Problemen met Fiat Ducato 3.0 storing P2455 en P2002
Re: Problemen met Fiat Ducato 3.0 storing P2455 en P2002
Alles tijdens het speciale FIAT roetfilter installatieprogramma.
Alleen iets resetten is niet de oplossing. Ook al zijn alle codes gereset.
Na een kort ritje komen de foutcodes weer terug.
Maar.........iedereen heeft recht op zijn mening.
Mijn mening; FIAT, Bosch, Iveco.....kost wat, maar dan heb je ook wat.
En....wat was nu de echte oorzaak van het verstopte roetfilter?
Het filter is schoongemaakt, dus er was wat aan de hand. Ik zou ook de injectoren eens goed bekijken (oorzaak ?).
Nu stop ik ermee en laat ik het over aan de "andere" meningen.
nabrander: FIAT schrijft ook voor dat na dit installatie/regeneratie proces de olie moet worden vervangen. Tsja......
Alleen iets resetten is niet de oplossing. Ook al zijn alle codes gereset.
Na een kort ritje komen de foutcodes weer terug.
Maar.........iedereen heeft recht op zijn mening.
Mijn mening; FIAT, Bosch, Iveco.....kost wat, maar dan heb je ook wat.
En....wat was nu de echte oorzaak van het verstopte roetfilter?
Het filter is schoongemaakt, dus er was wat aan de hand. Ik zou ook de injectoren eens goed bekijken (oorzaak ?).
Nu stop ik ermee en laat ik het over aan de "andere" meningen.
nabrander: FIAT schrijft ook voor dat na dit installatie/regeneratie proces de olie moet worden vervangen. Tsja......
- DiffRental
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Problemen met Fiat Ducato 3.0 storing P2455 en P2002
Met MultiEcuScan moet je ook een heel eind komen.
Zit de functie in om het “nieuwe” roetfilter aan te melden en de functie om een “regen” op te starten.
Uiteraard ook om in alle modules de foutcodes te resetten.
Zit de functie in om het “nieuwe” roetfilter aan te melden en de functie om een “regen” op te starten.
Uiteraard ook om in alle modules de foutcodes te resetten.
Groeten Peter
Re: Problemen met Fiat Ducato 3.0 storing P2455 en P2002
In ieder geval geen waardes uitlezen ,dat is iets heel anders ,zoals reeds vermeld ……Waardes lees je uit om tot de oorzaak van de storing te komen,maar die kun je niet even resetten ,met een uitleesapparaat, dat zou wel heel makkelijk zijn
Hans
Re: Problemen met Fiat Ducato 3.0 storing P2455 en P2002
Parameters kun je natuurlijk wel uitlezen (live data) om achter het probleem te komen
Daar kun je de waardes wel bijstellen maar niet resette met een goed uitlees aperaat.
Daar kun je de waardes wel bijstellen maar niet resette met een goed uitlees aperaat.
Re: Problemen met Fiat Ducato 3.0 storing P2455 en P2002
Vandaag is het bedrijf bij ons geweest wat de roetfilter heeft gereinigd om zelf te kijken of hij iets kan oplossen. Komt het systeem in en het viel meteen op dat de drukverschilsensor -1 Mbar aangeeft, dit kan niet kloppen en moet altijd minimaal 0 zijn? vervolgens de regeneratie willen starten omdat dit werd gevraagd om uit te voeren maar helaas begon de camper na enkele minuten weer onregelmatig te lopen dus nog steeds niet opgelost. Hij twijfelt of de ECU misschien kapot is en heeft een volledig rapport gedraaid en daar komen de volgende resultaten uit:
Foutencodes
Motorelectronica
DTC Beschrijving
P1255
- Deeltjesfilter
- Aanwezig
Rem (ABS (Anti-blokkeer remsysteem) - Diagnose - MT/AT)
DTC Beschrijving
C1107
- Geen communicatie instrumentenpaneel
- Intermitterend
Instrument (Instrument - Marelli instrument panel 1 - MT/AT)
DTC Beschrijving
U1602
- CAN lijn fout
- Intermitterend
U1700
- Communicatie met de chassis computer
- Intermitterend
U171A
- Knooppunt airbag (NAB)
- Intermitterend
Klimaat (Toegevoegde verwarmer
- Webasto heater (KW2) - MT/AT)
DTC Beschrijving
Geen foutcodes
Versnellingsbak (Versnellingsbak - Marelli selespeed - AT)
DTC Beschrijving
Geen foutcodes
Airbags (Airbag - Diagnose - MT/AT)
DTC Beschrijving
U1602
- Bus uit
- Aanwezig
Multifunctie (Centrale body - Body Computer Marelli 6 - MT/AT)
DTC Beschrijving
9025
- Analoge invoer opdracht lampen; open circuit
- Aanwezig
9026
- Remvloeistofniveau, open circuit, kortsluiting naar B+/massa
- Aanwezig
D602
- CAN lijn fout
- Intermitterend
D710
- Klimaat systeem (NCL)
D726
- Knooppunt airbag (NAB)
- Intermitterend
D703
- Communicatie met instrumentenpaneel
- Intermitterend
9004
- Alarm, geen signaal
- Aanwezig
Multifunctie (Stuurbekrachtiging
- SAGEM SpeedPro power steering - MT/AT)
DTC Beschrijving
C1014
- Waarschuwingslamp stuurbekrachtiging
- Intermitterend
zegt misschien niets, maar uiteraard zijn alle tips welkom.
