Mijn zelfgebouwde micro-campertje

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Jan en Simonne

Re: Mijn zelfgebouwde micro-campertje

Bericht door Jan en Simonne »

Ja, hier hebben we zeker iets aan, dankjewel!
Ik vind het vreselijk leuk gedaan.
Dat muizentrappetje, helemaal te gek!

Net als jij hebben we een aantal zaken, die in de keuken moeten passen, de keuken moet dus eigenlijk eromheen worden gebouwd.
De jerrycans inderdaad en het losse kooktoestelletje moeten er in passen.
Aan de andere kant komt een kast waar de koelbox in moet passen en de bluetti powerstation.
De maten van die dingen bepalen dus eigenlijk de maten van de uiteindelijke kast.

Heel mooi, zoals jij dat allemaal hebt uitgedacht en gebouwd.
Optimaal gebruik maken van de beschikbare ruimte, dat is ook ons idee.
Helaas zijn we door lichamelijke beperkingen niet meer in staat om alles zelf te bouwen, dus we zullen heel precies onze wensen moeten overbrengen aan de bouwer van onze Caddy.
Maar ik vertrouw er op, dat dat goed komt, daar zijn we tenslotte zelf bij...

Ik wens je nog heel mooie reizen met je mini camper en je Crafter!
En nogmaals dank voor de uitgebreide uitleg en de foto's!
"The man who says it cannot be done should not interrupt the man doing it"
Slava Ukraini

De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Dutch Traveler

Bericht door Dutch Traveler »

Beste Ribsters en Lebowski.

Mijn Carver kan onderweg op de trailer opgeladen worden. Toen ik mijn Kangoo (echt waar, van een oud dametje) kocht
was deze aangepast voor het vervoer van een invalide, met een lift voor een zware scootmobiel.
Om dat goed te laten werken was al een zwaardere dynamo in de Kangoo gemonteerd.
Heb bij ombouwen een LifePo4 woon accu met 200 ampère gemonteerd, met daar aan gekoppeld een 3000 watt omvormer.
Vervolgens is de stekker met rol cassette op de Carver vervangen door een blauwe EEG stekker.
Als ik nu met de Carver op de trailer op reis ga, kan ik deze en mijn andere accu's op diverse manieren laden.

1. Kan de Carver op de trailer koppelen met de oranje krul kabels, zodat de Carver en de andere accu's onder het rijden worden geladen.

2. Kan bij stilstand de Carver en de andere accu's met mijn 2kW generator opladen via mijn buitenstopcontact.

3. Kan mijn zonnepanelen zo schakelen dat ze alleen de LifePo4 accu laden, voor het laden van de Carver

4. Kan natuurlijk op een camping of camperplaats met stroom gewoon inpluggen in de buiten aansluiting van mijn campertje.

Als alles volgeladen is start ik, aangekomen op een locatie met een brute 850 ampère aan power,
want ik kan de 7.1 kilowatt LifePo4 accu ook gebruiken als een enorme powerbank.
Dan heb ik altijd nog de 520 watt aan zonnepanelen, en een 2kW generator als back up.
Bijlagen
IMG_20250328_110426.jpg
IMG_20250328_110426.jpg (838.18 KiB) 1238 keer bekeken
IMG_20250221_133449.jpg
IMG_20250221_133449.jpg (464.76 KiB) 1238 keer bekeken
IMG_20250221_133731.jpg
IMG_20250221_133731.jpg (425.55 KiB) 1238 keer bekeken
Ik reis en kampeer in afwachting van wat komen gaat, bewust rond in een zuinige mini camper.
Doordat hij op benzine rijd en een hoogte heeft van 1.90 mtr. ben ik zonder beperkingen overal welkom.
Nu ben ik in afwachting van de hopelijk later dit jaar uitkomende basisauto, voor mijn eerste vol elektrische camper.
Dutch Traveler

