Schakelaar/lampje 12v

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
javanes

Re: Schakelaar/lampje 12v

Bericht door javanes »

Arie55 schreef: Zo ben ik nog steeds verward over de 20A zekering, getekend tussen de twee koelkastrelais. Volg ik het signaal in de ebl - kom uit bij block 1-pin4: geen draad aangesloten! Terwijl de koelkast met een loshangende 20A zekering gevoed wordt.
Dat is van de aansluiting voor een compresssor koelkast en die is volgens mij ook standaard niet in het stekkerblok aangesloten.
En zo zijn er wel meer gezekerde reserve aansluitingen (stuk of 6) waar geen draad in het stekkerblok zit.
Groeten,
Jacques

Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
visser261

Re: Schakelaar/lampje 12v

Bericht door visser261 »

:-B
Arie55 schreef:
do 03 jul 2014, 23:55
Tijdens het onlangs weer bestuderen van de ebl99, kwam ik erachter dat als een draadje op block 6/pin 3 verbonden wordt met block 5/pin 6, de main switch relay overbrugd wordt. Tenminste als op beide punten van block 5 en 6 de zekering erin zit op die lijn. Dit voor het tijdelijk forceren dat de boel tenminste aan! gaat. En ja, voorzichtigheid is hier geboden.

De 12V on/off schakelaar is een wisselschakelaar met middenstand. Waar pennen 9 en 12 naartoe geschakeld worden (midden pen van de schakelaar), weet ik nog niet. Kan dus de plus of de min zijn.

Ik heb nog de onhebbelijkheid dat als dit relais het 'koud' krijgt, het niet aan wil schakelen. Het bestuderen is doordat ik mijzelf de vraag gesteld heb, kan die ebl er niet uit gemikt worden nu ik een victron multiplus heb. Wat zou ik overhouden als ik dat ding (ebl99) leeg haal.

Arie
Tien jaar na plaatsing heeft deze oplossing ons gered!
Onderweg in Frankrijk viel de 12V voeding regelmatig uit, erg lastig bij 28 graden omdat ook de koelkast op gas of 230 volt altijd 12 volt nodig heeft.

Doorverbinden gemaakt tussen de voorgestelde punten, et voilla!

Hartelijke dank en vriendelijke groeten.
Fam. Visser
Plaats reactie