Project "Busje komt zo"
Re: Project "Busje komt zo"
AHA, helemaal helder. Dank je voor de moeite.
Waar komt die 273 vandaan?
Waar komt die 273 vandaan?
- DucatoDolf
Waarom omkeuren naar camper? Als bedrijfsauto hoef je geen BPM te betalen. Voor het kwart-tarief MRB hoef je het niet meer te doen want dat is inmiddels 50%. Het verschil met bestelauto MRB is daarom nihil.Mischa schreef: ↑wo 14 jan 2026, 19:14Ik wil dat vrij snel gaan doen. Ik heb de bus ook nodig om in eerste instantie grote spullen veilig te kunnen transporteren (geen trekhaak achter mijn personenauto).
Het plan is eigenlijk om hem geheel te strippen, vervolgens een provisorische camper voor de keuring, na de keuring isoleren en bed voorbereiden en daarna wat spullen vervoeren. Hopelijk slaag ik erin om voor de zomer een provisorische camperinrichting voor elkaar te boxen, zodat we ermee op vakantie kunnen.
Heeft iemand een idee hoeveel gewicht er ongeveer in de isolatie gaat zitten? Ik zoek advies in:
1. originele vloer erin laten, keuringsinrichting erin en keuren
2. strippen, isoleren, vloer erin, keuringsinrichting erin (met definitief bed) en dan keuren. Ik denk dat ik met optie 1 op het laagste gewicht uitkom, nietwaar?
Het transporteren is overigens op beperkte afstand.
Gaaf !!hij heeft een Ford Transit uit de hippie tijd
Het kan met die minimalistische ombouw. In feite is het belastingontduiking als je daarna gewicht toe gaat voegen aan de constructie zonder die te keuren (en te opnieuw te wegen). Maar het kan wel. Uiteraard doe je dat het beste met zo min mogelijk er in. Een 80cm brede kist waar je op kunt zitten en meteen iets in kunt opbergen, 2 matjes op de vloer vasttapen en een campingbrandertje op 60cm hoog monteren en je bent klaar als ik me niet vergis.
De orginele vloer er in laten kan. Er zijn er die 'm heelhuids eruit kunnen krijgen en dan isoleren en de plaat weer terugleggen. Dat is een aardige optie.
- DucatoDolf
https://belastingwetboek.nl/belastingtarieven-bpm-2016/
Gewoon een extra opslag bovenop de 37.7%. Om je te pesten
Geen idee overigens waarom dat we niet exact hetzelfde uitkomen, dat ligt aan de gegevens van de RDW. Mijn berekening klopt.
Ik had hem niet op het oog, maar met de gegevens merk/motor/bouwjaar/kilometerstand en een foto is een advertentie snel te vinden.Mischa schreef: ↑wo 14 jan 2026, 18:53https://suchen.mobile.de/lkw-inserat/pe ... 61701.html
Zoals het er nu uitziet zaterdag kijken/rijden.
Jij hebt hem ook op het oog tranny? Of ben jij al voorzien?
Ben zelf al in het bezit van een Transit MK1 uit 1969 en een Ducato Maxi L2H1 uit 2020, en daarmee heb ik al busjes genoeg.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Het verschil tussen mrb grijs kenteken particulier en mrb camper is op jaarbasis al ruim € 800,= in het voordeel van de camper, maar als je tegen het ondernemerstarief mrb mag rijden dan is het grijs kenteken op jaarbasis weer ongeveer 750,= goedkoper als de camper.DucatoDolf schreef: ↑wo 14 jan 2026, 19:52
Waarom omkeuren naar camper? Als bedrijfsauto hoef je geen BPM te betalen. Voor het kwart-tarief MRB hoef je het niet meer te doen want dat is inmiddels 50%. Het verschil met bestelauto MRB is daarom nihil.
Het voordeel van grijs kenteken is dat de bpm niet afgetikt hoeft te worden, wat je bij een camper dus wel moet doen.
Kortom gewoon even uitrekenen wat voor jezelf het handigste is om te doen, als je eerst wilt bouwen en daarna pas de RDW met een bezoek wilt vereren dan zal de bus zonder kenteken tot die tijd ook ergens gestald moeten worden en niet gebruikt kunnen worden.
