Maxxfan Dome: opendoen en vastzetten op volledig open of ook gedeeltelijk open?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Lebowski

Bericht door Lebowski »

Vraag ivm de bouw van een dakrek: kan de Maxxfan Dome ook op een andere hoogte dan volledig omhoog open blijven staan?

Er is 25mm als uitstelruimte om de ventilator te openen en daarna kan je de fan aanzetten. Kan het ding ook op bijvoorbeeld de helft worden vastgezet? De handleiding spreekt van 2 klemposities (boven en onder) maar ik weet niet hoe het ding zich gedraagt er tussen in. Blijft hij hangen, zakt hij terug naar beneden?

.
Maxxfan Dome afmetingen zijaanzicht.jpg
Maxxfan Dome afmetingen zijaanzicht.jpg (56.6 KiB) 967 keer bekeken
Bron: Handleiding
.
voorbeeld uit handleiding.png
voorbeeld uit handleiding.png (314.68 KiB) 967 keer bekeken
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.

Afbeelding MAN TGE 4x4 3.180 L4H3
SjoerdN

Re: Maxxfan Dome: opendoen en vastzetten op volledig open of ook gedeeltelijk open?

Bericht door SjoerdN »

Die blijft halverwege niet stevig hangen in elk geval, als de bus gewoon stilstaat en geen rare windvlagen zijn of geschommel in de bus is zal het wel goed gaan, maar hij is er niet voor gemaakt.

Of de fan aan kan terwijl hij half open staat kan ik nog wel voor je controleren, ik vermoed van wel maar dat heb ik zelf nog niet getest.
Elektronisch is dat ding vrij simpel, vraag me af of er uberhaupt een contact zit wat checkt of hij in de open positie zit, zal dat nog voor je controleren.
Lebowski

Re: Maxxfan Dome: opendoen en vastzetten op volledig open of ook gedeeltelijk open?

Bericht door Lebowski »

Dank je, je helpt mij hier enorm mee.
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.

myway

Bericht door myway »

Dat ding al eens horen draaien?
Een f35 is er niets bij
Lebowski

Bericht door Lebowski »

Nee, nooit horen draaien, maar je moet toch op de een of andere manier je douchedampen uit de badkamer wegkrijgen, en als je kookt en het is erg koud of het regent, dan zet je je deur ook niet open.

Ik sta natuurlijk open voor een beter alternatief die binnen deze maatvoering ligt:
  • Voetbreedte op het dak: maximaal 210mm
  • Hoogte in open staat: maximaal 100mm, lager is beter

L4H3

Bericht door L4H3 »

Maxxfan kan op elke gewenste stand open gezet worden dmv de draaiknop
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
veetee
Contacteer:

Bericht door veetee »

Lebowski schreef:
vr 20 jun 2025, 16:24
Nee, nooit horen draaien, maar je moet toch op de een of andere manier je douchedampen uit de badkamer wegkrijgen, en als je kookt en het is erg koud of het regent, dan zet je je deur ook niet open.

Ik sta natuurlijk open voor een beter alternatief die binnen deze maatvoering ligt:
  • Voetbreedte op het dak: maximaal 210mm
  • Hoogte in open staat: maximaal 100mm, lager is beter
Wij hebben geen dakluik of ventilator in het dak van de badkamer, maar een klein raampje wat open kan, in de zijkant. Geen probleem met dakoppervlak (dus beschikbaar voor panelen) of hoogte, en je kunt de doucheslang naar buiten leiden om met mooi weer je buiten af te spoelen.
Afbeelding Met vriendelijke campergroet, Vincent
Pössl Roadcamp R 540 | Citroën Jumper 96 kW (130 pk) 2.0 2019 Euro6 HDi Adblue | "Free Wielie".
Camperforum: Aanpassingen/Upgrades topic
Voorheen: Carado T345 (Fiat Ducato), Land Rover 110 + M416A1 met Columbus Daktent
gjvonk

Bericht door gjvonk »

In onze Pössl zit een dakluikje in de douche/toiletruimte wat er net zo uit ziet als deze: https://shop.kipcaravans.nl/products/mp ... m-2701vnrw

4 zijdig te openen en permanent geventileerd, geen mechanische fan nodig, ook niet in de winter
Buscamper fan
MickM

Bericht door MickM »

De Dome niet en daar gaat het hier over.
L4H3

Bericht door L4H3 »

MickM schreef:
za 21 jun 2025, 12:59
De Dome niet en daar gaat het hier over.

