Dekker-Achterhoek schreef: ↑wo 09 jul 2025, 11:50Al meerdere keren op dit forum gemeld, zet de laatste kilometers voor je stop de airco uit. Bespaart een hoop warmte ontwikkeling.
[ en geluidsoverlast ]

Dekker-Achterhoek schreef: ↑wo 09 jul 2025, 11:50Al meerdere keren op dit forum gemeld, zet de laatste kilometers voor je stop de airco uit. Bespaart een hoop warmte ontwikkeling.
[ en geluidsoverlast ]
Airco zet ik altijd van te voren uit, toch draaien de ventilatoren na een stevige rit altijd nog wel een poosje. Vaak ook nog als de motor al een tijdje uit is.Dekker-Achterhoek schreef: ↑wo 09 jul 2025, 11:50Waarschijnlijk doordat OOK de motor airco aanstaat. De warmtewisselaar van de motor airco moet het hebben van rijwind !
Al meerdere keren op dit forum gemeld, zet de laatste kilometers voor je stop de airco uit. Bespaart een hoop warmte ontwikkeling.
[ en geluidsoverlast ]
Heb zelf een Bosch KTS laptop. Fiat is niet aan het regenereren kort hier voor
Zit parallel aan je 'water'-circuit van je verwarming, dus voor de thermostaat.gjvonk schreef: ↑wo 09 jul 2025, 14:41Nog even om de uitleg over temperatuur, de wet-wet oliekoeler en de temperatuur in de automatische transmissie te snappen: is de oliekoeler lineair in het koelcircuit opgenomen (radiateur-->motor-->oliekoeler-->radiateur) of parallel aan de motor zodat zowel de motor als oliekoeler met eenzelfde, lagere koelwatertemperatuur gevoed worden?
Het artikel verpakt die nieuwe automaat erg mooi (rijgedrag en verbruik) maar feitelijk is de 9-traps al heel erg fijn bij het rijden en ik zie niet 123 wat daar nu nog beter aan kan worden. De opmerking "nu ook geschikt voor 5 ton" zeggen ze ook niet voor niets en geeft richting aan de feitelijke noodzaak voor die nieuwe bak.
De anticlimax is daar: Bij de Fiat garage hebben ze op voorspraak van hun 'automatenspecialist' de bakolie ververst en daarna wat proefritten gemaakt om te kijken of de -ook in de computer teruggevonden- storing weg zou blijven. Dat lijkt vooralsnog het geval want de volgende stap, het vernieuwen van een ventielenblok, is niet uitgevoerd. Zie onderstaand screenshot wat de garage heeft aangeleverd.
Deze ga ik ook meenemen, en misschien zelfs wel op een iets krappere marge van 30.000km maar in ieder geval over drie jaar. Onze camper is nu ruim vier jaar oud.Dekker-Achterhoek schreef: ↑ma 07 jul 2025, 16:42Daarom het advies van ZF: vervang de olie en het oliefilter elke 50,000 km of tenminste 1 x per 36 maanden
Of te wel, elke 50.000 km heeft deze ZF9 automaat een onderhoudsbeurt nodig bij de Dealer.
Heb je het al besproken met de garage? Ik heb zelf ervaren en ook van anderen gehoord dat zowel de campergarage als een Fiat Professional dealer dat niet preventief willen doen.jheeck schreef: ↑vr 11 jul 2025, 15:02Deze ga ik ook meenemen, en misschien zelfs wel op een iets krappere marge van 30.000km maar in ieder geval over drie jaar. Onze camper is nu ruim vier jaar oud.Dekker-Achterhoek schreef: ↑ma 07 jul 2025, 16:42Daarom het advies van ZF: vervang de olie en het oliefilter elke 50,000 km of tenminste 1 x per 36 maanden
Of te wel, elke 50.000 km heeft deze ZF9 automaat een onderhoudsbeurt nodig bij de Dealer.