Massasluiting knipperlichten Fiat Ducato (1991)
-
Massasluiting knipperlichten Fiat Ducato (1991)
...en dan het laatste topic...
Als ik mijn knipperlichten aan doe, zie je de achterlichten en breedte verlichting heel licht mee doen met knipperen.
De garage noemde dit massasluiting.
Hoe kan ik dit aanpakken met doormeten om te achterhalen waar het probleem zit?
Alvast bedankt voor jullie tips!
Geert
Als ik mijn knipperlichten aan doe, zie je de achterlichten en breedte verlichting heel licht mee doen met knipperen.
De garage noemde dit massasluiting.
Hoe kan ik dit aanpakken met doormeten om te achterhalen waar het probleem zit?
Alvast bedankt voor jullie tips!
Geert
Laatst gewijzigd door Hymer-S555 op wo 14 mei 2025, 15:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Massa sluiting knipperlichten
Goed alle massa punten schoonmaken lost dit vaak op, of een extra massa draadje aanleggen van de lichtunit aan het chassis.
Massa is slecht te meten in een licht unit.
PS, Hoezo laatste topic, ga je de boel wegdoen.

Massa is slecht te meten in een licht unit.
PS, Hoezo laatste topic, ga je de boel wegdoen.

-
Haha, ja goeie!
...dus ff voor de zekerheid: van elke lichtunit die mee doet in deze ongewenste disco de massa schoonmaken/van extra massa draadje voorzien.
...dus ff voor de zekerheid: van elke lichtunit die mee doet in deze ongewenste disco de massa schoonmaken/van extra massa draadje voorzien.
Inderdaad, en vaak zijn de bevestiging schroeven van de unit de massa, of zit er een lullig draadje aan.
Massa is in 1 unit altijd doorgeschakeld, lampen zitten vaak in een metalen frame met daarachter de verende strippen voor de plus die tegen de onderkant van de lampen drukt, dus ook alle lampjes loshalen en opnieuw er in doen, dat zijn ook massa punten.
Massa is in 1 unit altijd doorgeschakeld, lampen zitten vaak in een metalen frame met daarachter de verende strippen voor de plus die tegen de onderkant van de lampen drukt, dus ook alle lampjes loshalen en opnieuw er in doen, dat zijn ook massa punten.
-
Ai...
Ik weet het niet meer, heb heel wat geprobeerd maar nog steeds flikkert mijn verlichting heel lichtjes mee met het knipperlicht:
Ik heb alle stekkers losgehaald, schoon gemaakt/geschuurd en ingespoten met contact spray, incl alle lampen en de lamphouders.
Toen dacht ik het euvel gevonden te hebben: Maar helaas ..
Toen rechtstreeks draad tussen min van de accu en massa naar de lichtunits: nog steeds disco effect.
Hoe kan ik nu het beste verder gaan?
Hoor graag van jullie!
Ik weet het niet meer, heb heel wat geprobeerd maar nog steeds flikkert mijn verlichting heel lichtjes mee met het knipperlicht:
Ik heb alle stekkers losgehaald, schoon gemaakt/geschuurd en ingespoten met contact spray, incl alle lampen en de lamphouders.
Toen dacht ik het euvel gevonden te hebben: Maar helaas ..
Toen rechtstreeks draad tussen min van de accu en massa naar de lichtunits: nog steeds disco effect.
Hoe kan ik nu het beste verder gaan?
Hoor graag van jullie!
Nieuwe massadraad van de verlichtingsunit naar het chassis.
En als je pech hebt moet dat links en rechts.
En als je pech hebt moet dat links en rechts.
Groet, Ron Greven
Juist ,en wat die foto betreft ,dat is niet zuiver,en maakt ook nergens massa ,er zitten enkel 2 massa draden aan
Hans
-
...die heb ik los geschroefd van het chassis
... en na het schoonmaken weer teruggeplaatst

... en na het schoonmaken weer teruggeplaatst
-
Kijk ook even waar de min van de accu vast zit aan de carrosserie of daar alles goed is en netjes schoon.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Ehm, 7 of 13 polige stekker voor aanhanger / fietsendrager aanwezig? Bij mij was een slechte massa verbinding van de 7 polige stekker de schuldige.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
-
Dankje voor jullie reacties.
Helaas nog steeds zoekende...
Heb alle na-bouw bedrading richting trekhaak losgehaald en draad rechtstreeks van de min van de accu naar de massa van beide lichtunits getrokken: nog steeds flikkeren.
Mijn conclusie: dit is geen massa probleem van de lichtunits en ook niet van de trekhaak stekker. Zijn jullie het daar mee eens?
Ook zie ik dat de dashboard lampjes meedoen in het flikkerfeest.
Wat kan het nog meer zijn?
Helaas nog steeds zoekende...
Heb alle na-bouw bedrading richting trekhaak losgehaald en draad rechtstreeks van de min van de accu naar de massa van beide lichtunits getrokken: nog steeds flikkeren.
Mijn conclusie: dit is geen massa probleem van de lichtunits en ook niet van de trekhaak stekker. Zijn jullie het daar mee eens?
Ook zie ik dat de dashboard lampjes meedoen in het flikkerfeest.
Wat kan het nog meer zijn?
Als je in het bezit bent van startkabels of een minimaal 2.5² draad dan kan je de massa checken tussen motor>chassis en minpool>achterlichtmassa.
Groet, Ron Greven
-
Dankje Ron, dat heb ik.
Hoe kan ik dat doen en welke info geeft me dat?
En nog een lekenvraag:
Waarom leidt een massa probleem tot mee dansen van de lichten, wat is het principe daarachter?
Hoor graag van je!
Hoe kan ik dat doen en welke info geeft me dat?
En nog een lekenvraag:
Waarom leidt een massa probleem tot mee dansen van de lichten, wat is het principe daarachter?
Hoor graag van je!
Stroom vertrekt van een bepaald punt en moet zonder weerstand naar een ander punt.
B.v. van + naar -.
In de draad/leiding die daarvoor gebruikt wordt komen de stroomafnemers die aangesloten zijn op de plus en de andere kant aan de min.
Die min moet zonder weerstand naar de min van de accu.
Als daar weerstand zit gaat de stroom niet lekker terug en gaat dus knipperen.
Door een draad/startkabel te zetten tussen motor en chassis en dan de controle van de lichten te doen zie je of de massa tussen de motor en chassis goed is, want dan is het knipperen weg.
Ook een draad/startkabel tussen de massa van het achterlicht en de min van de accu en de controle van de lichten te doen zie je of de massa van de unit goed is doordat dan het knipperen weg is.
Ook met een multimeter is zoiets te controleren, alleen zijn die testdraden niet zo lang.
B.v. van + naar -.
In de draad/leiding die daarvoor gebruikt wordt komen de stroomafnemers die aangesloten zijn op de plus en de andere kant aan de min.
Die min moet zonder weerstand naar de min van de accu.
Als daar weerstand zit gaat de stroom niet lekker terug en gaat dus knipperen.
Door een draad/startkabel te zetten tussen motor en chassis en dan de controle van de lichten te doen zie je of de massa tussen de motor en chassis goed is, want dan is het knipperen weg.
Ook een draad/startkabel tussen de massa van het achterlicht en de min van de accu en de controle van de lichten te doen zie je of de massa van de unit goed is doordat dan het knipperen weg is.
Ook met een multimeter is zoiets te controleren, alleen zijn die testdraden niet zo lang.
Groet, Ron Greven