Gebroken bladveer Fiat Ducato 250

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
SjoerdBa

Re: Gebroken bladveer Fiat Ducato 250

Bericht door SjoerdBa »

Nog even een reactie op Carado T135, oftewel Theo,
Vergeef mij dat ik niet technisch onderlegd ben maar zou het rechtstreeks van de achteras vastbouten aan het chassis wel zo fijn rijden, de schokbrekers zouden dan ook wel achterwege gelaten kunnen worden.

De achtervering van mijn camper bestaat uit veren (voor op en neer) rubber bussen (om beweeggeluid niet plaats te laten vinden) en dempers (om de beweging te remmen, zodat op en neer niet eeuwig doorgaat).
Jij hebt inderdaad, zoals je als aangeeft, weinig technisch inzicht. Zonder veren geen comfort, zonder rubber: herrie en trillingen, zonder dempers totaal geen wegcontact en ziekmakende beweeglijkheid van het vervoermiddel. Dat bladveren van staal zijn en met stalen bouten bevestigd zijn is totaal iets anders dan staal vast aan staal. Je hebt precies dezelfde typen materialen in schroefveren, alleen in andere vormen, maar met dezelfde functies. Een bladveer is alleen simpeler te bouwen, want is zijdelings stabiel, maar tegenwoordig wordt die stabiliteit extra stabiel door technische aanvullingen, zodat het simpelere, dus goedkopere, relatief wordt. Een voordeel blijft: inbouwhoogte: voor een camper van groot belang. Alleen torsie veren zijn daarin ook sterk, maar die zijn niet goedkoop, waardoor chassis daarmee meestal expliciet duurder worden.
Groet, Sjoerd
CaradoT135

Bericht door CaradoT135 »

Mijn reactie moet je met een knipoog naar Theo zien, vandaar dat ik met Volkswagen begon als merk met bladveren.
SjoerdBa

Bericht door SjoerdBa »

Een paar foto’s van de afgedekte water intrede plaatsen van de veer ‘ogen’

IMG_0458.jpeg
IMG_0458.jpeg (512.36 KiB) 831 keer bekeken
IMG_0457.jpeg
IMG_0457.jpeg (326.14 KiB) 831 keer bekeken
De grote bus: waar de kitrand zit vindt geen beweging plaats, want dat is tussen de bus en de veer, oftewel staal op staal. Daarbinnen zit rubber, dus beweging.
De kliederrand van de kleinere bussen heeft ter plekke alleen een vervuilende functie, maar mijn wasbenzine is op en ik ga er vanuit dat ik tot het einde van mijn bestaan er geen blik meer op ga werpen.
Sjoerd
DiffRental

Bericht door DiffRental »

SjoerdBa schreef:
za 15 nov 2025, 15:45
Op kenteken staat inderdaad een geremd trekgewicht van 2500kg
Dat heeft niets met de achter asbelasting van doen.
Of heavy/light chassis
Groeten Peter
SjoerdBa

Bericht door SjoerdBa »

Nee maar het totaal van 6000 kg wel. Verder maakt het niks uit. Het is zo of niet. Veranderen kan niet en is niet aan de orde. Wat meer aan de orde is en van belang, de veerweg is blijkbaar zo ruim dat de stootrubbers voorzover na te gaan, zelden de achteras hebben geraakt.
Sjoerd
DiffRental

Bericht door DiffRental »

Dat zegt dat je camper terug gekeurd is naar 3500kg.

De 1850 en 2000kg zijn relevant voor het light chassis.
Groeten Peter
SjoerdBa

Bericht door SjoerdBa »

Inderdaad Peter
Sjoerd
tranny

Bericht door tranny »

In het 4x4 offroad wereldje vervingen wij dit soort veerbussen met stalen kraag meestal voor polyurethane veerbussen en plaatsten we in de veren en veerschommels bouten met een vetnippel, dan had je dit soort problemen ook niet meer.

