Knaus buscamper (2019): 12 volt valt soms spontaan uit

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
annetbaalbergen

Re: Knaus buscamper (2019): 12 volt valt soms spontaan uit

Bericht door annetbaalbergen »

Vandaag kon ik een foto maken van de accu. Het blijkt een LiFePO4 100ah te zijn. Dit is toch een accu die o.a. werd aanbevolen? Deze vervangen voor een nieuwe zou een goede optie zijn?
Peter LMC
Contacteer:

Bericht door Peter LMC »

Welk merk/type Lifepo4 accu zit er in.
Misschien heeft deze een bluetooth BMS zodat je de accu zelf kunt uitlezen. :wtf:
annetbaalbergen

Het is een ag-automotive. En jaaaa hij heeft Bluetooth. Ik heb de app gedownload.
Hij geeft aan:
Voltage 13,84 v
Capacity 102,0 amp
Status standby
Health perfect
Alle zaken op volgende pagina "good".
Nou..... dit lijkt het niet te zijn?
Of hadden anderen dit ook en toch ons probleem?
DiffRental

Bericht door DiffRental »

Wij hadden dit probleem met een AGM (lood) accu. Daarvan kunnen de platen krom trekken en sluiting maken, en weer opheffen.
Een LiFePo4 zit wel wat anders in elkaar. Die heeft wel een eigen beveiliging en kan zichzelf afsluiten.
Er zijn hier mensen die daar meer verstand/ervaring mee hebben, die zullen nog wel reageren.
Groeten Peter
AstridG

Bericht door AstridG »

Bij ons was het probleem met een AGM-accu, wij hebben geen LiFePO4-accu, andere situatie dus
Laatst gewijzigd door AstridG op wo 02 apr 2025, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
gjvonk

Bericht door gjvonk »

Nee, TS geeft aan dat ze al een Lifepo4 accu hebben die vol is (AG automotive 100 Ah, 102 A geladen). Daar lijkt het probleem dan dus niet in te zitten? Ik verdenk dan echter mogelijk wel in het elektroblok? Welk merk en type is daar gemonteerd? Edit: met elektroblok wordt bedoeld "zekeringen kast camper deel". Soms te vinden onder een cabinestoel, soms te vinden in een dinettebank, een garage of onder een valse bodem in een kast. Het display geeft soms prijs welk merk: de foto die ik postte, is uit onze Pössl en verraadt dat daar in ieder geval een Schaudt gemonteerd is. Maar er zijn meer merken en types...
Buscamper fan
annetbaalbergen

Ik zie verschillende zekeringen "kastjes".
Toptron EL665 lichtsteuerung
CBE 12v distribution board
Omvormer CBE
Is dit wat je bedoelt?
gjvonk

Bericht door gjvonk »

Deze wellicht? https://www.bbatechniek.nl/artikel/8115

Dat is wat boven komt als ik Google op CBE 12 volt distribution board. Deze 12 volt groepenkast zal zorgen voor het verdelen van de 12 volt over verschillende gebruikersgroepen...

De omvormer zal zorgen voor een walstroom naar 12 volt: via een 230 volt groepenkast aangesloten op de CEE 230 volt aansluiting buiten in/ aan de camperwand en de 12 volt uitgang naar de huishoudaccu in de camper.

Edit: op de website is ook een handleiding te vinden, kijk daar eens in?

Laatst gewijzigd door gjvonk op di 01 apr 2025, 19:12, 4 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
DJSmiley

Bericht door DJSmiley »

Knaus gebruikt idd CBE, ik gok dat hier een DS300-KN in zit. Die gaan relatief weinig defect, alleen het bedienpaneel wil nog wel eens defect raken, maar ik vermoed niet dat dat hier het geval is gezien de symptonen.

Een lithiumaccu zou normaliter lang mee moeten gaan, maar een BMS is elektronica en kan natuurlijk altijd defect raken. Heb je al eens kunnen kijken wat de app aangeeft op het moment dat alles uitgevallen is?

