dakluik of dekluik voor lijkauto
- annoh
- Berichten: 1888
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
dakluik of dekluik voor lijkauto
Mijn Volvo 940 Hearse is inmiddels aardig gestript. Behalve een paar sokken zijn er geen verborgen zaken aangetroffen.
Goed moment om na te denken wat voor een dakluik/dekluik geplaatst moet worden. Het valt mij op dat veel luiken hoog zijn, ze steken dus flink aan de bovenkant uit. Hoe is het extra windgeruis? (ik houd van een stille camper)
Ik zie dat dekluiken heel plat zijn. Zijn die geschikt om te plaatsen?
Graag advies/gebruikservaring.
Goed moment om na te denken wat voor een dakluik/dekluik geplaatst moet worden. Het valt mij op dat veel luiken hoog zijn, ze steken dus flink aan de bovenkant uit. Hoe is het extra windgeruis? (ik houd van een stille camper)
Ik zie dat dekluiken heel plat zijn. Zijn die geschikt om te plaatsen?
Graag advies/gebruikservaring.
Mijn camper in wording viewtopic.php?t=8490523
Re: dakluik of dekluik voor lijkauto
Wat ik telkens lees, dakluik is prima, sommigen maken herrie, spoilertje ervoor lost dat op.
Dekluiken kunnen ook meer dan prima, hun nadeel omdat ze voor boten zijn, ze zijn zwaarder, degelijker, en duurder, en dat zwaarder weegt voor velen zwaar ivm de 3500 grens waar velen niet onder kunnen blijven.
Dekluiken kunnen ook meer dan prima, hun nadeel omdat ze voor boten zijn, ze zijn zwaarder, degelijker, en duurder, en dat zwaarder weegt voor velen zwaar ivm de 3500 grens waar velen niet onder kunnen blijven.
Re: dakluik of dekluik voor lijkauto
Dat zijn dingen die veel te snel gaan lekken.
Zou ik er nooit (meer) inzetten, verschillende gehad in het verleden.
Zou ik er nooit (meer) inzetten, verschillende gehad in het verleden.
Re: dakluik of dekluik voor lijkauto
Lekken is niet het probleem. Dat heb je bij een verkeerde montage
Een paar parameters voor je zoektocht...
Moet het dakluik een e-keur voor gebruik in voertuigen hebben ?
Hoe dik is het plafond ? Bestaat daarvoor een afwerking ?
Wil je ook een passende verduistering rollo met hor ?
Wat is de maximale afmeting die je kan monteren zonder in de togen te moeten zagen ?

Een paar parameters voor je zoektocht...
Moet het dakluik een e-keur voor gebruik in voertuigen hebben ?
Hoe dik is het plafond ? Bestaat daarvoor een afwerking ?
Wil je ook een passende verduistering rollo met hor ?
Wat is de maximale afmeting die je kan monteren zonder in de togen te moeten zagen ?
Groeten Kampo
- annoh
- Berichten: 1888
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: dakluik of dekluik voor lijkauto
Dank alvast voor de reacties.
Afstand tussen de togen 430 mm. De togen wil ik in stand houden.
Hor en verduistering zijn geen harde eis.
Ik weet niet hoe het zit met e-keur. Het voertuig wordt niet herkeurd.
Het dak is dun, namelijk even dik als gewone carrosserie delen.
In het dak zit wel een geringe bolling.
Afstand tussen de togen 430 mm. De togen wil ik in stand houden.
Hor en verduistering zijn geen harde eis.
Ik weet niet hoe het zit met e-keur. Het voertuig wordt niet herkeurd.
Het dak is dun, namelijk even dik als gewone carrosserie delen.
In het dak zit wel een geringe bolling.
Mijn camper in wording viewtopic.php?t=8490523
- DucatoDolf
- Berichten: 3108
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: dakluik of dekluik voor lijkauto
Zo'n Webasto dakraam voor een autodak is prima lekvrij te monteren. Je koopt ze op de sloperij voor een paar tientjes. Het goedkoopste model kan alleen met de hand tot een cm of 5 worden opengezet, OF je haalt in een eenvoudige beweging het hele raampje eruit.
Re: dakluik of dekluik voor lijkauto
Ervaring mee, ik wel en in verschillende auto's, probleem met die dakjes is dat ze nooit goed de curve van het dak volgen waardoor ze altijd iets onder spanning gemonteerd moeten worden en daardoor gaan ze verloop van tijd lekken.kampo schreef:Lekken is niet het probleem. Dat heb je bij een verkeerde montage![]()
Hoe kleiner het klapdakje hoe minder snel dat probleem optreed.
- DucatoDolf
- Berichten: 3108
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: dakluik of dekluik voor lijkauto
Dus moet je ze niet onder spanning monteren.
Heb er ook ervaring mee in verschillende daken. Je kunt een recht raam niet op een enorm bollend dak plaatsen, dat zeker. Dus ook de plaats van monteren wel zorgvuldig uitzoeken.

Re: dakluik of dekluik voor lijkauto
99 van de 100 keer past de bolling niet goed, dus moet je met het vastzetten van het frame de boel iets in model drukken om de dakplaat mooi te houden en dan draai je de schroeven aan zodat ze klemmen.
De webasto daken en dergelijke a-merken gaan meestal wel wat jaren goed, de goedkope habbie dabbie daken lekken binnen een jaar, heb beide gehad, de eerste zelf gekocht, de tweede zaten in een auto.
Maar dat soort daken loop ik omheen als ik een wagen zou kopen, geen enkel open dak.
