Lijmen spiegelkappen
Lijmen spiegelkappen
Ik heb deze spiegelkappen over de originele zijspiegels zitten. Dat zit met een soort tape met een lijmlaag vastgelijmd.
https://www.camperpassie.nl/spiegelkapp ... -lang.html
Maar na zo'n 10 jaar is de lijmkracht eruit en zit de kap los.
De kap schuift strak 'over' de spiegel heen. Dus bijvoorbeeld contactlijm werkt niet, want de gelijmde oppervlakken moet dan in één keer zonder te schuiven op hun plek zitten
Met welke lijm of kit kan ik deze kap nu het beste weer vastlijmen?
Alvast bedankt voor het meedenken en tips.
Wim
https://www.camperpassie.nl/spiegelkapp ... -lang.html
Maar na zo'n 10 jaar is de lijmkracht eruit en zit de kap los.
De kap schuift strak 'over' de spiegel heen. Dus bijvoorbeeld contactlijm werkt niet, want de gelijmde oppervlakken moet dan in één keer zonder te schuiven op hun plek zitten
Met welke lijm of kit kan ik deze kap nu het beste weer vastlijmen?
Alvast bedankt voor het meedenken en tips.
Wim
Wim
Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Re: Lijmen spiegelkappen
Echt goed dubbelzijdig plakband? Zo zaten de kappen toch ook origineel vast?

EuraMobil ProfilaRS 720EB
Lijmkit polyurethaan zoals sika 291i of iets dergelijks, waterbestendig en komt niet meer los.
Ja dat klopt. Het is een 8mm band. Maar welke lijm daarop zit eet ik eigenlijk niet. Misschien zoek ik het te ver.
De band is ook smal. Ik denk omdat je er nog wel wat schuifbewegingen mee moet uit kunnen voeren, om hem erop te schuiven en goed op z'n plek te zetten. Hoe breder de lijmtape, hoe meer schuifweerstand vermoed ik
- Bijlagen
-
- overzicht lijmband.jpeg (73.3 KiB) 511 keer bekeken
-
- detail lijmband (1).jpeg (125.66 KiB) 514 keer bekeken
Wim
Tape verwijderen alles goed schoonmaken en nieuw er op.

EuraMobil ProfilaRS 720EB
Wij hebben dezelfde kappen en ook bij hen gekocht een jaar tien geleden. Die zitten helemaal niet gelijmd. Gewoon er op gezet en met twee schroefjes en een kunststof plaatje aan de buitenkant van de spiegel geklemd.
Ze verweren wel. Ik heb ze daarom laten overspuiten (wit).
Voertuig importeren? Vraag dan bij ons een gratis BPM-schatting via http://www.sfa-parkstad.nl.
- rijschoollucassen
- Contacteer:
Absoluut niet lijmen. Bij een eventuele schade krijg je ze niet los. Goede dubbelzijdige tape is prima.
Groet Jaap
Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Toevallig heb ik vorige week nog 2 nieuwe kappen erop gezet. Zwarte, die witte vind ik niet staan bij mij camper.
Er komt totaal geen lijm meer bij te pas.
Aan 1 kant zit een los stripje, wat met 2 schroefjes vast zit, en om de rand van de originele spiegel valt.
Aan de binnenkant van de spiegel.
Dat zal wel een nieuwe, verbeterde montage versie zijn. 5 minuten werk, en ze zitten muurvast.
Er komt totaal geen lijm meer bij te pas.
Aan 1 kant zit een los stripje, wat met 2 schroefjes vast zit, en om de rand van de originele spiegel valt.
Aan de binnenkant van de spiegel.
Dat zal wel een nieuwe, verbeterde montage versie zijn. 5 minuten werk, en ze zitten muurvast.
Adria Coral Supreme S 690SC
Ik heb de spiegels weer vastgelijmd met Tesa lijmtape dubbelzijdig. Wel de 'power' editie, omdat ook tegen buitentemperaturen kan.
De spiegel zit weer goed vast, maar de kleefkracht van de lijmtape was niet heel bijzonder vond ik. Bij het verwijderen van de oude tape moest ik meer kracht zetten dan bij de nieuwe tape (even een testje gedaan). Misschien dat er daarom nu strips gebruikt worden.
De spiegel zit weer goed vast, maar de kleefkracht van de lijmtape was niet heel bijzonder vond ik. Bij het verwijderen van de oude tape moest ik meer kracht zetten dan bij de nieuwe tape (even een testje gedaan). Misschien dat er daarom nu strips gebruikt worden.
Wim
Waar zitten de schroefjes op de spiegel? Ik heb de spiegel met een 'power' Tesa lijmtape bevestigd. Het werkt wel, maar ik merk dat de lijmkracht van de Tesa niet zo sterk is dan de originele lijmstrip.Magic Ed schreef: ↑wo 16 apr 2025, 12:24Wij hebben dezelfde kappen en ook bij hen gekocht een jaar tien geleden. Die zitten helemaal niet gelijmd. Gewoon er op gezet en met twee schroefjes en een kunststof plaatje aan de buitenkant van de spiegel geklemd.
Wim
- Bob Diesel
- Contacteer:
Kijk ff tussen de 2 armen op de foto
Daar zie je de 2 schroefjes zitten
Aan de linkerzijde vd spiegelkap
Daar zie je de 2 schroefjes zitten
Aan de linkerzijde vd spiegelkap
- zwerf-busje
Er zijn twee soorten kappen, plakken of schroeven.
Als je kappen geplakt zitten dan ga je dus geen schroeven vinden...
Als je kappen geplakt zitten dan ga je dus geen schroeven vinden...
Groet Ruud
Wacht maar even met die Tesa, zit na een poosje net zo vast als de oude.WiSpi schreef:Waar zitten de schroefjes op de spiegel? Ik heb de spiegel met een 'power' Tesa lijmtape bevestigd. Het werkt wel, maar ik merk dat de lijmkracht van de Tesa niet zo sterk is dan de originele lijmstrip.Magic Ed schreef: ↑wo 16 apr 2025, 12:24Wij hebben dezelfde kappen en ook bij hen gekocht een jaar tien geleden. Die zitten helemaal niet gelijmd. Gewoon er op gezet en met twee schroefjes en een kunststof plaatje aan de buitenkant van de spiegel geklemd.