Camper: handleiding vervangen doek van een Thule Omnistor 6002 (6200 en mss andere)

Informatie over de techniek van de auto,
het woongedeelte en zelfbouw van de camper.
Plaats reactie
PaulBng

Camper: handleiding vervangen doek van een Thule Omnistor 6002 (6200 en mss andere)

Bericht door PaulBng »

Let op:
Deze handleiding is oorspronkelijk beschreven in het volgende topic: viewtopic.php?t=8492122
Daar kun je ook terecht voor eventuele vragen of opmerkingen!

Zelf het luifeldoek van een Thule Omnistor 6002 vervangen

Ik heb recent het doek van mijn Thule Omnistore 6002 vervangen.
Omdat de procedure niet echt voordehand liggend is, heb ik besloten een en ander vast te leggen. Hoop dat andere forumleden hier iets aan hebben.

Dit relaas gaat over een luifel die op de dakrand van een buscamper is gemonteerd.
Deze procedure werkt wellicht ook voor een 6200 (of andere), wat bleek uit het vervangen van het draaimechanisme.

Terminologie:
- Voorbalk: de balk/het profiel dat naar buiten gerold word, en waar de poten aan zitten
- Frame: het deel van de luifel dat vast op de camper zit
- Zijkappen: de plastic kappen die zowel aan de voorbalk, als aan het frame zitten
- Rol: de aluminium rol waar het doek op gerold wordt.
- Kap: Het half ronde aluminium profiel dat bovenop het frame zit.
- Draaimechanisme: het deel waar je de slinger insteekt om de luif in- of uit te rollen.

Voorbereiding:
- Je moet genoeg ruimte hebben om de luifel in zijn geheel uit te rollen
- Gereedschap: Een goede kruisschroevendraaier en een imbussleutel (ik dacht 6mm) en een Stanleymes, een of twee keukentrappen. Lange Ty-wraps
- Maak foto's terwijl je bezig bent, zodat je terug kunt vinden hoe e.e.a in elkaar zat.
- Zorg dat je weet welke schroeven waar zaten

Stap 1: Het verwijderen van het oude doek

- Rol de luifel helemaal uit, poten enigszins naar binnen.
- Schroef de zijkappen van de voorbalk af, twee schroeven elk, één van buitenaf en één van binnenuit. Hetzelfde aan het frame/cassette.

Aan het frame zie je dan dit:

Afbeelding

- Doek zit aan beide uiteinden gezekerd met een kort parkertje. Wegschroeven.

Afbeelding

- Maak de armen van de voorbalk los. Markeer eerst met een stift waar ze precies zitten. Ze zitten vast met een imbus bout. Schroef die een stuk los. Haal het plaatje wat er achter zit weg, en verwijder de boutjes met moer. Denk erom dat er een sterke veer in de armen zit. Mits je de luifel helemaal hebt uitgerold totdat de spanning van het doek af is, heb je daar geen last van.

- Pas op: De armen en de poten zitten met een profieltje in de voorbalk en zijn draaiend. De pennen kunnen eruit vallen!

- Nu moet de voorbalk van het luifeldoek afgehaald worden. Je hebt twee mogelijkheden:
- Je weet zeker dat je het oude doek niet meer nodig hebt. Loop met een stanleymes door het doek, vang de voorbalk op. Klap de poten in, en trek het restant van het doek opzij uit de voorbalk
- Laat een helper het doek aan een kant vasthouden, pak de voorbalk op, en loop opzij om het doek met pees uit de voorbalk te halen. Klap de poten in.

- Nodig is het niet, maar je kunt de poten van de voorbalk afhalen. Aan elk eind van de voorbalk zit een parker. Schroef die er uit en je kunt de poten uitschuiven.

- Rol het doek weer helemaal op

- Vouw de armen dubbel (denk aan de spanning van de veer) en bind ze samen met een ty-wrap.

- Weghalen van de kap die de casette bedekt. Die zit vast, links en rechts, met een parker. Op onderstaande foto de parker links boven. Let op hoe die in het frame haakt!

Afbeelding

Je kunt nu die kap/deksel naar achter wegklappen. Gewoon op de bus laten liggen, of eraf halen om schoon te maken.

- Metalen plaatje aan de kant waar het draaimechanisme niet zit, en waar de rol in rust, losschroeven en weghalen. (Tenzij het draaimechanisme vervangen moet worden).

