Ducato/Boxer/Jumper versus MAN/Crafter

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Ynid

Re: Ducato/Boxer/Jumper versus MAN/Crafter

Bericht door Ynid »

Wij rijden nu 6 jaar met een Malibu 9 trap automaat van fiat . Maxi onderstel.
Rijdt in de power stand zeer goed .Zou niet anders willen. Enigste is het lage toerental bij
100km/h zet hem dan met hand in de 8.
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

Ik heb alleen met de oudere Crafter ervaring en de Ducato. Ik vond de Crafter/Sprinter waardeloos in de cabine en wat rijgedrag betreft. De Ducato het tegenovergestelde.

Wat je ook kiest, kies alsjeblieft iets waar je zelf het prettigst bij voelt. Als je wilt beleggen zijn er namelijk betere opties dan een camper. Dat ding koop je voornamelijk voor jezelf. Je hebt geen lol in een wagen die de boekhouder het beste vindt. Je hebt het naar je zin in een auto waar je het naar je zin in hebt.

Persoonlijk ben ik fan van de Ducato. Ik vind juist de plaatsing van stuur, schakelaars de grote laag doorlopende voorruit enzovoorts juist erg prettig. Nogal persoonlijk dus. Maar echt slechte auto's worden niet meer gemaakt. Een misser als bijvoorbeeld met de Ford PUMA motoren kan iedere fabrikant een keer overkomen.
BramCamp

Bericht door BramCamp »

Het is toch moeilijker vindbaar om een mooi overzicht te hebben van modellen die op Crafter/MAN gebouwd zijn. Het duurt mij dus iets langer om dit te posten.. :-B
DiffRental

Bericht door DiffRental »

Volgens de info die ik gevonden heb heeft Knaus en Adria voor 2026 geen buscampers meer op basis van de Crafter.
Westfalia alleen de korte uitvoering als dwarsslaper.
Een lijstje voor enkel buscampers met lengte bedden gaat erg kort worden.

Affinity heeft wel een mooie buscamper.
Affinity M Three

Megamobil heeft ook een lengte slaper.
MegaMobil lounge 680

Freedo maakt ook nog een 680.
Freedo M 684

Eriba toegevoegd!
Eriba
Laatst gewijzigd door DiffRental op do 15 jan 2026, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Peter
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

Eriba heeft wel een langsbed in het 2026 model dacht ik.

Misschien volgt het 2026 model van Knaus nog gewoon.
annoh
Contacteer:

Bericht door annoh »

Veel automaten zijn zo afgesteld dat het motor toerental, al dan niet gevoelsmatig, soms te laag is. Ik heb 2 VW bussen gehad met DSG bak en die laten chiptunen. Je krijgt een veel fijner schakelende automaat daardoor!

Je zou kunnen uitzoeken of je d.m.v. chiptunen de schakelmomenten van de automaat die in een Crafter zit aan kan passen.
DiffRental

Edgecrusher schreef:
do 15 jan 2026, 15:50
Eriba heeft wel een langsbed in het 2026 model dacht ik.
Inderdaad, gevonden.
Een lengte bed op een korte bus, het zitbankje verlies je dan.

Eriba
Groeten Peter
Lebowski

Bericht door Lebowski »

Fabian van Solo Interieurs heeft ook een handig bed voor lange mensen, deze kan je tot 210cm uitschuiven, over de keuken heen: moet je alleen wel een zelfbouwcamper kiezen.

https://solo-interiors.com/3-panel-slee ... xtendable/
.
3-panel-sleeping-platform-extendable.png
3-panel-sleeping-platform-extendable.png (817.55 KiB) 890 keer bekeken
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.

Afbeelding MAN TGE 4x4 3.180 L4H3

https://www.youtube.com/@MAN_TGE_Cam
kampertjes

Bericht door kampertjes »

DiffRental schreef:
do 15 jan 2026, 12:14
Volgens de info die ik gevonden heb heeft Knaus en Adria voor 2026 geen buscampers meer op basis van
Klopt, Knaus heeft zijn uitgebreide aanbod gesaneerd na het bijna faillissement vorig jaar. Adria is verder gegaan met de supertwin op Mercedes. Maar beide zijn nog wel nieuw of jong gebruikt te vinden. Een nieuwe Adria staat nog bij Stam in Dreumel, met 30k korting. Gebruikte Knaus bij Eurotrek en er komt er 1 bij Knobben. In Duitsland zijn er ook nog wel nieuwe te vinden. Kost wat maar dan heb je ook wat ….
O, en Hobby heeft ook een Buscamper op dit chassis. Ik vind het geen geslaagd ontwerp maar dat kan bij jouw anders liggen. Zie https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... van-680-et. Staat er al een paar jaar mooi te wezen. In Duitsland zijn er ook meerdere winkelknechten.
DiffRental

Ik ben niet direct in de markt voor een nieuwe camper, wilde TS helpen met zijn lijstje en wil zelf ook op de hoogte blijven.
Zoals ik eerder al schreef, zou ik nu onverhoopt naar een buscamper moeten zoeken dan staat iets op basis van de VW/MAN op nr 1.

Wat ik nu heb gezien van de fabriekcampers is er weinig bij wat mij echt trekt, zelfbouw is dan een overweging.
Groeten Peter
Ontario

Bericht door Ontario »

Om 'op de hoogte te blijven':
Furgok biedt twee modellen op VW-Crafter-basis aan: de Furgok Xpace 600 en de Furgok Xpansion 600, beide 4x4. https://www.furgok.com/de/vertrieb De importeur staat met enkele vooralsnog alleen Fiat-gebaseerde modellen op de aanstaande Caravana-beurs in Leeuwarden.
In Hannover (Dld.) bouwt en verkoopt Customs Bus https://www.custom-bus.de/vw-crafter-camper-xl/ buscampers op VW Crafter-basis. Kost een paar centen maar dan heb je ook wel iets héél bijzonders.

Henk
Lebowski

Bericht door Lebowski »

Wat ook leuk is: https://juliacamper.com/en/
.
lijstje TGE en Crafter bouwers.png
lijstje TGE en Crafter bouwers.png (101.71 KiB) 672 keer bekeken
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.

Afbeelding MAN TGE 4x4 3.180 L4H3

https://www.youtube.com/@MAN_TGE_Cam
DiffRental

:thumbup: Mooie creaties en zie een aantal slimme inrichtingen.

Prachtige bussen, zeker de expeditie uitvoeringen.
Het gewicht zal wel een dingetje zijn.
Als ik de campervans vergelijk met mijn huidige L4H3 Ducato dan moet ik zeker een compromis maken qua lengte of inrichting.
Misschien besluiten om af te stappen van een Van.

Eigenlijk heeft TS dat ook al in zijn openingspost staan.
Het grote nadeel van de Crafter is zijn ruimte.
Groeten Peter
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Het grote nadeel van de Crafter is zijn ruimte.
Nee, dat is een voordeel. Oftewel:
Alles wat je thuis laat is meegenomen. :wink: :!:

Peter
VW T3, Mercedes 508, Mercedes Sprinter, Ford Nuggets, VW T6. Nu Ford Transit met: AGM, LiFePO4, VRM(BLE, Lte-M), Solar, Android-auto-maat, Pressol jerrycan met tuit - 5 liter!

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B)

De ware vijand van de vredesduif is niet de adelaar van de trots, noch de gier van de hebzucht, maar de ooievaar (Hoss)
Plaats reactie