Omvormer voor grote verbruikers
Re: Omvormer voor grote verbruikers
Die C13/C14 koppeling gaat tot max. 10A. Dat kan toch wel via 1.5mm² ?
Mag zelfs door 0.75mm², maar in krappe goten zou ik dat niet doen.
Mag zelfs door 0.75mm², maar in krappe goten zou ik dat niet doen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Re: Omvormer voor grote verbruikers
Gisteren daar ook een omvormer SI15 besteld, samen met afstandbediening en 2 kabels van 1 meter met diameter van 25mm en een megazekering van 125A.zonderwaarde schreef: ↑di 06 mei 2025, 22:21Heb bij Ective in Duitsland besteld omwille van de betere retourvoorwaarden in vergelijking met Leertronic
Better safe than sorry.
Scheelt nog knaken ook, omvormer was 40 euri goedkoper.
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43
Re: Omvormer voor grote verbruikers
Vragen betreffende de aansluiting van de omvormer:
1. kan ik de C14-stekker die nu op de EBL aangesloten zit (M), koppelen aan een "C14-stekker (F) naar 3 x C13-stekker (M)" en van daaruit naar de EBL en naar de omvormer (nr. 3 op de afbeelding)? Dus de huidige inkomende 230V-kabel splitten en van daaruit naar beide toestellen?
2. verbind ik de aarding van de omvormer (nr. 10 op de afbeelding) gewoon aan de massa van het voertuig?
3. kan het kwaad dat er 2 aardlekschakelaars (of zijn het automaten?) na elkaar zullen geschakeld staan: 1 reeds aanwezige in de camper vlakbij waar de walstroom binnen komt en nu in extra 1 op de omvormer?
.
1. kan ik de C14-stekker die nu op de EBL aangesloten zit (M), koppelen aan een "C14-stekker (F) naar 3 x C13-stekker (M)" en van daaruit naar de EBL en naar de omvormer (nr. 3 op de afbeelding)? Dus de huidige inkomende 230V-kabel splitten en van daaruit naar beide toestellen?
2. verbind ik de aarding van de omvormer (nr. 10 op de afbeelding) gewoon aan de massa van het voertuig?
3. kan het kwaad dat er 2 aardlekschakelaars (of zijn het automaten?) na elkaar zullen geschakeld staan: 1 reeds aanwezige in de camper vlakbij waar de walstroom binnen komt en nu in extra 1 op de omvormer?
.
Re: Omvormer voor grote verbruikers
1. Ja, MITS correct afgezekerd. De meeste c13/c14 kabels zijn slechts 0,75mm2, soms zelfs dunner! Dus tenzij ze dikker zijn moet je ze voorbeveiligen met een 6A automaat. Dat is dan ook meteen de beperking in passthrough mode afhankelijk van het model omvormer.
2. Technisch: ja, want die zit indirect ook weer aan het chassis maar het is ten zeerste aan te raden om die apart aan het chassis te verbinden, los van de hele massa.
3. Nee, dat is juist de bedoeling. De eerste automaat beveiligd alles wat paal-only is, die in de ective zorgt voor de werking offgrid als er dus geen walstroom is
2. Technisch: ja, want die zit indirect ook weer aan het chassis maar het is ten zeerste aan te raden om die apart aan het chassis te verbinden, los van de hele massa.
3. Nee, dat is juist de bedoeling. De eerste automaat beveiligd alles wat paal-only is, die in de ective zorgt voor de werking offgrid als er dus geen walstroom is
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43
Re: Omvormer voor grote verbruikers
Ik vind 10-16A terug bij de specificaties van de C13/14-kabel dus hopelijk dik genoeg (moet nog worden geleverd). Anders ga ik op zoek naar een zwaarder model. Bedankt DJSmiley voor de antwoorden! 
Een vraag met betrekking tot het afzekeren van de +kabel tussen omvormer en LifePo4-accu.
In de handleiding van de omvormer vind ik 250A terug:
- de omvormer kan gedurende 2 seconden 4000W leveren: is een 250A dan wel voldoende of zijn 2 seconden te kort om de zekering te laten doorbranden?
- klopt het dat ik deze zo dicht mogelijk bij de LifePo4-accu plaats gezien de grootste stroom van daaruit zal lopen richting omvormer?

Een vraag met betrekking tot het afzekeren van de +kabel tussen omvormer en LifePo4-accu.
In de handleiding van de omvormer vind ik 250A terug:
- de omvormer kan gedurende 2 seconden 4000W leveren: is een 250A dan wel voldoende of zijn 2 seconden te kort om de zekering te laten doorbranden?