Omkeuren omdat ik geen eigen bedrijf heb en dus geel moet gaan betalen voor een grijze bus. Dit betekent dat ik voor het gewicht op kenteken, laten we even zeggen de 2130kg uit de advertentie, €716 per 3 maanden moet betalen, voor een camper betaal ik €462 per 3 maanden. Da's toch €254 minder.DucatoDolf schreef: ↑wo 14 jan 2026, 19:52Waarom omkeuren naar camper? Als bedrijfsauto hoef je geen BPM te betalen. Voor het kwart-tarief MRB hoef je het niet meer te doen want dat is inmiddels 50%. Het verschil met bestelauto MRB is daarom nihil.
Het kan met die minimalistische ombouw. In feite is het belastingontduiking als je daarna gewicht toe gaat voegen aan de constructie zonder die te keuren (en te opnieuw te wegen). Maar het kan wel. Uiteraard doe je dat het beste met zo min mogelijk er in. Een 80cm brede kist waar je op kunt zitten en meteen iets in kunt opbergen, 2 matjes op de vloer vasttapen en een campingbrandertje op 60cm hoog monteren en je bent klaar als ik me niet vergis.
De orginele vloer er in laten kan. Er zijn er die 'm heelhuids eruit kunnen krijgen en dan isoleren en de plaat weer terugleggen. Dat is een aardige optie.
Hoewel, waarom is dit niet de helft van €716?
Exact, om precies te zijn is het ca €1000 per jaar goedkoper voor een particulier om in een camper te rijden dan in een "grijze" bus. Ik wil dus wel graag de bus als camper gaan gebruiken, maar heb tijdelijk iets nodig waarmee ik spullen kan vervoeren voor een paar projecten in huis. Dit zijn dan geen zaken die zwaar of groot zijn, maar vooral lang. Vandaar dat ik hem dus graag asap wil importeren en als camper wil laten keuren. Krijg je na import dan overigens wel al een kenteken voor de bus dat vervolgens wordt omgezet naar camper. Wat ik hier eerder gelezen heb, is dat je dan in principe geen wegenbelasting betaalt gedurende de tijd dat je wacht. Mag je dan eigenlijk wel rijden?Het verschil tussen mrb grijs kenteken particulier en mrb camper is op jaarbasis al ruim € 800,= in het voordeel van de camper, maar als je tegen het ondernemerstarief mrb mag rijden dan is het grijs kenteken op jaarbasis weer ongeveer 750,= goedkoper als de camper.
Het voordeel van grijs kenteken is dat de bpm niet afgetikt hoeft te worden, wat je bij een camper dus wel moet doen.
Kortom gewoon even uitrekenen wat voor jezelf het handigste is om te doen, als je eerst wilt bouwen en daarna pas de RDW met een bezoek wilt vereren dan zal de bus zonder kenteken tot die tijd ook ergens gestald moeten worden en niet gebruikt kunnen worden.
- DucatoDolf
Jullie hebben de MRB even berekend. Heel goed. Ik wist niet dat het met halftarief alsnog veel scheelde als particulier. En zoals eerder berekend is die rest BPM ook niet veel. Dus inderdaad is een camper ombouw dan alsnog interessant.
De feitelijke import is de RDW-keuring (dus niet de grensoversteek), en bij die keuring wordt er een NL-kenteken afgegeven.Mischa schreef: ↑wo 14 jan 2026, 22:02... Ik wil dus wel graag de bus als camper gaan gebruiken, maar heb tijdelijk iets nodig waarmee ik spullen kan vervoeren voor een paar projecten in huis. Dit zijn dan geen zaken die zwaar of groot zijn, maar vooral lang. Vandaar dat ik hem dus graag asap wil importeren en als camper wil laten keuren. Krijg je na import dan overigens wel al een kenteken voor de bus dat vervolgens wordt omgezet naar camper. Wat ik hier eerder gelezen heb, is dat je dan in principe geen wegenbelasting betaalt gedurende de tijd dat je wacht. Mag je dan eigenlijk wel rijden?
Je zal in Duitsland eerst een Kurzzeitkennzeichen moeten regelen als je op eigen kracht naar huis wilt rijden, maar formeel gezien is dat exportkenteken in Nederland niet toegestaan... is een aardig grijs gebied.
Andere optie is het Zollkennzeichen + vrijstelling bpm/mrb, en daarmee mag je bij mijn weten max. 14 dagen in Nederland rijden vanaf de afgifte van dat kenteken... informeer vooraf wel eerst even of je daadwerkelijk voor die vrijstelling in aanmerking komt want daarin is het e.e.a. veranderd sinds ik daar voor het laatst gebruik van heb gemaakt.
