Motorkap luchthapper voor een Mercedes Sprinter

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
kampo

Re: Motorkap luchthapper voor een Mercedes Sprinter

Bericht door kampo »

Je kan het proberen...
Maar het aan een ander adviseren zou ik nooit doen. Ook opbod is hier niet aan de orde, daarvoor is het veel te duur speelgoed.
Ik heb ze niet allemaal gedaan in IJsland, de F-roads, maar wel veel. (Met de TGM 13290) En verschillende keren omgereden wegens onmogelijk. Hangt ook van de periode en het weer af.

Ik ben net de Daily 7ton even gaan opmeten.
Zo laag mogelijk gebouwd (zwaartepunt) maar wel met zo veel mogelijk bodemvrijheid. Standaard banden zijn nu 265/70R19,5 Pirelli MG01.
Het laagste punt zit op 40cm boven de grond.
De cabinevloer is 95cm, de vloer van de opbouw binnen is 103cm.

@pdj
Mijn legerdienst is al heel lang geleden.
Ik had ervoor al een civiel >DE rijbewijs maar dat was niet geldig dus moest opnieuw.
Wat ik allemaal heb meegemaakt in het leger was interessant maar het meeste daarvan ben ik vergeten. Na mijn legerdienst heb ik met veel leukere voertuigen mogen rijden.
Groeten Kampo
PJD

Bericht door PJD »

Als je mij tagt @kampo moet je wel de goede pakken, je tagt steeds pdj en dat ben ik niet.

Mijn dienstijd was ook ruim vorige eeuw, en die wagens van ons waren gebouwd om boten en vouwbruggen in het water te plempen, als de oever stijl genoeg was reed je er in tot de punt achter het water raakte en kon je je lading het water in lanceren, als het niet stijl genoeg was moest je er verder in tot hij bijna ging drijven, en dat was dan ruim 120 cm diep, we konden tot 150 diepte gaan, geheel aangepast door lucht overdruk op alle componenten te zetten waar geen water wenselijk was en de rest water dicht gemaakt zoals de bedrading en verlichting.

En dat heeft niks te maken met opbieden, dat is realiteit, of de nieuwe scania's dat ook kunnen betwijfel ik, zit veel meer electronica in.
tranny

Bericht door tranny »

Ik vind het zondermeer een heel mooi gemaakt stukje huisvlijt. :thumbup:
Wat ik echter nog mis is hoe je in of onder deze luchthapper het inkomende regen- en spatwater nu af gaat scheiden zodat dit water niet bij het luchtfilter terecht kan komen.
De meeste snorkels hebben in de snorkelkop al een voorziening zitten die dit binnenkomende water direct in de kop weer afvoert naar buiten, maar dat deel mis ik bij jou luchthapper nog totaal.

Het standaard luchtinlaattraject is wel zo ontworpen dat er zo weinig mogelijk regen- en spatwater aangezogen kan worden, en bij de meeste luchtfilterhuizen zit er aan de vuile kant ook nog wel ergens een afwateringsgaatje waardoor het laatste restje vocht nog afgevoerd kan worden.
Ow ja, dat gaatje kun je ook beter even dicht maken als je door diep water wilt gaan, ik heb in het 4x4 offroad wereldje al heel wat verzopen luchtfilters gezien ondanks de aanwezigheid van een goede hoog geplaatste luchtinlaat.

Ontluchtingen van assen en versnellingsbak(ken) kun je met een stuk (tuin)slang al heel simpel verleggen naar een hoger gelegen locatie, éénmalig een stuk tuinslang plaatsen is toch wel aanmerkelijk goedkoper als regelmatig de olie van de assen en bak(ken) moeten verversen.
En qua elektra... zorg ervoor dat alle stekkerverbindingen en massapunten goed in de zuurvrije vaseline zitten (vergeet de stekkerdoos voor de aanhanger hierbij ook niet), dan krijgt vocht en dus oxidatie al helemaal geen kans meer om storingen te gaan geven. (geldt ook voor printplaten en zekeringkasten)
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
amigob2

Bericht door amigob2 »

Bij de sprinter zit in het cabine lucht filterhuis ( onder de motorkap. ) een waterafvoer. Die moet je wel schoon houden.
Zal nu wat vaker zijn, maar het is heel makkelijk bereikbaar. Er zijn ook personen die een gas voor het luchtfilter huis plaatsen
https://www.youtube.com/watch?v=H2hJmwopqRI
filmpje laat ook de afvoer zien
Peter LMC
Contacteer:

Bericht door Peter LMC »

Ik ben niet de enigste dan die dit gaasfiltertje uitgevonden heeft. :D
Als je ziet wat daar dan inzit/voorzit na 1 maandje Lapland.
Sta je versteld van. :wtf:
tranny

Bericht door tranny »

Ik denk dat je er verstandiger aan doet om de luchttoevoer van de motor en de luchttoevoer van het interieur geheel van elkaar gescheiden te houden.
Het aanzuiggeluid van de motor en fluiten van de turbo zal aanmerkelijk luider gaan klinken binnen in de auto als je deze beide inlaten samen voegt, voor eventjes is dat wel leuk om dit te horen maar niet zo prettig meer tijdens lange ritten.
Ik ervaar dit ook met de ram air snorkelkop op m'n Nissan, die zit bovenaan de A-stijl op 5 cm afstand van m'n portierruit gemonteerd... met de ruit een stukje open komen de decibellen vanuit de snorkel je tegemoet.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
kampo

Bericht door kampo »

tranny schreef:
do 17 jul 2025, 0:02
Ik vind het zondermeer een heel mooi gemaakt stukje huisvlijt. :thumbup:
Dat was ik vergeten. Want te veel focus op kritisch.
Het is heel mooi dat je zo iets kan bedenken en maken. :thumbup:
Ik kan het wel uitleggen maar niet uitvoeren of 3D printen.
Groeten Kampo
Peter LMC
Contacteer:

Bericht door Peter LMC »

Wat ik me afvraag?? :?:
De aanzuiging van de lucht via je luchtfilter voor je motor die
komt (af fabriek) toch niet via deze luchtinlaat.
Die is toch alleen maar voor de interieur lucht.? :?:
Heb je onder de motorkap hier ook nog wat aan gewijzigd?
Bij mijn Sprinter, een ouder type, zit de luchtfilteraanzuiging net onder de rand van de motorkap.
Dus bovenop bij de radiateur.
amigob2

Bericht door amigob2 »

Klopt Peter
Gat in de motorkap heb ik al gemaak( nu dicht geplakt ), gaf mij ook de mogelijkheid om wat geluidsdemping matten te plaatsen
Lucht aanvoer, onder motorkap is nog in de maak.
Florence

Bericht door Florence »

Mooie en creatieve oplossing! In IJsland door iets van 50cm water gereden met onze 4x4 sprinter van 2023. Ben er achter gekomen dat de brandstoftank ook een ont/beluchtingsopening heeft die tegen de onderkant van de bodem (70cm) zit en die wordt nooit genoemd. Ik heb geen veranderingen aangebracht. Wil nog opmerken dat een snorkel meestal wordt aangebracht tegen het stof, op een plek net buiten de luchtstroom over de carrosserie en zo hoog mogelijk. En ja het kan zeer stoffig zijn op IJsland. Mocht je twijfels hebben neem dan een extra luchtfilter mee.
Hymer Grand Canyon S Crossover
amigob2

Bericht door amigob2 »

Dankje zeker iets om naar te kijken, maar eerst uitzoeken wat wat is. want als die zo laag zit zal ik er zeker iets aan doen.
Van een draadje op Sprinter-source .com is mij nog niet helemaal duidelijk wat en waar de breather van de diesel tank zit.
Florence

Bericht door Florence »

Weet niet of dit de juiste tank voor jouw type is, ik vond dit voor de w906. Aan de rechterzijde zie je een dunne leiding die een bocht maakt, het uiteinde zal waarschijnlijk in een gat in een draagbalk zitten om zo hoog mogelijk uit te komen..
Bijlagen
IMG_6318.jpeg
IMG_6318.jpeg (44.84 KiB) 1193 keer bekeken
Hymer Grand Canyon S Crossover
Camperbassie

Bericht door Camperbassie »

Ik wil spoilers laten printen welke draad materiaal gebruik je. Neem aan iets UV bestendig kleur echt en een beetje slagvast. Waarbij je ook een strakke oppervlakte krijgt.

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk

amigob2

Bericht door amigob2 »

@Florence
Kan mij herrineren dat er zo'n slang loopt.
Niet al te moeilijk om die te verleggen
Plaats reactie