Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Niet vandaag, maar een week geleden op maandag: alles gered gemaakt voor een weekje Veluwe, voor ons voor het eerst in de winter.
Starten was moeizaam, maar lukte. Thuis zoals gebruikelijk eerst watertank spoelen en vullen. Maar het is 4 graden en de frostcontrol staat en blijft open. Echt wel even bezig geweest met verwarmen voordat deze dicht bleef en ik water kon vullen. Vullen had sowieso wel gelukt, maar ik wil er voor gebruik altijd even steradent in zetten en dan moet deze toch echt dicht zijn. Voorgenomen om de hele week de boiler aan te laten, gasverbruik is minimaal. Bij het naar huis gaan afgelopen zaterdag lag er op de Veluwe dik 20 cm sneeuw. Mooi hoor. Verder gelukkig geen problemen gehad.
Starten was moeizaam, maar lukte. Thuis zoals gebruikelijk eerst watertank spoelen en vullen. Maar het is 4 graden en de frostcontrol staat en blijft open. Echt wel even bezig geweest met verwarmen voordat deze dicht bleef en ik water kon vullen. Vullen had sowieso wel gelukt, maar ik wil er voor gebruik altijd even steradent in zetten en dan moet deze toch echt dicht zijn. Voorgenomen om de hele week de boiler aan te laten, gasverbruik is minimaal. Bij het naar huis gaan afgelopen zaterdag lag er op de Veluwe dik 20 cm sneeuw. Mooi hoor. Verder gelukkig geen problemen gehad.
Ik heb de water aansluiting van de boiler losgekoppeld en met een tussenstukje verbonden. Het "warme" water gaat dus om de boiler heen en de boiler is altijd leeg.
Vanmorgen een uurtje voor vertrek de standkachel ingeschakeld en dan met ons lekker warme syncro campertje over de besneeuwde wegen naar het station gereden. In zo'n omstandigheden is het wel leuk om een syncro (met winterbanden zelfs) te hebben. 
- DucatoDolf
Maandag de winterbanden er op geschroefd. Op de knietjes in de sneeuw. Het rijdt heerlijk. Vooral in de straatjes die nog niet zijn schoongeveegd.
Vandaag al meteen een andere klusbus losgetrokken die met zijn zomerbanden stond te spinnen.
Voor heb ik nu nieuwe Comforser CF1100 'kopietjes' van de populaire BFGoodrich AT KO 2 die er achter op liggen omdat die nog wel goed waren. Echt goed geluid vergelijken kan nog niet omdat het wegdek nu nog niet vergelijkbaar is met wat ik met de BFjes heb gereden. Maar ik heb het idee dat ze stiller zijn.
Het grote voordeel is de prijs. Bijna de helft van het origineel. Over duurzaamheid volgend jaar meer. De vorige BFjes heb ik namelijk in één jaar kort gereden, dus volgend jaar zal ik genoeg over deze banden kunnen zeggen, hoewel ik ze nu wel in de zomer ga wisselen met zomerbanden.
Voor heb ik nu nieuwe Comforser CF1100 'kopietjes' van de populaire BFGoodrich AT KO 2 die er achter op liggen omdat die nog wel goed waren. Echt goed geluid vergelijken kan nog niet omdat het wegdek nu nog niet vergelijkbaar is met wat ik met de BFjes heb gereden. Maar ik heb het idee dat ze stiller zijn.
Het grote voordeel is de prijs. Bijna de helft van het origineel. Over duurzaamheid volgend jaar meer. De vorige BFjes heb ik namelijk in één jaar kort gereden, dus volgend jaar zal ik genoeg over deze banden kunnen zeggen, hoewel ik ze nu wel in de zomer ga wisselen met zomerbanden.
- Bijlagen
-
- Comforser CF1100.jpeg (395.97 KiB) 895 keer bekeken
- veetee
- Contacteer:
Da's wel vreemd, of rij je zo veel dan? De BFG AT's op mijn Defender gingen altijd ruim 100.000 km mee (ja meerdere sets versleten). Daarom heb ik ze nu ook op de camper.DucatoDolf schreef: ↑wo 07 jan 2026, 20:27De vorige BFjes heb ik namelijk in één jaar kort gereden,
Met vriendelijke campergroet, VincentPössl Roadcamp R540 | Citroën Jumper 96 kW (130 pk) 2.0 2019 Euro6 HDi Adblue | "Free Wielie".
Camperforum: Aanpassingen/Upgrades topic
Voorheen: Carado T345 (Fiat Ducato), Land Rover Defender 110 + M416A1 met Columbus Daktent
Onze camperreizen: www.titunet.nl
- DucatoDolf
We hebben het er eerder over gehad.
Ik vermoed het vaak rijden met een zware aanhangwagen en gebruik het hele jaar door. (en een enigszins zware voet)
Ik vermoed het vaak rijden met een zware aanhangwagen en gebruik het hele jaar door. (en een enigszins zware voet)
Even naar de stalling geweest. Ik heb de solarpanelen uitgeschakeld en de lader afgekoppeld. Dit omdat het morgen behoorlijk gaat vriezen en het is beter voor de lifepo4 om de lader uitgeschakeld te hebben bij lage temperaturen.
Ja ik weet, de lader en de Bms hebben beide temperatuur controller ingebouwd. Het geeft alleen een goed gevoel om het zeker te weten.
Ja ik weet, de lader en de Bms hebben beide temperatuur controller ingebouwd. Het geeft alleen een goed gevoel om het zeker te weten.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Vorige week zaterdag thuis gekomen, zondag alles uitgeruimd. Vandaag even de binnenkant schoongemaakt, voor de zekerheid ook even de terugslagklep en dompelpomp gecontroleerd: er kwamen nog een paar druppels uit, maar ondanks de vorst buiten van min 3 heeft het in de watertank kennelijk nog niet gevroren.
Als de vorst er komende week uit is, langs de wasplaats voor de buitenkant en dan "naar stal" tot 20 april.
Gelijk even de huishoudaccu gecheckt na 48 uur buiten in in de vrieskou met het 12 volt huishoudsysteem ingeschakeld. Sluip verbruikers: 2x dubbele USB lader, de tracker, de camera, de mifi router en de Ten Haaft Future box.
Valt me alleszins mee; ja de cellen zijn te koud om te laden, maar in dit ontlaadtempo duurt het nog wel even voor de BMS de boel uitschakelt.
Overigens zit de accu er nu 14 maanden in en we zijn "al" op cyclus 13.
Als de vorst er komende week uit is, langs de wasplaats voor de buitenkant en dan "naar stal" tot 20 april.
Gelijk even de huishoudaccu gecheckt na 48 uur buiten in in de vrieskou met het 12 volt huishoudsysteem ingeschakeld. Sluip verbruikers: 2x dubbele USB lader, de tracker, de camera, de mifi router en de Ten Haaft Future box.
Valt me alleszins mee; ja de cellen zijn te koud om te laden, maar in dit ontlaadtempo duurt het nog wel even voor de BMS de boel uitschakelt.
Overigens zit de accu er nu 14 maanden in en we zijn "al" op cyclus 13.

