Dometic koelkast brandergeluid

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
GeVaSta

Re: Dometic koelkast brandergeluid

Bericht door GeVaSta »

Ah, nu snap ik jouw verwarring. Volgens mij gebruikt Dometic die hoedje-sproeiers niet meer in de lawaaiige branders. Ze gebruiken nu van die indraaisproeiers met een bepaald diameter gaatje er in. De tekening geeft aan dat als die sproeier er in zit je geen hoedje meer moet plaatsen .
Ik ben dus bang dat jouw brandervermogen nu te laag is voor goede koeling.
Bijlagen
IMG_3977.jpeg
IMG_3977.jpeg (95.16 KiB) 447 keer bekeken
myway

Bericht door myway »

Bij een 8500 serie hoort zo’n soort brander.

https://www.dewitschijndel.nl/dometic-g ... r-sproeier

Het lijkt mij sterk dat ze bij Dometic, voor een koelkast die al even niet meer gemaakt wordt, een andere brander gaan maken.
Er staat ook in de tekst bij die brander dat je contact moet opnemen om het juiste onderdeel te krijgen.
Met name de sproeier zijn er in wat verschillende uitvoeringen.
Ff uit het hoofd denk ik voor deze een kz16
GeVaSta

Bericht door GeVaSta »

Dit is het type brander wat in mijn RMDT 8505 zit. Deze gebruikt geen hoedjes maar die schroefsproeier.
Dit is het vernieuwde en lawaaiiger type waar ik het over heb.
Bijlagen
IMG_5831.jpeg
IMG_5831.jpeg (20.49 KiB) 404 keer bekeken
RikGO

Bericht door RikGO »

Voor de volledigheid. Ik heb de volgende brander in de koelkast zitten. Misschien kan iemand mij aangeven welke sproeier ik nodig heb? De koelkast wordt op het moment niet koud terwijl de uitgang van de schoorsteen net zo warm is als voorheen. Ik voel nl altijd even bij het rooster of de koelkast het doet
Bijlagen
IMG_8741.jpg
IMG_8741.jpg (104.66 KiB) 404 keer bekeken
GeVaSta

Bericht door GeVaSta »

Kijk goed naar die messing schroef. Daar zie je sproeiernummer 65 staan. Dat is dus de juiste sproeier. Geen extra hoedjes plaatsen want twee sproeiers achter elkaar is een slecht plan.

Probeer dat richten maar eens en anders leren leven met het geluid (als je tenminste een koud pilsje wilt kunnen pakken).

Er zijn al velen die geprobeerd hebben dit nieuwe type branders te temmen maar zonder structurele oplossing.
Ricdijk

Bericht door Ricdijk »

Volgens mij zijn er 2 typen van deze branders: CBS1 heeft 6 gleuven en een losse sproeier, CBS2 heeft 13 gleuven (zie foto) en een ingebouwde sproeier. Het is nergens duidelijk gedocumenteerd, als het toch anders is, hoor ik het graag.
Edit: het aantal gleuven varieert wel tussen verschillende type branders, maar is niet per se13 of 6 voor cbs1 en cbs2 zoals hier staat.

De brander van RikGo lijkt mij 6 gleuven te hebben, daarmee van type CBS1 en heeft dan dus een hoedje nodig.

Mijn brander (kk: RM5380-921073245) deed het afgelopen winter helemaal niet meer. Na alles schoonmaken (incl sproeier) kreeg ik heb weer aan de gang, maar hij bleef regelmatig uitwaaien en slecht ontsteken (is ook beschadigd). Daarom gister maar vervangen. De oude brander was van type CBS2, de vervangende brander (289056796, volgens diverse onderdelen sites) van type CBS1. Ook volgens de 4e post in dit draadje https://poesslforum.de/forum/allgemeine ... gasbetrieb zou dit de betere optie zijn.