Ik krijg weleens een opmerking omdat ik ook bij kringloopwinkels rondsnuffel, daar voor uitkom, maar daar best wel leuke ideeën opdoe.
Zo moest ik natuurlijk ook gordijntjes in mijn micro-campertje hebben.
Dan was het natuurlijk heel makkelijk om naar een winkel te gaan en daar alles nieuw te kopen.
Ik niet. Bij de plaatselijke kringloopwinkel stonden hele rijen met naaimachines, en stapels gordijnen.
Maar ja.....70 jaar en nog nooit een naaimachine goed bekeken. Hoe werkt zo'n ding.
Toch zo'n ding gekocht. Met ook nog een maand garantie op de koop toe voor € 20,00.
Twee gordijnen uitgezocht, per stuk € 2,00 en in totaal € 24,00 euro armer, weer naar huis.
Ben een paar dagen met liters koffie, en een heel boek aan krachttermen, aan het prutsen geweest,
totdat ik dacht van, dat ziet er best wel strak uit. Weer naar de kringloop, want hoe moest ik ze gaan bevestigen.
Zag een paar roetjes met bevestiging steuntjes, en een pakje Pyrmo drukkers liggen, voor het astronomische bedrag van € 1,00 euro.
Deze heb ik kunnen gebruiken voor zowel de cabine ramen, en de beide achterdeurtjes.
Zo was ik dus helemaal klaar voor welgeteld € 25,00 euro.
Ben supertevreden met het resultaat, en weet als ouwe knar nu ook hoe een naaimachine werkt.
Heb daarna de naaimachine op marktplaats (met garantie) aangeboden voor € 25,00 en werd na één dag al opgehaald.
Dus mijn complete op maat gemaakte gordijnen set, heeft mij helemaal niets gekost.
En daar ben ik nog steeds supertrots op.
Bijlagen
IMG_20190507_131223.jpg
IMG_20190507_131223.jpg (684.5 KiB) 1131 keer bekeken
IMG_20190507_131723.jpg
IMG_20190507_131723.jpg (452.8 KiB) 1131 keer bekeken
IMG_20190227_145442.jpg
IMG_20190227_145442.jpg (632.79 KiB) 1131 keer bekeken
Ik reis en kampeer in afwachting van wat komen gaat, bewust rond in een zuinige mini camper.
Doordat hij op benzine rijd en een hoogte heeft van 1.90 mtr. ben ik zonder beperkingen overal welkom.
Nu ben ik in afwachting van de hopelijk later dit jaar uitkomende basisauto, voor mijn eerste vol elektrische camper.
Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen »

Pracht project.

Dit laatste ook weer. De uitdaging aangaan om die gordijntjes zelf te maken.

Kenmerkt de echte zelfbouwer.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Jan en Simonne

Helemaal leuk toch?
En wat anderen ergens van denken, dat zoeken ze maar lekker zelf uit, daar heb ik geen boodschap aan.
Slava Ukraini

Dutch Traveler

Beste Jan en Simone.
Heb hier een voorbeeld hoe ik mijn muizentrapjes heb gemaakt.
Gewoon een latje met de benodigde breedte nemen, en dan latje op latje een trapje maken.
Vervolgens het trapje bekleed, om het rammelen van de portjes tegen te gaan met dunne vloerbedekking.
Ik wens jullie veel succes met het ombouwen.
Bijlagen
IMG_20250425_115839.jpg
IMG_20250425_115839.jpg (375.59 KiB) 1107 keer bekeken
Jan en Simonne

Fijn, dankjewel, daar hebben we wel iets aan.
Kan zomaar zijn, dat ik dit leuke idee van je ga pikken.
Het doorbreekt een beetje de strakke lijnen en geeft iets speels aan het keukentje.
Slava Ukraini

AadenAnke

Bericht door AadenAnke »

Als ik iets nodig heb is het inderdaad als 1e de zolder als 2e de kringloop als 3e de koopjes hoeken en dan de 2e hands websites e.d. als het echt niet anders kan dan naar de winkel maar dan wel pingelen natuurlijk :lol: het volle pond of teveel betalen kan altijd nog :lol: fijn te horen/lezen dat er meer zijn van deze soort :hug:

Gr Aad
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

Enorm gaaf project en professioneel aangepakt. :thumbup: Doet me terugdenken aan mij Berlingo waar ik mee begon.
Geen idee hoeveel je rijdt, maar op LPG rijden zou nog veel schelen in de brandstofkosten. Een installatie kost rond de €2000 en heb je bij een beetje rijden er met een jaar of 2 uit.