Dan zie je namelijk meteen of de accu zelf het probleem is of wat anders. In dat geval wordt het zoeken naar een slechte verbinding (mijn gok).

Sowieso is die camper af fabriek niet geleverd met een lithiumaccu, die is er later ingezet. Mogelijk is daar iets per ongeluk losgeraakt oid.

Is dit zo'n Knaus model waar de accu onder het bed staat en de CBE enz erboven in een horizontale bak ligt?
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
jan-

Bericht door jan- »

Ik denk dat je onterecht dacht dat de accu nog niet leeg was. Bij LFP klopt de normale aanwijzing van de accu status niet.
In de link die ik hier noemde, wordt dat ook uitgelegd: viewtopic.php?p=2425491#p2425491
Anders zou je hier denk ik de eerste zijn met een versleten LFP accu.
Misschien wordt er onderweg met een lagere stroom geladen dan gehoopt?

In die link staat:
"Omdat de LFP bij rust een wat hogere spanning heeft, werkt de standaard aanduiding met b.v LEDjes niet meer. En omdat de spanning veel langer constant is, kan je dan helemaal niet meer aan de spanning zien hoe vol de accu is. Op de app kan je aflezen hoe vol de accu zit, maar die werkt niet altijd nauwkeurig."
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
annetbaalbergen

Iedereen weer bedankt voor het meedenken!
Het is inderdaad de CBE uit de link. De DS300-KN, klopt!
Ik heb nog niet kunnen kijken wat de app aangeeft bij uitval omdat ik deze mogelijkheid niet kende, tot vandaag, dank zij dit forum. Wel goede optie!!
Ja, de accu zit onder het grote bed en de andere kastjes CBE erboven, zoals je beschrijft. Alles ligt nu open en is goed zichtbaar.
De tip dat de led lampjes op het paneel niet kloppen is ook een goeie!
Maar....wanneer de boel is uitgevallen, kunnen we het via het bedieningspaneel gelijk weer aanzetten en alles werkt weer, dan lijkt de stroom toch niet op?
We zullen zeker de bevestiging van de accu laten nakijken of er iets los zit. Hopelijk kan de garage dat.
Fijne avond allemaal!
annetbaalbergen

Goedemiddag allemaal, hier ben ik weer.
De afgelopen dagen hebben we van alles uitgeprobeerd.
We hebben dag en nacht de lampjes laten branden, toen ze uit waren hebben ik de accu gescand. Hij was idd leeg. Duidelijk.
Toen hebben we één lampje laten branden en de koelkast erbij aan. Dit is 38 u goed gegaan. Toen ik weer ging kijken was koelkast uit en bedieningspaneel uit. De accu had nog 31% en gaf aan:
13,04v
102,0 AH
Status: standby
Health: perfect
Ik kon de koelkast gewoon weer aanzetten en ook het bedieningspaneel ging gewoon weer aan. Zo is het probleem steeds geweest. We kunnen in elk geval uitsluiten dat de accu toch leeg was.
We dachten dan moet het ergens bij de koelkast zitten want dat waren de enige verbindingen die we nog niet hadden kunnen doormeten. Koelkast eruit gehad en alles doorgemeten, geen problemen tegengekomen.
Tja...... iemand toch nog een idee?
henk en lila
Contacteer:

Bericht door henk en lila »

Iets klopt er niet met de waarnemingen. Want na 38 uur compressor koelkast kan de 100 Ah accu niet op 102 Ah staan, tenzij de zonnepanelen het erg goed gedaan hebben. Als het goed is kan je in de accuapp ook het verbruik zien wanneer de koelkast aan slaat.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
TestCase

Bericht door TestCase »

En de accu was nog 32%??
En de status 'standby' wat betekent dat?
Welke app wordt er gebruikt om de accu uit te lezen?
Registreert die app ook 'fouten' geconstateerd door de BMS? Die van mij wel.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie