Kabels wel of niet in de grond hangt inderdaad niet af van een risico door “grondroederders” zoals jij het mooi omschrijft. Zoals je zelf aangaf is 380KV via grondkabels niet efficiënt en zoals ik daarna “verbeeldde” wil je ook niet meemaken dat hier zo’n grondroerder doorheen gaat.CaradoT135 schreef: ↑za 10 jan 2026, 15:22Met dat laatste kom je in mijn vakgebied en ik kan je verzekeren dat elke krachtstroom, of dat nu 110 of 150 kV, of laag- of middenspanning is, niet prettig is om die als grondroerder te beschadigen.
De keus van ondergronds of bovengronds is nooit om het voorkomen van letsel van grondroerders maar zijn andere aspecten van belang, wat je daar schrijft klopt niet.
Dat eerste schreef ik om aan te geven dat er verschil is tussen een niet geciteerde standaard en de werkelijkheid waar ik mee te maken heb. Daar ben ik dagelijks redelijk druk mee, om uitspraken te pareren van mensen die maar wat roepen over de temperatuur van kabels in de grond.
Misschien beredeneerde jij mijn tekst anders, dat kan, maar ik schreef dus niet dat het risico van grondroerders leidend is voor de transportkeuze.
Verdere kennis en ervaring laat ik aan jouw expertise over, want midden- en hoogspanning is niet mijn vakgebied. Vanaf 400V houd het voor mij op.