- klopt het dat ik deze zo dicht mogelijk bij de LifePo4-accu plaats gezien de grootste stroom van daaruit zal lopen richting omvormer?
Re: Omvormer voor grote verbruikers
250A zekering is inderdaad niet zoveel maar kortstondig kan je die zekering zwaarder belasten.
Toch zou ik hierin het advies van de fabrikant volgen. Weet gewoon dat andere merken een zwaardere zekering aanbevelen.
Natuurlijk moet de zekering altijd dicht bij de lfp accu.
Daar zet je normaal ook een hoofdschakelaar.
Besef dat 250A in 12V heel veel stroom is. De bekabeling en aansluitingen zal je dus veel zwaarder maar ook veel beter moeten uitvoeren als wat je tot nu ooit gedaan hebt. Gebruik ook enkel kwaliteitsmateriaal en laat het door een professioneel nakijken. Dat is mijn advies.
Toch zou ik hierin het advies van de fabrikant volgen. Weet gewoon dat andere merken een zwaardere zekering aanbevelen.
Natuurlijk moet de zekering altijd dicht bij de lfp accu.
Daar zet je normaal ook een hoofdschakelaar.
Besef dat 250A in 12V heel veel stroom is. De bekabeling en aansluitingen zal je dus veel zwaarder maar ook veel beter moeten uitvoeren als wat je tot nu ooit gedaan hebt. Gebruik ook enkel kwaliteitsmateriaal en laat het door een professioneel nakijken. Dat is mijn advies.
Groeten Kampo
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43
Re: Omvormer voor grote verbruikers
Bedankt Kampo!!
Zal nog een iets zwaardere (reserve-)zekering aanschaffen mocht de 250A doorbranden.
Heb volgens de voorschriften van de fabrikant van de omvormer 50mm²-kabel aangeschaft (klasse 6, dubbel geïsoleerd, oliebestendig, flexibel) ook de perskabelschoenen zijn van goede kwaliteit (zelfde materiaal dat ik heb gebruikt bij de installatie van de LifePo4 e.a.).
Er is een hoofdschakelaar tussen LifePo4 en de zekeringsmodule waarop de verbruikers zitten aangesloten en er is ook een aan/uit-knop op de LifePo4 zelf. De kabel vanuit de omvormer ben ik van plan om rechtstreeks op de LifePo4 aan te sluiten zodat ik deze thuis kan bijladen via walstroom terwijl de verbruikers uit staan.
Is in deze situatie een extra hoofdschakelaar nog nodig op de kabel zelf tussen omvormer en LifePo4 (enkel mogelijk vlakbij de omvormer, geen plaats meer bij de LifePo4)? Gezien de aan/uit-knop op de LifePo4 en de mogelijkheid om de omvormer uit te schakelen dmv de druktoets op het toestel zou ik denken van niet?
Zal nog een iets zwaardere (reserve-)zekering aanschaffen mocht de 250A doorbranden.
Heb volgens de voorschriften van de fabrikant van de omvormer 50mm²-kabel aangeschaft (klasse 6, dubbel geïsoleerd, oliebestendig, flexibel) ook de perskabelschoenen zijn van goede kwaliteit (zelfde materiaal dat ik heb gebruikt bij de installatie van de LifePo4 e.a.).
Er is een hoofdschakelaar tussen LifePo4 en de zekeringsmodule waarop de verbruikers zitten aangesloten en er is ook een aan/uit-knop op de LifePo4 zelf. De kabel vanuit de omvormer ben ik van plan om rechtstreeks op de LifePo4 aan te sluiten zodat ik deze thuis kan bijladen via walstroom terwijl de verbruikers uit staan.
Is in deze situatie een extra hoofdschakelaar nog nodig op de kabel zelf tussen omvormer en LifePo4 (enkel mogelijk vlakbij de omvormer, geen plaats meer bij de LifePo4)? Gezien de aan/uit-knop op de LifePo4 en de mogelijkheid om de omvormer uit te schakelen dmv de druktoets op het toestel zou ik denken van niet?
Re: Omvormer voor grote verbruikers
Heb ik iets gemist of zijn we nu een beetje aan het overdrijven.
De bms kan 200 ampère leveren staat in het eerste bericht.
Waarom zou dan een 250 ampere zekering een probleem moeten zijn.
Als er meer dan 200 ampère wordt afgenomen heeft de bms al ingegrepen en dat zou ik niet te vaak doen, vind een bms niet heel leuk.
De bms kan 200 ampère leveren staat in het eerste bericht.
Waarom zou dan een 250 ampere zekering een probleem moeten zijn.
Als er meer dan 200 ampère wordt afgenomen heeft de bms al ingegrepen en dat zou ik niet te vaak doen, vind een bms niet heel leuk.
