Is de koppelingsplaat van een 2.3 en 3.0 motor hetzelfde qua kwaliteit?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Borinoco

Is de koppelingsplaat van een 2.3 en 3.0 motor hetzelfde qua kwaliteit?

Bericht door Borinoco »

Wij willen een andere camper kopen met hoogst waarschijnlijk een Fiat 2.3 liter motor. Nou weet ik helaas uit ervaring dat er bij de Luk (vervangingings) koppelingsplaat die in de handgeschakelde 6 versnellings bak die aan de 3.0 liter motor gemonteerd zit na verloop van tijd ( nog geen 35000 km) allemaal plastic stukjes vanaf komen die voor schakelproblemen zorgen en je hem daardoor niet meer in zijn versnellingen krijgt. De plastic stukjes vind je ook allemaal terug onder in de versnellingsbak.
De oplossing hiervoor zou zijn om een Sachs koppelingsplaat te monteren waarbij je het probleem van de loskomende plastic deeltjes niet hebt.

Nou vroeg ik me af dat als de koppelingsplaat van de versnellingsbak bij de 2.3 fiat motor ook vervangen moet worden je hetzelfde probleem hebt met een vervangings koppelingsplaat waarvan na verloop van tijd ook plastic stukjes afkomen die weer voor schakelproblemen zorgen, of is dit alleen bij de vervangings koppelingsplaat van de versnellingsbak voor de 3.0 motor?

Ik hoop dat er mensen zijn die hier een antwoord op kunnen geven.
Laatst gewijzigd door Borinoco op ma 12 mei 2025, 8:13, 5 keer totaal gewijzigd.
seth_space

Re: Is de koppelingsplaat van een 2.3 en 3.0 liter fiat motor hetzelfde?

Bericht door seth_space »

Plastic stukjes van de koppelingsplaat zul je nooit terugvinden in de versnellingsbak.
Je bedoelde waarschijnlijk het daarmee verbonden koppelingshuis.

Het staat je bij een reparatie aan de koppeling vrij zelf een merk te kiezen. Als jij liever sachs hebt dan kies je die.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
deusjevo

Re: Is de koppelingsplaat van een 2.3 en 3.0 liter fiat motor hetzelfde?

Bericht door deusjevo »

Ik heb de bak van onze ex Ducato 2.3 laten reviseren en die monteur/eigenaar monteerde alleen maar Luk in manuele Ducato 6 bakken

Voor wat het waard is
Fiat Ducato Buscamper 2013 of solo een Range Rover, MINI Cooper Clubman, Fiat Panda of Citroën Dyane.
Sorry, kan altijd moeilijk kiezen…
Peter LMC
Contacteer:

Re: Is de koppelingsplaat 2.3 en 3.0 liter Fiatmotor hetzelfde?

Bericht door Peter LMC »

Sachs en Luk zijn beide goede koppelingen die aan vele fabrikanten 1e montage leveren.
Maar omdat er 15 tot 18 jaar geleden een slechte serie drukgroepen is geweest van Luk
denkt men nu nog steeds dat alles van Luk koppelingen gewoon problemen geeft.
Dat heb je met internet, iemand schrijft het en iedereen gelooft dat dit jaren nadien nog steeds zo is.
Luk heeft hier al jaren geleden een modificatie voor aan gebracht.
Die zijn ook echt niet dom hoor.
Net hetzelfde als me die 1/2 ltr olie voor de versnellingsbak van Ducato.
Dat was een modificatie in de eind 80e begin 90e jaren bij dat oude type.
En nog doen vele er een 1/2 ltr meer in want het staat op internet. :lol3:
Dus dan is het zo. :mrgreen:
En de koppeling van een 2.3 en 3.0 zien er voor een leek hetzelfde uit
maar er zit veel verschil tussen deze 2.
Borinoco

Re: Is de koppelingsplaat 2.3 en 3.0 liter Fiatmotor hetzelfde?

Bericht door Borinoco »

Ik bedoelde inderdaad dat je de stukjes plastic terug vind in het koppelingshuis.

Hallo Peterlmc, om even terug te komen op de kwaliteit van een Luk koppelingsplaat, 5 jaar geleden een complete Luk koppelingsset dus koppelingsplaat met drukgroep laten monteren in onze camper met fiat (iveco) 3.0 liter motor en nog geen 35000 km verder problemen met de Luk koppelingsplaat waar plastic deeltjes vanaf kwamen en voor schakelproblemen zorgden.
Bij de garage verschillende merken koppelingsplaten voor de versnellingsbak die gekoppeld is aan de 3.0 motor laten komen, ook origineel fiar en ze zijn allemaal (exact) hetzelfde als de Luk koppeling en hebben allemaal hetzelfde probleem.
Ook de Sachs koppelingsplaat laten komen, en dat is de enige die totaal anders is dan de andere en geen plastic onderdeel in de koppelingsplaat heeft verwerkt waar na verloop van tijd stukjes van af komen.

