Mega zekering aansluiting wordt heet

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Camper-T

Re: Mega zekering aansluiting wordt heet

Bericht door Camper-T »

CaradoT135 schreef:
za 10 jan 2026, 15:22
Met dat laatste kom je in mijn vakgebied en ik kan je verzekeren dat elke krachtstroom, of dat nu 110 of 150 kV, of laag- of middenspanning is, niet prettig is om die als grondroerder te beschadigen.
De keus van ondergronds of bovengronds is nooit om het voorkomen van letsel van grondroerders maar zijn andere aspecten van belang, wat je daar schrijft klopt niet.

Dat eerste schreef ik om aan te geven dat er verschil is tussen een niet geciteerde standaard en de werkelijkheid waar ik mee te maken heb. Daar ben ik dagelijks redelijk druk mee, om uitspraken te pareren van mensen die maar wat roepen over de temperatuur van kabels in de grond.
Kabels wel of niet in de grond hangt inderdaad niet af van een risico door “grondroederders” zoals jij het mooi omschrijft. Zoals je zelf aangaf is 380KV via grondkabels niet efficiënt en zoals ik daarna “verbeeldde” wil je ook niet meemaken dat hier zo’n grondroerder doorheen gaat.
Misschien beredeneerde jij mijn tekst anders, dat kan, maar ik schreef dus niet dat het risico van grondroerders leidend is voor de transportkeuze.
Verdere kennis en ervaring laat ik aan jouw expertise over, want midden- en hoogspanning is niet mijn vakgebied. Vanaf 400V houd het voor mij op.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020 (C1)
myway

Bericht door myway »

Nou dacht ik dat we op een camperforum zitten, of is het een forum voor netwerkbeheerders?
tranny

Bericht door tranny »

Netverzwaring speelt ook in campers. :mrgreen:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Lebowski

Bericht door Lebowski »

Exact, wat de netbeheerders doen door de wijktrafo's van 10 naar 20kV te veranderen doe ik zelf ook door naar 24V te gaan ivm meer capaciteit door de draden.
Laatst gewijzigd door Lebowski op za 10 jan 2026, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.

Afbeelding MAN TGE 4x4 3.180 L4H3

https://www.youtube.com/@MAN_TGE_Cam
CaradoT135

Bericht door CaradoT135 »

myway schreef:
za 10 jan 2026, 18:31
Nou dacht ik dat we op een camperforum zitten, of is het een forum voor netwerkbeheerders?
Beiden kunnen problemen krijgen met hete aansluitingen en beiden AC/DC :P
Laatst gewijzigd door CaradoT135 op zo 11 jan 2026, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
dedruivenplukker

Bericht door dedruivenplukker »

Altijd handig als je weet hoe dat moet....

:oops:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Het geluk bestaat uit het besef dat het allemaal een grote vreemde droom is. Jack Kerouac
Thekingruben

Bericht door Thekingruben »

De kabel dikte die ik heb gebruikt is 70mm2 dus moet dik genoeg zijn
Thekingruben

CaradoT135 schreef:
za 10 jan 2026, 15:49
Thekingruben schreef:
vr 09 jan 2026, 22:11
Bedankt voor de antwoorden, erg blij mee.
Je moet niet vergeten om zelf de vragen te beantwoorden!
DJSmiley had een goede en ter zake doende belangrijke vraag en daar reageer jij niet op.
DJSmiley schreef:
vr 09 jan 2026, 11:59
Welke kabeldiameter is het?
Ik heb de kabel dikte zeker berekend deze kabel is 70mm2 en de accu heeft een max output van 200a volgens de ingebouwde bmsdus moet meer dan voldoende zijn, ik zou in de toekomst nog een 2e accu willen toevoegen en dat zou moeten kunnen naar mijn mening.
Thekingruben

debruinfd schreef:
za 10 jan 2026, 6:40
Het is werkelijk niet te geloven. 400 Ampère zekeringen!!!
Realiseer je je wel wat dat betekent voor de veiligheid van de installatie?
Er kan bij sluiting dus een stroom gaan lopen tot 400 Ampère voordat de zekering doorsmelt. Ik durf wel te beweren dat, kijkend naar de foto die je plaatste, de kabels daar niet op afgestemd zijn.
In een ander topic heb ik al het nodige geschreven over draaddiktes en dergelijke. Ook voor jou raad ik aan om eens goed te kijken naar dimensionering van kabels en zekeringen.
De kabel dikte is 70mm2 daarnaast kan er in deze setup geen 400a door omdat de accu met de bms begrensd is op 200, maar in de toekomst wil ik er een 2e accu aan kunnen zetten dan kan het naar de 400a en zoals aangegeven door meerdere victron schrijf een zekering van 400a voor dus dat had ik gelijk al moeten doen;)
debruinfd

Bericht door debruinfd »

Thekingruben schreef:
wo 14 jan 2026, 21:44
debruinfd schreef:
Er kan bij sluiting dus een stroom gaan lopen tot 400 Ampère voordat de zekering doorsmelt. Ik durf wel te beweren dat, kijkend naar de foto die je plaatste, de kabels daar niet op afgestemd zijn.
In een ander topic heb ik al het nodige geschreven over draaddiktes en dergelijke. Ook voor jou raad ik aan om eens goed te kijken naar dimensionering van kabels en zekeringen.
De kabel dikte is 70mm2 daarnaast kan er in deze setup geen 400a door omdat de accu met de bms begrensd is op 200, maar in de toekomst wil ik er een 2e accu aan kunnen zetten dan kan het naar de 400a en zoals aangegeven door meerdere victron schrijf een zekering van 400a voor dus dat had ik gelijk al moeten doen;)
Ik wil niet lullig doen maar de kabels op de eerste foto in dit topic hebben het opschrift 70 graden Celsius. Hoop niet dat je dat verwart met 70 mm kwadraat. No way dat het 70 mm2 kabels zijn.
hathi

Bericht door hathi »

ik gebruik deze op 35mm2 kabels en er word niets warm /heet ,terwijl er bij mij geen enkele belemmering op de laadstroom zit ....€3,95 dus voor de prijs hoef je het niet te laten :-B
IMG_5312.jpeg
IMG_5312.jpeg (233.28 KiB) 450 keer bekeken
Hans
myway

Bericht door myway »

En de laadstroom is 400 ampere, 500 ampere
Dit schiet niet op Hans.
Thekingruben

debruinfd schreef:
wo 14 jan 2026, 23:47
Thekingruben schreef:
wo 14 jan 2026, 21:44
debruinfd schreef:
Ik wil niet lullig doen maar de kabels op de eerste foto in dit topic hebben het opschrift 70 graden Celsius. Hoop niet dat je dat verwart met 70 mm kwadraat. No way dat het 70 mm2 kabels zijn.
Nou dat is toch echt zo, je hoeft het niet te geloven maar dit is toch echt 70mm2
Ik weet echt wel iets hoor ;)
Ik zal nog en foto sturen
Kroppie

Bericht door Kroppie »

een kabel van 70mm2 zonder isolatie heeft een kerndiameter van 9,44mm
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen.

too old to worry about anything
Plaats reactie