- De rol daar beetje oppakken en uit het opdraaimechanisme trekken. De rol met het oude doek ligt nu los in de casette. Pak het ding op en leg het opzij.

- Trek de pees uit de "onderkant" van het doek. Mischien moet je het doek een stukje insnijden om hem te pakken te krijgen. In mijn geval was die erg smerig, schoonmaken met bijvoorbeeld Dasty.

- Rol het doek helemaal van de rol af. Aan beide zijden zit een lange parker in de pees geschroefd om die op zijn plaats te houden. uitschroeven, en het doek met pees uit de rol trekken.

Afbeelding

- Trek ook hier de pees eruit. In mijn geval was deze schoon.

- Tijd om alle onderdelen schoon te maken.

- In mijn geval moest ook het draaimechanisme vervangen worden. Dat zit met drie bouten aan de zijplaat van de casette geschroef. Maak foto's zodat je weet hoe het zitten moet. Ding is te bestellen. Voor de 6002 is dat dezelfde als voor de 6200.

Stap 2: Inschuiven van het nieuwe doek

- Bij de fabrikage van het originele doek is de pees ingestikt bij het maken van de zoom, en zit er dus strak in
In het nieuwe doek is de zoom 6cm. Dat maakt het invoeren van de pees makkelijk. Eerste driekwart kon ik er zo inschuiven. Daarna steeds draaien zodat ie verder schiet.

- Bovenzoom in de rol schuiven: rol in het verlengde leggen, eerste stukje voorzichtig in het profiel steken. Dan doek vasthouden en rol voorzichtig inschuiven. Zo nu en dan de pees naar het uiteinde van de zoom wringen.

- Let erop dat het doek aan de kant waar niet het oprolmechanisme zit, over de helft van de blokkering zit. Dat ging bij mij fout!

Afbeelding

Je kunt zien dat het oude doek tot tussen die twee zwarte blokjes zat.

- Draai de lange parkers vanaf de zijkant er weer in langs de pees om het doek te fixeren.

- Nu is de voorbalk aan de beurt. Het doek moet met het beeld naar beneden liggen. Denk daar even goed over na!!! Zelfde routine, maar de voorbalk rechtop houden zodat het peesprofiel goed naar het doek wijst.

In mijn geval was het doek was boven ruim een dm langer dan onder. Geen idee ofdat zo hoort. Maar de onder pees is daarom 12cm korter. Te kort. 6cm aan elke kant, en da's niet goed.

Op zoek naar een stukje rond snoer ofzo.

Afbeelding

Afbeelding

Pees probleem opgelost.

Afbeelding

- Rol het doek met de hand op, totdat de voorbalk tegen de rol aan ligt. Bindt beiden samen met twee ty-wraps.

- Het geheel kan nu weer in de casette gelegd worden.

Stap 3: Rol bevestigen en casette sluiten

- Schuif de rol met de vierkante stift in het draaimechanisme. Eind van de stift moet gelijk komen met de zijkant van het draaimechanisme

- Plaats nu de metalen zijplaat aan de andere kant.

- Knip de ty-wraps door en rol het doek uit. Hier heb je wellicht hulp bij nodig

- Indien je de poten verwijderd had, terug in de voorbalk schuiven. De plastic clips moeten naar elkaar wijzen

- Schuif de U-beugels van de armen weer in de voorbalk. Let op, de pennen die er uit kunnen vallen!

- Zet de armen weer vast mbv de imbus bouten en de plaatjes

- Schroef de parkers weer in de zijkant van de voorbalk, zodat de armen er niet uit kunnen vallen

- Rol de luifel een keer helemaal in en uit, zodat het doek op de juiste positie in de voorbalk komt te zitten

- Draai de kleine parkers weer in de voorbalk om het doek te fixeren

- Rol het doek weer op

- Plaats de kap/deksel weer op de casette, en schroef die aan beide zijden weer vast

- Plaats alle zijkappen weer terug.

Toevoeging: foto van het kompleet opdraaimechanisme:

Afbeelding

En één van een opengesloopt versleten mechanisme:

Afbeelding

Voor vragen en/of opmerkingen over deze handleiding kun je terecht in het volgende topic: viewtopic.php?t=8492122
Plaats reactie