MAN TGE 3.140 Camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
beatrix18

Re: MAN TGE 3.140 Camper

Bericht door beatrix18 »

waar laat ik het allemaal!
Kijk eens bij fabriekscampers. Alleen om een indruk te krijgen voor de verhoudingen.
Daar zit alles ook netjes in, soms zelfs 100 liter water.
Wanneer je dan de toiletruimte weg denkt, dan heb je nog een zee van ruimte over.

Peter
VW T3, Mercedes 508, Mercedes Sprinter, Ford Nuggets, VW T6. Nu Ford Transit met: AGM, LiFePO4, VRM(BLE, Lte-M), Solar, Android-auto-maat, Aqua Kem en Pressol jerrycan met tuit - 5 liter!

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B)

De ware vijand van de vredesduif is niet de adelaar van de trots, noch de gier van de hebzucht, maar de ooievaar (Hoss)
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

Een goedkope e-boiler is een 10L Plieger keukenboiler. Op 230V. Lekker vierkant en compact, daardoor mooi in te bouwen. Niet vorstbestendig en geen aftapkraan. Zoiets zet je ook in het keukenblok en haal je er in de winter uit bijvoorbeeld. Deze boilers zijn zo'n 2000Watt. Ga je niet voor die zware omvormer dan kun je een Hotfill nemen die is 400Watt. 10Liter is niet veel. Maar als je hem maximaal verwarmd dan kun je met koud water bijbengen toch wel wat minuutjes douchen. Maar eerlijk gezegd zit ie er bij mij nog steeds niet in ivm lagere prioriteit. Want in de zomer vind ik lauw water prima om mijzelf af te spoelen. Ik heb de Hotfill van 400Watt omdat ik die al had liggen. Met mijn omvormer van 2500Watt zou ik een 2000Watt kunnen nemen. Dan heb je ook in no time weer nieuw warm water natuurlijk.

Maar er zijn ook wel 12V boilers. Inmiddels steeds meer voor minder geld. En ook steeds groter.

De meerkosten van de grotere Multiplus streept een gasbun, gaskast, koppeling etc. denk ik wel weg.

En een Duo inductiekookplaatje kost denk ik minder dan zo'n overprijsde campinggaskookplaat. De Valbildad van de IKEA is populair. Overigens zijn er ook 12V inductiekookplaten, maar die laten zich minder makkelijk vinden, zijn relatief duur en hebben vaak minder vermogen. Wel moet worden opgemerkt dat om 'normaal' te kunnen koken je niet perse 3000Watt nodig hebt. Mocht je echt geïnteresseerd zijn moet je ff de inductietopics doorspitten.

Overigens is de ECE-R10 regelgeving wel een ding. Al de apparaten die ik voorstel hebben dat niet en zijn dus officieel niet goedgekeurd om permanent aangesloten te hebben op de 230V binneninstallatie. Maar om te voldoen aan de regels behoud je gewoon de stekkers en maak je wcd's voor deze apparaten. Dan ben je klaar.
DiffRental

Bericht door DiffRental »

Wij gebruiken in de zomer ook nooit de boiler. Een boiler zou voor mij ook geen prio hebben.
De watertank ligt over de rechter wielkuip en heeft 90 liter.
Rijden met 90 liter water op het rechterachterwiel vindt de bladveer niet echt prettig.
De aftap kraan heeft daarom een 25 liter stand.

Wij koken en verwarmen op LPG, zou ik zelf bouwen dan ging het gas eruit!
Alles op diesel en elektra is de toekomst. :-B
Groeten Peter
kampertjes

Bericht door kampertjes »

Mijn ervaring met onze MAN is dat de achteras niet snel onder de indruk is van wat belasting. Wij hebben 120 liter schoonvader rechts op de wielkast, merk je totaal niet. Al moet ik er wel bij zeggen dat er bij ons af fabriek nog hulp luchtvering bijgezet zijn. De Crafters op de zaak worden vaak zeer vol gegooid, ver overbeladen maar daar merk je bijzonder weinig van. In dat licht gezien is 90 liter water tank peanuts.
Wij hebben koelkast op de accu (Compressor) en kachel- boiler op diesel. Alleen koken is nog op gas. Wat mij betreft de ideale setup. Simpel, nooit stroom tekort, zelfs zonder panelen. Gas is zo’n 2,8 kg Campinggaz bommetje in een navenant erg kleine gasbun. Gaat zo’n 8 weken mee wat in ons geval een jaar is. Zo nodig bijna overal te ruilen. Diesel heb je altijd zat bij je, verbruik merk je niet eens.
Dus waarom zo moeilijk met giga accu, dak vol panelen, grote omvormer enz. Maar goed, is mijn mening.
th001

Bericht door th001 »

thanks voor de input! Heeft u een L3 of L4?

