ik zie je al voor de Balie staan wegenbelasting betalen tot aan de "grens" ,nee zo makkelijk zal dit niet gaan
Mogelijkheden vrachtwagen naar camper
Re: Mogelijkheden vrachtwagen naar camper
Ddolf schreef :Verder geldt deze heffing alleen in NL. Dus ook al val je in het duurste tarief van €0,272 dan lijkt me dat geen groot probleem voor de gemiddelde camperaar. Zoveel rijdt je toch nauwelijks in NL?
ik zie je al voor de Balie staan wegenbelasting betalen tot aan de "grens" ,nee zo makkelijk zal dit niet gaan
Hans
- dedruivenplukker
Zo deed ik het vroeger wel.
Toen betaalde je motorrijtuigenbelasting per kalender maand.
Vlak voor het eind van de maand naar de grens rijden en bij het laatste postkantoor voor de grens het kenteken schorsen.
Er werd dan een pennenstreek over gegeven. Dat was voor Nederland, maar in Verweggistan wist men dat niet.
Snel de grens over en minstens een hele maand wegblijven. na vijf weken op en neer naar de Iraanse grens weer retour en bij het eerste Nederlandse postkantoor weer betalen voor de nieuwe maand.
Wel jammer dat Marius het feestje voor me verpest,
Ombouwen naar vrachtwagen zou ook nog kunnen maar de Technische maximummassa is ooit naar 3500 KG gebracht, was 4600KG.
Bijkomend nadeel is dat ik code 101 op mijn rijbewijs heb en dus de C en D in de ijskast staan.
Toen betaalde je motorrijtuigenbelasting per kalender maand.
Vlak voor het eind van de maand naar de grens rijden en bij het laatste postkantoor voor de grens het kenteken schorsen.
Er werd dan een pennenstreek over gegeven. Dat was voor Nederland, maar in Verweggistan wist men dat niet.
Snel de grens over en minstens een hele maand wegblijven. na vijf weken op en neer naar de Iraanse grens weer retour en bij het eerste Nederlandse postkantoor weer betalen voor de nieuwe maand.
Wel jammer dat Marius het feestje voor me verpest,
Ombouwen naar vrachtwagen zou ook nog kunnen maar de Technische maximummassa is ooit naar 3500 KG gebracht, was 4600KG.
Bijkomend nadeel is dat ik code 101 op mijn rijbewijs heb en dus de C en D in de ijskast staan.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Het geluk bestaat uit het besef dat het allemaal een grote vreemde droom is. Jack Kerouac
- patrijsraam
Het is vreemd, maar ook vrachtauto's die die teruggekeurd zijn tot 3500 kg gaan kilometerheffing betalen.
Het is nog vreemder, Ik bezit een oldtimer vrachtwagen(tje) die in 2003 bij import is teruggekeurd van
bijna 6 ton tot 3,5 ton, Maar in die tijd werd het "F.1Technische max. massa voertuig" niet meer vermeld bij de RDW.
En is het een N1.
Een kennis van mij heeft een paar jaar geleden exact het zelfde type auto geïmporteerd ,en daar staat wel het
Technische massa voertuig vermelt bij de RDW. en die auto is een N2, ook teruggrkeurd tot 3,5 ton.
En heeft een brief gekregen over de kilometer heffing.
De RDW vermelt dat misschien in het voorjaar van 2026 een vrijstelling komt voor 40+ vrachtwagens
Het is nog vreemder, Ik bezit een oldtimer vrachtwagen(tje) die in 2003 bij import is teruggekeurd van
bijna 6 ton tot 3,5 ton, Maar in die tijd werd het "F.1Technische max. massa voertuig" niet meer vermeld bij de RDW.
En is het een N1.
Een kennis van mij heeft een paar jaar geleden exact het zelfde type auto geïmporteerd ,en daar staat wel het
Technische massa voertuig vermelt bij de RDW. en die auto is een N2, ook teruggrkeurd tot 3,5 ton.
En heeft een brief gekregen over de kilometer heffing.
De RDW vermelt dat misschien in het voorjaar van 2026 een vrijstelling komt voor 40+ vrachtwagens
- dedruivenplukker
Hier heb ik nog zo'n ouwetje:
Gewichten
Communautaire codeG
Massa rijklaar
2910 kg
Massa ledig voertuig
2810 kg
Communautaire codeF.1
Technische max. massa voertuig
Niet geregistreerd
Communautaire codeF.2
Toegestane max. massa voertuig
Niet geregistreerd
Communautaire codeF.3
Maximum massa samenstel
Niet geregistreerd
Aanhangwagen geremd
Niet geregistreerd
Aanhangwagen ongeremd
Niet geregistreerd
Gewichten
Communautaire codeG
Massa rijklaar
2910 kg
Massa ledig voertuig
2810 kg
Communautaire codeF.1
Technische max. massa voertuig
Niet geregistreerd
Communautaire codeF.2
Toegestane max. massa voertuig
Niet geregistreerd
Communautaire codeF.3
Maximum massa samenstel
Niet geregistreerd
Aanhangwagen geremd
Niet geregistreerd
Aanhangwagen ongeremd
Niet geregistreerd
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
Het geluk bestaat uit het besef dat het allemaal een grote vreemde droom is. Jack Kerouac
- DucatoDolf
Lekker onderbouwde suggestie weer. We zijn het gewend inmiddels.hathi schreef: ↑di 02 dec 2025, 19:29Ddolf schreef :Verder geldt deze heffing alleen in NL. Dus ook al val je in het duurste tarief van €0,272 dan lijkt me dat geen groot probleem voor de gemiddelde camperaar. Zoveel rijdt je toch nauwelijks in NL?
ik zie je al voor de Balie staan wegenbelasting betalen tot aan de "grens" ,nee zo makkelijk zal dit niet gaan![]()
Nu is de RDW er niet heel duidelijk in. Maar sowieso kan NL geen wegenbelasting vragen voor in buitenland gereden kilometers, dat is kul. Wij moeten in het buitenland belasting betalen aan het land in kwestie. En buitenlandse vrachtwagens moeten belasting betalen over gereden km's in NL aan de NL staat. Hier kun je dan ook zien op welke wegen de Nederlandse kilometerheffing geldt. En laat dat nu gek genoeg alleen in NL zijn.
Dat veel buurlanden óók een kilometerheffing kennen moge duidelijk wezen. En dat je dat kunt regelen met een tolkastje wat in NL als diverse andere landen werkt wordt ook duidelijk gemaakt op dezelfde website. Maar je betaald aan de NL staat geen belasting over gereden km's in het buitenland.
Als je je vrachtwagen kilometerheffing in België niet betaald dan krijg je een boete. Die is extreem hoog. Soms wel 2 boetes op 1 dag als je onze mooie gewesten doorkruist.
Boetes laten betalen door buitenlanders dat is ideaal voor het vullen van onze lege staatskas
Boetes laten betalen door buitenlanders dat is ideaal voor het vullen van onze lege staatskas
Groeten Kampo
Klopt ,het maakt toch niet uit aan wie je betaald,het maakt enkel uit , DAT je betaald en wel in elk EU land , anders volgt er een boete https://www.vrachtwagenheffing.nl/#:~:t ... uli%202026.,
Hans