Fiat 9-traps automaat defect

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Ynid

Re: Fiat 9-traps automaat defect

Bericht door Ynid »

De Malibu van ons maakt bij 90 km 1400 toeren. Bouwjaar 2020 140pk.
Wij rijden altijd in power stand.
AadenAnke

Bericht door AadenAnke »

Dat is toch echt te weinig! Probeer boven de 2000toeren te blijven en niet alleen voor de bak maar ook het motortje vind dat veel prettiger

Gr Aad
Jonvro

Bericht door Jonvro »

Ja Aad, dat kun je wel zeggen, maar ik heb een automaat om niet meer zelf te hoeven schakelen, behalve in de bergen dan. Wij hebben een Knaus op 160 PK Ducato 2.2 uit 2023 met automaat en rijden altijd in de PWR stand vanwege de aanhanger met motorfietsen (treinmassa 4250 kg). Vanwege die aanhanger rijden wij op de snelweg 90 km per uur en dan kiest de automaat de 8e versnelling bij 1800 à 1900 toeren. Zodra het gaat stijgen, schakelt hij terug. De aandrijflijn hoort hier gewoon goed tegen te kunnen, of anders had Fiat de zaak anders moeten programmeren. Overigens heeft onze camper de software update gehad en ik heb de indruk dat er althans in de PWR stand niets is veranderd.

Iets anders: ik lees in dit draadje heel veel speculatie en elkaar tegensprekende vermeende waarheden. Is er nou niemand op dit forum (werkzaam bij Fiat Professional bijvoorbeeld) die echte kennis heeft van de problemen met de automaat en/of koppelomvormer en die kan zeggen hoe het echt zit: of de koppelomvormer wel of niet een lock-up heeft, welk(e) delen van de aandrijflijn stuk gegaan zijn en waardoor? Of en hoe eigenaren van de 'risico' campers in hun rijgedrag het risico van schade kunnen verminderen? Liefst zonder handbediening!
Marius
Moderator
Contacteer:

Bericht door Marius »

Jonvro schreef:
zo 06 jul 2025, 12:39
Of en hoe eigenaren van de 'risico' campers in hun rijgedrag het risico van schade kunnen verminderen?
Dat mag na al die pagina's in dit topic toch wel duidelijk zijn: Door 1 versnelling terug te gaan, maar dat past niet bij je wens om in de automaat stand te blijven rijden.

Je schrijft heel mooi dat Fiat het zo gemaakt heeft dus het er maar tegen moet kunnen. Tja als je met de techniek begaan bent dan verander je die menig.
Zeker met je beschreven trein gewicht.

Of de bak nu wel of geen lockup heeft doet er niet zo gek veel toe. De olie wordt te heet, en de toerentallen zijn te laag.
Mooier kunnen we het niet maken toch ;;-)
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
jaap van duijn

Bericht door jaap van duijn »

@Jonvro en Aad,
Mijn keuze voor geen echte automaat maar robot bak:

Hierop inhaken na alle wel of niet doende adviezen het volgende maar al eerder gemeld.
En ik denk net naast de pot gepiest want ik heb een 6 traps robot automaat maar:

Ik reed van 0 tot 65000Km (plm) op de robot automaat, natuurlijk terug op hand bij hellingen en bergen.
Bij APK afgekeurd wegens kathalisator verstopt en vervangen dus.
Wel bij 45000 en 52000Km een alarm gehad met het gele motorblokje, maar "man sprak je kan door rijden".
Dit toen hier gemeld en bleek dat ik een te laag toerental reed met 95Km/uur net 1900Rpm.
De adviezen gevolgd en sindsdien veel op manueel en in 5e versnelling en 100Km/uur net op 2200Rpm.
Laatste APK bij 88000Km en na een jaar dus, geen problemen roet deeltjes minimum (verrekt als ik weet hoeveel).

Dus kocht ik een toen alleen beschikbaar Robot automaat om net als al mijn auto's automaat te rijden dat was een van de "must have" zaken bij camper aanschaf in 2019, of wachten totdat de 9-trap automaat geleverd zou worden een half jaar later.
Ik dacht iets nieuws en nog half jaar wachten, beter een bekende robot bak die is al poosje in gebruik, en dan maar geen proef konijn :).

De camper, motor en versnellingsbak heeft het ondertussen 93950Km uitgehouden met dan alleen die kathalisator van 3500,= €.
Ben ik wel wat meer brandstof gaan verbruiken al heb ik dat niet op de liter maar denk van 9,5 naar 11,2 L/100Km.

Verder dan ook een tevreden gebruiker en vriendelijke groeten Jaap van Duijn
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH LiFePO4 HH accu en nog veel meer gadgets.
JoopBrekken

Bericht door JoopBrekken »

Marius schreef:
zo 06 jul 2025, 12:52
Jonvro schreef:
zo 06 jul 2025, 12:39
Of en hoe eigenaren van de 'risico' campers in hun rijgedrag het risico van schade kunnen verminderen?
Of de bak nu wel of geen lockup heeft doet er niet zo gek veel toe. De olie wordt te heet, en de toerentallen zijn te laag.
Mooier kunnen we het niet maken toch ;;-)
Die eventuele lockup maakt heel veel uit. Als die "gelockt" is dan is er geen slip meer dus ook geen warmte ontwikkeling, en die teveel warmte is nou net de oorzaak van de problemen.
gjvonk

Bericht door gjvonk »

Vandaar ook mijn vraag; de lock-up techniek is ontwikkeld in de 70er jaren van de vorige eeuw en steeds grootschaliger toegepast vanaf de 80er jaren. Ik neem min of meer voetstoots aan dat het sinds die tijd gemeengoed is geworden?

Zo roept dit "koelingsvraagstuk" bij mij nog meer vragen op: de motor, koppelomvormer en versnellingsbak zijn dwars ingebouwd. In hoeverre is dat van negatieve invloed op de koeling van de koppelomvormer? En hoe loopt de uitlaat? Zijn er bodemplaten onder de motorruimte bijgeplaatst of juist niet?Afbeelding
Buscamper fan
isoplus

Bericht door isoplus »

De bijdrage van Jonvro is toch wel mooi om te lezen omdat hij, net als ik, met een aanhanger rijdt en dus de motor aardig belast. Maar belangrijk, hij rijdt in de PWR modus!
Dat is een verstandige keuze, maar die moet je wel inschakelen! Bij starten staat de bak in de normaal modus! Dus veel chauffeurs zullen PWR uit onwetendheid niet kiezen, vandaar dat ik daar op blijf hameren, een camper is een zwaar belast busje.
Ook bij mij komt heel zelden de 9 de versnelling in beeld, bij voorbeeld op een mooie vlakke weg met de wind op de kont en dan nog moet de weg licht dalend zijn.
Ik heb ook altijd de start/stop onveranderd uitgeschakeld staan. Telkens als de motor gestopt wordt en je direct daarna weer moet rijden gebeuren er dingen die voor een diesel en een automaatbak niet aan te bevelen zijn. Het milieu spaar je door niet te rijden :thumbup:
AadenAnke

Bericht door AadenAnke »

Voor zover ik weet is Umpie30 de enige hier die actief is als Fiat Professional en zelfs geroemd door de Fiat organisatie. Stel hem de vraag via een pb of wacht tot hij uit zich zelf reageert. Ik ben erg blij met mijn handgeschakelde 6bak waarvan de 6 zelden wordt gebruikt! Nu kom ik ook zelden boven de 100 en rij als het even kan iets boven de 2000toeren en elk jaar een brandstof verbruik van 1op11 en een beetje toerentallen van 14/1500 is gewoon funest voor de aandrijflijn in zijn geheel of die nu van Fiat is of niet

Gr Aad
tranny

Bericht door tranny »

Een ingeschakelde lock-up zorgt voor een starre verbinding waardoor er geen slip (en dus hitteontwikkeling) in de koppelomvormer op kan treden, maar doet dat alleen maar in de hoogste versnelling... maar in de lagere versnellingen blijft het probleem van slip en hitteontwikkeling alsnog gewoon aanwezig.
Kortom eigenlijk slechts een lapmiddeltje wat in de normale drive-stand alleen maar in de hoogste versnelling werkt.

