'Gedwongen' #Vanlife vanwege dakloosheid

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Lebowski

'Gedwongen' #Vanlife vanwege dakloosheid

Bericht door Lebowski »

Het leven is duur en de woningen zijn schaars, post verhalen in dit topic van mensen die uit in het reguliere leven zijn gedrukt en in een camper zijn gaan wonen.

Het doel is begrip krijgen hoe deze mensen hun leven op orde proberen te krijgen. De MRB verdubbeling raakt deze mensen ook hard, die zijn geen luxe paardjes.

Als een artikel achter een paywall zit kan je deze via archive.ph/ ontsluiten, hiermee is het artikel voor anderen ook te lezen.

PS: mocht er al zo'n draadje bestaan, samenvoegen?

https://archive.ph/dVxn2
.
Marije woont noodgedwongen in een camper.jpg
Marije woont noodgedwongen in een camper.jpg (189.05 KiB) 1097 keer bekeken
===
Update 2026-01-12:
Ik zou deze draad willen opschonen van nutteloze reacties en verrijken met nuttige zaken voor mensen die permanente bewoning van een camper overwegen, informatie zoals:
  • briefadres: viewtopic.php?t=8490996
  • Verzekering
  • Waar slaap je als je camper stuk gaat?
  • Energievoorziening
  • Water
  • Verwarming
Laatst gewijzigd door Lebowski op ma 12 jan 2026, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.

Afbeelding MAN TGE 4x4 3.180 L4H3

https://www.youtube.com/@MAN_TGE_Cam (nog geen videocontent ivm nog geen dashcam in bezit)
dedruivenplukker

Re: 'Gedwongen' #Vanlife (= dakloosheid)

Bericht door dedruivenplukker »

Marije leeft met de gevolgen van haar prioriteiten.
Ze wist al die tijd, negen( ! )jaar, dat haar woning gesloopt zou worden en als iedereen zegt niet alleen op een verlaten P&R gaan staan doet ze dat toch. Niemand dwingt haar daar in een camper te gaan slapen, of een volle camper daar 's nachts achter te laten.

Heeft ook niets met "gedwongen" # Vanlife te maken, hier is geen sprake van dwang maar van keuzes.

En ja, ook ik heb jaren in een busje geleefd en bij vrienden geslapen, gedoucht in het zwembad of na de gratis dansles en met mijn was gezeuld.
Ook dat was toen een bewuste keuze waar ik erg van genoten heb. :thumbup: ondanks dat er bij mij ook wel eens een ruitje is ingetikt en er spullen zijn verdwenen.

Wieke woont niet in een camper maar kon wel eerst op een verre reis en had daarna geen geld voor de nu dure huur, ondanks dat ze te veel verdiende voor sociale huurwoningen. Ze heeft nu wel wat gevonden maar ook daar heeft ze zelf die keuze gemaakt.

Ik weet het, er is een woningnood door onze politieke keuzes, maar de twee voorbeelden van het AD zijn niet gelukkig gekozen.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Het geluk bestaat uit het besef dat het allemaal een grote vreemde droom is. Jack Kerouac
Zonneke

Bericht door Zonneke »

Misschien toch maar wat minder nutteloos uitgeven aan testosteron verhogend tuig in de vorm van piefpang en wat meer investeren in de basisbehoefte van de Nederlander.
Niemand zou gedwongen op straat of in een busje moeten leven in wat men een welvaartstaat noemt.
De samenleving faalt gigantisch wanneer men zelfs niet voor iedereen een dak boven het hoofd kan voorzien.
Nie mój cyrk, nie moje małpy
**** Camper LMC V643 65 Years Edition ****

Afbeelding
CaradoT135

Bericht door CaradoT135 »

Het is lastig om op dit soort individuele zaken een oordeel te geven. Maar als je € 2000,- voor 85 m² woonruimte per maand kan aftikken behoor je volgens mij niet tot de doelgroep van de mensen die door de verdubbeling van de MRB hard worden getroffen.
Ik weet het, er is een woningnood door onze politieke keuzes, maar de twee voorbeelden van het AD zijn niet gelukkig gekozen.
En het heeft niets met de MRB verhoging van doen.
Laatst gewijzigd door CaradoT135 op zo 11 jan 2026, 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Marius
Moderator
Contacteer:

Bericht door Marius »

@Zonneke je hebt duidelijk het artikel niet gelezen maar komt weer met een van je anti oorlog stokpaardjes.
Deze mensen hebben zelf keuzes gemaakt in hun leven die dit pad tot gevolg heeft. Niks gedwongen aan.
Greetzzzz, Marius
rongreven

Bericht door rongreven »

De "samenleving" is niet verantwoordelijk voor hetgeen de "bestuurders" van die samenleving voor die "samenleving" beslissen.
Groet, Ron Greven
dedruivenplukker

Zonneke schreef:
zo 11 jan 2026, 13:42
....wat minder nutteloos uitgeven aan testosteron verhogend tuig in de vorm van piefpang en wat meer investeren in de basisbehoefte van de Nederlander.
En ik maar denken dat het hier over vuurwerk ging. :oops:

:lol3:
Het geluk bestaat uit het besef dat het allemaal een grote vreemde droom is. Jack Kerouac
Hein123

Re: 'Gedwongen' #Vanlife vanwege dakloosheid

Bericht door Hein123 »

@dedruivenplukker

Dat komt nog :wink:
Met vriendelijke groet,
Hein en José

Bedford 1979/ Dethleffs alkoof 1994 / Dethleffs integraal 1995/ Hymer B 524 SL/ Pilote P740c

You don't like my tattoos? At least I can cover them up. Your face on the other hand...
zwaailicht

Bericht door zwaailicht »

Niemand MOET gaan leven / wonen in de camper.