Ow ja: trek na een paar honderd kilometer rijden alle moeren van de veerstroppen om de as nog even na ter controle, het wil wel eens voorkomen dat nieuwe veerbladen zich daar nog wat gaat zetten. :wink:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
SjoerdBa

Bericht door SjoerdBa »

Dank je ‘Tranny’. Kan ik er weer ff onder🥶
groet, Sjoerd
SjoerdBa

Bericht door SjoerdBa »

Inmiddels alles afgemonteerd en geïnstalleerd tussen de buien door. Soms echt een plekje zoekend tussen de ontstane plassen. Vanochtend even een foto gemaakt van de veerweg tussen bumpstop en bladveer (5,5 cm). Aan de bumpstop is zichtbaar dat ie z’n werk wel us heeft uitgevoerd, maar op de oude veren zit ter plaatse de verf er nog op. Bij Kees 1 zit er met hulp spiraalveren minder ruimte dan bij deze (Kees 2). Belading stelt nu ook niks voor natuurlijk, alleen 90 ltr gasolie. Geen water, want buiten gestald in de winter en geen kommaliewant (uit de waterwereld: bestek, borden pannen enz.enz) Kleding en beddengoed ontbreken nog. Maar het ziet er volgens mij goed uit. Hij staat toch 1cm hoger met de nieuwe veerpaketten.
Het achterveersysteem bij de Ducato 3 (in dit geval 250) is uitgevoerd met een stabilisatie stang systeem die er voor zorgt als 1 kant op en neer gaat (gat of bobbel in de weg) de beweging door de andere kant wordt geremd en vrij beweegt als je een drempel neemt en beide kanten dus dezelfde beweging
Voorzover ik nu na kan gaan is de stabilisator stang achter niet bij alle types aanwezig, maar ik kan zelfs met AI er niet achter komen waar wel en waar niet. Er zijn vast wel forumleden die hier meer van weten.
maken
IMG_0466.jpeg
IMG_0466.jpeg (312.92 KiB) 421 keer bekeken
.
Als ik nu Kees 1 rij en direct daarna -2, dan is dat een wereld van verschil in de dwars stabiliteit.
Zichtbaar op foto: de handremkabel zit nog niet goed op zijn plek. Inmiddels wel
Groet, Sjoerd
hathi

Bericht door hathi »

Ja Sjoerd,daar is voor 80% die Stabilisator verantwoordelijk voor,en dient eigenlijk op iedere Camper Standaard te zijn maar er word hier veel te weinig aandacht aan besteed , omdat men de ervaring niet heeft ......Jij dus NU wel ......en Petje af dat je dit allemaal ( in de regen ) doet
Hans
Driekske

Bericht door Driekske »

En een stabilisator is ook heel veel beter als je luchtvering hebt is dat een groot verschil.
moest ook niet zonder mogen. :thumbup:
En ja Hans petje moet op in de regen :-B
SjoerdBa

Bericht door SjoerdBa »

Beste Hans,
Dank voor je compliment. Regen is pet, maar het klussen is voor mij de ideale manier om de tijd te doden en me prettig te voelen, regen of niet, warm of vorst. Ik moet wat te doen hebben anders voel ik me net een pensionado.
Voorzover ik het in garagehandboeken kan vinden is de stabilisator alleen vindbaar bij de heavy en dan ook nog in combinatie met de 3 liter. Ik zal vast onvoldoende info hebben. In ieder geval, als je zoals ik de weelde hebben om met en zonder te proberen, is het inderdaad vreemd dat het niet op alle campers zit, want het maakt van een heen en weer auto een strak sturend geheel, alsof het een ‘normale’ auto is.
Groet, Sjoerd
ben19

Bericht door ben19 »

Dit klopt niet in heb een light chassis en af fabriek een stabilisatorstang voor een achter en ook nog 2.3 l motor
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.

Groet Ben
Plaats reactie