Buscamper fan
Je denkt minder dan 10mA gezien je plaatje? Hou er rekening mee dat die stroommeting niet zo nauwkeurig is. Stel dat je lekstroom 200mA is en de app geeft 0,00A aan. Dan denk je een te verwaarlozen lekstroom. Maar na 30 dagen lekt er toch 0,2A * 24h * 30 dagen is 144Ah/maand uit je accu.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
- veetee
- Contacteer:
Ik las in een ander forum dat de LiTime app (eigenlijk het BMS) de stroom registreert met een "nauwkeurigheid" van 1.5 +/- 0.5 A. Dat is dus echt niet nauwkeurig, en bij langdurig (sluip)verbruik van kleine stromen leid dan tot een verschil in het door de app getoonde SoC en het door een externe BMV (met shunt) gemeten SoC. Een van de redenen dat ik dus een apart BMV display er bij heb.
Met vriendelijke campergroet, VincentPössl Roadcamp R540 | Citroën Jumper 96 kW (130 pk) 2.0 2019 Euro6 HDi Adblue | "Free Wielie".
Voorheen: Carado T345 (Fiat Ducato), Land Rover Defender 110 + M416A1 met Columbus Daktent
- henk en lila
- Contacteer:
Het screenshot van GJVonk is niet uit de Litime app. Mijn Litime app zegt 1,5 A, zie foto. Dus de soc is inderdaad onnauwkeurig maar de accu/bms doet af en toe een soc correctie

Groet, Henk

Groet, Henk
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
- veetee
- Contacteer:
Ah, ik meende dat GJVonk een LiTime had, niet dus. Maar die onnauwkeurigheid bij LiTime klopt dus wel...
- henk en lila
- Contacteer:
Ik denk dat die onnauwkeurigheid voor alle lfp's geldt bij aflezing in de app, dus zonder shunt meting. Litime meldt dat keurig als je op het " meer info" symbool klikt. Waarschijnlijk kregen ze teveel vragen van mensen die het niet snapten en van die " sprongen" zagen.
Groet, Henk
Groet, Henk
Groet, Henk
Nee, een BT300 (Boetronics 300 Ah) en ik gebruik als app heel bewust de XiaoXiangElectric app, daar kan ik niks mee instellen, dus ook niks fout doen...veetee schreef:Ah, ik meende dat GJVonk een LiTime had, niet dus. Maar die onnauwkeurigheid bij LiTime klopt dus wel...
Buscamper fan