Re: Omvormer voor grote verbruikers
Volgens mij heb je inderdaad iets gemist
want alles werd al tot in detail geschreven 


Groeten Kampo
Re: Omvormer voor grote verbruikers
jaren geleden ben ik je al voor geweest met verwijderen van de ebl.
antw.1) de ebl is niet meer dan een zekeringenkast. Dus die zal je dienen te installeren. Voordeel is dat je daarna weet wat waarvoor dient. Volg de 230V kabel naar de buiten aansluiting, daar kom je een (waarschijnlijk) 10A zekering tegen. Je kan de oude kabel naar de multi+ gebruiken. Als je een 'gewone' omvormer plaatst, zal je een omschakel kastje moeten plaatsen.
Het probleem is dan nog de water niveaus metingen. Die werken niet meer. Heb ooit iets met een arduino gemaakt. Ben daar nog steeds niet blij mee.
antw.2) het is en wordt een flinke klus die best wel een aantal dagen in beslag neemt. Wat je ook doet, de kabels van accu naar multi+ of omvormer moeten!! goed en stevig zijn. Het balanceren doet de bms. Het laden met de dynamo kan op verschillende manieren: een speciaal dc-dc apparaat of zoals ik het gaat doen met een kleine omvormer die aangesloten is op de dynamo. Dit aangesloten op de multi+ via een schakeling. Op het forum heb ik hier een (langlopend) draadje lopen.
antw.3) waar je de magnetron ook zet, dat maakt niks meer uit. Een 230V systeem laat zich makkelijker voeden. Tip, hou dezelfde kleur aan van mantel (wit) en als het effe kan 2,5 kwadraads. Vermogen vraag van een magnetron die ik in gebruik heb is 1.3kW. Op 'lichtere' standen, vraagt dat ding intermitterend toch die 1.3kW. Meet thuis met een vermogen meter wat dit is voor de magnetron die je in wil zetten.
@kampo
ik weet op voorhand niet of het een beginner is of niet. Dus geef ik advies wat het beste kan zijn. Dat de TS andere ideeën heeft, is prima, maar zo was zijn vraagstelling ook niet. Zie het TS onderwerp. Als ik wist wat ik nu weet, was ik zeker met een 48V systeem begonnen. En de 12V apparaten kunnen makkelijk met een klein omvormertje gevoedt worden
Arie
antw.1) de ebl is niet meer dan een zekeringenkast. Dus die zal je dienen te installeren. Voordeel is dat je daarna weet wat waarvoor dient. Volg de 230V kabel naar de buiten aansluiting, daar kom je een (waarschijnlijk) 10A zekering tegen. Je kan de oude kabel naar de multi+ gebruiken. Als je een 'gewone' omvormer plaatst, zal je een omschakel kastje moeten plaatsen.
Het probleem is dan nog de water niveaus metingen. Die werken niet meer. Heb ooit iets met een arduino gemaakt. Ben daar nog steeds niet blij mee.
antw.2) het is en wordt een flinke klus die best wel een aantal dagen in beslag neemt. Wat je ook doet, de kabels van accu naar multi+ of omvormer moeten!! goed en stevig zijn. Het balanceren doet de bms. Het laden met de dynamo kan op verschillende manieren: een speciaal dc-dc apparaat of zoals ik het gaat doen met een kleine omvormer die aangesloten is op de dynamo. Dit aangesloten op de multi+ via een schakeling. Op het forum heb ik hier een (langlopend) draadje lopen.
antw.3) waar je de magnetron ook zet, dat maakt niks meer uit. Een 230V systeem laat zich makkelijker voeden. Tip, hou dezelfde kleur aan van mantel (wit) en als het effe kan 2,5 kwadraads. Vermogen vraag van een magnetron die ik in gebruik heb is 1.3kW. Op 'lichtere' standen, vraagt dat ding intermitterend toch die 1.3kW. Meet thuis met een vermogen meter wat dit is voor de magnetron die je in wil zetten.
@kampo
ik weet op voorhand niet of het een beginner is of niet. Dus geef ik advies wat het beste kan zijn. Dat de TS andere ideeën heeft, is prima, maar zo was zijn vraagstelling ook niet. Zie het TS onderwerp. Als ik wist wat ik nu weet, was ik zeker met een 48V systeem begonnen. En de 12V apparaten kunnen makkelijk met een klein omvormertje gevoedt worden
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43
Re: Omvormer voor grote verbruikers
Bedankt Arie voor je reactie!
- De EBL heeft een nieuwe plaats gekregen onder de vloer dus deze blijft (dankzij de tips van DJSmiley).
