Hallo iedereen
Onlangs is mijn pick-up apk afgekeurd. Mede door de verlichting van de opbouw en de slechte zichtbaarheid van het oorspronkelijke voertuig. De extra achterlichten van de opbouw mogen niet heel lichtjes mee knipperen met de extra knipperlichten. Ik maakte mij zorgen hoe ik dit zo snel op kon lossen, ik heb namelijk ff geen idee. Volgens de RDW medewerker, moeten de lichten van het voertuig naar behoren werken en mogen niet afgedekt zijn.
Toen zat ik ineens te denken, mijn opbouw zit met 4 vleugelmoeren vast op het voertuig en wordt dan toch gezien als lading? Lading hoeft toch niet APK gekeurd te worden!? Ok, onder een lichte hoek zijn de achterlichten van het voertuig niet te zien omdat de "lading" 40 cm over steekt. Maar de "lading" mag volgens mij 1 meter uitsteken. Wat zij jullie ervaringen, meningen of gedachten hierover?
APK-keuring in combinatie met een opbouw
-
- DucatoDolf
Re: Apk keuring in combinatie met een opbouw
Als je de unit er af haalt ben je snel klaar. Maar je kunt ook het massa probleem van de unit oplossen, zodat de boel ook gewoon veilig is als je weer met de unit gaat rijden. Meeknipperende lichten duidt vaak op een massaprobleem.
Zie ook dit recente topic: viewtopic.php?t=8490840
Zie ook dit recente topic: viewtopic.php?t=8490840
-
ok, maar hoe los je dat massa probleem dan op? Ik heb de massa van de opbouw knipperlichten al gescheiden van de massa van de normale opbouw achterlichten. Dus ene massa aan de ene kant van het voertuig en de andere aan de andere zijde. Ik denk dat led verlichting gewoon erg gevoelig is. Maar inderdaad, zonder opbouw naar de keuring en 2 problemen zijn ineens opgelost.
Staat de pickup als camper op kenteken ?
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
-
Re: APK-keuring in combinatie met een opbouw
Waarom niet gewoon in 1 keer goed maken?
Nadat je hem zonder unit hebt laten keuren gaat hij er toch weer op.
Als de verlichting van het basisvoertuig niet zichtbaar is door de unit is dat geen probleem mits de juiste verlichting maar aan gebracht is op de unit.
Dus alle verplichte verlichting moet op de unit aanwezig zijn en goed werken.
Nadat je hem zonder unit hebt laten keuren gaat hij er toch weer op.
Als de verlichting van het basisvoertuig niet zichtbaar is door de unit is dat geen probleem mits de juiste verlichting maar aan gebracht is op de unit.
Dus alle verplichte verlichting moet op de unit aanwezig zijn en goed werken.
Re: APK-keuring in combinatie met een opbouw
Eigenlijk vindt ik dat of het nu wel of geen afkeur is het gewoon altijd goed moet werken! Het gaat tenslotte over zichtbaarheid en voorspelbaarheid in het verkeer en dat is gewoon veiligheid! Voor jezelf maar ook zeker voor de overige weggebruikers en dat zou altijd de hoogste prioriteit moeten hebben!