En #vanlife is iets anders : keuze

Na mijn nah (Niet Aangeboren Hersenletsel) kon ik niet meer mensen “hebben”.

Ik had kunnen blijven in mijn huis, maar af en toe reizen met de camper en dan weer alleen zitten in een huis.

Ik heb (nu bijna 2 jaar) de keuze gemaakt. Ik leef in de camper.

Geweldig. Maar das is mijn idee.

Ik MOEST niet gaan leven zo. En niemand wordt verplicht te gaan wonen in de camper

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

Ik ben het met Aad en de zijnen eens dat het voorbeeld ongelukkig gekozen is.

Maar het blijft wel een feit dat je als single met een inkomen nauwelijks nog aan een woning kan komen als je niet op een urgentielijst staat omdat je ex-buitenlander bent, in elkaar geslagen wordt door je partner of kinderen hebt. Sociale huur is voor een gezonde single volwassene zowat uitgesloten. Wachtlijsten zijn zo lang dat je in die tijd al compleet in de goot bent beland als je niet allerlei buitensporige alternatieven hebt gevonden. Kom je niet eens in aanmerking voor sociale huur dan ben je gewezen op de vrije sector of koop.

De vrije sector is dankzij Hugo en het wanbeleid van voorgaande regeringen ook compleet naar de gloria geholpen. Als je al iets vindt dan is dat zo onbetaalbaar duur dat je binnen enkele tijd wél in aanmerking komt voor een urgentie plekje in de sociale huur omdat je bankroet bent en psychisch compleet bent afgebroken. Voor koop moet je voor de gein is op de goedkoopste woningen in NL op Funda zoeken en dan ff een online hypotheekberekening maken. Als je een beetje kunt rekenen weet je snel genoeg dat dit eigenlijk geen optie meer is voor jonge mensen.

Ja je moet sparen. En geen domme keuzes maken. Maar ik kon net na het opkrabbelen uit de crisis (2015) nog een huis kopen voor een appel en een ei in mijn eentje. Ik had wat centjes en een baan. Kreeg de hypotheek net aan voor elkaar. Weet me gezegend. Maar ik heb medelijden met de jonge mensen van nu voor wie dat echt niet meer haalbaar is.

Het goedkoopste woonhuis op Funda in Rotterdam is een studio van 26m2 voor €159.000 (op moment van schrijven). Om dat te financieren moet je een bruto inkomen hebben van €35.000+ (volgens de Rabobank). Wie heeft dat op 18-20 jarige leeftijd? En dan moet je dus ook nog zo'n 10% zelf ophoesten tegenwoordig want 100% lenen is er niet meer bij. Het modale inkomen van jongeren van 18-22 jaar lag in 2024 op €29.100. MODAAL.
PE1OPQ Theo

Bericht door PE1OPQ Theo »

DucatoDolf schreef:
zo 11 jan 2026, 15:55
De vrije sector is dankzij Hugo en het wanbeleid van voorgaande regeringen ook compleet naar de gloria geholpen.
Er is feest gevierd toen het ministerie van woningbouw werd opgeheven door een specifieke partij.
Eindelijk waren ze verlost van dat monster en kon de markt zijn heilzame werk gaan doen.
Vraag en aanbod zouden de huizen veel goedkoper en bereikbaar maken voor iedereen.

Theo
veetee
Contacteer:

Bericht door veetee »

Zoals alles wat naar de vrije marktwerking is overgegaan, goedkoper is geworden. :angel: :think:
Afbeelding Met vriendelijke campergroet, Vincent
Pössl Roadcamp R540 | Citroën Jumper 96 kW (130 pk) 2.0 2019 Euro6 HDi Adblue | "Free Wielie".
Camperforum: Aanpassingen/Upgrades topic
Voorheen: Carado T345 (Fiat Ducato), Land Rover Defender 110 + M416A1 met Columbus Daktent
Onze camperreizen: www.titunet.nl
dedruivenplukker

AI schreef:Je kunt al op jonge leeftijd €25.000 bruto per jaar verdienen, bijvoorbeeld als starter met een hbo/wo-diploma rond je 23e, maar gemiddeld stijgt het inkomen en komen veel mensen rond hun 25e tot 35e in de buurt van dit bedrag of overschrijden het met een fulltime baan, afhankelijk van opleiding, sector en ervaring. Een €25.000 bruto jaarsalaris is ongeveer €2.083 per maand.
Met twee keer dat inkomen heb je genoeg om een goedkoop appartement te kopen op Zuid, bijv. 70M2 in de Plevierstraat in Charlois.

https://www.funda.nl/detail/koop/rotter ... /43282923/

Een woning kopen op 18-22 jarige leeftijd is ook in het verleden maar kort mogelijk geweest. In de jaren tachtig bijv. een klein appartement op de Pleinweg of in Hoogvliet.....

In Charlois ben ik ook begonnen met huren toen ik 18 was, voor 150 gulden met een vriend een appartement boven een kroeg, wat na ons is gesloopt.
Het was behelpen maar we konden feesten. En veel gratis warmte door de vloer uit de kroeg in de strenge winters toen.

Maar mijn ouders hebben na de oorlog ook ingewoond en op een kamer gezeten voor ze een huis hadden.
Maar toen werd wel half Rotterdam-Zuid volgebouwd en de oude huizen die leegkwamen waren voor weinig voor ons. :thumbup:
Mijn moeder heeft nog als kind met 9 (!) in een appartement gewoond in Hillegersberg voor ze na de oorlog naar de Fazantstraat gingen, die woningen waren toen net nieuw en erg gewild.
Aloys
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Aloys »

Dit topic gaat over wonen in een camper...
En laten we er geen politieke discussie van maken, want dan gaat ie op slot.
On topic maar weer :cheers:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie