Fiat 9-traps automaat defect

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
MickM
Berichten: 223
Lid geworden op: wo 15 jan 2025, 10:08

Re: Fiat 9-traps automaat defect



Bericht door MickM »

Dekker-Achterhoek schreef:
wo 09 jul 2025, 11:50
Al meerdere keren op dit forum gemeld, zet de laatste kilometers voor je stop de airco uit. Bespaart een hoop warmte ontwikkeling.
[ en geluidsoverlast ]
:thumbup: Je hoort ze al van ver aankomen om dan ook nog vaak een tijdje met draaiende motor te blijven staan.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 11146
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fiat 9-traps automaat defect



Bericht door gjvonk »

Nog even om de uitleg over temperatuur, de wet-wet oliekoeler en de temperatuur in de automatische transmissie te snappen: is de oliekoeler lineair in het koelcircuit opgenomen (radiateur-->motor-->oliekoeler-->radiateur) of parallel aan de motor zodat zowel de motor als oliekoeler met eenzelfde, lagere koelwatertemperatuur gevoed worden?
Buscamper fan
Ynid
Berichten: 50
Lid geworden op: do 09 mei 2019, 8:14

Re: Fiat 9-traps automaat defect



Bericht door Ynid »

Dekker-Achterhoek schreef:
wo 09 jul 2025, 11:50
Ynid schreef:
di 08 jul 2025, 18:02
Na een stevige rit en ik stop even dan draait bij ons de ventilator maximaal.
Waarschijnlijk doordat OOK de motor airco aanstaat. De warmtewisselaar van de motor airco moet het hebben van rijwind !
Al meerdere keren op dit forum gemeld, zet de laatste kilometers voor je stop de airco uit. Bespaart een hoop warmte ontwikkeling.
[ en geluidsoverlast ]
Airco zet ik altijd van te voren uit, toch draaien de ventilatoren na een stevige rit altijd nog wel een poosje. Vaak ook nog als de motor al een tijdje uit is.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4755
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Fiat 9-traps automaat defect



Bericht door jheeck »

Dat kan ook komen doordat het roetfilter tot aan het eind van je rit werd geregenereerd. Bijna iedereen associeert het met airco en dus als iets waar je zelf de hand in hebt maar dat hoeft niet per sé.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / 90Ah LiFePO4 / 120Wp solar / EP Levelset / Busbiker.
Doordeweeks SAP-consultant, daarnaast vrijwillig schipper op https://www.deblauwebever.nl
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 14917
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiat 9-traps automaat defect



Bericht door hathi »

Hans
Ynid
Berichten: 50
Lid geworden op: do 09 mei 2019, 8:14

Re: Fiat 9-traps automaat defect



Bericht door Ynid »

jheeck schreef:
wo 09 jul 2025, 19:14
Dat kan ook komen doordat het roetfilter tot aan het eind van je rit werd geregenereerd. Bijna iedereen associeert het met airco en dus als iets waar je zelf de hand in hebt maar dat hoeft niet per sé.
Heb zelf een Bosch KTS laptop. Fiat is niet aan het regenereren kort hier voor
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 11146
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fiat 9-traps automaat defect



Bericht door gjvonk »

We dreigen af te dwalen, we proberen nu met elkaar hypothesen te maken warom de transmissie olie verkleurde en de automaat van de 160 pk Fiat van jheeck in storing schoot toch?
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Fiat 9-traps automaat defect



Bericht door Dekker-Achterhoek »

gjvonk schreef:
wo 09 jul 2025, 14:41
Nog even om de uitleg over temperatuur, de wet-wet oliekoeler en de temperatuur in de automatische transmissie te snappen: is de oliekoeler lineair in het koelcircuit opgenomen (radiateur-->motor-->oliekoeler-->radiateur) of parallel aan de motor zodat zowel de motor als oliekoeler met eenzelfde, lagere koelwatertemperatuur gevoed worden?
Zit parallel aan je 'water'-circuit van je verwarming, dus voor de thermostaat.
Dus de 'Ingaande' koelslang op het motorblok (dat is de 'koude' of de onderste motorblok aansluiting). Onafhankelijk of de thermostaat opent, wordt de oliekoeler altijd meegenomen in het koel circuit.
"Camperlife, 50 Year On The Road".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 + automaat / PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ / Ducato 250, 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. (2021 - >> )
[ Upgrade CaraBus 540 volgen ? = viewtopic.php?t=8480354 ]
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 11869
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Fiat 9-traps automaat defect



Bericht door Peter LMC »

Maar zolang als de thermostaat gesloten is dan is er toch (bijna) geen circulatie
in het koelsysteem en dan zal er ook geen circulatie in de koeler van de automaat zijn.
Of heeft deze een eigen circulatie pompje. :?:
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Fiat 9-traps automaat defect



Bericht door Dekker-Achterhoek »

De waterpomp van de motor zorgt voor circulatie door het motorblok, de Oliekoeler van de automaat en (mits de klep van de verwarming open staat) voor circulatie door de kachel radiator. Dit is het primaire koelcircuit.
Rond de 85 graden (model afhankelijk) gaat de thermostaat open en gaat de radiator meedoen aan circulatie. Bij rond de 95 graden staat de thermostaat geheel open, en doet de radiator volledig mee in het koelcircuit.

Bij sommige merken met een Turbo benzinemotor (o.a. VAG en Volvo met een watergekoelde turbo of uitlaadspruitstuk) is er in het primaire koelcircuit een elektrisch waterpompje opgenomen. Deze werkt alleen op een het primaire koelcircuit, slaat aan als de hete motor wordt afgezet en koelt voornamelijk de Turbo tegen 'vast branden'. Bij Volvo als bijkomende uitleg; "Dat het interieur op de restwarmte van de motor nog enige tijd warm blijft" :thumbup:

Nuttig voor een olie koeler? Nee, want de olie circulatie stopt als de koppelomvormer stopt met draaien (dus motor uit).

[ Verwarmen werkt, heb enkele Volvo Turbo modellen gereden, Rob ]
"Camperlife, 50 Year On The Road".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 + automaat / PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ / Ducato 250, 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. (2021 - >> )
[ Upgrade CaraBus 540 volgen ? = viewtopic.php?t=8480354 ]
Gebruikersavatar
Tomaat85
Berichten: 152
Lid geworden op: di 18 jan 2022, 19:09

Re: Fiat 9-traps automaat defect



Bericht door Tomaat85 »

Het artikel verpakt die nieuwe automaat erg mooi (rijgedrag en verbruik) maar feitelijk is de 9-traps al heel erg fijn bij het rijden en ik zie niet 123 wat daar nu nog beter aan kan worden. De opmerking "nu ook geschikt voor 5 ton" zeggen ze ook niet voor niets en geeft richting aan de feitelijke noodzaak voor die nieuwe bak.

Ik hoop voor elke 9-traps bezitter dat de ellende bespaard blijft en zal zelf nooit meer anders dan in PWR rijden (maar dat deed ik al)
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4755
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Fiat 9-traps automaat defect



Bericht door jheeck »

jheeck schreef:
za 14 jun 2025, 14:03
In een poging de discussie weer wat on topic te trekken: ik heb nu ook, na bijna 35.000 probleemloze kilometers, uitval van de bak gehad. '21 Twin, 2.3l 160pk, 9traps automaat.
De anticlimax is daar: Bij de Fiat garage hebben ze op voorspraak van hun 'automatenspecialist' de bakolie ververst en daarna wat proefritten gemaakt om te kijken of de -ook in de computer teruggevonden- storing weg zou blijven. Dat lijkt vooralsnog het geval want de volgende stap, het vernieuwen van een ventielenblok, is niet uitgevoerd. Zie onderstaand screenshot wat de garage heeft aangeleverd.
Screenshotgarage.jpg
Screenshotgarage.jpg (126.92 KiB) 278 keer bekeken

Een oorzaak en advies voor herhaling van problemen konden ze ook niet echt aangeven dus ik ga me maar vastklampen aan het hier meermaals gegeven advies om de bak -zeker in heuvelachtig gebied- altijd in 'Power' te zetten. We hebben de camper in ieder geval terug en gaan er over twee weken weer mee weg, in de hoop het vertrouwen snel weer terug te winnen. Het ritje van de garage naar huis, ca. 15 kilometer, ging in ieder geval probleemloos.
Dekker-Achterhoek schreef:
ma 07 jul 2025, 16:42
Daarom het advies van ZF: vervang de olie en het oliefilter elke 50,000 km of tenminste 1 x per 36 maanden
Of te wel, elke 50.000 km heeft deze ZF9 automaat een onderhoudsbeurt nodig bij de Dealer.
Deze ga ik ook meenemen, en misschien zelfs wel op een iets krappere marge van 30.000km maar in ieder geval over drie jaar. Onze camper is nu ruim vier jaar oud.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / 90Ah LiFePO4 / 120Wp solar / EP Levelset / Busbiker.
Doordeweeks SAP-consultant, daarnaast vrijwillig schipper op https://www.deblauwebever.nl
isoplus
Berichten: 6922
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Fiat 9-traps automaat defect



Bericht door isoplus »

Mooi dat je het even hier meldt, van dat in PWR blijven rijden ben ik een voorstander maar nog meer van het in P of N zetten zodra je ergens wat langer moet wachten. Ik deed dat vroeger bij onze Jeeps en chevy's altijd al en dat went gewoon heel snel, jammer dat het pookje bij de Ducato niet zo soepel gaat als dat van een echte Amerikaan.
Voordat je op vakantie gaat zou is een stevig ritje om de kerk toch wel aan te bevelen denk ik, better safe than sorry!!
Succes en je had waarschijnlijk mazzel :thumbup:
MickM
Berichten: 223
Lid geworden op: wo 15 jan 2025, 10:08

Re: Fiat 9-traps automaat defect



Bericht door MickM »

Fijn dat je er weer mee kunt rijden!
Of het de oorzaak oplost is twijfelachtig, want vervuilde olie is natuurlijk een gevolg en geen oorzaak.
Probeer het te vergeten en weer te genieten.
jheeck schreef:
vr 11 jul 2025, 15:02
Dekker-Achterhoek schreef:
ma 07 jul 2025, 16:42
Daarom het advies van ZF: vervang de olie en het oliefilter elke 50,000 km of tenminste 1 x per 36 maanden
Of te wel, elke 50.000 km heeft deze ZF9 automaat een onderhoudsbeurt nodig bij de Dealer.
Deze ga ik ook meenemen, en misschien zelfs wel op een iets krappere marge van 30.000km maar in ieder geval over drie jaar. Onze camper is nu ruim vier jaar oud.
Heb je het al besproken met de garage? Ik heb zelf ervaren en ook van anderen gehoord dat zowel de campergarage als een Fiat Professional dealer dat niet preventief willen doen.
Plaats reactie