Even wat opmerkingen over je E-installatie die me top lijkt.
Dutch Traveler schreef:
zo 16 nov 2025, 22:29
Heb alle elektronica door een installatie bedrijf laten doen. Dat ging mij boven mijn pet.
Heb een 80 ampère start accu, een130 ampère AGM woon accu, een 200 ampère LifePo4 woon accu, en in de Carver zit een 7.1 kW accu.
Zit een hele handleiding bij, een berg aan elektronica, en moet mij wel houden aan bepaalde handelingen, en handmatige schakelingen.
Weet wel dat als ik ergens in het wild sta, heb ik op 12 volt het brute vermogen van een slordige 850 ampère tot mijn beschikking.
Met 520 watt aan opvouwbare zonnepanelen, en een 2 kW generator als back up.
Wederom wat foto's, waarbij de zonnepanelen er niet allemaal opstaan.
Een conventionele lood startaccu kun je nauwelijks gebruiken als woonaccu omdat deze maar maximaal 20% ontladen mag worden. Ik zou de startaccu nooit meerekenen (en ook niet gebruiken bij stilstand) omdat wanneer volledig verbruikt je dan niet meer kan starten :wink:

De capaciteit in Ampère wordt aangegeven in Ah, wat Ampère per hour betekent.

Opmerking is wel dat wanneer we het over bruikbaar vermogen hebben we eigenlijk nog beter in KWh spreken, ook omdat de voltages nogal verschillen tussen de AGM en de LFP en in Ah spreken dan niet goed te vergelijken is.

Goede reizen toegewenst :cheers:
Dutch Traveler

Beste Ducatodolf.
Ik kan met het uitleggen van alle elektronica, er best wel een keer naast zitten.
Daarom heb die complexe dingen met een wensenlijst uitbesteed, aan een installatiebedrijf.
Zo zit mijn startaccu niet onder de motorkap, want deze auto is vanaf nieuw aangepast voor vervoer van een invalide,
en uitgerust met de startaccu onder de laadvloer achter de bestuurderstoel.
Deze accu is met een cyrix relais verbonden met een inmiddels 130 ampère AGM woonaccu die aan de bijrijderskant onder de laadvloer is geïnstalleerd
Dat is gedaan voor de Eberspächer standkachel en de scootmobiel lift, die er nu niet meer inzit, te voorzien van stroom.
Alle accu's zijn, vanwege de verschillende laadkarakteristieken, dus ook de LifePo4 accu verbonden met de benodigde elektronica,
maar moet sommige handelingen zoals de Carver laden 230 volt, rijd op 48 volt, gebruik als powerbank 12 volt, wel handmatig uitvoeren.
Want de Carver is wat elektronica betreft net een mini Tesla. Dus automatisch iets omschakelen accepteert hij niet.
Heb er een heel boekwerk bij, en dat geeft met mijn leeftijd, af en toe wel het idee of ik daarmee niet te ver ben doorgeschoten.
Maar goed het zit er in, en het werkt. Dus vergeef mij als ik het niet met de juiste termen uit probeer te leggen.
In ieder geval bedankt voor uw reactie.

Wat de LPG betreft, zou ik niet weten waar ik nu nog een tank moet bijplaatsen. Elke millimeter is nu wel in gebruik.
Ik heb wel een contact in Frankrijk, die dit soort auto's al ombouwt naar vol elektrisch.
Zij bieden een pakket aan waarbij je met de motor, meer of minder vermogen, en een accupakket, meer of minder actieradius,
een keuze kan maken, waardoor het gewicht van de auto niet toe hoeft te nemen, waardoor er bij een keuring minder belemmeringen optreden.
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

Bij mijn Berlingo hing de LPG tank ipv het reservewiel onder de auto. Heb even gezocht en dat zou bij de Kangoo ook kunnen. Mits je het reservewiel wil opofferen (eventueel op de aanhangwagen plaatsen) en daar niet al een andere (water) tank hebt geïnstalleerd.
Afbeelding
Plaats reactie