- De omvormer (Ective CSI 20 Pro) is een zgn. multi-toestel: omvormer/omschakelautomaat/lader dus geen omschakelkastje nodig, ik gebruik de voorgeschreven 50mm²-kabels tussen omvormer en LifePo4.
- Ik heb reeds een DC-DC-lader geïnstalleerd (Victron Orion XS 50A) tussen startaccu en huishoudaccu en ga ervan uit dat ik de installatie hiervan niet hoef aan te passen of om te leiden via de Ective ?
- Het wordt 2,5mm²-kabel maar zwart (al gekocht)
- Gevraagd vermogen combi-magnetron: maximaal 7,4A / 1700W dus binnen de limieten van de omvormer.
- De EBL heeft een nieuwe plaats gekregen onder de vloer dus deze blijft (dankzij de tips van DJSmiley).
- De omvormer (Ective CSI 20 Pro) is een zgn. multi-toestel: omvormer/omschakelautomaat/lader dus geen omschakelkastje nodig, ik gebruik de voorgeschreven 50mm²-kabels tussen omvormer en LifePo4.
- Ik heb reeds een DC-DC-lader geïnstalleerd (Victron Orion XS 50A) tussen startaccu en huishoudaccu en ga ervan uit dat ik de installatie hiervan niet hoef aan te passen of om te leiden via de Ective ?
- Het wordt 2,5mm²-kabel maar zwart (al gekocht)
- Gevraagd vermogen combi-magnetron: maximaal 7,4A / 1700W dus binnen de limieten van de omvormer.
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43
Re: Omvormer voor grote verbruikers
De C14 naar C13 splitter is toegekomen en deze blijkt te dun qua kabeldikte: 1,5mm² naar 3 x 0,75mm²
Maar ik bedacht me zonet dat de EBL geen walstroomaansluiting meer nodig heeft (behalve voor verklikkerlampje op display boven de schuifdeur dat aansluiting van walstroom aangeeft) gezien de EBL is afgekoppeld van de startaccu en de leefaccu zal worden bijgeladen via de nieuwe omvormer/lader/schakelautomaat?
Of is er toch een reden om de walstroomaansluiting te behouden op de EBL

Maar ik bedacht me zonet dat de EBL geen walstroomaansluiting meer nodig heeft (behalve voor verklikkerlampje op display boven de schuifdeur dat aansluiting van walstroom aangeeft) gezien de EBL is afgekoppeld van de startaccu en de leefaccu zal worden bijgeladen via de nieuwe omvormer/lader/schakelautomaat?
Of is er toch een reden om de walstroomaansluiting te behouden op de EBL

Re: Omvormer voor grote verbruikers
Die 0.75mm2 had ik al verwacht... Een ampere of 5 is echt wel zo'n beetje de max wat je daardoorheen wilt laten lopen (vandaar ook mijn opmerking om m dan te voorzien van een 6A automaat)
De meegeleverde kabels van Ective zijn wel dikker, maar als je los kabels koopt is dat zelden >1mm2. Dikkere moet je echt goed op zoeken. (Zijn er wel, maar niet gangbaar)
EBL kan prima zonder de 230V, alleen mis je dan het druppelladen en de walstroomaanduiding. Beide zijn prima te missen en in principe alleen praktisch, niet noodzakelik
Maar je kan natuurlijk ook gewoon de voedende kabel splitsen in een lasdoosje met wat WAGO klemmetjes naar 1.5mm2 tbv de Ective (de meegeleverde kabel bij de omvormer), en een dunnere C13 kabel naar de EBL.
De meegeleverde kabels van Ective zijn wel dikker, maar als je los kabels koopt is dat zelden >1mm2. Dikkere moet je echt goed op zoeken. (Zijn er wel, maar niet gangbaar)
EBL kan prima zonder de 230V, alleen mis je dan het druppelladen en de walstroomaanduiding. Beide zijn prima te missen en in principe alleen praktisch, niet noodzakelik
Maar je kan natuurlijk ook gewoon de voedende kabel splitsen in een lasdoosje met wat WAGO klemmetjes naar 1.5mm2 tbv de Ective (de meegeleverde kabel bij de omvormer), en een dunnere C13 kabel naar de EBL.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43
Re: Omvormer voor grote verbruikers
Bedankt DJSmiley voor de snelle reactie!!
Ik dacht dat de nieuwe omvormer/acculader/schakelautomaat de functie van het druppelladen en walstroomaansluiting overneemt of begrijp ik het niet goed?
Ik dacht dat de nieuwe omvormer/acculader/schakelautomaat de functie van het druppelladen en walstroomaansluiting overneemt of begrijp ik het niet goed?