Als er zonder lock-up teveel warmte ontstaat in een automaatbak dan is de koeling van de bakolie of de overbelasting van de koppelomvormer het werkelijke probleem, want elke automaatbak moet technisch gezien probleemloos z'n werk aan kunnen zonder een lock-up en zonder oververhit te raken.
Als dat niet het geval is dan moet je eens gaan kijken waardoor die bak oververhit raakt... is dat een gebrek aan koelcapaciteit of wordt dat veroorzaakt door overbelasting?
Het gebrek aan koelcapaciteit is binnen bepaalde grenzen prima op te lossen middels oliekoelers.
Maar als een overbelasting de oorzaak blijkt dan moet je eerst eens gaan kijken of de koppelomvormer wel goed z'n werk kan doen, want zo'n koppelomvormer werkt slechts optimaal in een bepaald toerentalbereik... hoe lager het toerental hoe gemakkelijker er slip (en dus ontwikkeling van hitte) in die koppelomvormer op kan treden.
De schakelmomenten aanpassen op een wat hoger toerental is dan zeer effectief om die slip deels te reduceren, en dat is dus ook precies wat Fiat nu doet met die updates.

Wat ook nog speelt is de maximale kracht die de koppelomvormer over kan brengen, die capaciteit van de koppelomvormer moet namelijk wel goed afgestemd zijn op zowel het motorvermogen wat op de omvormer los gelaten wordt als op het te verplaatsen gewicht van het voertuig.
Hangt er te veel gewicht aan de aandrijflijn of komt er te veel vermogen vanuit de motor dan is er gewoon een stelselmatige overbelasting, en die resulteert ook in extreme slip en dus een vroegtijdig overlijden van de bak.
En in dit geval zal een lock-up het probleem ook niet daadwerkelijk op gaan lossen, want die verplaatst dan enkel het probleem van een te lichte omvormer naar de lagers in de bak die dan zwaarder belast worden.
De enigste effectieve oplossing voor deze vorm van overbelasting is gewoon een zwaardere koppelomvormer plaatsen die de krachten wel goed aan kan. (gewichtsreducering van het voertuig en downsizen van het motorvermogen hierbij even buiten beschouwing gelaten)
In de praktijk komt dat dus neer op een andere automaatbak die wat ruimer bemeten is op de krachten die er op los gelaten worden.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Marius
Moderator
Contacteer:

Bericht door Marius »

JoopBrekken schreef:
zo 06 jul 2025, 13:36
Die eventuele lockup maakt heel veel uit. Als die "gelockt" is dan is er geen slip meer dus ook geen warmte ontwikkeling, en die teveel warmte is nou net de oorzaak van de problemen.
Dan hebben we toch al een antwoord, want de olie wordt te heet.
Dus zal er geen lockup zijn.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
JoopBrekken

Bericht door JoopBrekken »

Of er wordt te weinig in z,n 9 gereden? :-B
gjvonk

Bericht door gjvonk »

Of een lock-up in een lagere versnelling tot stand kan komen, is een aansturing/instelling optie.

Dat ik dit met zoveel zekerheid stel: in de jaren 80/90 schafte Defensie 10 tonners aan: DAF YAZ/YKZ 2300 (zonder/met Hiab). Deze 6x6 / 3 assige10 wielers hadden een wat aparte aandrijflijn: een droge plaat koppeling in combinatie met een koppelomvormer met lock-up en een manuele 8 bak zonder tussenbak (1-4 laag, 5-8 hoog). Voor gebruik op de verharde weg werd er weggereden in 5 en had de koppelomvormer werk te doen. Bron: rij instructeurs Defensie RTS Eindhoven.

Buscamper fan
kampertjes

Bericht door kampertjes »

Nou ja, hoe het ook zij, op de zaak hebben we met de Mercedes en VW automaten er nog nooit 1 stuk gehad. En dat terwijl we vaak (meestal) met zeer zware aanhangers rijden. En de berijders zijn goed in hun vak maar verdiepen zich echt niet in de techniek van de bus waarin ze rijden. Sleutel omdraaien en gaan. En met de aanhanger netjes 90 want de bekeuringen moeten ze zelf betalen. Dus, hele lage toerentallen…..
Dus kan ik niet anders concluderen dat de ZF bak van de Ducato niet hufterproof is. Als je precies dit en dat moet doen of laten om de boel heel te houden???
Plaats reactie