Wellicht sluiting in Victron omvormer 12/2000 smart?
Wellicht sluiting in Victron omvormer 12/2000 smart?
Ik heb een nieuwe Vicron 12/2000. smart omvormer in de camper geïnstalleerd. Aanvankelijk werkte alles goed, 230V via de stopcontacten, bluetooth verbinding met app oke , omschakelen naar omvormer oke en terugschakelen naar walstroom werkte ook. Maar plotseling bij verbreken walstroom en weer aansluiten sloeg de aardlek door. Eerst gedacht aan NDS switch, maar bij afkoppeling zat daar geen sluiting in. Door verder afkoppelen en weer aansluiten kom ik uiteindelijk bij de omvormer terecht waar ik bij de uitgang van de omvormer een verbinding meet tussen aarde en zowel fase als nuldraad. Verder gaat mijn kennis helaas niet.
Hoe kan dat nou? Wat is er gebeurd dat het eerst wel werkte en nu kennelijk niet als gevolg van bovengenoemde situatie, lijkt dus een sluiting in het circuit in omvormer te zitten?
Wie helpt mij uit deze puzzel?
Hoe kan dat nou? Wat is er gebeurd dat het eerst wel werkte en nu kennelijk niet als gevolg van bovengenoemde situatie, lijkt dus een sluiting in het circuit in omvormer te zitten?
Wie helpt mij uit deze puzzel?
Re: Sluiting?? in Victron omvormer 12/2000 smart
Als je de uitgang van de omvormer loskoppelt, gaat ie dan wel aan en levert ie netjes 230V?
Meet je een echte kortsluiting of meet je een hele lage weerstand? (De trafo is immers een spoel)
waarom overigens een losse omvormer en NDS switch? Een Multiplus was een stuk makkelijker geweest en je voorkomt meteen problemen zoals aarde/nul koppeling (wat mogelijk hier de aardlek aan de paal getriggerd heeft)
Meet je een echte kortsluiting of meet je een hele lage weerstand? (De trafo is immers een spoel)
waarom overigens een losse omvormer en NDS switch? Een Multiplus was een stuk makkelijker geweest en je voorkomt meteen problemen zoals aarde/nul koppeling (wat mogelijk hier de aardlek aan de paal getriggerd heeft)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Wellicht sluiting in Victron omvormer 12/2000 smart?
dank je wel Smiley,
Ik ga dat nog even uitzoeken. Ik heb deze combinatie op advies van Jasicamp gekocht, die zeggen er verstand van te hebben. Dat is voor mij een kwestie van advies opvolgend , ik ben geen elektronicus, ik heb geen verstand van dit soort dingen. Hoe kan zik zien of het een lage weerstand is in vergelijking met een kortsluiting? Ik denk dan aan geen weerstand(0) en een lage meetbare weerstand? Dat kan ik wel zien op mijn multimetertje.
Nog even voor de duidelijkheid: ik heb een auto accu en daarnaast een lithium accu van 150AH en een schaudt EBL en een booster , standaard in mijn buscamper. De omvormer en switch heb ik er dus ingezet op advies van de deskundige.
Ik ga dat nog even uitzoeken. Ik heb deze combinatie op advies van Jasicamp gekocht, die zeggen er verstand van te hebben. Dat is voor mij een kwestie van advies opvolgend , ik ben geen elektronicus, ik heb geen verstand van dit soort dingen. Hoe kan zik zien of het een lage weerstand is in vergelijking met een kortsluiting? Ik denk dan aan geen weerstand(0) en een lage meetbare weerstand? Dat kan ik wel zien op mijn multimetertje.
Nog even voor de duidelijkheid: ik heb een auto accu en daarnaast een lithium accu van 150AH en een schaudt EBL en een booster , standaard in mijn buscamper. De omvormer en switch heb ik er dus ingezet op advies van de deskundige.
ik heb inmiddels de zaak doorgemeten en inderdaad, de omvormer geeft gewoon 230 V af. Kennelijk heeft het een relatie zoals boven aangegeven. Uiteraard is de volgende vraag: wat kan ik er aan doen dat de aardlek niet steeds doorslaat?
De omvormer zwevend aansluiten. Zie pagina 20/21
https://www.victronenergy.com/upload/do ... pdf-en.pdf
Dat geniet niet de schoonheidsprijs. Juist de fatsoenlijke aarde/nul koppeling bij een Victron zorgt voor een stukje extra veiligheid icm een aardlekschakelaar. Dat ga je nu teniet doen.. Een isolatiebewaker is weer in een camper wat overdreven (en niet verplicht).
Maar in de basis heb je (naar mijn mening) een verkeerde configuratie: Een Multiplus had veruit een betere/nettere/praktischere oplossing geweest in deze situatie.
https://www.victronenergy.com/upload/do ... pdf-en.pdf
Dat geniet niet de schoonheidsprijs. Juist de fatsoenlijke aarde/nul koppeling bij een Victron zorgt voor een stukje extra veiligheid icm een aardlekschakelaar. Dat ga je nu teniet doen.. Een isolatiebewaker is weer in een camper wat overdreven (en niet verplicht).
Maar in de basis heb je (naar mijn mening) een verkeerde configuratie: Een Multiplus had veruit een betere/nettere/praktischere oplossing geweest in deze situatie.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Welke aardlekschakelaar sloeg door? Die in je camper of aan de walstroom paal?
Ik heb met mijn vorige (Oude) Victron omvormer een soortgelijk probleem gehad.
Wanneer je de walstroom onderbreekt, schakelt de Victron de aarde aan één van de 230v uitgangen. Het bleek dat de timing daarvan niet (meer) in orde was...
In de moderne omvormers kun je dit, dacht ik, configureren...
Paul
Ik heb met mijn vorige (Oude) Victron omvormer een soortgelijk probleem gehad.
Wanneer je de walstroom onderbreekt, schakelt de Victron de aarde aan één van de 230v uitgangen. Het bleek dat de timing daarvan niet (meer) in orde was...
In de moderne omvormers kun je dit, dacht ik, configureren...
Paul
beste Paul, het is de aardlek in de camper die steeds uitslaat.Het vreemde was dat het de eerste paar keer wel goed ging, maar later niet meer. Zoals al geschreven: uitgang van de vicrton geeft wel 230v.
Ik kan wel in de blutooth komen van de victron,
Ik kan wel in de blutooth komen van de victron,
Als ik pagina 20-21 zie: is het dan den aarde van de output van de inverter verbinden met de de aarde van de kast die ik al aan het autoframe heb gekoppeld? Sorry voor mijn gebrek aan kennis ,maar graag jouw bevestiging, Smiley, omtrent wat daar staat.
Is het überhaupt raadzaam om te zeggen dat zij een beter advies hadden moeten geven, en alsnog moet zeggen dat het een multi plus had moeten zijn?
Is het überhaupt raadzaam om te zeggen dat zij een beter advies hadden moeten geven, en alsnog moet zeggen dat het een multi plus had moeten zijn?
Is de aardlek schakelaar niet stuk, die willen het ook wel eens begeven en slaan dan elke keer uit.
Als er een aardlekfout zit op het gebouw waar je inplugt dan kan dit ook problemen opleveren.
Groeten Kampo
Met welke steker sluit je de camper aan de walstroom aan? Is het een steker zonder randaarde? Draai dan de steker eens om?

EuraMobil ProfilaRS 720EB
stekker met randaarde , omdraaien helpt niet
Helaas
Helaas