Mij maakt het niet veel uit waar de vers watertank zit, ik dacht gewoon onderaan is handig, dan heb je binnenin meer opbergruimte.
Ja, mijn idee was ook zo een 2.8kg campinggaz, niets 5-6kg.. veel te groot!

Heeft u eventueel een foto van uw gasbun?
mvg
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 11 jan 2026, 0:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet quoten als je rechtstreeks reageert. Gebruik knop Plaats reactie links onder of oranje pijl bij taptalk.
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Deze had ik gevonden (i.v.m. een ander topic):

https://www.campersalon.nl/nl/detail/20 ... 300-mm.htm

Peter
VW T3, Mercedes 508, Mercedes Sprinter, Ford Nuggets, VW T6. Nu Ford Transit met: AGM, LiFePO4, VRM(BLE, Lte-M), Solar, Android-auto-maat, Aqua Kem en Pressol jerrycan met tuit - 5 liter!

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B)

De ware vijand van de vredesduif is niet de adelaar van de trots, noch de gier van de hebzucht, maar de ooievaar (Hoss)
kampertjes

Bericht door kampertjes »

Wij hebben een L4, Knaus Boxdrive.
Heb zo geen foto. Is kastje rechts, achter de watertank.
Succes met je plannen
th001

Bericht door th001 »

Nice! Gasbun volledig ingebouwd met interieur van garage zie ik op youtube.

@kampo
Hier een foto van Vrolijk op Reis,
Afbeelding

Raad je dat dan eerder aan?
Misschien dat ik de 60L van Nuovo Raide wel vlak langs de achterdeur kan zetten zoals bij hun, dan denk ik dat ik ook wel genoeg plaats voor mijn pomp zal hebben zoals bij Vrolijk op Reis.
Laatst gewijzigd door th001 op za 10 jan 2026, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Lebowski

Bericht door Lebowski »

De foto toont niet, je moet de BB-code kopiëren van IMGBB en dan werkt het wel.
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.

Afbeelding MAN TGE 4x4 3.180 L4H3

https://www.youtube.com/@MAN_TGE_Cam (nog geen videocontent ivm nog geen dashcam in bezit)
th001

Bericht door th001 »

Lebowski schreef:
za 10 jan 2026, 21:45
De foto toont niet, je moet de BB-code kopiëren van IMGBB en dan werkt het wel.
:thumbup:
Dafluc
Moderator

Bericht door Dafluc »

Beste th001, vriendelijk verzoek: als je rechtstreeks reageert, zoals hierboven een paar keer, dan niet quoten. De tekst staat er dan onnodig dubbel. Quoten doen we alleen als er berichten tussenstaan. Bij rechtstreeks reageren gebruik knop Plaats reactie links onder of oranje pijl bij Tapatalk. Onze dank is groot :wink:
Afbeelding
henk en lila
Contacteer:

Bericht door henk en lila »

Wordt het een 2-persoons camper?

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
th001

Bericht door th001 »

Ja, max 2!
kampo

Bericht door kampo »

Warm water of geen warm water ?
Ducatodolf heeft er hierboven een mooi stukje over geschreven. :thumbup:

Ik wil er nog het volgende toevoegen...
In zo een compacte L3H3 gebruik je normaal een diesel luchtverwarming zoals Airtronic D2 of Airtop 2000. Je kan ook gaan voor een goedkooere maar miserie oplossing :crazy: zoals een Nordkapp 2kW. Zelf zou ik dat nooit doen op een nieuwe TGE. Altijd alles in orde met R122+R10 natuurlijk.

Veel zelfbouwcampers hebben geen warm water wegens te complex of te duur.
Je hebt het meteen over een meerprijs van 500 tot 2000 euro inclusief installatie.

Zonder warm water of met weinig warm water heb je echt veel minder comfort. Jammer van een mooie camper te bouwen en hier dan op te besparen. Een beetje warm water is ook geen oplossing. Eerder wel willen maar niet kunnen. Zo zijn mijn ervaringen met een 5 liter Elgena en een 6 liter Pundmann systeem.

Een verwijderbare aan de deur ophang doorstromer op gas ? Het werkt allemaal wel een beetje maar is niet echt veilig, niet echt handig en weinig comfort.
Halve oplossingen zijn voor mij als tentkampeerder vroeger acceptabel maar vandaag niet meer.

De enige goede maar ingrijpende en dure oplossing is een dieselbrander (verwarming zoals Hydronic 4kW) met een 10 tot 20 liter buffervat boiler. Eventueel aangevuld met een 230V elektrisch element.

Het alternatief Truma combi op gas is volgens mij niet haalbaar wegens te klein voertuig om een grote gaskast te bouwen.
Groeten Kampo
Plaats reactie