(ow ja, voor beide exportkentekens is een geldige TUV wel noodzakelijk, en let ook even op de openingstijden/-dagen van dat Straßenverkehrsamt loket waar die kentekens afgegeven worden)
Ik denk dat je er het verstandigste aan doet door de bus na aankoop direct op NL-kenteken bedrijfsauto te zetten (importkeuring RDW) als je er gelijk gebruik van wilt maken, en vervolgens z.s.m. de ombouw tot camper realiseren en dan nog een keer naar de RDW voor de camperkeuring.
Je hebt bij mijn weten twee soorten tijdelijke kentekens in Duitsland:
De boete voor rijden zonder geldig kentekenbewijs is € 410 + € 9.
Als je een heilig boontje wilt zijn importeer je je bus naar bestelauto N1 en bouw je je camper daarna helemaal om en biedt je hem daarna aan bij de RDW om van N1 naar M1 SA kenteken te gaan, als je slim bent ga je met je net aangekochte bus voorzien van Ausfuhrkennzeichen naar de RDW voor een camperkeuring met een gekocht (of gehuurd) 'RDW ombouwkit' van Marktplaats. Wel moet je daarna met een soortgelijke set rond blijven rijden in je bus om aan de eisen voor de belastingdienst te doen, anders bega je een economisch delict, en zoals je weet duldt de overheid geen concurrentie.
Op deze manier geniet je gelijk al van het halftarief MRB op basis van het absoluut laagste gewicht dat je camper nooit meer zal wegen. Feitelijk bega je een soort fraude maar dat doet heel Nederland met de camper. Ik ook met mijn bus, op papier weegt hij 2328kg en in het echt 2650kg. Ik betaal voor de 2328kg.
- Überführungskennzeichen
- Ausfuhrkennzeichen (ook wel Exportkennzeichen of Zollkennzeichen genoemd).
De boete voor rijden zonder geldig kentekenbewijs is € 410 + € 9.
Als je een heilig boontje wilt zijn importeer je je bus naar bestelauto N1 en bouw je je camper daarna helemaal om en biedt je hem daarna aan bij de RDW om van N1 naar M1 SA kenteken te gaan, als je slim bent ga je met je net aangekochte bus voorzien van Ausfuhrkennzeichen naar de RDW voor een camperkeuring met een gekocht (of gehuurd) 'RDW ombouwkit' van Marktplaats. Wel moet je daarna met een soortgelijke set rond blijven rijden in je bus om aan de eisen voor de belastingdienst te doen, anders bega je een economisch delict, en zoals je weet duldt de overheid geen concurrentie.
Op deze manier geniet je gelijk al van het halftarief MRB op basis van het absoluut laagste gewicht dat je camper nooit meer zal wegen. Feitelijk bega je een soort fraude maar dat doet heel Nederland met de camper. Ik ook met mijn bus, op papier weegt hij 2328kg en in het echt 2650kg. Ik betaal voor de 2328kg.
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.
MAN TGE 4x4 3.180 L4H3
https://www.youtube.com/@MAN_TGE_Cam
MAN TGE 4x4 3.180 L4H3https://www.youtube.com/@MAN_TGE_Cam
Ik ken de manieren van kentekens voor personenauto's (Kurzzeitkennzeichen). dat is ook niet zo duur en zal ik bij aankoop door de handelaar laten regelen. Dit kost maar iets van €60,- en is ook maar 4 dagen geldig. Na die 4 dagen is het niet meer geldig, dus geldt hetzelfde als rijden zonder kenteken. Ik heb recent een auto gekocht voor de zus van mijn vriendin. Gekocht, Kurzzeitkennzeichen erop door de leverancier en meteen doorgereden naar Roemenië. De auto heeft een geldig Europees kenteken en is ook meteen voor de geldigheid ervan Europees WA-verzekerd.
Ik kan niet meteen camper laten keuren, want eerst moet dat interieur met stalen bakken eruit om gewicht te besparen. Ik heb de bus niet meteen meteen nodig, dus ik zou wel een paar dagen/weken hebben om hem leeg te maken en een tijdelijke inrichting voor keuring erin te zetten.
Wat ik in het topic van (volgens mij) Marcel de Hoog gelezen heb, kan het vrij lang duren voordat je bevestiging krijgt van de switch naar camper. Hij heeft gedurende die periode vrijstelling van MRB gehad. Dat zou dus eigenlijk het beste zijn, eerst importeren, strippen, tijdelijke inbouw erin en vervolgens omkeuren naar camper. Tijdens de wachttijd de camper om beginnen te bouwen. Ik wil toch beginnen met isolatie en het bed, dus de grootste ruimtevreter zit er dan al in. De rest van de tijdelijke inrichting kan dan tussen de bouwfases door in geval van transport gewoon in de bus blijven staan.
