internet in de camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
FrankdB

Re: internet in de camper

Bericht door FrankdB »

Ripple schreef:
di 10 jun 2025, 18:32
Tevens lijkt het ons omdat we regelmatig ook een appartement of een huisje huren in het buitenland simpel om dan in het gehuurde internet te hebben als de bus dichtbij genoeg staat.
De alternatieven die hier genoemd zijn (hotspot, mifi router) kun je gewoon uit je bus meenemen naar je appartment/huisje en werkt dan ook als de bus niet dichtbij genoeg staat.

Frank
jan-

Bericht door jan- »

Ripple schreef:
di 10 jun 2025, 18:32
Het gaat om keuzes, ik zie voor ons niks in een hotspot via de telefoon.
Ondanks meerdere reacties welke vol lof zijn over hun hotspot, respect voor de keuze.
Ben dan nog wel benieuwd waarom een hotspot via de telefoon niks voor jullie is. Vooral omdat je dit makkelijk even uit kan proberen. De nadelen die hier genoemd worden zoals uitvallen door te warm worden, herken ik niet. En ik heb het met verschillende telefoons gebruikt. Batterij van je telefoon loopt iets sneller leeg, maar in de camper heb je altijd wel mogelijkheden om weer bij te laden. Andere apparatuur moet je ook van stroom voorzien. En je telefoon kan je gewoon blijven gebruiken.

Teisman schreef:
di 10 jun 2025, 17:27
Ik heb zat GB op mijn telefoon dat is niet het probleem. Maar wel vaak slechte ontvangst in Europa. Ik ben het gedoe met tfn Abos zat en kopp een starlink. Altijd goed en snel Internet.
Ik heb begrepen dat je met Starlink vaak slecht ontvangst heb. Je hoeft maar onder een boom te staan of je moet al gaan knoeien met je antenne, om die via een lange kabel ergens een plekje te geven met vrij zicht op de satellieten.
Laatst gewijzigd door jan- op di 10 jun 2025, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
stobbie
Contacteer:

Bericht door stobbie »

Mijn Starlink werkt fantastisch, heeft eigenlijk altijd goede ontvangst. Ik heb gewoon een oude grote versie, de kleine mini heeft mogelijk wat minder ontvangst.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Jacadv

Bericht door Jacadv »

Ook hier super tevreden met Tiekom, geen gepiel meer met voor ieder land een data kaartje.

Maar ook zeer tevreden met onze gebruikt gekochte Huawei B818 t.o.v. een kleine mifirouter die we eerst hadden.
Naar mijn idee totaal onnodig om een dakantenne te plaatsen (we hebben overigens wel een kunststof dak ipv aluminium).
Scheelt in de kosten maar ook installatie.
De B818 heeft dacht ik een Cat 19 ?? Dus veel meer automatische mogelijkheden om toch nog ontvangst te houden waar een telefoon
of kleine mifirouter geen verbinding meer heeft. En dat werkt echt, de laatste vakantie hadden we echt overal goed internet.
Succes met uw keuze
Yesheads

Bericht door Yesheads »

stobbie schreef:
wo 11 jun 2025, 8:23
Mijn Starlink werkt fantastisch, heeft eigenlijk altijd goede ontvangst. Ik heb gewoon een oude grote versie, de kleine mini heeft mogelijk wat minder ontvangst.
Hier gebruiken we de starlink mini waardoor we overal zonder probleem onbeperkt supersnel internet voorhanden hebben.
De mini heeft een afmeting van een A4 en is moeiteloos overal mee naar toe te nemen.
Het enige wat je nodig hebt is een stopcontact of accu.
De eenvoud ten top. (Musk mag dan een mafkees zijn, maar zijn starlink werkt briljant)

Eindelijk geen gedoe meer met routers, kaartjes, lokale sims, beperkte data, langzame verbinding en weet ik al nog niet meer.
Groet Paul
"Ingewikkelde vraagstukken kennen geen eenvoudige oplossingen"
Carthago Chic C-line I 4.9 met luchtvering en Efoy
Aloys
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Aloys »

Je noemt allemaal gedoe/nadelen die er niet hoeven te zijn. Mijn mobieltje/hotspot zit in een houder tegen de voorruit, hangt 24/24 aan de spanning en geeft vrijwel altijd snel internet. Een enkele keer zit ik op randje bereik: dan kies ik handmatig even een andere service-provider en het loopt weer.

Starlink, behalve dat je er een extra abonnement voor nodig hebt, voorziet dat ook in internet onder het rijden?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
We waren in mei/juni 4 weken onderweg in Noord-Amerika
stobbie
Contacteer:

Bericht door stobbie »

Ja, starlink werkt perfect tijdens het rijden. En volledig onbeperkt. Op een regenachtige dag jagen we er op vakantie met twee kinderen en ik nog wat aan het werk soms vele tientallen gigabytes doorheen.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
PaulBng

internet in de camper

Bericht door PaulBng »

Behalve wanneer je over een binnenweg rijdt die overschaduwd is door bomen. Dan valt het even uit. Zoals de N795 van de A28 naar Epe.

Zo ook dat dak boven de A28 bij Zeist.

In bijna elke tunnel in Zwitserland heb je 4G, maar geen Starlink verbinding.

Ik heb verschillende keren meegemaakt dat je op plekken (bijv campings) in Luxemburg, Oost Frankrijk, Zwitserland en zw Duitsland 4g noch wifi hebt, omdat je in een nauw dal staat en de camping geen of heel slecht wifi biedt (tenzij je op een bankje bij de receptie zit). Dan is Starlink wel weer een oplossing, voor mij de reden om die Starlink mini wel aan te schaffen.

Ander voordeel is dat je niet betaalt wanneer je je abbo op pauze zet. Een 4/5G abbo loopt (denk ik) altijd door.

Edit: ik krijg net een email binnen dat de prijs per maand omhoog gaat naar €89.
Vast de consequentie van die import heffingen...

Paul
zwaailicht

Bericht door zwaailicht »

Ik heb al bijna jaar de Starlink. Gaat prima, ook tijdens het rijden.

Vandaag een bericht van meneer Musk : abonnement van 72 naar 89 per maand

Oeps … ik heb afasie (slecht : lezen, schrijven, spreken en … doof )
Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
stobbie
Contacteer:

Bericht door stobbie »

Ik hoor inderdaad dat de minister tijdens het rijden onder dikke bomen en zo soms verbindingsproblemen heeft. De grote versie heeft dat niet. Maar ik vind de 89 euro per maand wel extreem veel, dus weet niet of ik hem deze zomer wel weer activeer..
myway

Bericht door myway »

Welke minister was dat, Faber??
Dan is dat probleem opgelost.
stobbie
Contacteer:

Bericht door stobbie »

Haha, autocorrect.. de mini :-)
veetee
Contacteer:

Bericht door veetee »

PaulBng schreef:
do 12 jun 2025, 0:33
Ander voordeel is dat je niet betaalt wanneer je je abbo op pauze zet. Een 4/5G abbo loopt (denk ik) altijd door.
Het Tiekom abbo kun je (per maand) pauzeren. Je betaald dan in de maand dat je pauzeert iets van €3 of 4 dacht ik, ipv €40.
Afbeelding Met vriendelijke campergroet, Vincent
Pössl Roadcamp R 540 | Citroën Jumper 96 kW (130 pk) 2.0 2019 Euro6 HDi Adblue | "Free Wielie".
Camperforum: Aanpassingen/Upgrades topic
Voorheen: Carado T345 (Fiat Ducato), Land Rover 110 + M416A1 met Columbus Daktent
gjvonk

Bericht door gjvonk »

Wij werken al jaren met een 4/5G mobiel data abonnement gecombineerd met onze mobiele telefoon abonnementen. We kunnen data delen (2x 75 Gb) per maand.

We hebben een Netgear Nighthawk M2 mifi router. Heel soms moeten we hem op de rand van de verduistering van de Midi Heki zetten om de ontvangst te verbeteren en in Frankrijk is er soms gebrekkige ontvangst. Maar dat ervaren we minder dan 1x per jaar...
Buscamper fan
Plaats reactie