Wonen in je camper met een briefadres: niet doen!

Algemene campervragen en -opmerkingen.
jackeura

Re: Wonen in je camper met een briefadres: niet doen!

Bericht door jackeura »

Aloys schreef:
vr 09 mei 2025, 6:58
Schouwen heeft hier al geantwoord: viewtopic.php?p=2432964#p2432964

Niet handig, twee topics over hetzelfde onderwerp...
Schouwen geeft in die berichten ook geen informatie over verzekeraars of tussenpersonen of een bureau dat hem/haar heeft geholpen?
Jereng

Bericht door Jereng »

Het verhaal is nog niet af. De verzekeraar ging akkoord met de oplossing dat wij bij een vriend zouden gaan inwonen. Woont alleen, groot huis, plek zat. Dan dus geen briefadres maar een verhuizing. Nu komt de gemeente in de lucht, die heeft een woonadres onderzoek gedaan en komt tot de conclusie dat wij de wet overtreden. Volgens de gemeente wonen we in de camper en zijn niet verhuisd. En als we volhouden dat we wel zijn verhuisd zeggen ze te komen controleren en moeten we aanwezig zijn als ze dat komen doen.

Ik kan mij werkelijk niet voorstellen wat wij aan (frauduleus) voordeel zouden kunnen hebben van deze constructie. We hebben geen uitkering, subsidie of toeslag. Dus behalve als reden dat we de wet overtreden kan ik niks bedenken. En de gemeente trouwens ook niet. Sterker nog, verhuizen is nadelig voor ons want we moeten de extra gemeentelijke lasten van mijn vriend betalen.

Geen idee meer wat te doen.
PJD

Bericht door PJD »

Je woont er ook niet toch, dus ja waarom niet legaal en een briefadres bij die vriend, verzekering lukt ook wel voor de camper alleen WA is geen probleem, all risk is lastiger maar met een goede tussen persoon moet dat ook lukken.

En anders moet je zorgen dat je echt bij die vriend intrekt en daar ook minimaal 4 maanden aantoonbaar verblijft.
En de gemeente kan jou niet verplichten om er te zijn, wel dat je aantoont dat je er ook echt woont, en bij een huurhuis moet er toestemming zijn van de verhuurder.
Schouwen

Bericht door Schouwen »

jackeura schreef:
vr 09 mei 2025, 12:41
Aloys schreef:
vr 09 mei 2025, 6:58
Schouwen heeft hier al geantwoord: viewtopic.php?p=2432964#p2432964

Niet handig, twee topics over hetzelfde onderwerp...
Schouwen geeft in die berichten ook geen informatie over verzekeraars of tussenpersonen of een bureau dat hem/haar heeft geholpen?
Kennelijk mis ik ook wel eens wat..
Onze verzekeraar neemt lang niet iedereen in dekking en heeft gevraagd om hun niet openbaar als mogelijkheid te noemen.
Ze beoordelen per geval en beperken het aantal. Kan voor dit geval wel eens vragen of ik dit mag doorgeven!

Als hulp bij gemeentes die dwars liggen raad ik dringend aan te rade te gaan bij Martin Bazuin.
Die runt de Facebook groep Briefadres Informatie ( info@briefadres-informatie.nl )
En verleent tegen zeer redelijke vergoeding hulp bij briefadres. Succes niet gegarandeerd, maar wel bijna altijd succesvol!
Later is nu al…
EasyBee

Bericht door EasyBee »

Jereng schreef:
ma 09 jun 2025, 14:48
Ik kan mij werkelijk niet voorstellen wat wij aan (frauduleus) voordeel zouden kunnen hebben van deze constructie. We hebben geen uitkering, subsidie of toeslag. Dus behalve als reden dat we de wet overtreden kan ik niks bedenken.
Als inwoner van Nederland bouw je 50 jaar lang elk jaar AOW rechten op, alleen al door er daadwerkelijk te wonen en ingeschreven te staan, want elk mens heeft wel een vorm van inkomen. Als je in het buitenland gaat wonen (en je dus uitschrijft uit het gemeentelijke burgerlijke stan) bouw je die rechten niet op, tenzij je elk jaar de verschuldigde premie betaalt aan de SVB, die later de AOW uitkeert.
Door in een camper te wonen is er geen enkele controle mogelijkheid voor de instanties of jij wel AOW rechten opbouwt.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
hans1954

Bericht door hans1954 »

En wat als je al met AOW en pensioen bent,is er dan ook een adresplicht?

Verstuurd vanaf mijn CPH2269 met Tapatalk

Dafluc
Moderator

Bericht door Dafluc »

Ja. Je hebt een woon- of briefadres nodig.
Afbeelding
PJD

Bericht door PJD »

Tenzij je emigreert en NL verlaat langer dan 8 maanden per jaar.
Of je dan nog wel AOW blijft ontvangen dacht ik wel maar durf het niet te garanderen.
macfocus
Contacteer:

Bericht door macfocus »

EasyBee schreef:
ma 09 jun 2025, 17:16
Jereng schreef:
ma 09 jun 2025, 14:48
Ik kan mij werkelijk niet voorstellen wat wij aan (frauduleus) voordeel zouden kunnen hebben van deze constructie. We hebben geen uitkering, subsidie of toeslag. Dus behalve als reden dat we de wet overtreden kan ik niks bedenken.
Als inwoner van Nederland bouw je 50 jaar lang elk jaar AOW rechten op, alleen al door er daadwerkelijk te wonen en ingeschreven te staan, want elk mens heeft wel een vorm van inkomen. Als je in het buitenland gaat wonen (en je dus uitschrijft uit het gemeentelijke burgerlijke stan) bouw je die rechten niet op, tenzij je elk jaar de verschuldigde premie betaalt aan de SVB, die later de AOW uitkeert.
Door in een camper te wonen is er geen enkele controle mogelijkheid voor de instanties of jij wel AOW rechten opbouwt.
Hoezo niet. We hebben allemaal een burgerservicenummer.
Precies voor dit soort zaken.
Dat het er niet voor gebruikt wordt blijkbaar is wat anders.

Maar het kan zeker wel.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
PJD

Bericht door PJD »

En wie zegt dat jij met dat BSN in nederland bent, voor hetzelfde ben je jaren aan het rondtrekken door de grootse weide wereld.
Daarnaast moet je bereikbaar blijven voor de overheid en andere instanties, dus een adres is nodig, geen adres geen rechten.
Dafluc
Moderator

Bericht door Dafluc »

De AOW loopt door als je buiten Nederland woont maar kan daardoor wel lager zijn. Bron.
Afbeelding
DiffRental

Bericht door DiffRental »

Je AOW wordt gewoon bruto betaald in een verdragsland.
Je blijft ook verplicht verzekerd voor ziektekosten in NL, moet via het CAK.
Vervolgens ga je inkomsten belasting betalen over je AOW en Pensioen in het land waar je woont, meestal meer dan wat je in NL zou betalen.
Groeten Peter
hathi

Bericht door hathi »

[Mod] Offtopic bericht verwijderd[/mod]
Hans
Tabbert classic 570

Bericht door Tabbert classic 570 »

Als je inkomsten heb maar helemaal geen briefadres of adres of wat dan ook maar wel inkomsten dan blijf je wel je zorgverzekering behouden, je toekomstige aow en dergelijke. Autoverzekering NIET. Als jij kunt aantonen dat je vaste inkomsten voor het hele jaar en langer is het geen probleem.
Als je bij iemand ingeschreven staat zou ik een klapbed of iets neer zetten met 2 tassen kleding. Zorg ervoor dat je 2 pinpassen hebt en dat iemand in nl eens in de 2 maanden paar keer mee pint ( uiteraard moet je zelf op dat moment niet in het buitenland pinnen. ) geen haan die er naar kraait.
Plaats reactie