gaat lukken!

Peter
VW T3, Mercedes 508, Mercedes Sprinter, Ford Nuggets, VW T6. Nu Ford Transit met: AGM, LiFePO4, VRM(BLE, Lte-M), Solar, Android-auto-maat, Pressol jerrycan met tuit - 5 liter!

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B)

De ware vijand van de vredesduif is niet de adelaar van de trots, noch de gier van de hebzucht, maar de ooievaar (Hoss)
Lebowski

Bericht door Lebowski »

Wij mensen houden er van om uitdagingen te overwinnen, dat zal ook voor dit project gelden, ik lees met plezier mee.

Inspiratie: https://multimobil.at/diverso-work/

Plaats reactie