Voordeel van een dak of dek luik, die liggen er wat hoger op waardoor je dat kan opvangen met de gebruikte kit.
De webasto daken en dergelijke a-merken gaan meestal wel wat jaren goed, de goedkope habbie dabbie daken lekken binnen een jaar, heb beide gehad, de eerste zelf gekocht, de tweede zaten in een auto.
Maar dat soort daken loop ik omheen als ik een wagen zou kopen, geen enkel open dak.
Voordeel van een dak of dek luik, die liggen er wat hoger op waardoor je dat kan opvangen met de gebruikte kit.
- henk en lila
- Berichten: 4196
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: dakluik of dekluik voor lijkauto
Het gaat toch om een camper in wording. Die platte dakramen/zonnedak ramen kun je bij regen niet mee ventileren (zonder zelf nat te worden). Hetzelfde geldt voor die platte (en ronde) scheepsluiken). Dus wat wil je?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: dakluik of dekluik voor lijkauto
Haha wel lekken niet lekken...
Ik heb ook in het verleden met minder budget en toen we allemaal nog geen airco hadden verschillende daken in auto's gemonteerd.
Heb er ook diverse bij de sloop uit een auto gehaald voor leuk prijsje.
Nooit last van lekkage gehad.
Zoveel anders dan een camper raam is dit ook niet.
Buscamper heeft ook een bolling waar niet alle ramen passen maar zitten er wel in en ook gelijmd.
Lekt ook niet.
Maar de vraag is natuurlijk wat voor een soort raam TS wil.
Ik heb ook in het verleden met minder budget en toen we allemaal nog geen airco hadden verschillende daken in auto's gemonteerd.
Heb er ook diverse bij de sloop uit een auto gehaald voor leuk prijsje.
Nooit last van lekkage gehad.
Zoveel anders dan een camper raam is dit ook niet.
Buscamper heeft ook een bolling waar niet alle ramen passen maar zitten er wel in en ook gelijmd.
Lekt ook niet.
Maar de vraag is natuurlijk wat voor een soort raam TS wil.
- annoh
- Berichten: 1888
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: dakluik of dekluik voor lijkauto
Wat voor een dak wil ik?
Een paar wensen/eisen:
lekvrij, ook in een licht gebold dak
moet passen tussen de spanten, max 42 cm
laag vanwege extra windgeruis
eventueel voorzien van hor en/of verlichting
Misschien zie ik nog iets boven het hoofd.
Een paar wensen/eisen:
lekvrij, ook in een licht gebold dak
moet passen tussen de spanten, max 42 cm
laag vanwege extra windgeruis
eventueel voorzien van hor en/of verlichting
Misschien zie ik nog iets boven het hoofd.
Mijn camper in wording viewtopic.php?t=8490523
Re: dakluik of dekluik voor lijkauto
Gebo flushline is een goede oplossing.
De beschikbare afmetingen kan je hier vinden.
https://www.gebo.com/wp-content/uploads ... luiken.pdf
Bij de montage kan je de metalen ribbel dakplaat een beetje recht/plat trekken. Dan lijkt een de 37cm in lengterichting de beste, want kan je metaal bol dak plat trekken. 42/42cm gaat nipt ook.
Eventueel een opvulplaat maken voor de dakribbels.
En natuurlijk monteren met butyl kit zoals sika lastomer 710 of die van decaseal.
Normaal schroef je hem. Dat zijn veel gaatjes. In dit geval zou je enkel kunnen lijmen maar dan met een contour van sika 223 iUV
Niet iedere Gebo maat heeft een inkortbare binnen afwerking ring alu of plastic, of verduisteringsrollo (van dometic). Je hebt eigenlijk de 3 delen nodig. Luik+ring+rollo. Op de plastic ring heb je minder condens dan op de alu.
Nadeel: spatregen kan over de lage kant heen gaan. Ventilatiestand is maar beperkt instelbaar.
Voordeel: sterk en heel plat.
Ik gebruik ze al jaren probleemloos op plat polyester 50mm camper dak enkel met tochtstrip en parker vijzen bevestigd. Maar op bol metalen Sprinter bestelwagen met ribbeldak had ik eens een lek na 4 jaar. Uitzetting alu/staal is anders.
De beschikbare afmetingen kan je hier vinden.
https://www.gebo.com/wp-content/uploads ... luiken.pdf
Bij de montage kan je de metalen ribbel dakplaat een beetje recht/plat trekken. Dan lijkt een de 37cm in lengterichting de beste, want kan je metaal bol dak plat trekken. 42/42cm gaat nipt ook.
Eventueel een opvulplaat maken voor de dakribbels.
En natuurlijk monteren met butyl kit zoals sika lastomer 710 of die van decaseal.
Normaal schroef je hem. Dat zijn veel gaatjes. In dit geval zou je enkel kunnen lijmen maar dan met een contour van sika 223 iUV
Niet iedere Gebo maat heeft een inkortbare binnen afwerking ring alu of plastic, of verduisteringsrollo (van dometic). Je hebt eigenlijk de 3 delen nodig. Luik+ring+rollo. Op de plastic ring heb je minder condens dan op de alu.
Nadeel: spatregen kan over de lage kant heen gaan. Ventilatiestand is maar beperkt instelbaar.
Voordeel: sterk en heel plat.
Ik gebruik ze al jaren probleemloos op plat polyester 50mm camper dak enkel met tochtstrip en parker vijzen bevestigd. Maar op bol metalen Sprinter bestelwagen met ribbeldak had ik eens een lek na 4 jaar. Uitzetting alu/staal is anders.
Groeten Kampo