Ombouw MAN TGE:

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Lebowski

Re: Ombouw MAN TGE:

Bericht door Lebowski »

Paul, is echt schapenwol de oplossing? Dan moet ik daar een zakje van bestellen, er zijn flink wat rare hoeken waar je met Armaflex wel een deel van kunt beplakken maar beter kunt aanvullen met een permanente luchtzak zoals wol.
Wat is een goede leverancier van deze wol? Wie kan mij dit vertellen?

De onderkant van de buswand ga ik niet isoleren en de gaten laat ik ook gewoon open, volgens mij moet ik zelfs de pur in de onderzijde van de zijwanden nog doorprikken om een permanente verbinding naar buiten te maken, maar voordat ik dat doe win ik eerst wel wat advies in.

===
Wat ik bedoel met flexibiliteit in inrichting is dit:
.
Vandermoon - rail.png
Vandermoon - rail.png (871.01 KiB) 1483 keer bekeken
.
.
Vandermoon - kast op rail.png
Vandermoon - kast op rail.png (880.34 KiB) 1483 keer bekeken
Bron: https://www.vandermoon.com/eng/en/240-special-offer
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.

MAN TGE L4H3 4x4
PaulBng

Ombouw MAN TGE:

Bericht door PaulBng »

Schapenwol komt op een rol.
Even Google.
Ik zie dat zelfs Praxis het tegenwoordig verkoopt.

Ik weet niet meer waar ik het vandaan heb..

Het voordeel van schapenwol is dat het vocht opneemt, en ook weer afstaat, zonder verlies van werking.

Paul
Camperbassie

Bericht door Camperbassie »

Een aparte manier van wanden maken maar denk dat het wel kan functioneren. Ik heb 3mm honing raat en wil dat met wolvilt gaan bekleden. Mijn wanden zijn recht dus de plaat ligt gewoon tegen de wand. Spul is superlicht en strak vreemd dat niet veel meer bouwrs het gebruiken. Reden zal zijn dat het redelijk aan de prijs is.

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk

Whatever

Bericht door Whatever »

Sommige vestigingen van Praxis verkopen inderdaad schapenwol. Anders kun je ook terecht bij de isolatieshop punt nl of groenebouwmaterialen punt nl
'Life doesn’t come from a store. It starts in nature'
PaulBng

Bericht door PaulBng »

Ah.
Die laatste had ik het vandaan...

Paul
Lebowski

Bericht door Lebowski »

Hier nog de definitieve tekening van het dakplan:
.
.
Dakplan Lebowski MAN TGE L4H3.png
Dakplan Lebowski MAN TGE L4H3.png (253.14 KiB) 1197 keer bekeken
.
.
Starlink komt links op de bus zodat ik met de trap op de linkerdeur de Starlink er makkelijk af kan halen om te verplaatsen naar een locatie met vrij zicht op de satellieten, en onder het 80Wp zonnepaneel komt een aluminium bak waarin het kinetisch touw en de shackles komen, ik verwacht dat minder vaak nodig te hebben dan ik de Starlink zal moeten hanteren. Ik zal dan vrij onafhankelijk kunnen zijn qua werken en uit de problemen komen als ik ergens vast zit, er zal altijd wel iemand in de buurt zijn en dan ben ik degene die een touw heeft.

Het dak zal worden voorzien van een dakdrager met een spoiler voorop en om de aerodynamica ook achterop in orde te houden worden alle gaten voorzien van een afdichting, dat is de 'fairing' waarover ik spreek. Dat maakt de bovenzijde rond de MaxxFan Deluxe zp goed als dicht ter voorkoming van wervelingen. Op de achterzijde wil ik twee sterke werklichten monteren zodat je bij het achteruitrijden in het donker ook iets ziet, de standaard achteruitrijlampjes, ondanks dat ze LED zijn, produceren te weinig licht om veilig achteruit te kunnen rijden in het aardedonker.
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.

MAN TGE L4H3 4x4
Lebowski

Bericht door Lebowski »

Zojuist kreeg ik de tip om dit apparaat te monteren om de startaccu te onderhouden vanuit de huishoudaccu, die van de 800Wp solar laadt ipv een tweede kleine 80Wp zonnepaneel te plaatsen.

https://ablemail.co.uk/products/amt12-2 ... ns-hookup/

Dit scheelt het gewicht van 1 zonnepaneel en dat is toch weer 5kg bespaard. Igv een los zonnepaneel heb je een Victron PWM laad controller en twee 4mm² kabels, als ik af de huishoudaccu de startaccu laadt heb ik evengoed een kastje met kabels, al zijn de kabels korter dan af een zonnepaneel.

Heeft Victron ook een dergelijke oplossing? Gezien dat ik liefst alles van hetzelfde merk plaats ivm de integratie.

MAN TGE L4H3 4x4
veetee
Contacteer:

Bericht door veetee »

Een standby lader. Nee, Victron heeft die niet in het assortiment. Votronic wel, maar alleen voor als beide (zowel start als hh accu) Pb zijn, dus niet in combinatie van LFP hh accu en PB startaccu.
Check of die ander die combi wél aankan.
Afbeelding Met vriendelijke campergroet, Vincent
Pössl Roadcamp R 540 | Citroën Jumper 96 kW (130 pk) 2.0 2019 Euro6 HDi Adblue | "Free Wielie".
Camperforum: Aanpassingen/Upgrades topic
Voorheen: Carado T345 (Fiat Ducato), Land Rover 110 + M416A1 met Columbus Daktent
gjvonk

Bericht door gjvonk »

De startaccu van onze Pössl (Jumper 2020) is bij mijn weten een gewone Pb of AGM, onze huishoudaccu is een Boetronics 300Ah Lifepo4 en die zijn beiden aangesloten op een Votronic 360Cl mppt die op de Lifepo4 stand is gezet.

Het laden van de startaccu door de Votronic is een onderhoudslading. We hebben nu ruim een half jaar deze combi in gebruik en ik heb nog niet gemerkt dat dit niet zou kunnen en dat is me ook bij de montage van de Lifepo4 accu niet afgeraden...
Buscamper fan
Lebowski

Bericht door Lebowski »

Mooi om te horen, ik zie alleen een klein verschil in functionaliteit tussen jouw kastje en die uit Engeland, jouw MPPT werkt alleen op Solar en die uit het VK werk af de huishoudaccu (HHA). Deze kan daarom ook vanuit walstroom de startaccu (SA) opladen. Om deze reden vind ik het wel een slimme oplossing, de HHA kan uit Solar en Walstroom geladen worden en wordt igv 'voertuigstilstand + SA die langzaam leeg loopt' de bron voor de SA.
Als ik 800Wp op mijn dak plaats zou ik geen reden moeten hebben om te denken dat dit een minder goede accuverzorging oplevert dan 1 paneel van 80Wp. Je voorkomt hiermee ook het probleem van 'ineens je SA willen optoppen uit HHA bij onverwacht lege SA'.

MAN TGE L4H3 4x4
kampo

Bericht door kampo »

De Ablemail 2A reverse booster lijkt me interessant :thumbup:
Per 24h kan je 48Ah overpompen van de grote HH naar de kleine startaccu zonder echte verdere aanpassingen want je moet geen andere lader meer voorzien en geen extra solarsysteem. Een paneel van 80Wp zal enkel op zonnige dagen ongeveer 23Ah in de startaccu pompen maar op donkere dagen of in de berging helemaal niets.

Vraag is wel of je er uitkomt met de mogelijke instellingen.
Jammer, geen BT instelling bij Ablemail maar prutsen met programmeren. Misschien toch ook een aan/uit schakelaar voorzien.

Wat ik wel zou laten staan is de nood start overbrugging tussen lfp HH en LZ Startaccu. Mits je een BMS hebt van 400A en ook kabels van minstens 25mm2.

Ik denk hem te bestellen.
Groeten Kampo
Lebowski

Bericht door Lebowski »

Er zit een BT-dongle en een app bij waardoor je niet hooft te klooien met kabels lostrekken om te programmeren kampo, hierdoor vind ik ook een super oplossing want compact, zeer licht en werkt idd zoals je zegt ook in slecht licht.

MAN TGE L4H3 4x4
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

Voor isoleren moet je MickelMoen zijn website even lezen. Goed onderbouwd verhaal over schapenwol.

Ik ben benieuwd wat die apparaatjes ongeveer moeten kosten. Ik heb vrijwel geen leeglopende SA, dus voor mij zal de prijs echt doorslaggevend zijn.
Wors

Bericht door Wors »

Als je toch naar Engeland gaat:

https://www.dodomat.com/

Eco fleece van gerecyclede PET flessen i.p.v. schapenwol. Geurloos en anti bacterieel.
Plaats reactie