Oeps. Heb ik dus niet goed gelezen. Wist niet eens dat dat ding bestond. Mooi ding.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
PJD

Bericht door PJD »

Weet niet de exacte afmeting maar was niet hoog, Deze is wel mooi en hoeft niet omhoog, prijs durf ik niets van te zeggen, bij mijn oud werkgever zat die om de bussen.

https://www.msesystems.nl/portfolios/le ... -vw-caddy/
veetee
Contacteer:

Bericht door veetee »

Je zou ook eens bij de watersportzaak naar dekventilatoren kunnen kijken: https://www.nauticgear.nl/bootaccessoir ... lator.html
Afbeelding Met vriendelijke campergroet, Vincent
Pössl Roadcamp R 540 | Citroën Jumper 96 kW (130 pk) 2.0 2019 Euro6 HDi Adblue | "Free Wielie".
Camperforum: Aanpassingen/Upgrades topic
Voorheen: Carado T345 (Fiat Ducato), Land Rover 110 + M416A1 met Columbus Daktent
SjoerdN

Bericht door SjoerdN »

SjoerdN schreef:
vr 20 jun 2025, 14:59

Of de fan aan kan terwijl hij half open staat kan ik nog wel voor je controleren, ik vermoed van wel maar dat heb ik zelf nog niet getest.
Elektronisch is dat ding vrij simpel, vraag me af of er uberhaupt een contact zit wat checkt of hij in de open positie zit, zal dat nog voor je controleren.
Vandaag gecontroleerd, hij kan inderdaad gewoon in elke stand aan. In dichte positie zuigt hij zichzelf natuurlijk vacuum en doet geen bal maar het kan wel....

Half open is in principe genoeg voor goede ventilatie.
Lebowski

Bericht door Lebowski »

veetee schreef:
za 21 jun 2025, 10:26
Wij hebben geen dakluik of ventilator in het dak van de badkamer, maar een klein raampje wat open kan, in de zijkant. Geen probleem met dakoppervlak (dus beschikbaar voor panelen) of hoogte, en je kunt de doucheslang naar buiten leiden om met mooi weer je buiten af te spoelen.
In de zijkant ventilatoren plaatsen heb ik niet veel zin in, onder de zonnepanelen is m.i. beter ivm onzichtbaar. Het woord stealth is wel eens gevallen, ook door mij en het blijft een illusie maar ik probeer het toch.
PJD schreef:
za 21 jun 2025, 17:17
Weet niet de exacte afmeting maar was niet hoog, Deze is wel mooi en hoeft niet omhoog, prijs durf ik niets van te zeggen, bij mijn oud werkgever zat die om de bussen.

https://www.msesystems.nl/portfolios/le ... -vw-caddy/
De afmetingen tussen de dakribben is 200mm en deze heeft een gat van 220 mm nodig en daarmee wordt het dak minder stevig en dat heeft niet de voorkeur. Wel een heel mooi ding, qua hoogte ook prima met 65mm.
Afmetingen Le Mans ventilator.png
Afmetingen Le Mans ventilator.png (137.44 KiB) 581 keer bekeken
Bron: https://www.otoparts.nl/nl/bedrijfswage ... 0-20000128
veetee schreef:
za 21 jun 2025, 19:15
Je zou ook eens bij de watersportzaak naar dekventilatoren kunnen kijken: https://www.nauticgear.nl/bootaccessoir ... lator.html
Daar zit niks tussen voor mij helaas, leuke site, dat wel :)
SjoerdN schreef:
za 21 jun 2025, 21:03
SjoerdN schreef:
vr 20 jun 2025, 14:59

Vandaag gecontroleerd, hij kan inderdaad gewoon in elke stand aan. In dichte positie zuigt hij zichzelf natuurlijk vacuum en doet geen bal maar het kan wel....

Half open is in principe genoeg voor goede ventilatie.
Dat is goede hoop, hoe stevig zit de Maxxfan Dome vast wanneer hij halverwege geopend is? Ik zou 'm bijvoorbeeld op 10mm open kunnen zetten ipv op 25mm (helemaal open) waardoor het dakrek 15 mm minder hoog hoeft te worden. Er is dan een betere aerodynamica en er is minder materiaal op het dak (minder gewicht).

Plaats reactie