vrijdag zetten we eens de oude originele druksensor terug om te kijken of de waarde dan ook -1 Mbar is
Foutencodes
Motorelectronica
DTC Beschrijving
P1255
- Deeltjesfilter
- Aanwezig
Rem (ABS (Anti-blokkeer remsysteem) - Diagnose - MT/AT)
DTC Beschrijving
C1107
- Geen communicatie instrumentenpaneel
- Intermitterend
Instrument (Instrument - Marelli instrument panel 1 - MT/AT)
DTC Beschrijving
U1602
- CAN lijn fout
- Intermitterend
U1700
- Communicatie met de chassis computer
- Intermitterend
U171A
- Knooppunt airbag (NAB)
- Intermitterend
Klimaat (Toegevoegde verwarmer
- Webasto heater (KW2) - MT/AT)
DTC Beschrijving
Geen foutcodes
Versnellingsbak (Versnellingsbak - Marelli selespeed - AT)
DTC Beschrijving
Geen foutcodes
Airbags (Airbag - Diagnose - MT/AT)
DTC Beschrijving
U1602
- Bus uit
- Aanwezig
Multifunctie (Centrale body - Body Computer Marelli 6 - MT/AT)
DTC Beschrijving
9025
- Analoge invoer opdracht lampen; open circuit
- Aanwezig
9026
- Remvloeistofniveau, open circuit, kortsluiting naar B+/massa
- Aanwezig
D602
- CAN lijn fout
- Intermitterend
D710
- Klimaat systeem (NCL)
D726
- Knooppunt airbag (NAB)
- Intermitterend
D703
- Communicatie met instrumentenpaneel
- Intermitterend
9004
- Alarm, geen signaal
- Aanwezig
Multifunctie (Stuurbekrachtiging
- SAGEM SpeedPro power steering - MT/AT)
DTC Beschrijving
C1014
- Waarschuwingslamp stuurbekrachtiging
- Intermitterend
zegt misschien niets, maar uiteraard zijn alle tips welkom.
vrijdag zetten we eens de oude originele druksensor terug om te kijken of de waarde dan ook -1 Mbar is
Re: Problemen met Fiat Ducato 3.0 storing P2455 en P2002
Wat een vak bedrijf is dat.
Ze komen in elk geval langs maar voor de rest snappen ze de dus nix van.
Ga nou eens naar een echte garage toe waar ze wel verstand van zaken hebben.
Ten eerste vraag je eens af waarom het roetfilter kapot cq verstopt gaat zitten.
Dit is het gevolg van iets wat daar voor gebeurt.
Dit kan dus door een kapotte drukverschilsensor dan geeft ie -1mb aan (tip)
Komt meestal door vocht in de sensor
Wanneer dit wel in orde is dan zijn vaak de verstuivers/injectoren het probleem.
Maar goed dat kan de echte garage je haarfijn vertellen en iemand die een roetfilter ff schoonmaakt en er weer onder plakt niet
Ze komen in elk geval langs maar voor de rest snappen ze de dus nix van.
Ga nou eens naar een echte garage toe waar ze wel verstand van zaken hebben.
Ten eerste vraag je eens af waarom het roetfilter kapot cq verstopt gaat zitten.
Dit is het gevolg van iets wat daar voor gebeurt.
Dit kan dus door een kapotte drukverschilsensor dan geeft ie -1mb aan (tip)
Komt meestal door vocht in de sensor
Wanneer dit wel in orde is dan zijn vaak de verstuivers/injectoren het probleem.
Maar goed dat kan de echte garage je haarfijn vertellen en iemand die een roetfilter ff schoonmaakt en er weer onder plakt niet
Re: Problemen met Fiat Ducato 3.0 storing P2455 en P2002
Hoi Umpie,umpie30 schreef: ↑di 10 jun 2025, 21:06Wat een vak bedrijf is dat.
Ze komen in elk geval langs maar voor de rest snappen ze de dus nix van.
Ga nou eens naar een echte garage toe waar ze wel verstand van zaken hebben.
Ten eerste vraag je eens af waarom het roetfilter kapot cq verstopt gaat zitten.
Dit is het gevolg van iets wat daar voor gebeurt.
Dit kan dus door een kapotte drukverschilsensor dan geeft ie -1mb aan (tip)
Komt meestal door vocht in de sensor
Wanneer dit wel in orde is dan zijn vaak de verstuivers/injectoren het probleem.
Maar goed dat kan de echte garage je haarfijn vertellen en iemand die een roetfilter ff schoonmaakt en er weer onder plakt niet
Dank dat je hierop reageert, alleen zit er wel een vervelende toon in je reactie en dat vind ik jammer.
Deze eigenaar heeft geen werkplaats, is geen specialistische automonteur maar is gespecialiseerd in het reinigen/reviseren van verstopte roetfilters en wilde graag met zijn apparatuur langskomen om te kijken of hij kan helpen met uitlezen of oplossen. Wellicht heb je eroverheen gelezen in de vorige berichten maar ik kan niet meer met de camper rijden dus naar een garage gaan waar ze 'verstand van zaken' hebben is niet zo simpel. Daarnaast is het een camper van bijna 9 meter en 5ton gewicht dus daar kun je ook niet zomaar overal mee terecht. Ook al gesproken met diverse monteurs die mee willen denken maar aangeven dat de oorzaak hoogstwaarschijnlijk in het circuit van de sensor zit omdat we anders ook andere foutmeldingen moeten krijgen voor inspuiting, of gasklephuis, of EGR etc. in dashboard is ook geen melding te zien van bijvoorbeeld gloeibougies. Dus die geven aan om eerst stap voor stap te beginnen en dat is voor nu zorgen dat de storing sensor en melding regenereren eruit gaat.
Re: Problemen met Fiat Ducato 3.0 storing P2455 en P2002
Dan zal ik daar wel over heen gelezen hebben
Ik ga me daar ook niet druk om maken.
Ik weet wel dat bij deze motoren het probleem met actieve regeneratie nog wel eena te omzeilen is door eerst aan te geven dat de olie ververst is dan aangeven dat roetfilter vervangen is en dan is de regeneratie wel uit te voeren.
Dit als tip.
Andere tip is laat een fiat dealer met z’n apparatuur komen (als die dat wil ) en dat te plekke laten doen en anders moet je toch het voertuig bij een fiat proffesionail dealer zien te krijgen (anwb lid ?)
Ik ga me daar ook niet druk om maken.
Ik weet wel dat bij deze motoren het probleem met actieve regeneratie nog wel eena te omzeilen is door eerst aan te geven dat de olie ververst is dan aangeven dat roetfilter vervangen is en dan is de regeneratie wel uit te voeren.
Dit als tip.
Andere tip is laat een fiat dealer met z’n apparatuur komen (als die dat wil ) en dat te plekke laten doen en anders moet je toch het voertuig bij een fiat proffesionail dealer zien te krijgen (anwb lid ?)
Re: Problemen met Fiat Ducato 3.0 storing P2455 en P2002
Morgen zal ik de genoemde stappen meenemen , wellicht gaat dat helpen dankjewel. Niet lid van anwb maar wel Pechhulp via een andere organisatie. Die hebben mij recent inderdaad afgesleept maar vervolgens de camper weer netjes thuis gebracht omdat we toen niet direct een geschikte garage konden vinden die tijd en plaats hadden.umpie30 schreef: ↑di 10 jun 2025, 23:36Dan zal ik daar wel over heen gelezen hebben
Ik ga me daar ook niet druk om maken.
Ik weet wel dat bij deze motoren het probleem met actieve regeneratie nog wel eena te omzeilen is door eerst aan te geven dat de olie ververst is dan aangeven dat roetfilter vervangen is en dan is de regeneratie wel uit te voeren.
Dit als tip.
Andere tip is laat een fiat dealer met z’n apparatuur komen (als die dat wil ) en dat te plekke laten doen en anders moet je toch het voertuig bij een fiat proffesionail dealer zien te krijgen (anwb lid ?)
Re: Problemen met Fiat Ducato 3.0 storing P2455 en P2002
Vandaag gelukkig het probleem kunnen oplossen. De ecu was helemaal van slag en is nu weer opgelost. In de Ecu kunnen aangeven dat de roetfilter is vervangen en vervolgens zijn de storingen gewist en opgelost. Motor heeft een lange tijd gedraaid en ook weer een stuk ermee kunnen rijden. Hopelijk blijft alles goed nu 