De bus heeft TüV overigens.
Ik kan niet meteen camper laten keuren, want eerst moet dat interieur met stalen bakken eruit om gewicht te besparen. Ik heb de bus niet meteen meteen nodig, dus ik zou wel een paar dagen/weken hebben om hem leeg te maken en een tijdelijke inrichting voor keuring erin te zetten.
Wat ik in het topic van (volgens mij) Marcel de Hoog gelezen heb, kan het vrij lang duren voordat je bevestiging krijgt van de switch naar camper. Hij heeft gedurende die periode vrijstelling van MRB gehad. Dat zou dus eigenlijk het beste zijn, eerst importeren, strippen, tijdelijke inbouw erin en vervolgens omkeuren naar camper. Tijdens de wachttijd de camper om beginnen te bouwen. Ik wil toch beginnen met isolatie en het bed, dus de grootste ruimtevreter zit er dan al in. De rest van de tijdelijke inrichting kan dan tussen de bouwfases door in geval van transport gewoon in de bus blijven staan.
De bus heeft TüV overigens.
In Nederland is dit kenteken zoals eerder vermeldt niet geldig**, dat betekent niet dat je het gewoon kan doen en op Nederlandse bodem kunt rijden en het risico aanvaardt. Wat je kan doen als risico mitigatie is een Nederlands eendags-kenteken aanvragen dat geldig is van jouw huisadres naar het RDW-keuringsstation. Je kan het kenteken bij de grens wisselen en dan naar het keuringsstation rijden (naar je huisadres) en hopen dat er geen agenten zijn die zien dat je buiten de route 'jouw huisadres - RDW keuringsstation' rijdt en je alsnog een boete geven.
** Ktk Nr1 wordt in Europa minus NL geaccepteerd als geldig kenteken.
** Ktk Nr1 wordt in Europa minus NL geaccepteerd als geldig kenteken.
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.
MAN TGE 4x4 3.180 L4H3
Eigenwijs als ik ben, heb ik het toch even opgezocht en ben tot de conclusie gekomen dat mijn kennis op dit detail tekortschoot:
https://easyimport.nl/auto-importeren/t ... nederland/
Helaas kunnen we hier geen kudo's of likes geven, want die heb je verdiend
Gelukkig denkt deze handelaar wel met zijn klanten mee:
Wir helfen IHNEN bei sämtliche Zollabwicklungen wie z.B. Zollkennzeichen(Transitnummerschilder), 5tage-Kurzzeitkennzeichen, Ausfuhrerklärungen und COC-Dokument.Irrtümer
Volgens mij moet het met een zogenaamd Zollkennzeichen wel volkomen legaal zijn.
https://easyimport.nl/auto-importeren/t ... nederland/
Helaas kunnen we hier geen kudo's of likes geven, want die heb je verdiend
Gelukkig denkt deze handelaar wel met zijn klanten mee:
Wir helfen IHNEN bei sämtliche Zollabwicklungen wie z.B. Zollkennzeichen(Transitnummerschilder), 5tage-Kurzzeitkennzeichen, Ausfuhrerklärungen und COC-Dokument.Irrtümer
Volgens mij moet het met een zogenaamd Zollkennzeichen wel volkomen legaal zijn.
Dank je. Ik heb me hier enkele jaren eens goed ingelezen en een flowchart gemaakt.
MAN TGE 4x4 3.180 L4H3
Bekeken en:
Is er op basis van de huidige gegevens een wat nauwkeurigere indicatie te doen van de te betalen BPM?
Als ik op de website van de belastingdienst kijk, kan ik een BPM berekening maken op basis van een taxatie, een koerslijst en van een forfaitaire tabel. De laatste lijkt een hoger BPM-bedrag als resultaat te hebben. Ga ik een taxatie laten doen, kom ik net als bij mijn personenauto vermoedelijk op vrijwel nul uit. Als het niet veel uitmaakt, volg ik liever de gebaande wegen en procedures.
Bij personenauto's is er een "vrije voet" van 104g/km, deze is er niet voor een bus?
Doe ik een BPM-berekening via de website https://xray.nl/bpm-import-service/, kom ik op een rest-BPM van € 0,00.
HUH??Berekend BPM bedrag
Geachte heer/mevrouw,
Hartelijk dank voor het gebruik maken van onze BPM-tool. Het onderstaande bedrag is gebaseerd op de voordeligste rekenmethode, afschrijvingstabel of koerslijstwaarde. Onze software berekent altijd feilloos de goedkoopste rest BPM: €0