Ik begrijp ook dat er natuurlijk verschil in zit tussen een koppelingsplaat voor een 2.3 en 3.0 motor, die van de 3.0 is o.a groter omdat de motor een hoger koppel heeft.
Maar mijn vraag is dan: hebben de vervangings koppelingsplaten voor de 2.3 liter motor ook de problemen van de loskomende plastic deeltjes?

De Luk koppelingsplaten geven nog steeds problemen, in ieder geval voor de handgeschakelde versnellingsbak die aan de 3.0 motor is gekoppeld.
hathi

Re: Is de koppelingsplaat van een 2.3 en 3.0 motor hetzelfde qua kwaliteit

Bericht door hathi »

Wat is dan het probleem ,zet je er toch een Sachs in ?……..door zulke vragen,krijg je juist het probleem wat Peter omschrijft ,en dat leutert dan jaren door op een forum :-B………want ik heb op het forum gelezen :roll:
Hans
PJD

Bericht door PJD »

Hij wil weten of het voor de 2.3 ook geld dat die plaat er inzit zodat die voorbereid is, zo niet wil die graag bevestiging.
Het forum draaid er zelf omheen.
pepon
Contacteer:

Bericht door pepon »

Hier nog wat info https://camperforum.nl/viewtopic.php?t ... 0&start=14

Staat ook een link naar de NKC die is er ook mee bezig geweest.

Ook met onderdeel nummers.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Borinoco

Re: Is de koppelingsplaat van een 2.3 en 3.0 motor hetzelfde qua kwaliteit?

Bericht door Borinoco »

Precies PJD de meeste mensen geven allemaal een antwoord maar lezen de echte vraag niet :(
Borinoco

Bericht door Borinoco »

Dank je Pepon, dat was ook weer nuttig om te lezen, vooral het gene dat Umpie30 zegt over de koppelingsplaten, dat bevestigt mijn verhaal over de Luk koppelingsplaten.
hathi

Bericht door hathi »

Ja ,maar dat geeft nog geen antwoord op jouw vraag,…..en dat lijkt me ook moeilijk ,hoe wil iemand weten wat er specifiek in deze auto zit die jij wil kopen ,vandaar ook mijn antwoord, dan weet je ( zeker) wat je hebt,het voertuig wat onder de Camper zit kan best jaren ouder zijn dan de opbouw/ bouwjaar? …….En wat maakt een koppelingsplaat nu uit,tegen het bedrag wat je uit wil geven ,en dat geld dus ook voor de verkoper
Hans
Borinoco

Bericht door Borinoco »

Mischien dat Umpie 30 wil reageren op mijn vraag, ik weet dat deze persoon jarenlange ervaring heeft met het werken aan fiat bedrijfsauto's vanwege zijn beroep als monteur bij een Fiat proffesional garage.

Het gaat niet om het geld dat ik eraan uit moet geven, dat is het probleem niet maar de ellende die je hebt als je op vakantie bent en je krijgt problemen met een koppelingsplaat die veel te snel problemen geeft vanwege plastic deeltjes die loslaten en je een aantal dagen van je vakantie kost.
Peter LMC
Contacteer:

Bericht door Peter LMC »

Zelfs al zit er een Sachs koppeling in de 2.3 die je koopt dan nog kan
de vorige eigenaar deze zo erg verkracht hebben dat deze er na een korte tijd uit ligt.
Of misschien door jezelf als je een pedaalridder bent.
Als je zeker wilt spelen dan koop je de camper en laat je de bak er onder uit halen en controleren.
Maar ja kun je alles wel controleren en dan nog weet je niets zeker.
hathi

Bericht door hathi »

Borinoco schreef : Het gaat niet om het geld dat ik eraan uit moet geven, dat is het probleem niet maar de ellende die je hebt als je op vakantie bent en je krijgt problemen met een koppelingsplaat die veel te snel problemen geeft vanwege plastic deeltjes die loslaten en je een aantal dagen van je vakantie kost. ……………………………………………………..aangezien jij je wil Indekken tegen iets wat onwaarschijnlijk is ? ….En dat ook Umpie niet met zekerheid kan zeggen ,schrijf ik : wat maakt een koppelingsplaat nu uit op zo,n bedrag van een Camper ,en dat geld ook voor de Verkoper ……,nu wat zou dat betekenen,juist je koopt de Camper als de verkoper er een Sachs plaat in plaatst ,en dan heb je precies wat je wil , of je laat die plaat v.t.v.schriftelijk vast leggen ?? …maar je kan je nu eenmaal niet indekken tegen toekomstige mankementen/ problemen ,…daar is een goede Garage met garantie voor
Hans
Plaats reactie