prijsbepaling tolwegen Noorwegen

Plaats reactie
BerryDeMey

prijsbepaling tolwegen Noorwegen

Bericht door BerryDeMey »

Goedendag,
Omdat ik niet helemaal overtuigd ben stel ik hier (wellicht nogmaals) de volgende vraag:
Wordt de prijs voor tolwegen en ferry’s in Noorwegen bepaald door de lengte of het gewicht van een buscamper?
Alvast bedankt voor de reactie(s).
Berry
TestCase

Re: prijsbepaling tolwegen Noorwegen

Bericht door TestCase »

Door het gewicht en Euro klasse.
https://www.autopass.no/en/user/foreign-vehicles/

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
BerryDeMey

Dankjewel Kees! Weet je ook waarom ik dan hier en daar lees over t/m 6 meter lang en duurder boven 6 meter. Ik wil het zeker weten omdat ik op het punt sta een camper van 6 meter te huren voor deze reden, maar liever een huur van 6,80 meter. Bedankt voor je hulp.
Aloys
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Aloys »

Die 6 meter is van belang voor veerboten, langer dan 6 meter is ruim een keer zo duur.
En als je langs de fjordenkust gaat, kom je nogal wat veerboten tegen! :D

Een voorbeeldje, een ferry in de buurt van Alesund: https://www.fjord1.no/eng/Routes-and-ti ... 0015318021

Omgerekend naar Euro's:
Tot 6 meter: € 9,66
6 - 8 meter: € 21,57
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
We waren in mei/juni 4 weken onderweg in Noord-Amerika
TestCase

Bericht door TestCase »

Klopt, wij hebben steeds bingo! bij de ferry. Maar vinden dat comfortabel(er) reizen dan maar iets mag kosten.

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
BerryDeMey

Super bedankt voor alle nuttige info!!
Ben Trafic

Bericht door Ben Trafic »

Aloys schreef:
do 09 nov 2023, 15:33
Die 6 meter is van belang voor veerboten, langer dan 6 meter is ruim een keer zo duur.
En als je langs de fjordenkust gaat, kom je nogal wat veerboten tegen! :D

Een voorbeeldje, een ferry in de buurt van Alesund: https://www.fjord1.no/eng/Routes-and-ti ... 0015318021

Omgerekend naar Euro's:
Tot 6 meter: € 9,66
6 - 8 meter: € 21,57
Als ik mijn auto wil registreren bij Autopassferje dan zie ik dat de eerste optie onder 8 meter, de tweede optie vanaf 8.1 tot 17,50 en de 3de optie boven 17,5 meter.
Mijn camper is onder de 6 meter! Betekend dit dat ik goedkoper uit ben als ik een losse ticket koop ipv gebruik te maken van de autopass badge?
Met een autopass badge krijg je wel korting maar als ik voor een 8 meter camper moet betalen ipv 6 meter dan ben ik duurder uit denk ik!
Ben Trafic

Bericht door Ben Trafic »

Reactie gekregen van Autopass:
De goedkoopste vooruitbetalingklasse is 2100 NOK (camper tot 8 meter).
Op de ferry wordt, aan de hand van de daadwerkelijke afmeting van de camper, bepaald in welke klasse de camper valt.
Aloys
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Aloys »

Hoi Ben,

ik kan je verder niet helpen, ik heb geen ervaring met tolkastjes. We hebben tot nu toe altijd zonder tolkastjes gereisd, van een enkele tolweg of brug in Scandinavië krijg ik dan (maanden later) de rekening thuis. Meestal een kleinigheid, paar euro's.

Mijn ervaringen met het betalen van ferry's is van de afgelopen 20 jaar, tot 6 meter was ik altijd goedkoop uit. Eén keer betaalde ik € 25 voor een korte overtocht over een fjord. Op mijn vraag "zoveel?" zei de jonge en onervaren veerman "je bent langer dan 6m". Ik zei van niet, toen vroeg hij of ik dat kon aantonen, met kentekenbewijs of zo. Dat kon ik niet, de lengte staat niet op het kenteken, maar ik kreeg wel pakweg € 15 terug.

Nu weet ik hoe ik het wél kan aantonen: tot 6m heb je in Europa geen verlichting op de zijkant van de auto, boven de 6m wél.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
We waren in mei/juni 4 weken onderweg in Noord-Amerika
GeVaSta

Bericht door GeVaSta »

Ben Trafic schreef:
di 10 jun 2025, 9:43
Op de ferry wordt, aan de hand van de daadwerkelijke afmeting van de camper, bepaald in welke klasse de camper valt.
Fout. Lengte is bepaald bij de aanvraag van de transponder/tag/tolkastje. Gebruik van een ferrypass (kaartje) is bijna geheel uitgefaseerd. Zonder tag betaal de zogenaamde Full Price die vaak het dubbele is van de autoPASS prijs bij prepaid overeenkomst.
Plaats reactie