De nieuwe brander werkt goed (de vriezer kwam ondanks zon en buiten temperatuur binnen een uur onder 0). Qua geluid weet ik niet of er verschil in zit. De vorige hoorde ik als het stil was, deze ook.
brander.jpg
brander.jpg (288.42 KiB) 356 keer bekeken
instalatie.jpg
instalatie.jpg (264.6 KiB) 336 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Ricdijk op wo 09 jul 2025, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
myway

Bericht door myway »

Ik ga over een dag of tien eens even contact opnemen met Dometic over deze branders.
@RickGo
Kun je een productienummer geven van jou koelkast.
Ricdijk

Bericht door Ricdijk »

Nog een keer goed naar de foto van RikGO gekeken. Op de moer waar de brander mee aan de gasleiding zit staat 65. Dat staat ook op mijn oude 'CBS2' brander, maar niet op de nieuwe. Doet vermoeden dat het toch een CBS2 brander is.
In mijn oude gedemonteerde brander zie ik duidelijk de sproeier zitten, kan er niet uit. In de nieuwe zit aan het uiteinde het hoedje geschoven.
RikGO

Bericht door RikGO »

Dankje Ricdijk,
Ik had al een brander aangeschaft met 11 gleufjes. Daar zit de sproeier type KZ65 op. Helaas nieuw model wat een niet passende thermokoppel heeft. Ik kan het wel passend maken denk ik.
Ik begrijp je verhaal met CBS1 en 2. Met 6 gleufjes wel een extra sproeier nodig. En dat merkte ik aan een heel mooie vlam. Zonder de extra sproeier kreeg ik een blazende vlam met geluid. Blijkbaar geeft de sproeier KZ65 meer gas. Vandaar het ontwerp met 11 gleufjes, die waarschijnlijk meer vermogen oplevert.
Zie ook foto nieuwe brander. Wordt vervolgd
IMG_8762.JPG
IMG_8762.JPG (39.19 KiB) 265 keer bekeken
RikGO

Bericht door RikGO »

Ik heb het onderdeel van de brander het stukje met de 11 gleufjes in de oude behuizing gezet. Dus enkel het buisje. Met behoud van huidige thermokoppel en piezo. En met de originele sproeier KZ65, zonder extra hoedje sproeier.
Uitgeprobeerd, brandt direct. Mooie stevige vlam die die een stuk minder geluid maakt dan voorheen.
De indicator van de vlam staat nu keurig in het groen.
IMG_8764.JPG
IMG_8764.JPG (62.71 KiB) 249 keer bekeken
En nu wachten wat de koelkast doet 🤓
Verder is de wokkel in de schoorsteen gevallen (vorige eigenaar) en met geen mogelijkheid te verwijderen (van beide kanten stuik)
RikGO

Bericht door RikGO »

myway schreef:
zo 22 jun 2025, 11:34
Ik ga over een dag of tien eens even contact opnemen met Dometic over deze branders.
@RickGo
Kun je een productienummer geven van jou koelkast.
Hoi Ric, ik heb bijgaande brander nu over, maar geen hoedje meer, dus als je dit kan gebruiken?
IMG_8765.JPG
IMG_8765.JPG (102.59 KiB) 244 keer bekeken
En type koelkast is:
IMG_8763.PNG
IMG_8763.PNG (41.8 KiB) 244 keer bekeken
myway

Bericht door myway »

Oké ga ik kijken met dat productienummer
Grappig is wel dat mijn rm2291 van 33 jaar oud zo’n zelfde soort brander er in heeft zitten.
Geen idee waarom ze terug zijn gegaan naar deze techniek.
Bij Thetford gebruiken ze overigens ook dit soort branders.
Ricdijk

Bericht door Ricdijk »

Fijn dat het nu goed werkt!

Ik ben nou wel benieuwd wat nu de verschillen zijn. Zowel de vast- als losse sproeier zijn van het type KZ65. Je zou dan verwachten dat er evenveel gas doorkomt. En waarom nou 6 (bredere), 11 of 13 gleufjes?
RikGO

Bericht door RikGO »

Ricdijk schreef:
zo 22 jun 2025, 17:56
Fijn dat het nu goed werkt!

Ik ben nou wel benieuwd wat nu de verschillen zijn. Zowel de vast- als losse sproeier zijn van het type KZ65. Je zou dan verwachten dat er evenveel gas doorkomt. En waarom nou 6 (bredere), 11 of 13 gleufjes?
Bij mij als volgt:
*kZ65 en 6 sleufjes geeft geluid en koude koelkast
+KZ65, extra hoedje sproeier en 6 sleufjes heeft geen geluid, maar te weinig vermogen (kleine vlam) en warme koelkast
*KZ65 en 11 sleufjes geeft weinig geluid en stevige vlam, de koelkast begint nu koud te worden

Meer sleufjes meer vermogen?
Plaats reactie