Raadsel aftappen watertank

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
hnicov

Raadsel aftappen watertank

Bericht door hnicov »

Mijn Hymer B504 uit 2006 heeft voor de watervoorziening een dompelpomp.
Om bevriezing van de waterleidingen te voorkomen heb ik alle water afgetapt en de stop uit de watertank gehaald. Ook de boiler leeg laten lopen en daarna het veiligheidsventiel weer gesloten. Ook de aftap van de watertank weer gesloten. De leidingen wil ik daarna doorspoelen/vullen met non-toxic antivries. Hiervoor heb ik de dompelpomp uit de watertank gehaald en in een bak gehangen die gevuld was met de antivries. Kranen afwisselend geopend. De antivries werd in rap tempo opgezogen en er kwam mondjesmaat vloeistof uit de kranen. In totaal 10L erin gepompt. Boiler veiligheidsventiel voor de zekerheid weer geopend. Daar kwam niets meer uit. Daarna de aftap van de watertank geopend en daar kwam zeker 8L antivries uitgelopen. Terwijl er geen antivries in de watertank zat. Waar komt de antivries vandaan?

Gr. Nico
dedruivenplukker

Re: Raadsel aftappen watertank.

Bericht door dedruivenplukker »

Die heb jij op laten zuigen.... :lol: :lol:

De antivries werd in rap tempo opgezogen
Maar waarom het antivries in je tank?
Als er niets in zit bevriest er ook niets. :think:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Het geluk bestaat uit het besef dat het allemaal een grote vreemde droom is. Jack Kerouac
Bas vd laar

Bericht door Bas vd laar »

Mensen doen nou eenmaal rare dingen :roll:
gjvonk

Bericht door gjvonk »

Ik kan even iets niet volgen: je schrijft "de dompelpomp uit de tank gehaald en in een bak gehangen met 10 liter antivries; er kwam mondjesmaat antivries uit de kranen...". Hoe dan? Kun je een foto posten hoe je de losse??? dompelpomp in een bak hebt gehangen en aan je watersysteem hebt gekoppeld?
Buscamper fan
hnicov

Bericht door hnicov »

dedruivenplukker schreef:
za 10 jan 2026, 18:06

Maar waarom het antivries in je tank?
Als er niets in zit bevriest er ook niets. :think:
Ik heb aangegeven dat ik t niet in de watertank heb gestopt, maar in de leidingen. Als ik t niet in de watertank heb gedaan, hoe kan er dan toch 8L antivries uit de aftapplug komen?
dedruivenplukker

Bericht door dedruivenplukker »

Met redelijk volle leidingen en boiler zit je snel aan zo'n acht liter. :thumbup:
De inhoud van een combiboiler in een camper varieert, maar veel populaire modellen, zoals de Truma Combi 4/6, hebben een geïntegreerde watertank van 10 liter die zowel de verwarming als het warm water verzorgt. Er zijn ook kleinere (3-6 liter) voor alleen warm water, of grotere tanks (tot 14 liter) beschikbaar, afhankelijk van het merk en model (zoals de Truma Combi D4).
Laatst gewijzigd door dedruivenplukker op za 10 jan 2026, 18:29, 2 keer totaal gewijzigd.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Het geluk bestaat uit het besef dat het allemaal een grote vreemde droom is. Jack Kerouac
hnicov

Bericht door hnicov »

gjvonk schreef:
za 10 jan 2026, 18:19
Ik kan even iets niet volgen: je schrijft "de dompelpomp uit de tank gehaald en in een bak gehangen met 10 liter antivries; er kwam mondjesmaat antivries uit de kranen...". Hoe dan? Kun je een foto posten hoe je de losse??? dompelpomp in een bak hebt gehangen en aan je watersysteem hebt gekoppeld?
Ff nog geen foto. De dompelpomp zit toch nog aan t watersysteem gekoppeld via de slang die aan de pomp zit! Maakt niet uit of die in de tank hangt of erbuiten.
hnicov

Bericht door hnicov »

dedruivenplukker schreef:
za 10 jan 2026, 18:27
Met redelijk volle leidingen en boiler zit je snel aan zo'n acht liter. :thumbup:
Ik schreef al dat de boiler leeg was en trouwens vanuit de boiler komt t nooit bij de aftap v d watertank!
hnicov

Bericht door hnicov »

De inhoud van een combiboiler in een camper varieert, maar veel populaire modellen, zoals de Truma Combi 4/6, hebben een geïntegreerde watertank van 10 liter die zowel de verwarming als het warm water verzorgt. Er zijn ook kleinere (3-6 liter) voor alleen warm water, of grotere tanks (tot 14 liter) beschikbaar, afhankelijk van het merk en model (zoals de Truma Combi D4).
Maar zoals ik dit lees is er nog een soort van watertank. Niets over gelezen in t handboek. Ik zal ‘s verder zoeken. Thnx.
gjvonk

Bericht door gjvonk »

hnicov schreef:
gjvonk schreef:
za 10 jan 2026, 18:19
Ff nog geen foto. De dompelpomp zit toch nog aan t watersysteem gekoppeld via de slang die aan de pomp zit! Maakt niet uit of die in de tank hangt of erbuiten.
Ok, dat gaat in ieder geval bij mij nooit lukken: vanaf de dompelpomp loop een slang van pakweg 40 cm recht omhoog naar de doorvoer tule door de bovenkant van de watertank. Die slang is dusdanig stug dat ik daar met de beste wil van de wereld geen S bocht in zal krijgen om hem via het inspectie deksel in een aparte bak te hangen...
Buscamper fan
EasyBee

Re: Raadsel aftappen watertank

Bericht door EasyBee »

Bij mijn watertank hangt de dompelpomp uiteraard ook in de tank. Vandaar gaat een leiding naar de koudwaterkranen en de andere naar de boiler. Op de foto zie ook nog een blauwe aansluiting bovenop de watertank, volgens mij een retourleiding. Zit er bij jou ook nog zo'n aansluiting op de watertank? Misschien dat zo die 8 liter in de tank kwamen.
Ik was hier de defecte Reich pomp aan het vervangen door een kleiner exemplaar gekocht in de shop bij een jachthaven.
IMG_4025.JPG
IMG_4025.JPG (121.5 KiB) 438 keer bekeken
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
veetee
Contacteer:

Bericht door veetee »

Vreemde constructie met die blauwe "retourleiding", denk niet dat het dat is, een retour kan toch niet in hetzelfde circuit als de aanvoer naar kranen en boiler zitten?
Afbeelding Met vriendelijke campergroet, Vincent
Pössl Roadcamp R540 | Citroën Jumper 96 kW (130 pk) 2.0 2019 Euro6 HDi Adblue | "Free Wielie".
Camperforum: Aanpassingen/Upgrades topic
Voorheen: Carado T345 (Fiat Ducato), Land Rover Defender 110 + M416A1 met Columbus Daktent
Onze camperreizen: www.titunet.nl
EasyBee

Bericht door EasyBee »

Overdruk? Er zit aan de binnenkant verder niets.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie