Verwarming nabij schoonwatertank
Verwarming nabij schoonwatertank
Bij mijn Pössl buscamper lopen (zoals bij veel buscampers) de warme lucht slangen van de Truma Combi op cruciale locaties door de camper. Uiteraard om de leefruimte te verwarmen d.m.v. uitblaasroosters maar ook om door hun ligging vorstgevoelige onderdelen mee te verwarmen (aan-/afvoerleidingen, toilet enzo) tijdens winterse omstandigheden. Zonder de boel open te breken weet ik inmiddels de meeste slangen wel te liggen. Waar het mij nu om gaat is de schoonwatertank.
Bij mijn Pössl ligt de schoonwatertank rechtsachterin onder het bed in gebouwd in een kast ongeveer boven het rechter achterwiel. Nu heb ik hier aan deze zijde geen uitblaasrooster kunnen ontdekken (wel aan de linksachterzijde) maar dit wel niet zeggen dat er geen slang in de buurt ligt. Dit laatste omdat ik bij een inspectie onderin het keukenblok op de bodem wel een "doodlopende" slang, deels geperforeerd" gezien heb, dit om de aan- en afvoerleiding van het aanrechtje mee te verwarmen terwijl hier geen uitblaasrooster zit.
Mijn vraag is nu of iemand weet of hier rechtsachterin een luchtslang loopt om de tank wat te verwarmen.
Grusé
Bij mijn Pössl ligt de schoonwatertank rechtsachterin onder het bed in gebouwd in een kast ongeveer boven het rechter achterwiel. Nu heb ik hier aan deze zijde geen uitblaasrooster kunnen ontdekken (wel aan de linksachterzijde) maar dit wel niet zeggen dat er geen slang in de buurt ligt. Dit laatste omdat ik bij een inspectie onderin het keukenblok op de bodem wel een "doodlopende" slang, deels geperforeerd" gezien heb, dit om de aan- en afvoerleiding van het aanrechtje mee te verwarmen terwijl hier geen uitblaasrooster zit.
Mijn vraag is nu of iemand weet of hier rechtsachterin een luchtslang loopt om de tank wat te verwarmen.
Grusé
Pössl 2Win Plus 2018, Citroen Jumper 2.0
- veetee
- Contacteer:
Re: Verwarming nabij schoonwatertank
Voorzover ik weet, bij de mijne, niet. Maar - de 'technische ruimte' waarin de Truma staat (aan de andere kant als waar de watertank staat) staat in open verbinding met de garageruimte, naast dat er inderdaad aan de rechterachterzijde ook een uitblaasopening zit. Ik heb het idee dat de ruimte waarin de watertank zit daardoor wel warm genoeg blijft, mits je de Truma aan hebt. Het moeten anders welhaast arctische temperaturen zijn wil de watertank bevriezen. Bovendien, water heeft een heel hoge warmtecapaciteit, wat betekent dat een volle tank echt niet zomaar zo snel bevriest.
Met vriendelijke campergroet, VincentPössl Roadcamp R540 | Citroën Jumper 96 kW (130 pk) 2.0 2019 Euro6 HDi Adblue | "Free Wielie".
Camperforum: Aanpassingen/Upgrades topic
Voorheen: Carado T345 (Fiat Ducato), Land Rover 110 + M416A1 met Columbus Daktent
Onze camperreizen: www.titunet.nl
Nee, ook bij onze vorige Pössl Roadcruiser en onze huidige Trenta loopt daar geen slang langs. De naastgelegen "garage" heeft wel een eigen uitblaas opening. Wel nachten tot -6 meegemaakt, met de verwarming op 1 (de vorige) of nu 16°C nog niet beleefd dat de watertank bevriest.
Buscamper fan
Zolang het niet in de camper zelf vriest, is er toch geen probleem?
H20
Nee, het is ook geen probleem. Ik heb de vraag alleen gesteld omdat ik graag weet hoe e.e.a. werkt in mijn camper en waar alles zit. Mocht ik een storing krijgen (onderweg) dan weet ik waar ik moet zoeken om het (proberen zelf) op te lossen of om later een aanpassing te doen.
Trouwens bedankt voor jullie reacties.
Grusé
Trouwens bedankt voor jullie reacties.
Grusé
We hebben nu onze 3e Pössl (2 Win, Roadcruiser, Trenta). Bij al deze types zitten alle uitstroom openingen en slangen van de Truma verwarming aan de linker kant.
Als je handig bent en het zou willen, zou je met een passend T stuk, een stuk Truma slang en een uitstroombegrenzer in de uitstroom opening in de "garage" een verlenging kunnen aanleggen naar de rechterkant.
Als je handig bent en het zou willen, zou je met een passend T stuk, een stuk Truma slang en een uitstroombegrenzer in de uitstroom opening in de "garage" een verlenging kunnen aanleggen naar de rechterkant.
Buscamper fan
@gjvonk
Ik dacht eerst ook dat er alleen aan de linkerzijde Truma slangen liepen maar bij mijn 2 Win zit er wel een Truma slang aan de rechterzijde, wel zonder uitstroomopening naar de cabine. Deze ligt nml. onder het aanrechtblok. Ik ben daar achter gekomen omdat er iets uit de onderste lade naar beneden gevallen was. Toen heb ik met de gsm een paar foto's onderin het blok gemaakt vanachter de uitgeschoven lade recht naar beneden om het gevallen voorwerp weer eruit te peuteren en toen zag ik ook deze slang. De zwarte pijp is de afvoer van het aanrecht, vast gebout op de bodem, aan de zijkant de geleider van de onderste lade en ook nog een stukje waterleiding. Je ziet ook dat in de slang "inkepingen" gemaakt zijn om er lucht uit te laten, Deze 2e foto van de bodem is iets meer naar de voorkant van de bus genomen en je ziet dat daar de slang stopt, overigens volledig geopend.
V.w.b. jouw tip om de slang te verlengen zou dus kunnen vanaf deze slang waar die de oversteek maakt van links naar rechts. Wel een behoorlijke klus.
Uit de reacties blijkt verder wel dat het alleen bij heel erg strenge vorst mis zou kunnen gaan met de schoonwatertank. Voorlopig ga ik er maar niks aan veranderen maar mocht het toch nodig worden dan weet ik "hoe en wat".
Bedankt
Ik dacht eerst ook dat er alleen aan de linkerzijde Truma slangen liepen maar bij mijn 2 Win zit er wel een Truma slang aan de rechterzijde, wel zonder uitstroomopening naar de cabine. Deze ligt nml. onder het aanrechtblok. Ik ben daar achter gekomen omdat er iets uit de onderste lade naar beneden gevallen was. Toen heb ik met de gsm een paar foto's onderin het blok gemaakt vanachter de uitgeschoven lade recht naar beneden om het gevallen voorwerp weer eruit te peuteren en toen zag ik ook deze slang. De zwarte pijp is de afvoer van het aanrecht, vast gebout op de bodem, aan de zijkant de geleider van de onderste lade en ook nog een stukje waterleiding. Je ziet ook dat in de slang "inkepingen" gemaakt zijn om er lucht uit te laten, Deze 2e foto van de bodem is iets meer naar de voorkant van de bus genomen en je ziet dat daar de slang stopt, overigens volledig geopend.
V.w.b. jouw tip om de slang te verlengen zou dus kunnen vanaf deze slang waar die de oversteek maakt van links naar rechts. Wel een behoorlijke klus.
Uit de reacties blijkt verder wel dat het alleen bij heel erg strenge vorst mis zou kunnen gaan met de schoonwatertank. Voorlopig ga ik er maar niks aan veranderen maar mocht het toch nodig worden dan weet ik "hoe en wat".
Bedankt
Maakt me wel nieuwsgierig waar de oversteek gemaakt wordt?
Buscamper fan
hallo allen
wat ik zo zie is dat niet origineel is er in geknutseld en verder wat al was aan gegeven als je er in bent zal het zeker niet bevriezen want bevriezing treed op waar lucht stroom dus koude lucht

wat ik zo zie is dat niet origineel is er in geknutseld en verder wat al was aan gegeven als je er in bent zal het zeker niet bevriezen want bevriezing treed op waar lucht stroom dus koude lucht
@gjvonk
De oversteek wordt volgens mij gemaakt in de verhoging in de ruimte onder het bed (rode strepen op de foto). De Truma staat bij ons trouwens onder de "dinette". Zou ook best kunnen dat er in de slang voordat die onder de koelkast doorgaat een splitsing gemaakt is om de warme lucht in de "waterkast" boven het rechterachterwiel te krijgen (groene strepen).
Ik zal wel eens proberen om van bovenaf langs de watertank naar beneden te kijken. Zodra ik iets meer weet koppel ik het hier wel terug.
Grusé
De oversteek wordt volgens mij gemaakt in de verhoging in de ruimte onder het bed (rode strepen op de foto). De Truma staat bij ons trouwens onder de "dinette". Zou ook best kunnen dat er in de slang voordat die onder de koelkast doorgaat een splitsing gemaakt is om de warme lucht in de "waterkast" boven het rechterachterwiel te krijgen (groene strepen).
Ik zal wel eens proberen om van bovenaf langs de watertank naar beneden te kijken. Zodra ik iets meer weet koppel ik het hier wel terug.
Grusé
Daar zit de Truma bij ons ook. Welk bouwjaar is jouw Pössl? En is het wellicht een versie met een "winterpakket" o.i.d.? Heb je bijvoorbeeld ook een geïsoleerde, verwarmbare afvalwatertank?
Buscamper fan
Deze is van 2018. Werd wel aangeboden met "winterisolatie". Ik weet verder ook niet wat dit precies betekent. De vuilwatertank is i.i.g. niet verwarmd, mogelijk wel met isolatie, weet ik eigenlijk niet. Zal er binnenkort eens onderkruipen of ik dat kan ontdekken
Hier de terugkoppeling van de inspectie van de kast waarin de watertank zit.
Vanmorgen bovenstaande foto gemaakt vanaf de bovenkant van de watertank recht naar beneden door het 2e inspectieluik van de kast. Links zit de "oversteek" in de garage naar de linkerzijde van de bus. Boven is de wand waarachter de koelkast zich bevind. Je ziet 1 verwarmingsslang onderdoor verdwijnen onder de koelkast en de andere iets omhoog naar de onderzijde van de watertank.
Dus toch een verwarming nabij de watertank.
Vanmorgen bovenstaande foto gemaakt vanaf de bovenkant van de watertank recht naar beneden door het 2e inspectieluik van de kast. Links zit de "oversteek" in de garage naar de linkerzijde van de bus. Boven is de wand waarachter de koelkast zich bevind. Je ziet 1 verwarmingsslang onderdoor verdwijnen onder de koelkast en de andere iets omhoog naar de onderzijde van de watertank.
Dus toch een verwarming nabij de watertank.
- Peter LMC
- Contacteer:
In die ene slang zitten gaatjes gedrukt.
Dit doet men om zo de ruimte wat te verwarmen.
Dus het lijkt me dat er verwarming bij de watertank aanwezig is.
Dit doet men om zo de ruimte wat te verwarmen.
Dus het lijkt me dat er verwarming bij de watertank aanwezig is.